Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eigendom "bezet" door vreemde

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eigendom "bezet" door vreemde

    Mijn vrouw is door erfenis mede-eigenaar geworden van een lapje grond. Deze bevindt zich tussen een spoorweg en de tuinen van een aantal woningen.
    Blijkt nu dat deze grond (+ een aanpalend lot dat eigendom is van de spoorwegen, dat hij mogelijks huurt van de NMBS) zonder vragen al een hele tijd in gebruik is genomen (en zelfs van prikkeldraad voorzien) door een persoon die er paarden laat op weiden. We hebben zo zelfs geen toegang tot dit perceel zonder onder draden te gaan kruipen.

    We hebben de "gebruiker" een aangetekend schrijven gestuurd en gevraagd om met ons contact te nemen.
    Indien hij niet reageert, welke zouden de volgende stappen zijn die we best ondernemen ?
    Ik vraag het hier omdat we niet zo direct ervaring hebben met zulke toestanden.

    Alvast al bedankt om mee te denken.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Eigendom "bezet" door vreemde

    vaststelling laten doen doen met landmeter en gerechtsdeurwaarder volgens mij.

    eventueel huur vragen
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Eigendom "bezet" door vreemde

      Alles hangt af hoe lang die daar al op staan. Als die daar op stond voor de eigenaar overleed en dit is lang genoeg, dan kan dit deels een verworven recht zijn.
      Heb het voorgehad met een boer dat het stuk mee bewerkte (lag naast zijn land).
      Die zat er al meer dan 25 jaar op bezig toen wij plots het perceel erfden ... ge kunt die daar gewoon niet zo maar af gooien.
      Huur vragen is geen probleem maar voor een stukske grond dat als landbouwgrond gebruikt wordt kreeg je hooguit 50€ per jaar.
      De oplossing was uiteindelijk het perceel verkopen, dan had hij de keuze het met voorkeurrecht te kopen of binnen de zoveel maand vertrekken (indien geen gewassen aanwezig op dat moment) maar mits vergoeding voor zijn gebruikte meststoffen. Dit wordt berekend op de volgende vijf jaar.
      Bij verkoop moest hij bij de notaris mee komen tekenen dat hij afstand deed van het gebruik, zonder die handtekening of akkoord van de nieuwe eigenaar dat hij mocht blijven was er geen verkoop mogelijk.
      Hij heeft uiteindelijk toegegeven voor 125€ vergoeding, dus nog simpel gegaan.
      Om duidelijk te zijn, er was geen huurcontract of zo en het perceel betreden was niet eens ons recht omdat je zijn gewassen kon beschadigen (gras van een weide is ook een gewas).
      Een andere buur had zijn perdeel een meter breder gemaakt door zijn afsluiting op onze grond te zetten, die wou dit ook niet meer wegnemen. Dat was dan zonder de gemeente gerekend.
      Om het perceel als bouwgrond te kunnen verkopen moest er een stuk straat gelegd worden, natuurlijk een stuk waar zijn afsluiting op stond. De bulldozer van de gemeente had daar niet echt last van.

      De simpelste oplossing in uw geval is proberen een akkoord te vinden met de eigenaar van die paarden ... zeker niet zeggen dat hij maar drie dagen tijd heeft want dat verlies je toch en gaat hij vermoedelijk lastig doen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Eigendom "bezet" door vreemde

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Alles hangt af hoe lang die daar al op staan. Als die daar op stond voor de eigenaar overleed en dit is lang genoeg, dan kan dit deels een verworven recht zijn.
        Heb het voorgehad met een boer dat het stuk mee bewerkte (lag naast zijn land).
        Die zat er al meer dan 25 jaar op bezig toen wij plots het perceel erfden ... ge kunt die daar gewoon niet zo maar af gooien.
        Huur vragen is geen probleem maar voor een stukske grond dat als landbouwgrond gebruikt wordt kreeg je hooguit 50€ per jaar.
        De oplossing was uiteindelijk het perceel verkopen, dan had hij de keuze het met voorkeurrecht te kopen of binnen de zoveel maand vertrekken (indien geen gewassen aanwezig op dat moment) maar mits vergoeding voor zijn gebruikte meststoffen. Dit wordt berekend op de volgende vijf jaar.
        Bij verkoop moest hij bij de notaris mee komen tekenen dat hij afstand deed van het gebruik, zonder die handtekening of akkoord van de nieuwe eigenaar dat hij mocht blijven was er geen verkoop mogelijk.
        Hij heeft uiteindelijk toegegeven voor 125€ vergoeding, dus nog simpel gegaan.
        Om duidelijk te zijn, er was geen huurcontract of zo en het perceel betreden was niet eens ons recht omdat je zijn gewassen kon beschadigen (gras van een weide is ook een gewas).
        Een andere buur had zijn perdeel een meter breder gemaakt door zijn afsluiting op onze grond te zetten, die wou dit ook niet meer wegnemen. Dat was dan zonder de gemeente gerekend.
        Om het perceel als bouwgrond te kunnen verkopen moest er een stuk straat gelegd worden, natuurlijk een stuk waar zijn afsluiting op stond. De bulldozer van de gemeente had daar niet echt last van.

        De simpelste oplossing in uw geval is proberen een akkoord te vinden met de eigenaar van die paarden ... zeker niet zeggen dat hij maar drie dagen tijd heeft want dat verlies je toch en gaat hij vermoedelijk lastig doen.
        Deze uitleg is gefundeerd op het "pachtrecht".
        Ik zal niet in detail treden qua termijnen en voorwaarden, maar weet
        dat dit enkel geldt voor een geregistreerde landbouwer!!
        Een particulier die zomaar paarden zet op andermans grond is geen landbouwer.
        Thans is hij "bezitter" van de grond --- om "eigenaar" te worden gelden voor hem
        de regels van het burgerlijk recht, namelijk de wetten ivm de verkrijgende verjaring.
        Termijnen zijn, 30, 20 of 10 jaren naargelang hij een vermeende titel heeft,
        in het zelfde gerechtelijk arrondissement woont als de werkelijke eigenaar,
        zijn bezit ononderbroken, voortdurend, ondubbelzinnig en openbaar is ---
        dwz zijn bezit moet "deugdelijk" zijn.
        Tevens moet hij bezitten "pro suo" --- dwz voor zichzelf.
        Het eerste wat moet gebeuren indien een minnelijke schikking niet mogelijk is
        naar de vrederechter stappen om de eventueel lopende verjaring te stuiten
        dwz de lopende verjaring wordt onderbroken.
        Verdere gedetailleerde inlichtingen kan je krijgen in het vredegerecht.
        Last edited by dyafani; 9 september 2010, 13:24.
        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

        Comment


        • #5
          Re: Eigendom "bezet" door vreemde

          Al bedankt voor de info

          Hij is alvast geen landbouwer, hij runde vroeger een kruidenierszaak.

          Als ik het goed begrijp kan hij, ongeacht of wij van dat bezit van onze grootouders en later ouders niet afwisten, als hij die grond een aantal jaren in gebruik heeft gewoon eigendomsrecht verwerven ? Da's nogal straf....

          We hebben in elk geval nog in 2009, als eigenaar van een aanpalend stuk, nog een kennisgeving van de gemeente ontvangen, toen één van de aangelanden een afsluiting wou plaatsen of verplaatsen tussen de woningen grenzend aan onze eigendom. Onderbreekt dit feit al niet een lopende "verjaring ?
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Eigendom "bezet" door vreemde

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Al bedankt voor de info

            Hij is alvast geen landbouwer, hij runde vroeger een kruidenierszaak.

            Als ik het goed begrijp kan hij, ongeacht of wij van dat bezit van onze grootouders en later ouders niet afwisten, als hij die grond een aantal jaren in gebruik heeft gewoon eigendomsrecht verwerven ? Da's nogal straf....

            ?
            Om door de verkrijgende verjaring "EIGENAAR" te worden van een stuk grond
            moet de "bezitter" = de man met de paarden, de verjaring INROEPEN bij het
            vredegerecht.
            Hij zal dus moeten aantonen dat hij gedurende de nodige termijn voldeed
            aan de voorwaarden. Dit alles voor de rechtbank!!
            De bezitter kan dus eigenaar worden door de verkrijgende verjaring, na een vonnis
            door het vredegerecht.

            [/QUOTE]We hebben in elk geval nog in 2009, als eigenaar van een aanpalend stuk, nog een kennisgeving van de gemeente ontvangen, toen één van de aangelanden een afsluiting wou plaatsen of verplaatsen tussen de woningen grenzend aan onze eigendom. Onderbreekt dit feit al niet een lopende "verjaring [/QUOTE]

            Dit heeft volgens mij niets te maken met de daden van de "bezitter"
            Last edited by dyafani; 9 september 2010, 14:02.
            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

            Comment


            • #7
              Re: Eigendom "bezet" door vreemde

              Ik denk dat we dan redelijk safe zitten: vermits verleden jaar wij nog altijd als eigenaar beschouwd werden door de gemeente, is er dus tot op dat ogenblik nog geen verjaring ingeroepen bij het vredegerecht.
              Zelfs al zou hij nu rap rap dit proberen te doen, dan zal onze intussen verzonden en voor ontvangst getekende brief deze verjaringstermijn toch wel stuiten ?

              Ik heb hem verzocht dringend met ons contact te nemen, maar dat lijkt hij niet echt van plan.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Hij heeft uiteindelijk toegegeven voor 125€ vergoeding, dus nog simpel gegaan.
                Om duidelijk te zijn, er was geen huurcontract of zo en het perceel betreden was niet eens ons recht omdat je zijn gewassen kon beschadigen (gras van een weide is ook een gewas).
                Heb net hetzelfde meegemaakt, mijn ouders hadden 30 are grond, maar toen mijn vader stierf had mijn moeder beslist om zo'n 20 are (het achterste stuk van de grond) aan een landbouwer te lenen zodat zij het niet meer moest onderhouden ... geen contract of niets en elk jaar kwam hij 1000bfr brengen.

                Toen mijn moeder jaren later ook stierf ben ikzelf in de woning gaan wonen en hem gewoon zijn gang laten gaan ... moest ik het ook niet onderhouden hé ... ik leer mijn vrouwtje kennen en na het eerste kindje besluiten we dat de woning niet groot genoeg is en we verkopen de zaak ... die landbouwer terug van de grond krijgen heeft me toen netjes 50 000 Bf gekost toen en dan beweerde hij nog dat ik er goedkoop vanaf geraakt ben

                Ik heb nu een lapje van 50 are en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ook maar een milimeter aan iemand te lenen

                Mark
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                  Ik meen mij te herinneren van lang geleden op school dat in dit geval een verjaringstermijn van 30 jaar geldt. Om duidelijker te zijn: als die man zijn paarden en de afsluiting al 30 jaar op die grond staan en de verjaringstermijn is nooit "gestuit", is de grond van hem.
                  Wanneer dat niet het geval is (dus minder dan 30 jaar, duidelijk zo denk ik) vermoed ik dat je de verjaring hebt gestuit met die aangetekende brief. Maar ik vrees wel dat je verdere stappen moet ondernemen, wil je hem rechtmatig verwijderen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                    Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                    Ik meen mij te herinneren van lang geleden op school dat in dit geval een verjaringstermijn van 30 jaar geldt. Om duidelijker te zijn: als die man zijn paarden en de afsluiting al 30 jaar op die grond staan en de verjaringstermijn is nooit "gestuit", is de grond van hem.
                    Wanneer dat niet het geval is (dus minder dan 30 jaar, duidelijk zo denk ik) vermoed ik dat je de verjaring hebt gestuit met die aangetekende brief. Maar ik vrees wel dat je verdere stappen moet ondernemen, wil je hem rechtmatig verwijderen.
                    Hier heb ik ook al van gehoord, je kan dus eigendom verliezen omdat iemand anders hem gewoon ongevraagd in gebruik neemt.
                    Maar is het feit dat de gemeente ons in 2009 als eigenaar aanschrijft ook al geen bewijs dat wij nog eigenaar zijn en dat die man waarschijnlijk nog geen stappen heeft ondernomen om "eigenaar" te worden ?
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                      Ik zou mijn licht eens gaan opsteken bij een (niet al te dure) advokaat of een rechtswinkel. Niet dat de commentaar hier in 'chit chat' niet serieus bedoeld is, maar als je de verkeerde raad opvolgt en er aan verliest, wie gaat er dan voor opdraaien?
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                        Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                        die landbouwer terug van de grond krijgen heeft me toen netjes 50 000 Bf gekost toen en dan beweerde hij nog dat ik er goedkoop vanaf geraakt ben
                        De juister termijn en bedragen ken ik niet meer van hetgeen hij zou kunnen gevraagd hebben. Ik dacht dat het de prijs van 5 jaar meststof was en dat als hij wou er nog 3 jaar kon op blijven tot de huidige geplande gewassen geoogst waren. Zoiets in die genre maar ik kan er ook naast zitten, is al enkele jaren geleden.
                        Toen die afkwam met 5000BEF knipoogde de notaris even naar mij en zei tegen hem "Ik zal u direct een cheque geven se, daarmee is dat direct geregeld ... hier tekenen voor ontvangst". Fier als een gieter met een cheque van een "notaris" nam hij zijn pen en tekende ... met de clausule dat hij het perceel direct vrij gaf.
                        Nooit meer iets van gehoord en hij is er ook nooit meer geweest, het was dus eigenlijk nog een braaf boereke.
                        Ik heb nu een lapje van 50 are en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ook maar een milimeter aan iemand te lenen
                        En laat vooral ook nooit iemand regelmatig over uw terrein stappen om te passeren ... na een tijd geraak je daar ook niet meer van af.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Hier heb ik ook al van gehoord, je kan dus eigendom verliezen omdat iemand anders hem gewoon ongevraagd in gebruik neemt.
                          Als je het zo stelt, is het eigenlijk onvoorstelbaar... Ik sta echt versteld ! Waar je toch al niet moet op letten...
                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                            Hoe kan men onroerende goederen verkrijgen door verkrijgende verjaring? voorwaarden: - een voortdurend bezit - een onafgebroken bezit - een openbaar bezit - ee ...


                            greets,

                            Korandoke
                            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                            www.korandoke.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                              Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                              Eigenlijk hallucinant, niet ?

                              Je ziet ergens een stukje land liggen, neemt dat in "bezit" en na een aantal jaren ben je "eigenaar".
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X