Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sportdag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sportdag

    Binnenkort moet ik fotograaf van dienst zijn op een sportdag.

    Wat heb ik in mijn bezit: Canon Eos 400D met lens 18-55mm + 70-300mm

    Ik zoek tips voor het fotograferen van de sporten in zalen, foto's zijn meestal niet volledig scherp of te donker.

    Welke instellingen zijn hiervoor het best? Tv modus?

    Alvast bedankt voor de info
    Canon Eos 7D - Canon 17-55mm f/2.8 IS USM - Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II - Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM - Canon 50mm f/1.8

  • #2
    Re: Sportdag

    Ik denk dat je met dat materiaal moet hopen dat er heel veel licht is, anders kan je het vergeten.

    Door de camera in de diafragmavoorkeuzestand te zetten met het diafragma zo ver mogelijk open krijg je de kortst mogelijke sluitertijd waarbij de foto nog juist belicht wordt bij een bepaalde iso-waarde.
    Die iso zal je waarschijnlijk al op 1600 moeten zetten, en dan nog zal de sluitertijd niet kort genoeg zijn om de indoor-actie te bevriezen. Als je een beetje inzoomt met die lenzen dan zit je al snel aan f5,6 en dat is niet voldoende lichtsterk voor indoor sportfotografie (tenzij je op iso 6400 of hoger zou kunnen werken, maar dat is niet mogelijk met een 400D).

    Als je de sluitertijd zelf kiest, en stelt dan een te korte sluitertijd in, dan krijg je onderbelichte foto's...

    Dus in de diafragmavoorkeuzestand haal je waarschijnlijk geen sluitertijd die kort genoeg is, Zelfs met het diafragma volledig open.
    In de sluitertijdvoorkeuzestand krijg je te donkere foto's als je toch voor een te korte sluitertijd kiest...

    Je kan het proberen (best in de diafragmavoorkeuzestand), maar het percentage bruikbare foto's zal heel klein zijn als er niet voldoende licht is.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Sportdag

      fotograferen op manuele stand.
      sluitertijd 1/250 of sneller, naargelang de sport
      Diafragma en ISO in functie van het aanwezige licht

      in een gemiddelde sportzaal heb je minstens een f2.8 lens nodig op 1600 ISO
      in een donkere zaal ... F1.8 op 1600-3200 ISO

      zoals blackbandit zei... hopen op veel licht!
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Sportdag

        In de zaal zou ik het met jouw materiaal niet aandurven...koop in ieder geval de 50mm f1.8 bij en dan nog is het erg moeilijk.


        Ga eens goed oefenen in die zaal (zalen). Als je de sport kent kun je daar ook gebruik van maken door sprekende foto's te nemen van "actieloze" maar spannende momenten in de wedstrijd.
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment

        Working...
        X