Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe draad van gloeilamp fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe draad van gloeilamp fotograferen?

    Kan iemand me uitleggen hoe ik een gloeiende draad van gloeilamp of halogeenlamp kan fotograferen? Lijkt me een mooie uitdaging!

    Ik vermoed met een soort van filters voor de lens? En diafragma zo gesloten als mogelijk? Heeft iemand dit al gedaan?

    En kan zoiets kwaad voor je sensor?

    Dank bij voorbaat voor de reacties!

    Koenraad

  • #2
    Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

    met een zwakkere spanning dan de gevraagde spanning.

    greets
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

    Comment


    • #3
      Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

      Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
      met een zwakkere spanning dan de gevraagde spanning.

      greets
      Dimmer ?
      Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

      Comment


      • #4
        Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

        Dus een schakelinkske maken en 12V op de gloeilamp zetten, of 1,5V op een halogeentje zetten ofzo? Goed idee!

        Comment


        • #5
          Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

          gewoon met een dimmer moet dat lukken

          greets
          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
          www.korandoke.be

          Comment


          • #6
            Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

            Ik heb er hier enkele staan, f8 en 1/6000 a 1/2500 iso 200.
            Dan heb de essentie, de draad, te fel belicht nog. Maar alles errond is donker.
            Het glas van de lamp is nog zichtbaar.

            Wil je effectief de draad, en zijn vorm, mooi vastleggen.
            Dan zal een dimmer wel de oplossing zijn
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

              Oorspronkelijk geplaatst door k.arnauts Bekijk bericht
              Dus een schakelinkske maken en 12V op de gloeilamp zetten, of 1,5V op een halogeentje zetten ofzo? Goed idee!

              Gloeilamp van 220v zal niet werken op 12v

              @ts zie opmerking david_ve
              Never resist temptation or it could go away...
              Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

              Comment


              • #8
                Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

                Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht

                Gloeilamp van 220v zal niet werken op 12v
                Nee want van een 40W lamp schiet er dan nog 0.1W over als ik goed kan tellen. Maar om speciaal daarvoor een dimmer te kopen is ook stom. Als je nog 1 of een paar oude 110/220 (of andersom) transfo's hebt liggen in de kelder.
                mvg, Wilfried
                http://www.familialebemiddeling.net
                http://www.mestdagh.biz

                Comment


                • #9
                  Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                  Ik heb er hier enkele staan, f8 en 1/6000 a 1/2500 iso 200.
                  Dan heb de essentie, de draad, te fel belicht nog. Maar alles errond is donker.
                  Het glas van de lamp is nog zichtbaar.

                  Wil je effectief de draad, en zijn vorm, mooi vastleggen.
                  Dan zal een dimmer wel de oplossing zijn
                  Als het glas niet zichtbaar mag zijn kan je het eraf halen. De gloeidraad zal dan wel onmiddellijk doorbranden. Dus sluiter open, lamp aan, lamp kapot, sluiter toe. Niet vergeten dat je met een (dodelijke) netspanning bezig bent, en er kunnen stukjes van de gloeidraad wegspatten dus draag een veiligheidsbril.
                  mvg, Wilfried
                  http://www.familialebemiddeling.net
                  http://www.mestdagh.biz

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

                    Probeer eens 2 lampen in serie te zetten.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

                      10 jaar geleden was er een zonsverduistering in het zuiden van het land. Wij zijn daarheen getrokken met eclipsbrilletjes. Daarmee kon je naast het bewonderen der eclips ook van alle lampen enkel en alleen de gloeidraad zien. Hoe zoiets eens voor je lens en dan wat gissen en missen van sluiter/diapragma. Er bestaan ook zonnefilters voor mensen die astro-fotografie doen. Lijkt me wel prijzig. Glaasjes van lashelm kleuren wel alles groen, maar het zou ook kunnen gaan.

                      De techniek die David voorstelt zal op ongeveer hetzelfde neerkomen.

                      voor je sensor zou ik geen schrik hebben.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

                        Door het omgeving licht in evenwicht te brengen met het licht van de gloeidraad.
                        Dat kan je doen door de draad minder vel te laten branden maar ook door het omgeving licht feller te maken.
                        Denk aan de lamp in een opnametent met twee flitsers of halogeenlampen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

                          Wat je ook zou kunnen proberen, is de lamp in een donkere omgeving zetten, je diafragma wat toeknijpen, en zo een langere sluitertijd halen(Vb: 30 sec. voor correcte belichting zonder dat de lamp effectief brandt.) Vervolgens neem je je opname van, in dit geval 30 seconden, opnieuw, maar laat je heel kort de lamp eventjes aan gaan. Door met de duur hiervan te spelen kan je ook de intensiteit van de gloeidraad zelf regelen.

                          Succes!

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Probeer eens 2 lampen in serie te zetten.
                            Yep, 2 lampen in serie zetten. Bvb 1 lamp van 10W en 1 lamp van 90W. (om gemakkelijke cijfers te gebruiken)
                            Dan zal de lamp van 10W maar op 10% van z'n normale kracht branden, en die van 90W op 90%. Dan is het enkel nog een kwestie op die 90W lamp af te schermen om geen instraling te hebben in je foto vd 10W lamp.
                            ( 'eenvoudige' wiskunde, of..... TE eenvoudige wiskunde ? )

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe draad van gloeilamp fotograferen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                              ( 'eenvoudige' wiskunde, of..... TE eenvoudige wiskunde ? )
                              euh TE eenvoudige wiskunde

                              De lamp van 10 Watt gaat bijna op volle sterkte branden, terwijl de lamp van 90 Watt op ongeveer 1 procent van zijn sterkte gaat branden (bijna 1 Watt dus).

                              Als je 2 lampen van gelijk vermogen in serie zet en de schakeling gaat voeden met dezelfde spanning dan zal iedere lamp 1 kwart van zijn licht geven, niet de helft want dan krijgt iedere lamp de helft van zijn spanning, dus de stroom is ook maar de helft, en vermits het vermogen het product is van spanning en stroom is dat dus 1 kwart.

                              Maar je idee is goed. Door wat te spelen met verschillende vermogens kan je perfect de lichtsterkte regelen. De andere in de serieschakeling hoeft ook geen lamp te zijn!
                              mvg, Wilfried
                              http://www.familialebemiddeling.net
                              http://www.mestdagh.biz

                              Comment

                              Working...
                              X