Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rood/Wit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rood/Wit

    Tijdens een wandeling in Kortrijk kwam ik deze merkwaardige hoek tegen...

    Rood/wit

    Mijn fotowebsite : www.filover.be

  • #2
    Re: Rood/Wit

    symmetrie wel mooi nu, maar voor een hoek, had je beter een stapje naar links of naar rechts kunnen doen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Rood/Wit

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      symmetrie wel mooi nu, maar voor een hoek, had je beter een stapje naar links of naar rechts kunnen doen.
      grt,bouk.
      Ja, maar krijg je daardoor een interessanter beeld ? Of enkel een "normaler" beeld ?
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

      Comment


      • #4
        Re: Rood/Wit

        ik dacht meteen "jammer van de symmetrie".
        die maakt de compositie namelijk wat flauwtjes.
        wel een goed onderwerp om vast te leggen.

        Comment


        • #5
          Re: Rood/Wit

          Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
          Ja, maar krijg je daardoor een interessanter beeld ?
          ja.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Rood/Wit

            ok.

            F.
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment


            • #7
              Re: Rood/Wit

              Zo'n dichtgemetselde ramen vind ik best een mooi fenomeen. Alsof ze na een ruzie met de
              buren, of de rest van de wereld, zich definitief van het licht hebben afgewend. Ja, ik weet
              ook wel dat dit dikwijls met bouwvoorschriften te maken heeft, maar wie verzint er dan die
              bouwvoorschriften? Lijken me ook al mensen te zijn die boos zijn op anderen, tegen wie ze
              niet op kunnen, en dan maar besluiten om anderen te gaan treiteren.

              Comment


              • #8
                Re: Rood/Wit

                Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                ok.

                F.
                Men verlangt symmetrie en als het dan perfect symmetrisch is is het dan weer niet goed.
                Trekt het u niet aan Filip, ik vind die foto uitstekend!


                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Rood/Wit

                  Men verlangt symmetrie en als het dan perfect symmetrisch is is het dan weer niet goed.
                  O, maar aan mij zal het niet liggen, ik ben altijd consequent tegen symetrische opnamen.
                  zoals ik ook tegen zonsondergangen ben en tegen weerspiegelingen.
                  deze esthetische en technische aspecten maken een foto meestal inhoudloos omdat men bij het bekijken en beoordelen op de oppervlakkige lagen blijft hangen.
                  en ik ben voorstander van foto's met inhoud.
                  die kan men bereiken met een doordachte compositie en belichting.
                  In het geval van deze foto zou het behoorlijk afwijken van de symmetrie meer inhoud kunnen geven,
                  omdat deze afwijking dan een interpretatie van het onderwerp gaat vormen. (in plaats van het technische streven van de symmetrie).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rood/Wit

                    Bedankt voor de interessante positieve en negatieve reacties


                    De symmetrische compositie was gekozen om de kijker bij de eerste aanblik op een verkeerd been te zetten.
                    De venstertabletten staan op een quasi horizontale lijn en het lijkt alsof je naar een gewone muur kijkt waarvan de ene helft wit geverfd is en de andere niet. Dat op zich is al een rare vaststelling.
                    Wie verft er nu de helft van zijn muur ?
                    Maar bij nader toezien blijkt het een hoek van een gebouw (huis? school ? fabriek ?) te zijn waarvan de ramen om een onbekende reden dichtgemetseld zijn en de ene muur ooit een witte laag verf gekend heeft en de andere niet.
                    Wie verft er nu de helft van zijn gebouw ?

                    Een foto waar je imho door de (quasi)symmetrie en het niet tonen van de omgeving of meer van het gebouw toch even iets langer naar kijkt om uit te vissen hoe het in elkaar zit en ook iets meer dan het gewoon registreren van een hoek van een gebouw (vanuit een al of niet scheve positie) ?
                    Zo ervaarde ik het althans...
                    Mijn fotowebsite : www.filover.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rood/Wit

                      Goed van je dat je er zelf iets bij ziet. Daar draait het natuurlijk om.
                      Je kan ook niet verwachten dat iedereen hetzelfde denkt of ziet, zo werkt het ook niet.
                      Leuke poging, maar het licht vind ik niet mooi, dit stoort mij veel meer dan eerder vernoemde puntjes van kritiek

                      Groeten
                      Mipstoo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rood/Wit

                        Toch een heel goeie foto hoor, heb me lang ingehouden om iets te schrijven, en op sommige commentaren ga ik zeker niet ingaan.
                        Het leuke is dat je niet direct ziet of de hoek inwaarts of uitwaarts is (las mijn uitdrukking begrepen wordt), tot je nader kijkt, en begint te merken dat deze foto minutieus geëncadreerd werd, de kleuren goed zitten, de techniek goed zit, dit vertelt toch wel iets hoor.
                        Chapeau om de eenvoud zo voor te kunnen stellen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rood/Wit

                          Ter info: vroeger was er een vorm van belasting die sommige steden konden heffen.
                          En om de sterke schouders ook zwaardere lasten te laten dragen, werd op de schoonheid van bv gevels een tax gezet. In verschillende Europese landen heffen ze nog steeds een dergelijke vorm van vastgoedtaks.
                          Rijkere mensen hadden bv 10 vensters aan straatkant, terwijl arbeiderswoningen slechts 1 venster hadden.
                          Maar niet iedereen kon taxen vlot betalen en soms werden de ramen dichtgemaakt.
                          In Gent kun je hiervan ook vele voorbeelden vinden.
                          Maar in het verleden werden ook grotere eenvormige gevelpartijen vermeden en werden partijen met de vorm van een raam ingevoegd.
                          Eigelijk leuk om daar een beeldreportage rond te maken.
                          En het is wel een mooie foto
                          Moesten de bestuursleden of supportersclubs van KV Kortrijk die locatie kennen, dan verplaatsen ze het voetbalterrein.

                          mvg

                          franky

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rood/Wit

                            @mipstoo : bedankt voor je reactie Gezien het toevallig karakter, had ik het aanwezige licht niet echt in de hand...

                            @zappa : het is niet omdat enkele mensen een zelfde mening hebben, dat iedereen diezelfde mening hoeft te hebben. Blij dat je uiteindelijk toch gereageerd hebt ! We zitten blijkbaar op dezelfde golflengte

                            @Franky : bedankt voor de interessante info. Weer iets bijgeleerd. KVK is ook goed gezien, daar had ik nog niet aan gedacht
                            Mijn fotowebsite : www.filover.be

                            Comment

                            Working...
                            X