Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

    Hallo allemaal,

    ik heb net voor de eerste keer de inzendingen van de huidige challenge bekeken.
    Zoals gewoonlijk zijn er weer heel erg mooie en originele bij

    Spijtig genoeg zijn er ook andere ...

    Bij de voorstelling van de thema's van deze maand las ik :
    Punt 2 vraagt "ongewoon camerastandpunt" vraagt mogelijk voor een beginnend amateur fotograaf best wel enige uitleg.

    Zoals ik in de toelichting aanhaal, zijn er veel amateur fotografen die zonder er bewust van te zijn, fotograferen vanuit praktisch steeds hetzelfde standpunt.


    Ik heb, in mijn suggestie een 4 tal mogelijkheden aangehaald van een ongewoon camerastandpunt. Maar hiermee houden de mogelijkheden niet op.

    · Benader eens een onderwerp vanuit een andere hoek en je zal vaststellen dat dit totaal andere perspectieven en indrukken zal opleveren.
    · Durf eens door de knieën te gaan
    · Ga zelfs maar een op je buik liggen om een onderwerp te fotograferen.
    · Al eens geprobeerd om op Uw rug te gaan liggen en van uit een dergelijke houding een foto te nemen.
    · Al eens geprobeerd om bloemen vanaf de grond naar omhoog in beeld vast te leggen.
    · Durf ook eens de camera onder een bepaalde hoek de houden waardoor je opzettelijk een gekantelde foto krijgt.
    · Door het beeld op een originele wijze te omkaderen krijg je ook een ongewoon camerastandpunt

    Zoals men ziet, zijn de mogelijkheden aan creativiteit hier groot en bijna onuitputtelijk.
    Opnieuw slaagt een aanzienlijk aantal deelnemers erin om foto's in te zenden vanuit een duidelijk normaal camerastandpunt

    Opnieuw spoor ik die deelnemers graag aan tot meer creativiteit, durf en vooral zelfkritiek. Als je foto klaar is om in te zenden, bekijk dan eerst nog eens even de opdracht en stel jezelf de vraag of hij hieraan voldoet.
    Stel: je huurt een fotograaf in om je huwelijk op een wel bepaalde manier te fotograferen en hij presenteert je achteraf vrij normale foto's ... zou je dat accepteren ???

    Of dergelijk foto's vervolgens mogen concurreren met deze die wél aan de opdracht voldoen ... daar durf ik niet opnieuw iets over zeggen, maar ...
    aan de commentaren te zien zijn er meerdere personen die hier (opnieuw) problemen mee hebben.
    Misschien is het inderdaad interessant (zoals in de comments gesuggereerd) om de "niet-goedgekeurde" een plaats te geven op deze site. Zo wordt alles misschien duidelijk zonder discussie

    Mij aanvallen om deze commentaar staat u uiteraard vrij.
    Echter, ik verwoord alleen maar wat blijkbaar meerdere mensen denken.

    Met de beste bedoelingen,
    Fille
    -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
    -= We are the vandals =-

  • #2
    Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

    Zoals steeds zitten er ook pareltjes tussen die tevens niet voldoen aan de "eisen " maar zelf stoor ik me er niet aan want het is een open wedstrijd waarbij de kijker beslist .

    En ik zal dan ook geen oude koeën uit de gracht halen wat andere commentaar betreft .
    We moeten ons "gelukkig " achten dat er nog zielen zijn die er zich onledig mee willen houden ( en er zit geen ondertoon in dit verhaal , bedoel het positief , omdat de verwoording aanleiding zou kunnen geven verduidelijk ik het direct ).

    Comment


    • #3
      Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

      Beste Micka,
      Ik durf eerlijk bekennen dat ik van die laatste zin niks snap. Als de zin duidelijker is, dan is de boodschap dat misschien ook zonder meer uitleg.

      Comment


      • #4
        Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

        tja.........duidelijk hoor.

        We delen te weinig ,hier zijn alvast mijn schrijfvouten .
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

          bouk ooit u eigen slotzin gelezen ........... en als ge maar zulke opmerkingen maakt zullen we er ook niets van snappen . Mijn betoog had een stelling en een uitleg wat we van jou .....
          lut , hiermee wil ik aangeven dat de challenge elke maand energie kost om deel te nemen en ook voor de mensen die hun schouders achter het project " challenge " zetten en ik dat aprecieer ook al heb ik een andere visie op het geheel .
          Maar als ik dan sommige foto's zie denk ik ... dit is een foto van iemand die geen gehoor heeft gekregen in beoordeling .

          Comment


          • #6
            Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

            Bedankt Micka, zo versta ik je beter.

            Comment


            • #7
              Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

              Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
              Bedankt Micka, zo versta ik je beter.
              Me to.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                Waar ligt de grens tussen gewoon en ongewoon? Hoe laag-hoog-diep-dicht-schuin enz moet je gaan om de grens van het gewone te overschreiden en het ongewoon te kunnen noemen? Moeilijk allemaal en geen exacte wetenschap.
                Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                Comment


                • #9
                  Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                  Ik wil hierbij nu ook eens mijn ei kwijt.Het ligt al een paar weken op mijn lever. Verleden maand werd ik op mijn vingers getikt voor het feit dat er teveel eentjes en tweetjes in mijn vallidatie zaten ,ik had de keuze tot dat te herzien of anders kon ik deze maand niet deelnemen aan de challenge .mijn vallidatie voor de winning foto was wel een 8 .Ik heb dan maar alles herzien en iedereen een 10 gegeven. Deze maand krijgen alle fotos die in mijn ogen voldoen aan het thema een 10 en de rest valideer ik niet meer .

                  mvg Yves
                  What you see is what you get

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                    Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                    Verleden maand werd ik op mijn vingers getikt voor het feit dat er teveel eentjes en tweetjes in mijn vallidatie zaten
                    hoe gaat zoiets in zijn werk dan?
                    mag ook per PM hoor.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                      Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                      Deze maand krijgen alle fotos die in mijn ogen voldoen aan het thema een 10 en de rest valideer ik niet meer .
                      @ Yves23: dat vind ik nu eens een goed plan
                      Ik stel voor dat iedereen die zich vragen stelt bij het al dan niet voldoen aan het thema, op deze manier gaat stemmen. Zo zijn we al een stap dichter bij het feit dat de winnaar iemand is die tenminste moeite heeft gedaan om aan de opdracht te voldoen.

                      Misschien is een logische volgende stap dat men niet één maar twee punten per foto gaat toekennen: een punt voor de uitvoering, alsook een punt voor het voldoen aan het thema.
                      Op deze manier wordt Spooky ook een beetje ontlast, denk ik ...
                      Trouwens: "op de vingers getikt worden" moet je er blijkbaar bijnemen

                      @ Micka:
                      oude koeien uit de gracht zijn meestal niet dezelfde die vandaag in de wei staan
                      Het gaat hier dus nog steeds over dezelfde koeien (spijtig genoeg ).

                      Greetz
                      Fille
                      -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
                      -= We are the vandals =-

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                        Dat lijkt me helemaal geen goed idee, mannen!

                        Even een beetje geschiedenis vertellen. De BD-Challenge loopt al een aantal jaren, en af en toe zijn er wat discussies of gewoon opmerkingen ter verbetering.
                        En d'er is een en ander dat kan verbeterd worden.
                        Daarvoor werd trouwens, een jaartje of twee geleden, een werkgroep in het leven geroepen. Ik behoorde tot die groep (en 't is daarom dat ik nu ook spreek). Onze taak was de reglementen grondig te bekijken en voorstellen ter verbetering te formuleren. Wij hebben onze taak afgehandeld en hebben een aantal haalbare en minder haalbare voorstellen aan de Raad van Bestuur gedaan. Helaas had toen de RvB van BD andere zorgen (o.a. BDLive) en werden onze voorstellen voorlopig opgeborgen.

                        Maar precies een van die voorstellen was een systeem (achter de schermen) dat toe"keek" hoe er gestemd werd. De Challenge Moderator heeft immers regelmatig zaken geconstateerd als: de inzender van een bepaalde foto geeft zichzelf een 10 (ja, hoor, dat kan!) en al de rest een 1 (dat kan dus ook). Maar is dat eerlijk of fair? Dat is niet de geest van de Challenge.

                        Wij stellen/stelden een systeem voor waarin:
                        - het aantal foto's dat je scoort afhangt van het aantal ingezonden foto's. Het zou immers niet mogelijk mogen zijn om -zoals jullie nu voorstellen- heel selectief te gaan scoren. Dat is oneerlijk en unfair.
                        - het aantal 10tjes en 1tjes dat je geeft, eveneens beperkt is (en ook afhangt van het aantal ingezonden foto's). Precies om toestanden zoals boven beschreven te vermijden.
                        - het gemiddelde van alle gegevens scores zou >5 moeten zijn, ook weer om een aantal onrechtvaardige toestanden te vermijden.

                        (en zo zijn er nog een aantal "regeltjes" opgesteld, die alle makkelijk te vatten zijn in een automatisch systeem dat achter de schermen de punten bijhoudt en de streefcijfers berekent.)

                        Weet je:
                        1. dat wij over een Excel spreadsheet beschikken waar die berekeningen automatisch gebeuren?
                        2. dat ik vandaag de dag niet meer zo veel met de Challenge meedoe (al ligt het me nog steeds nauw aan het hart), wegens andere werkzaamheden? Ik ben namelijk actief als BD-Moderator en dat brengt heel wat werk met zich mee.
                        3. maar dat ik, als ik meedoe (zoals vorige maand) heel trouw ALLE foto's scoor (behalve die van mijn vrouw!) en daarbij de spreadsheet gebruik.

                        Ik zou dus voorzichtig zijn met voorstellen te formuleren die het voortbestaan van de Challenge in gevaar zouden kunnen brengen.
                        Eigenlijk begrijp ik niet goed dat een wedstrijd onder BD-leden, waar eigenlijk zo goed als geen prijs aan vasthangt (de winnaar krijgt een afdruk van z'n foto), zoveel wedijver en (af en toe) vals spel en bedrog teweeg kan brengen.
                        Vorige maand hebben we voor de eerste keer (sinds ik betrokken ben, tenminste) zware beslissingen moeten nemen ivm de winnaar.
                        Laat ons hopen dat we nu weer in een geest van vrede en gezonde Olympische competitiegeest ("meedoen is belangrijker dan winnen") de Challenge kunnen laten voortbestaan.

                        In die zin vind ik ook dat je voorzichtig moet zijn met het geven van commentaar op bepaalde foto's. Hoe dikwijls zien wij immer dat als het eerste commentaar slecht is (zee staat scheef, om maar een voorbeeld te geven), de rest als makke schapen volgt?
                        Probeer in zo'n geval zowel negatieve als positieve elementen aan te brengen, of voorstellen ter verbetering te geven. Als het even kan, alsjeblieft?

                        Ik spreek in eigen naam als "meespeler" met de BD-Challenge, en als "lid" van de werkgroep BD-Challenge, niet als Mod of wat dan ook.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                          Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                          Misschien is een logische volgende stap dat men niet één maar twee punten per foto gaat toekennen: een punt voor de uitvoering, alsook een punt voor het voldoen aan het thema.
                          Dat kan/doe je nu toch ook al ? je verdeelt de 10 punten : bvb max 5 punten voor uitvoering en max 5 voor thema (om een simpel vb te geven) En als je met halfjes werkt, rond je de som naar boven af...

                          Zomaar een 10 geven omdat het thema voldaan is, lijkt me idd geen goed idee... want waarom zou men dan nog moeite doen om een goede belichting en scherpte te hebben ?
                          Zo benadeel je deelnemers die naast de invulling van het thema ook nog moeite doen om voor een goede technische afwerking te zorgen... en dat kan ook niet de bedoeling zijn, toch ?
                          Mijn fotowebsite : www.filover.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                            Inderdaad, filipo, de 10 toe te kennen punten verdeel je volgens:
                            - beantwoordt aan opdracht
                            - kwaliteit van de foto
                            - originaliteit van de inzending
                            - ... ?

                            Hier zijn natuurlijk geen verplichtingen opgelegd, maar persoonlijk zie ik vaak te weinig van het derde en teveel doorslagjes van vroeger werk (al dan niet van anderen! ). Spreekt vanzelf dat die niet hoog scoren qua originaliteit. En wat "beantwoordt aan opdracht" betreft: vaak wordt daar zo'n draai aan gegeven, dat ik eveneens moet concluderen: goed geprobeerd, man, maar ni met mij!

                            Maar, zoals gezegd: ik gebruik een tabel, verdeel m'n punten netjes tussen 1 en 10 (met beperkingen aan de twee kanten) en zorg ervoor dat het gemiddelde >5 is.
                            (Niet vermeld in mijn vorige post, maar een voorwaarde om op die manier te scoren is: wachten tot de inzendingsperiode afgesloten is.)
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Inderdaad, filipo, de 10 toe te kennen punten verdeel je volgens:
                              - beantwoordt aan opdracht
                              - kwaliteit van de foto
                              - originaliteit van de inzending
                              - ... ?

                              Hier zijn natuurlijk geen verplichtingen opgelegd, maar persoonlijk zie ik vaak te weinig van het derde en teveel doorslagjes van vroeger werk (al dan niet van anderen! ). Spreekt vanzelf dat die niet hoog scoren qua originaliteit. En wat "beantwoordt aan opdracht" betreft: vaak wordt daar zo'n draai aan gegeven, dat ik eveneens moet concluderen: goed geprobeerd, man, maar ni met mij!

                              Maar, zoals gezegd: ik gebruik een tabel, verdeel m'n punten netjes tussen 1 en 10 (met beperkingen aan de twee kanten) en zorg ervoor dat het gemiddelde >5 is.
                              (Niet vermeld in mijn vorige post, maar een voorwaarde om op die manier te scoren is: wachten tot de inzendingsperiode afgesloten is.)
                              Een 4de belangrijk puntje bij mijn beoordeling is de algemene vraag: vind ik de foto mooi? Want een technisch goed uitgevoerde foto, die origineel is en aan de opdracht voldoet, kan ik toch niet mooi vinden en omgekeerd.
                              Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                              Comment

                              Working...
                              X