Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

    Hallo,

    Ik heb hier massa's hd-videos en fotos die ik eens van m'n laptop op m'n vaste pc zou willen overzetten.

    Zowel m'n laptop als pc hebben een firewire connectie.
    Zou dit lukken met een firewire-kabel tussen beiden, want dit zou een stuk sneller gaan dan USB.

    Ik weet dat een firewirekabel meestel gebruikt wordt om van je camera rechtstreeks op je pc de gegevens over te dragen.

    Zou je pc deze firewireconnectie gewoon aanvaarden tussen 2 pc's zoals usb (zonder extra drivers enzo), ti's in Windows 7.

    Ik weet dat je een usb kabel niet zomaar tussen 2 pc's kan aansluiten, hiervoor moet je zo'n speciale data transfer kabel hebben, zoals van Belkin.

    En kost zo'n firewirekabel veel tegenwoordig en heb je daar soorten in (verguld,..)?

    Bedankt.

  • #2
    Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

    Hebben die pc's een netwerkaansluiting ? Sluit gewoon een crossed netwerkkabel aan tussen die 2 PC's en je kan netwerken... Zo'n kabeltje kost bijna niets...

    Of gewoon via een switch (of routertje met ingebouwde switch). Heb hier een gigabit-routertje staan. Daarmee haal je evengoed effectieve snelheden van rond de 50 MB/s en soms meer. Dan moeten netwerkpoorten uiteraard ook Gigabit zijn.

    Het is mogelijk dat het lukt via firewire, maar ik denk dat je hiervoor ook bijkomende software nodig hebt. "Netwerken" lukt gewoon met het TCP/IP protocol dat elke PC kent.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

      Snelheid van Firewire = 400Mbit per seconde
      Snelheid van usb 2 = 480Mbit per seconde

      Rekening houdende dat de 480Mbit per seconde over de hele usb bus moet gedeeld worden
      door alle actieve apparaten zou het trager kunnen zijn, maar als je over 1 apparaat in de
      hele bus spreekt zou usb2 nog steeds sneller moeten zijn.

      Zowizo ga je geen noemenswaardige verschillen zien denk ik, en vermits je het over massa's videos hebt
      zal je zowizo wel eventjes bezig zijn
      Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

      Comment


      • #4
        Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

        Dat zijn de theoretische snelheden, die je in de praktijk nooit haalt...
        Firewire is in de praktijk wel sneller dan USB 2.0, en er bestaat ook een firewire 800 variant van. Nu : we zitten ook al aan USB 3...

        Voor dergelijke toepassingen (van PC naar PC) vind ik ethernet nog altijd de makkelijkste manier...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

          Ja ze hebben een gewone internetaansluiting voor vaste kabel als het dit is wat je bedoelt. Is een "crossed netwerkkabel" nog iets anders dan een gewone RJ45 internetkabel?
          Ik heb wel draadloos internet met een Fritz box van Dommel, maar dit gaat een pak trager zeker via WLAN dan via vaste netwerkkabel?

          'Thuisgroep" heb ik eens getest in Windows 7 maar vond dit maar niets, deel liever een partitie of een map draadloos. Als via kabel veel sneller gaat vind ik het niet erg om effe aan te sluiten.

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Hebben die pc's een netwerkaansluiting ? Sluit gewoon een crossed netwerkkabel aan tussen die 2 PC's en je kan netwerken... Zo'n kabeltje kost bijna niets...

          Of gewoon via een switch (of routertje met ingebouwde switch). Heb hier een gigabit-routertje staan. Daarmee haal je evengoed effectieve snelheden van rond de 50 MB/s en soms meer. Dan moeten netwerkpoorten uiteraard ook Gigabit zijn.

          Het is mogelijk dat het lukt via firewire, maar ik denk dat je hiervoor ook bijkomende software nodig hebt. "Netwerken" lukt gewoon met het TCP/IP protocol dat elke PC kent.

          Comment


          • #6
            Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

            Oorspronkelijk geplaatst door PurePhotography Bekijk bericht
            Ja ze hebben een gewone internetaansluiting voor vaste kabel als het dit is wat je bedoelt. Is een "crossed netwerkkabel" nog iets anders dan een gewone RJ45 internetkabel?
            Ik heb wel draadloos internet met een Fritz box van Dommel, maar dit gaat een pak trager zeker via WLAN dan via vaste netwerkkabel?

            'Thuisgroep" heb ik eens getest in Windows 7 maar vond dit maar niets, deel liever een partitie of een map draadloos. Als via kabel veel sneller gaat vind ik het niet erg om effe aan te sluiten.
            Via de kabel gaat dat inderdaad vele malen sneller gaan. Crossed is inderdaad anders dan recht op recht, hier is de uitleg - klik.

            Comment


            • #7
              Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

              Voor een netwerk speelt het eigenlijk geen rol of je draadloos of met kabel werkt. De manier van instellen op je PC (en dus delen van je bestanden) is identiek.

              Draadloos is wel trager. Ik heb hier een N-routertje dat me een verbinding geeft op 130 Mbit, via kabel is dat 1 Gbit. Maar verwacht niet dat je die volle snelheid haalt...
              Met een 100 Mb netwerk bv., haal je praktisch een goeie 10 MB/s (als je geluk hebt).
              Dit Fritz zal waarschijnlijk geen N-router zijn, en zal dus trager werken.

              Langs de andere kant : dat kopiëren is waarschijnlijk eenmalig. Dan is die hoogste snelheid toch niet echt belangrijk.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Voor een netwerk speelt het eigenlijk geen rol of je draadloos of met kabel werkt. De manier van instellen op je PC (en dus delen van je bestanden) is identiek.
                Je moet de snelheid wel nog delen door 2, niet? Vermits je met 2 computers gebruik maakt van die wireless verbinding.

                Comment


                • #9
                  Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

                  FireWire is van begin af ontworpen om ook gebruikt te kunnen worden als netwerkoplossing. Dit wil dus zeggen dat je enorm makkelijk een netwerkje kunt maken en zo snel data delen, op voorwaarde dat allebei je computers uitgerust zijn met FireWire (De mix tussen het 400- en het 800-protocol maakt echt niets uit, de computer herkent het traagste protocol en past daar z'n snelheid naar aan.)
                  Het zal ook een heel pak sneller werken dan (Gigabit) Ethernet, en ook een heel eind sneller dan USB.
                  Of de FireWire netwerk ondersteuning in Windows 7 nog aanwezig is weet ik niet van buiten, maar daar zijn waarschijnlijk wel 3rd party oplossing voor te vinden moest het niet zo zijn.

                  Tot slot:
                  Tussen verschillende FireWire kabels is niet zo'n enorm groot verschil qua overdrachtsnelheden, zeker niet op korte afstanden. Een tip: koop niet de goedkoopste kabel die je vindt, maar ZEKER niet de duurste, a la Monster en dergelijken. Een FireWire kabel van 1,8m zit meestal tussen de 5 en de 10 Euro.

                  Nog vragen? Stuur gerust een PM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                    Je moet de snelheid wel nog delen door 2, niet? Vermits je met 2 computers gebruik maakt van die wireless verbinding.
                    Dat zou kunnen. Eigenlijk heb ik dat nog nooit uitgetest. Thuis versluis ik zeer weinig bestanden over het netwerk en op de computerclub gebruik ik een kabeltje naar onze 1 Gb switchen.

                    Of firewire sneller is dan een 1 Gb netwerk, weet ik eigenlijk niet. Bij die snelheden (in theorie dus 100MB/s) begin je ook in het vaarwater van de snelheid van je harddisk te komen...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      Je moet de snelheid wel nog delen door 2, niet? Vermits je met 2 computers gebruik maakt van die wireless verbinding.
                      Nee, want er is maar 1 pc data aan het doorsturen. De andere luistert gewoon en ontvangt dus die gebruikt geen bandbreedte.

                      Voor de muggenzifters: ja die stuurt acc paketten terug maar dat gaat niet zoveel bandbreedte innemen
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

                        Bestaat er op die laptop niet iets zoals booten in target mode. Dan wordt je laptop een firewire-disk die je gewoon aan je pc hangt als was het een externe harde schijf.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
                          Bestaat er op die laptop niet iets zoals booten in target mode. Dan wordt je laptop een firewire-disk die je gewoon aan je pc hangt als was het een externe harde schijf.
                          Denk dat dit enkel bij Mac bestaat.
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                            Snelheid van Firewire = 400Mbit per seconde
                            Snelheid van usb 2 = 480Mbit per seconde

                            Rekening houdende dat de 480Mbit per seconde over de hele usb bus moet gedeeld worden
                            door alle actieve apparaten zou het trager kunnen zijn, maar als je over 1 apparaat in de
                            hele bus spreekt zou usb2 nog steeds sneller moeten zijn.

                            Zowizo ga je geen noemenswaardige verschillen zien denk ik, en vermits je het over massa's videos hebt
                            zal je zowizo wel eventjes bezig zijn
                            Right...

                            Firewire kicks USB 2.0 ass en nog geen beetje.

                            Firewire gebruikt zijn eigen CPU kracht terwijl USB 2.0 van je systeem afhankelijk is.
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                            Comment


                            • #15
                              Re: Firewire tussen laptop-pc voor gegevensoverdracht ?

                              Ik heb zowel een firewire besteld (met 6-6 pins male-male voor netwerk tussen 2 pc's) als een "crossed" RJ45 netwerkkabel, beiden met verzendkost voor slechts €4 stuk op Ebay, ik kan ze dan beiden es testen

                              Comment

                              Working...
                              X