Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dagelijks foto nemen op vaste plaats, hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dagelijks foto nemen op vaste plaats, hoe?

    Binnenkort start onze bouw en ik zou graag elke dag een foto (of foto's) nemen op 1 (of meerdere plaatsen) om zo de bouw te documenteren. Je ziet dat ook altijd op tv, dan spelen ze dat versneld af maar dat is gedaan met een videocamera volgens mij.

    Heeft iemand hier ervaring mee want ik ben op zoek naar tips en trucs om dit goed uit te kunnen voeren. Misschien werken met een gps module op de camera maar dan heb ik enkel de plaats dan moet de hoek en hoogte ook nog goed zijn.

    Alle tips zijn welkom
    Sony A700 + 16-105mm

  • #2
    Re: dagelijks foto nemen op vaste plaats, hoe?

    Altijd hetzelfde statief gebruiken, zelfde toestel, zelfde lens. Als je alleen maar een zoomlens hebt zo nauwkeurig mogelijk telkens de brandpuntsafstelling instellen.

    De plaats van statief nauwkeurig opmeten aan de hand van een paar referentiepunten die zeker niet wijzigen. Richting van camera bepalen door iets te zoeken dat 'net' in een hoek van de zoeker valt.

    Vergeet niet rekening te houden dat je voldoende ruimte in de hoogte nodig hebt zodat later het dak ook nog mee op de foto's staat.

    Altijd hetzelfde uur in verband met schaduwen. Of altijd trekken vlak voor of na zonsondergang.
    mvg, Wilfried
    http://www.familialebemiddeling.net
    http://www.mestdagh.biz

    Comment


    • #3
      Re: dagelijks foto nemen op vaste plaats, hoe?

      een picket slaan in de grond waar je steeds je statief zet
      een klein beetje verschil kun je gerust in ps goedmaken met auto align
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: dagelijks foto nemen op vaste plaats, hoe?

        Ik zou toch oppassen met zonsopgang / zonsondergang of vast uur.
        De schaduwen en invalshoek van zon zullen wijzigen. Wat wel een mooi effect zal geven als tijdsevolutie.

        Misschien in de zuid noord richting werken (zon in de rug) en ipv een pikket in de grond: een stevige paal met klein plateau waar je een goedkoop statiefkopje (met snelkoppeling) op vast bevestigd (schroef 3/8") en instellingen statiefkop fixeren. En met een plastic zak erover zal die het een hele periode uithouden. Voor die paal: afspreken met aannemer want werven = machines.
        Dan hoef je enkel je camera in te klikken en foto nemen, heel snel. Zelfs met paraplu boven voor regen of sneeuw.

        veel succes.

        mvg
        Franky

        Comment


        • #5
          Re: dagelijks foto nemen op vaste plaats, hoe?

          Als je een beetje logisch nadenkt dan zou je moeten weten dat één foto per dag te weinig is, een video in Pal draait tegen 25 beelden per seconde. Dus een maand werken aan 6 dagen per week geeft één seconde beeld ?
          Dergelijke opnames noemen ze timelapse en worden normaal gedaan met een videocamera op een bepaalde interval, 25 beelden per seconde aan weergave, als je nu één beeld per seconde opneemt, heb je 3600 beelden per uur of 144 seconden, of 2 minuten en 24 seconden weergave per uur reële tijd.
          Neem je één beeld per minuut heb je 480 beelden per werkdag van 8 uur of 19.2 seconden beeld per gewerkte dag of 6,7 minuut beeld per maand werken.

          Dus in de praktijk is dit niet echt toe te passen op de bouw van een huis, wel op bijvoorbeeld het opzetten van een grote feesttent die op enkele uren rechtstaat.

          Dit is mijn visie, ik hoor graag reacties van mensen die wel denken dit behoorlijk in beeld te kunnen brengen.

          MVG, jeff c
          Last edited by Digipics357; 11 september 2010, 14:25.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: dagelijks foto nemen op vaste plaats, hoe?

            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            Dus in de praktijk is dit niet echt toe te passen op de bouw van een huis, wel op bijvoorbeeld het opzetten van een grote feesttent die op enkele uren rechtstaat.
            Ik dacht niet (maar ik kan mij vergissen) dat het de bedoeling was van de originele poster om er een film van te maken. Indien zo dan heb je een sterk punt.

            Maar dan is er een ander probleem, dat is lichtinval / schaduwen / jaargetijden. Een bouw staat niet recht in enkele weken en het weer hier is niet echt stabiel te noemen.

            Ik heb ooit eens (een paar keer) een 16 mm film gemaakt over het vullen van een zwembad en over de bouw van een paviljoen, dat liep slechts over enige dagen tot enige weken. Het heeft mij alleen maar veel geld gekost met een zeer matig resultaat omwille van die redenen
            mvg, Wilfried
            http://www.familialebemiddeling.net
            http://www.mestdagh.biz

            Comment

            Working...
            X