Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Model fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Model fotografie

    Wie kan me vertellen in jip en janneke taal welke fout een fotograaf maakt in de hier onder genoemde situwatie.
    Model van top tot teen op de foto .
    De ene fotograaf maakt foto model staat er hellemaal op en op de foto zie ik het model net zo als dat ik haar in het echt zie lang en slank .
    De andere fotograaf maakt foto model staat er weer hellemaal op maar nu zie ik een klein properig model ze is kleiner en dikker op de foto.
    Welke fout maakt de fotograaf.
    Zo uit het foto toestel
    Last edited by zunoel; 10 september 2010, 12:07. Reden: Verkeerde plek al verplaatst zelf

  • #2
    Re: Model fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Erikevl Bekijk bericht
    Wie kan me vertellen in jip en janneke taal welke fout een fotograaf maakt in de hier onder genoemde situwatie.
    Model van top tot teen op de foto .
    De ene fotograaf maakt foto model staat er hellemaal op en op de foto zie ik het model net zo als dat ik haar in het echt zie lang en slank .
    De andere fotograaf maakt foto model staat er weer hellemaal op maar nu zie ik een klein properig model ze is kleiner en dikker op de foto.
    Welke fout maakt de fotograaf.
    Het is de bedoeling in de beginnershoek, dat je hier foto's plaatst. Vragen staat vrij in andere rubrieken, zoals "algemeen". Een mod zal deze rubriek echter wel voor je verplaatsen.

    Jip en janneke ken ik, maar ik denk dat ze te klein zijn om er iets van te snappen...

    Het probleem, of de situatie, dat jij aankaart is er vooral ééntje van brandpuntsafstand, dus de mm van de lens lens. Foto's in groothoek, dus minder dan 35mm, gaan vervormen, afhankelijk van het standpunt van de fotograaf, en de afstand tot de lens, gaan sommige dingen groter, of kleiner lijken. Wat dichterbij is, gaat groter lijken, wat verder af is kleiner. Je gaat als het ware, door de groothoek, het achterste van het beeld wegduwen.
    Een veel gebruikte brandpuntsafstand voor portretfotografie is 85mm tot 135mm tele, om reden dat je dan minder of geen vervorming hebt. Dit veronderstelt een grotere afstand tussen de lens en het onderwerp om de foto te maken.

    Mvg
    Chris

    Comment


    • #3
      Re: Model fotografie

      foto recht uit de cam of na bewerking??
      als na bewerking is dan kan er veel mis gaan
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Model fotografie

        Nu staan de antwoorden hier beetje stom.
        Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Model fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
          Nu staan de antwoorden hier beetje stom.
          http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ie-329256.html
          [Mod] ik heb de twee topics samengevoegd zodat alles bij elkaar staat

          Festinalente heeft hier het juiste antwoord gegeven.
          Brandpuntafstand en de positie van de fotograaf ten opzichte van het model.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Model fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            Foto's in groothoek, dus minder dan 35mm, gaan vervormen
            35mm op een crop body, normaal is dit 50mm.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #7
              Re: Model fotografie

              Wat ik begrijp is dat het te maken heeft met het brandpunt afstand en lens vervorming .
              Dit houd dus in dat de fotograaf te dicht bij het model staat en om het model te laten passen de verkeerde mm lens neemt om de foto te maken .
              Het is toch zo dat cropfactor wil zeggen ik neem een lens die zo vervormt dat het beeld op een kleinere sensor past .
              Dus is men weer met vervorming bezich.

              Comment


              • #8
                Re: Model fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Erikevl Bekijk bericht
                Wat ik begrijp is dat het te maken heeft met het brandpunt afstand en lens vervorming
                Niet echt vervorming. Lenzen vervormen ook (ton of kussen) maar dat is iets anders. Het gaat em hier over de perspectief. Als je een lens van 35 mm hebt dan heb je een openingshoek die ongeveer overeenkomt met wat wij zien. Dus we zien dan op de foto een normaal perspectief. Iets dat wat verder staat is wat kleiner en zoveel kleiner alsof we in werkelijkheid zouden kijken overeenkomt met de foto.

                Dit houd dus in dat de fotograaf te dicht bij het model staat en om het model te laten passen de verkeerde mm lens neemt om de foto te maken .
                Ja een te grote hoek (te kleine brandpuntsafstand). Zelfs een 35 mm lens heeft een te grote hoek voor mensen dichtbij (vb gezicht). Dan zijn ze niet echt natuurlijk, neus wat te groot, ogen te diep, borsten te groot. Ga gewoon maar eens heel dichtbij iemand staan en bestudeer die persoon goed. Dan zie je ook grotere verhoudingen dan wanneer je enkele meters meer afstand neemt. Het fototoestel doet dus juist hetzelfde.

                Met een grotere brandpuntsafstand worden de verhoudingen wat kleiner en is dus meer geschikt om (personen) van dichtbij te fotograferen.

                Het is toch zo dat cropfactor wil zeggen ik neem een lens die zo vervormt dat het beeld op een kleinere sensor past .
                Nee. De cropfactor is tegenover 35 mm film. Als je sensor een cropfactor heeft van 1.5 (de meeste digitale camera's) dan wil dat onderandere zeggen dat je met een 35 mm lens dezelfde hoek hebt (dus hetzelfde beeld op de zelfde afstand en het zelfde perspectief) als met een 35 mm file en een 52.5 mm lens (35 * 1.5).
                mvg, Wilfried
                http://www.familialebemiddeling.net
                http://www.mestdagh.biz

                Comment


                • #9
                  Re: Model fotografie

                  Als ik een foto maak met de juiste afstand 3,5 meter van het model heb ik de juiste scherpte diepte om het model te fotograferen met een 50 mm lens die overeenkomt met het menselijk oog en wat zie ik het beeld met oog en de foto komt waarheids getrouw over .
                  Als ik naar het model kijk met het oog en tegelijk door de zoeker van me camera met de 50mmm lens zie ik het zelfde het model is even groot.
                  Als ik de 35 mm lens neem is het model niet even groot en ik heb een kleiner dikker model.
                  Dit is wat ik zie dus wat klopt er dan niet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Model fotografie

                    Denk dat ik het snap camera met grotere sensor meer afstand van model met grotere lens
                    Heeft de camera een kleinere sensor kan je met een kleinere lens het zelfde beeld krijgen en dus dichter bij fotograferen dit komt door het cropfactor.
                    Last edited by Erikevl; 26 september 2010, 08:24.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Model fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Erikevl Bekijk bericht
                      Denk dat ik het snap camera met grotere sensor meer afstand van model met grotere lens
                      Heeft de camera een kleinere sensor kan je met een kleinere lens het zelfde beeld krijgen en dus dichter bij fotograferen .
                      Nee, als je een 50mm op een ff steekt of een 35mm op een crop. Dan is dat even beeldvullen en kan je even dichtbij gaan staan.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Model fotografie

                        wat diagonaal gelezen hier en daar. Hoe groot zijn beide fotografen en stond de ene op zijn tenen en de andere gehurkt?

                        Door je standpunt te veranderen kan je iedereen kleiner, groter dikker of slanker tonen dan ze eigenlijk zijn.

                        een effect van perspectief wordt uitvoerig behandeld in de academie bij tekenaars en schilders en is in de fotografie exact hetzelfde. Van heel groot belang bij poses waarbij armen en benen uitgestoken worden.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment

                        Working...
                        X