Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gigabit netwerk werkt niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gigabit netwerk werkt niet

    Ik wil in een nieuwbouw een gigabit netwerk aanleggen. Overal liggen utp kabels cat6 ik heb een cisco switch 102-24 (gigabit switch) sluit ik er een pc op aan met een gigabit kaart dan werkt die niet. Sluit ik er een pc op aan met een 10/100 kaart dan werkt die wel. De kabels zijn allemaal uitgetest met een kable tester en deze waren perfect. Zou dit storing ergens kunnen op zijn? Als ik de pc(gigabit) rechtstreeks op de siwtch steek dan krijg ik wel verbinding dus de netwerk kaart en switch werken wel. Iemand enig idee waar de fout kan liggen?

    Alvast bedankt
    Sony A550 18-55 en 55-200

  • #2
    Re: gigabit netwerk werkt niet

    Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
    Ik wil in een nieuwbouw een gigabit netwerk aanleggen. Overal liggen utp kabels cat6 ik heb een cisco switch 102-24 (gigabit switch) sluit ik er een pc op aan met een gigabit kaart dan werkt die niet. Sluit ik er een pc op aan met een 10/100 kaart dan werkt die wel. De kabels zijn allemaal uitgetest met een kable tester en deze waren perfect. Zou dit storing ergens kunnen op zijn? Als ik de pc(gigabit) rechtstreeks op de siwtch steek dan krijg ik wel verbinding dus de netwerk kaart en switch werken wel. Iemand enig idee waar de fout kan liggen?

    Alvast bedankt
    Welke draden heb je getest voor je kabels? 10/100 gebruikt enkel draadjes 1,2,3,6 maar gigibit gebruikt ze alle 8. Denk dat daar ergens je probleem moet liggen als het wel werkt als zegt dat het wel werkt als je de pc er rechtstreeks op zet.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: gigabit netwerk werkt niet

      Moeten die draden in een bepaalde volgorde aangesloten worden bv 1 naar 1, 2 naar 2, ... 8 naar 8 of moeten er gewisseld worden 1 - 1, 2 - 2, 3 - 5, 4 - 4, 6 - 6, 7 - 7, 8 - 8
      Ik dacht dat bij de 10/100 ergens 2 paren gewisseld mosten worden maar moet dit met giga ook?
      Sony A550 18-55 en 55-200

      Comment


      • #4
        Re: gigabit netwerk werkt niet

        Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
        Moeten die draden in een bepaalde volgorde aangesloten worden bv 1 naar 1, 2 naar 2, ... 8 naar 8 of moeten er gewisseld worden 1 - 1, 2 - 2, 3 - 5, 4 - 4, 6 - 6, 7 - 7, 8 - 8
        Ik dacht dat bij de 10/100 ergens 2 paren gewisseld mosten worden maar moet dit met giga ook?
        Je moet geen paren wisselen, dat is enkel voor cross cable. De draden moeten aan 2 kanten hetzelfde zijn en normaal gebruikt men: wit oranje, oranje, wit groen, blauw, wit blauw, groen, wit bruin, bruin.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

        Comment


        • #5
          Re: gigabit netwerk werkt niet

          huhuh dit is chinees voor mij.
          maar ik hoop dat het probleem opgelost geraakt.

          Comment


          • #6
            Re: gigabit netwerk werkt niet

            Voorwaarden :
            De aangesloten computers die gebruik willen maken van de GigaBit snelheid moeten voorzien zijn
            van een GigaBit netwerk kaart. Deze kan gewoon naast de eventueel aanwezige standaard
            netwerkkaart geplaatst worden.
            De bekabeling tussen de computers en de netwerk switch moet van goede kwaliteit zijn, minimaal
            Cat 5e, voor nieuw aan te leggen GigaBit netwerken adviseren wij Cat 6 S/FTP (afgeschermde)
            kabel.
            De netwerk switch moet een GigaBit switch zijn.
            Wetenswaardigheden :
            Op een GigaBit switch mogen ook 10/100 MegaBit apparaten aangesloten worden, dit heeft geen
            invloed op de snelheid van de aangesloten GigaBit apparatuur.
            Mogelijkheden :
            De meest eenvoudige manier om twee computers met elkaar te verbinden is d.m.v. een cross cable,
            dit is een netwerkkaart waarin de aders zodanig gekruist aangesloten zijn, dat de aangesloten
            computers denken dat er een netwerk switch aanwezig is.
            Grotere netwerken.
            Er kan voor gekozen worden alle computers in een netwerk aan te sluiten op het GigaBit netwerk,
            maar er kan ook onderscheid gemaakt worden. Het is tenslotte niet altijd zinvol computers die
            alleen gebruikt worden voor tekstverwerking, internet en andere eenvoudige toepassingen, een
            supersnelle netwerkverbinding te geven.
            Ondanks het gebruik van standaard netwerk verbindingen voor de aangesloten PC's, zullen ook
            deze PC's voordeel hebben van een dergelijke opzet, de server heeft immers een veel snellere
            verbinding met de rest van het netwerk, waardoor nagenoeg geen wachttijden voor data aanvragen
            van de werkstations zullen optreden.
            In het onderstaande voorbeeld is weergegeven hoe zo'n netwerk eruit kan zien.
            De server en PC-A moeten voorzien zijn van een GigaBit netwerkkaart.
            De overige aangesloten computers maken gebruik van 10/100 Megabit.
            PC – A kan in dit geval b.v. Een PC zijn die gebruikt wordt voor het bewerken van grote multi
            media bestanden, foto bestanden, DTP e.d.



            Nog even wat bijkomende info die niet onbelangrijk is...

            UTP = Unshielded Twisted Pair : niet afgeschermd
            - FTP = Foiled Twisted Pair: afgeshermd door middel van gewikkeld laagje metaal (meestal aluminium)
            - STP : Shielded Twisted Pair : afgeschermd door middel van een gevlochten draadscherm (zoals bij coax kabel)

            Er is dus weldegelijk een verschil. Hoe kan je (meestal) de verschillen zien/merken ?

            - Verschil tussen shielded en unshielded kabel (FTP/STP vs UTP) : de RJ45 connector heeft bij shielded kabels een metalen omhulsel lang de buitenkant. Die dient om de afscherming door te verbindingen naar de netwerkpoort/kaart/... .
            - Verschil tussen FTP en STP kabel : STP kabel is (meestal) stijver dan FTP kabel. Dat is ook de reden van het bestaan van FTP. Simpeler en meer handelbare kabel dan STP. Nadeel is dat de afscherming na veel plooien niet meer gegarandeerd op zijn plaats blijft.

            Nu voor GBit ethernet heb je dus inderdaad mistens Cat 5e kabel nodig en het best dan ook afgeschermde kabel. Omdat de frequentie/bandbreedte weer een stuk hoger ligt dan bij 100MBit en dus sneller last heeft van externe invloeden.
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: gigabit netwerk werkt niet

              UTP Cat6e voldoet prima voor Gb ethernet.

              Bij FTP kabels loop je het risico dat als de shielding ergens niet 100% correct 'shield' je kabel eigenlijk als een antenne fungeert.

              Gewoon goede UTP Cat6e is meer dan voldoende.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #8
                Re: gigabit netwerk werkt niet

                Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                Ik wil in een nieuwbouw een gigabit netwerk aanleggen. Overal liggen utp kabels cat6 ik heb een cisco switch 102-24 (gigabit switch) sluit ik er een pc op aan met een gigabit kaart dan werkt die niet. Sluit ik er een pc op aan met een 10/100 kaart dan werkt die wel. De kabels zijn allemaal uitgetest met een kable tester en deze waren perfect. Zou dit storing ergens kunnen op zijn? Als ik de pc(gigabit) rechtstreeks op de siwtch steek dan krijg ik wel verbinding dus de netwerk kaart en switch werken wel. Iemand enig idee waar de fout kan liggen?

                Alvast bedankt
                En als je 2 korte patchkabeltjes gebruikt (dus volledig geprepareerde kabels) tussen switch en 2 PC's, kan je dan "netwerken" tussen die 2 PC's ?
                Als dat lukt, is er toch een fout geslopen in de bekabeling en weet je toch al dat het niet aan PC's of switch ligt...

                Ik heb het nog meegemaakt dat de lampjes op netwerkkaart en switch oplichten, maar dat het netwerk toch niet werkt, door verkeerde aansluiting van de stekkertjes op de kabel.
                cat 5E is in theorie voldoende voor Gbit netwerk, maar alles hoger, is uiteraard beter...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: gigabit netwerk werkt niet

                  Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                  Ik wil in een nieuwbouw een gigabit netwerk aanleggen. Overal liggen utp kabels cat6 ik heb een cisco switch 102-24 (gigabit switch) sluit ik er een pc op aan met een gigabit kaart dan werkt die niet. Sluit ik er een pc op aan met een 10/100 kaart dan werkt die wel. De kabels zijn allemaal uitgetest met een kable tester en deze waren perfect. Zou dit storing ergens kunnen op zijn? Als ik de pc(gigabit) rechtstreeks op de siwtch steek dan krijg ik wel verbinding dus de netwerk kaart en switch werken wel. Iemand enig idee waar de fout kan liggen?

                  Alvast bedankt
                  Lijkt me toch ook een bekabelings probleem aangezien het rechtstreeks wel werkt. Op 10MB/s of 100MB/s zullen de foutieve datapakketjes nog wel kunnen gecorrigeerd worden door hertransmissies maar op Gigabit niveau is dat fataal. Mogelijk schakelt de switch die poort zelf automatisch uit als hij teveel rommel detecteerd.

                  Je zegt dat de kabels zijn uitgemeten met een cabletester. Was dat echt een tester om twisted pair bekabeling uit te testen of heb je gewoon een ohmse meeting uitgevoerd? In het eerste geval zou een bekabelingsprobleem toch wel aan het licht moeten komen.

                  De kleurvolgorde moet zijn zoals in de TIA-568B standaard voorgeschreven. De kleurvolgorde vind je bevoorbeeld hier en is hetgeen Doc_holiday in post #4 bedoeld.
                  Het is echt van belang deze volgorde aan te houden in je volledige horizontale bekabeling.
                  Hou ook rekening dat de totaallengte van je utp-kabel maximaal 100m mag bedragen. Lijkt veel maar we kennen de grootte en aard van je nieuwbouw niet.
                  Probeer ook zoveel mogelijk datakabels van netspanningskabels weg te houden. Bij juiste bedradingsvolgorde is de invloed klein maar beter voorkomen dan genezen.
                  Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                  Comment


                  • #10
                    Re: gigabit netwerk werkt niet

                    Oh, en nog iets ... aansluiting van utp-kabel op de vloer- of wandcontactdozen: de lengte van de uit elkaar gedraaide getwiste paren moet echt tot het minimum beperkt zijn dus zo kort mogelijk tot bij de aansluitklemmen getwist houden. Ook hier weer om oppikken van storingen zo miniem mogelijk te houden.
                    Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                    Comment


                    • #11
                      Re: gigabit netwerk werkt niet

                      je sluit een pc aan met een 10/100 kaart op de switch en dat gaat wel ? Heb je al eens in de switch config gekeken naar de ingestelde snelheid van de poorten ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: gigabit netwerk werkt niet

                        Het is met een meter geweest die aangeeft of de paren gewisselt zijn enzo zeggen ze.
                        Ik heb me ook laten vertellen dat voor gigabit over cat6 maar 30-40 meter gaat over cat5 100meter. Of is dit een fabeltje.
                        Sony A550 18-55 en 55-200

                        Comment


                        • #13
                          Re: gigabit netwerk werkt niet

                          Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                          Het is met een meter geweest die aangeeft of de paren gewisselt zijn enzo zeggen ze.
                          Ik heb me ook laten vertellen dat voor gigabit over cat6 maar 30-40 meter gaat over cat5 100meter. Of is dit een fabeltje.
                          http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

                          10Gbit gaat inderdaad niet zo ver. 1 Gbit gaat wel tot 100 meter

                          Comment

                          Working...
                          X