Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beroep fotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beroep fotograaf

    Hallo,

    Ik heb daarnet eventjes de zoek functie geprobeerd om te kijken of er nog geen posts bestaan van de vraag die in mijn hoofd speelt. Het leverde weining op dus zal ik ze toch moeten stellen. Mijn vraag gaat als volgt: "Is er nog toekomst voor een beroep als fotograaf"? Ik praat dan niet als 'bijberoep' maar echt wel als fulltime job? Vele sites op internet spreken elkaar tegen, duizenden meningen doen mijn oren andere dingen beluisteren... ik hoop hier anders te vernemen en een 'betere' en goeie mening te verkrijgen.

    Grtjes!
    Vide Cor Meum

  • #2
    Re: Beroep fotograaf

    Als je goed bent.....
    Werk zat....
    grts Peter
    BD1754BE / Body & glass

    Comment


    • #3
      Re: Beroep fotograaf

      Probleem is dat iedereen wel iemand kent in de familie of kennissenkring die een fototoestel heeft en redelijk kan fotograferen.
      Hier op het forum zitten er al een paar duizend bij elkaar

      Huwelijks- en andere ceremoniefotografie wordt al een tijdje plat geconcurreerd.

      Je zal je dus flink moeten profileren om per maand een behoorlijk bedrag te kunnen verdienen (vergeet niet dan belastingen en sociale zekerheid met een flinke hap gaan lopen).
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Beroep fotograaf

        Kom naar onze sessie "van hobby tot pro" op BelgiumdigitalLive.
        Je hebt daar de gelegenheid je vragen te stellen aan een fotograaf die het ganse traject aflegde, er is ook vertegenwoordiging van Unizo.

        Comment


        • #5
          Re: Beroep fotograaf

          waar een wil is is een weg... je moet goed zijn én durven... en dan lukt het je wel
          some toys 4 big boys
          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

          Comment


          • #6
            Re: Beroep fotograaf

            En niet te veel klagen over amateurs die gratis foto's maken en uitdelen.

            Als je centen wil voor je foto's zal je dubbel en dik moeten bewijzen dat je foto's het waard zijn.
            Er zijn zeker nog mensen die geld willen betalen voor een goede huwelijksreportage, maar ze moet dan ook écht goed zijn hé, anders doet Nonkel Frans het wel met zijn Kodakske.

            Een idee dat ik ooit eens gezien heb op een avondfeest was:

            Bij de ingang lagen er een tiental! compactjes met een dikke sleutelhanger er aan.
            Alle gasten mochten foto's maken en moesten 's avonds gewoon de camera achterlaten.
            De 'fotograaf' was enkel aanwezig in de kerk en tijdens de receptie, maar had wel materiaal om een 'boek' te maken van begin tot einde.
            En voor mij de manier om Nonkel Frans ook een bijdrage te laten leveren.

            Comment


            • #7
              Re: Beroep fotograaf

              Bij de ingang lagen er een tiental! compactjes met een dikke sleutelhanger er aan.
              Alle gasten mochten foto's maken en moesten 's avonds gewoon de camera achterlaten.
              De 'fotograaf' was enkel aanwezig in de kerk en tijdens de receptie, maar had wel materiaal om een 'boek' te maken van begin tot einde.
              En voor mij de manier om Nonkel Frans ook een bijdrage te laten leveren.
              Dat is een keuze van het koppel zelf. Als de tijd vergoed wordt, denk ik dat iedere beroepsfotograaf het avondfeest ook fotografeert.
              En als ie die foto's dan nog wil bewerken en in een album verwerken, is dat alleen maar goed voor het koppel.
              Last edited by paly; 14 september 2010, 14:54.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Beroep fotograaf

                je kan er een goed draaiende zaak van maken.
                weten waar je mee bezig bent en iedere keer weer top werk leveren.
                en komen met ietswa je niet veel ziet.

                " 't zijn niet alleen de foto's die tellen ook de ervaring die je beleeft als model/koppel/ ..."
                nen exacte quote is't niet ('t was iets in die aard), komt van een ferm goeie belgische fotograaf

                en is veelzeggend
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Beroep fotograaf

                  Hoi,

                  Ik ben al blij met de reacties die ik hier allemaal lees! Het is altijd leuk andere mensen hun mening te horen over fotografische onderwerpen. Het komt er dus allemaal op neer hoeveel talent je hebt, hoe uniek je kan zijn en hoe commercieel je aangelegd bent, met nadruk op de eerste 2...als ik het goed begrijp.
                  Vide Cor Meum

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beroep fotograaf

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nocturnes Bekijk bericht
                    Hoi,

                    Ik ben al blij met de reacties die ik hier allemaal lees! Het is altijd leuk andere mensen hun mening te horen over fotografische onderwerpen. Het komt er dus allemaal op neer hoeveel talent je hebt, hoe uniek je kan zijn en hoe commercieel je aangelegd bent, met nadruk op de eerste 2...als ik het goed begrijp.
                    als prof is het laatste zeker zo belangrijk...het uitbouwen van 'je netwerk' vergt het meeste tijd maar is cruciaal om een stabiele stroom van opdrachten te hebben.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beroep fotograaf

                      Als je termen als plat concurreren leest, dan is commerciele ingesteldheid het belangrijkste.

                      Je mag nog zo goed zijn, als je jezelf niet verkocht krijgt sta je nergens. Als je niet op de eerste pagina's in google geraakt met enkele veelzeggende zoektermen, vindt niemand je ...

                      Je kan ook beginnen in bijberoep en eens de business begint te lopen en boekingen binnen stromen je job minderen of zelfs stoppen om je voltijds met fotografie bezig te houden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beroep fotograaf

                        Belangrijkste is natuurlijk: klanten werven.

                        Eénmaal je in het circuit zit, gaat het soms vanzelf.

                        Maar, als je begint overdrijf niet met de prijzen, ik heb de indruk dat de laatste tijd de opdrachtgevers eerst kijken naar de prijs en pas erna naar de kwaliteit.

                        Als je bijvoorbeeld een trouwreportage mag dan voor 1000€ en er is een collega die 950€ vraagt voor hetzelfde. Wel (heb het aan de lijve ondervonden) dan kiezen sommige mensen voor de 50€ goedkopere fotograaf.
                        Dan kreeg ik een vriendelijk mailtje :" Beste, ook al vonden uw boeken en foto's mooier, we hebben gekozen voor een andere fotograaf. Vooral omdat we al een groot stuk over ons trouwbudget zitten. "


                        Vergeet ook niet de schuldenlast zoals : boekhouding, investeringen, btw-controle, sociale zekerheid, milieubelastingen,.......

                        Als je een winkel + studio wilt ? Dan is het nog erger.
                        Want als je reportages doet moet je nog personeel hebben voor de winkel.

                        Besluit : Zeker doen als je het lef hebt, als fotograaf moet je je constant bewijzen en zeker betere foto's trekken dan nonkel Jos.

                        mvg
                        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beroep fotograaf

                          Oorspronkelijk geplaatst door BruKo
                          Hallo,

                          zouden jullie iemand willen helpen die (onder meer) als professioneel fotograaf wil starten? Ik maak kans op een weekend waar de kneepjes van het zelfstandigenbestaan uit de doeken gedaan worden.


                          HALLO..........geen stemmen ronselen is tegen de regels.
                          grt,bouk.

                          [MOD RF]Link naar de site verwijderd.[/MOD]
                          Last edited by Red Falcon; 15 september 2010, 14:15. Reden: link verwijderd
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beroep fotograaf

                            Unizo geeft gratis cursussen over hoe je moet starten en wat je allemaal kan verwachten en moet weten.
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beroep fotograaf

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              HALLO..........geen stemmen ronselen is tegen de regels.
                              grt,bouk.

                              stemmen ronselen is tegen de regels
                              Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X