Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wel of geen verlengde garantie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wel of geen verlengde garantie?

    Beste allemaal,

    vandaag ben ik in de aanschaf gegaan van een nieuw objectief (sigma 17-70 2.8-4 hsm os).
    Werd mij echter aan de kassa gevraagd (Konijn Turnhout) of ik de garantie wilde verlengen naar vier jaar mits bijbetaling van 49 euro.
    De verkoopster vertelde mij dat veel mensen die extra kost er graag bij nemen om de eerste vier jaar safe te zitten.
    Nu ik heb er lang getwijfeld maar toch maar besloten om het niet te doen, want waar zijn we dan mee bezig vraag ik me af.
    Hoe denken de meesten onder jullie daarover??
    Nu weet ik niet of dat een vastgestelde prijs is(49 euro) voor alle lenzen geld ook de heel dure?? Vergeten te vragen.

    Het zijn toch alweer 49 euro denk ik dan
    Groeten Sensor

  • #2
    Re: Wel of geen verlengde garantie?

    Standaard heb je twee jaar garantie, het is dus niet dat je voor €49 vier jaar krijgt want je hebt er al twee.
    Persoonlijk koop ik nooit garantie bij, het feit dat je garantie zou kopen alleen al daar krijg ik het schijt van.
    Uiteraard hou ik niemand tegen het wel te doen.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

    Comment


    • #3
      Re: Wel of geen verlengde garantie?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
      Standaard heb je twee jaar garantie, het is dus niet dat je voor €49 vier jaar krijgt want je hebt er al twee.
      het gaat hier over een verlenging van de garantie naar 4 jaar.
      heeft toch niets te maken met het gegeven, dat je zo wie zo al 2 jaar garantie krijgt?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Wel of geen verlengde garantie?

        Inderdaad bouk het is het derde en het vierde jaar waar je €49 voor betaald he, zo bedoelde ik het ook.
        Zelf koop ik nooit verlenging van garantie bij maar dat maakt ieder voor zich uit, meestal gaat iets kapot in het begin of als de garantie uit is.
        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

        Comment


        • #5
          Re: Wel of geen verlengde garantie?

          Het is ook wat ik bedoel met extra garantie : 49 euro voor de twee opeenvolgende jaren als de standaardgarantie verlopen is.

          Volgens de verkoopster zouden veel klanten die extra kost doen maar ik betwijfel dat.


          straks ben je alleen al aan al die garanties een vermogen kwijt want het fenomeen doet zich zowat overal voor, televisies, wasmachines, noem maar op!
          Groeten Sensor

          Comment


          • #6
            Re: Wel of geen verlengde garantie?

            Vergeet niet dat de twee jaar garantie die je krijgt, eigenlijk niet echt twee jaar garantie is, deze valt op te delen in twee periodes:
            - de eerste, die zes maanden duurt, waarin je "onvoorwaardelijk" fabrieksgarantie hebt. Dit wil zeggen dat praktisch alles wat er mis gaat aan het toestel, gratis hersteld of vervangen wordt. Wanneer de fabrikant kan bewijzen dat het defect jouw fout is, mag je de herstelling zelf betalen.
            - het volgend anderhalf jaar, waarin het eigenlijk net andersom is. In dit anderhalf jaar moet JIJ als consument bewijzen dat het defect in het toestel al aanwezig was bij aankoop, dat je zelfs niets gedaan hebt om het defect uit te lokken. Dit is enorm moelijk en kost je, in veel gevallen, meer geld dan een nieuw toestel. Vaak moet je hiervoor een expert inschakelen.

            De twee jaar garantie die je krijgt, is dus zeker niet zo ondubbelzinnig als ze lijkt...

            Comment


            • #7
              Re: Wel of geen verlengde garantie?

              ik heb op mijn sigma 70-200 2.8 drie jaar garantie zo is zo gekregen
              van sigma zelf uit

              Comment


              • #8
                Re: Wel of geen verlengde garantie?

                Op mijn Sigma 15mm Fisheye heb ik ook drie jaar garantie van Sigma, maar daarvoor moest ik die wel online registreren.


                Ik heb nog nooit ergens een verlengde garantie "bijgekocht".
                Een winkel is geen liefdadigheidsinstelling, er moet winst gemaakt worden.
                Op deze manier maken ze dus meer winst...

                Net zoals je bij aankoop van elke lens weer de vraag krijgt of er een filtertje bij moet.
                En bij elke camera moet je een nieuw geheugenkaartje, een tas, en een accu kopen.

                Uiteindelijk beslis je zelf of je dat allemaal wel nodig hebt.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Wel of geen verlengde garantie?

                  Gewoon online registreren en dan krijg je via mail een pdf formulier voor een één jaar extra,er staat wel een tijdslimiet op na aankoopdatum, grt
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wel of geen verlengde garantie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
                    Vergeet niet dat de twee jaar garantie die je krijgt, eigenlijk niet echt twee jaar garantie is, deze valt op te delen in twee periodes:
                    - de eerste, die zes maanden duurt, waarin je "onvoorwaardelijk" fabrieksgarantie hebt. Dit wil zeggen dat praktisch alles wat er mis gaat aan het toestel, gratis hersteld of vervangen wordt. Wanneer de fabrikant kan bewijzen dat het defect jouw fout is, mag je de herstelling zelf betalen.
                    - het volgend anderhalf jaar, waarin het eigenlijk net andersom is. In dit anderhalf jaar moet JIJ als consument bewijzen dat het defect in het toestel al aanwezig was bij aankoop, dat je zelfs niets gedaan hebt om het defect uit te lokken. Dit is enorm moelijk en kost je, in veel gevallen, meer geld dan een nieuw toestel. Vaak moet je hiervoor een expert inschakelen.

                    De twee jaar garantie die je krijgt, is dus zeker niet zo ondubbelzinnig als ze lijkt...
                    Fout hoe je het uitlegt.

                    Je hebt wettelijke garantie en fabrieksgarantie. De wettelijke garantie waarborgt u twee jaar garantie zoals je uitlegt met die eerste zes maand en anderhalf jaar, dat klopt dus wel.
                    De wettelijke garantie komt bovenop de fabrieksgarantie, een fabrieksgarantie moet dus helemaal geen twee jaar zijn maar kan korter of langer zijn.
                    Pas als de fabrieksgarantie korter is dan twee jaar of onvoldoende waarborgen schenkt, dan heeft het nut om de wettelijke garantie in te roepen.
                    Maar er is eerst de fabrieksgarantie en daar moet je zien wat de voorwaarden zijn dat de fabricant stelt ... als daarin staat dat je twee jaar fabrieksgarantie krijgt zonder dat er een speciale clausule staat van bewijs of niet dan heb je gewoon twee jaar fabrieksgarantie zonder meer, niets te bewijzen na zes maand. De meeste fabricanten van fotomateriaal geven (o.a. binnen België) al zelf twee jaar of meer fabrieksgarantie.
                    Schade door verkeerd gebruik of ongeval is natuurlijk altijd voor uzelf tenzij je er een speciale verzekering op neemt.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wel of geen verlengde garantie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik heb nog nooit ergens een verlengde garantie "bijgekocht".
                      Een winkel is geen liefdadigheidsinstelling, er moet winst gemaakt worden.
                      Op deze manier maken ze dus meer winst...
                      Op deze manier maken ze meestal niet veel meer winst dan anders.
                      De extra garantie dat je koopt is geen bedrag dat integraal voor de verkoper is maar normaal betaald wordt aan een soort verzekering dat die extra garantie dekt, dus eerst eens zien hoe ze die extra garantie regelen.

                      Over het al dan niet kopen van extra garantie moet je zelf beslissen of het risico groot is dat er iets aan voorvalt en hoeveel een standaard herstelling kost.
                      Op een gewone lens extra betalen zou ik niet direct doen maar op bepaalde andere zaken zou ik dat wel doen.
                      Bepaalde merken huishoudtoestellen bieden je voor +-170 Euro tien jaar waarborg aan ... op een wasmachine van 1600€ is dat bijvoorbeeld interessant.
                      Ook met TV's wordt dit veel verkocht, als je voor 99€ dan 4 jaar waarborg hebt op een TV van 1999€ is dat nuttig maar op eentje van 499€ is dat fors overdreven.
                      Maar 50€ extra betalen om 4 jaar waarborg te hebben op een koffiezet is belachelijk.

                      Wat garantie betreft op een lens ... een 70-200L IS bijvoorbeeld bevat mechaniek dat stuk kan gaan of ontregeld kan geraken en daar weet je dat de kans dat die defect geraakt groter is, maar bijvoorbeeld een lens met vaste brandpuntafstans als een fisheye ... hoe groot is de kans dat je hier iets aan voor hebt dat onder waarborg kan vallen? Alles kan natuurlijk, overweeg gewoon zelf wat nuttig is.
                      En wanneer gaat iets stuk? Meestal twee weken na de garantie.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wel of geen verlengde garantie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                        Gewoon online registreren en dan krijg je via mail een pdf formulier voor een één jaar extra,er staat wel een tijdslimiet op na aankoopdatum, grt
                        Hoe doe je dat dan? Moet je naar sigma website gaan of hoe? en copie van factuur mailen??

                        Bedankt
                        Groeten Sensor

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wel of geen verlengde garantie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
                          Hoe doe je dat dan? Moet je naar sigma website gaan of hoe? en copie van factuur mailen??

                          Bedankt
                          In de verpakking vind je een blad met alle uitleg die je nodig hebt.
                          Je registreert de lens via de Sigma-website, en je krijgt een mailtje terug.
                          Dat mailtje druk je af en hou je bij als bewijs dat je drie jaar garantie hebt.

                          Ik weet niet of het voor alle Sigmalenzen geldt, het is mogelijk dat je alleen maar op de "EX" lenzen drie jaar garantie krijgt.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wel of geen verlengde garantie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            In de verpakking vind je een blad met alle uitleg die je nodig hebt.
                            Je registreert de lens via de Sigma-website, en je krijgt een mailtje terug.
                            Dat mailtje druk je af en hou je bij als bewijs dat je drie jaar garantie hebt.

                            Ik weet niet of het voor alle Sigmalenzen geldt, het is mogelijk dat je alleen maar op de "EX" lenzen drie jaar garantie krijgt.
                            Ik heb een groot wit blad (gebruiksaanwijzing, beschrijving) en een geel blad (gaat over garantie).
                            Staat echter niks van registreren bij.
                            Groeten Sensor

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wel of geen verlengde garantie?

                              Hallo allemaal,

                              het is mij gelukt mijn nieuwe sigma lens te registreren en heb nu één jaar extra garantie tot september 2013 dus. Ik vind dat de verkoper dat ook mag melden!
                              SIGMA, manufacturer of high-end cameras and lenses for both the Photography and Video market
                              Groeten Sensor

                              Comment

                              Working...
                              X