Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherptediepte en sensorgrootte?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherptediepte en sensorgrootte?

    Wordt de scherptediepte bepaald door de sensorgrootte (bij eenzelfde beeldhoek)?
    M.a.w. geeft een kleine sensor een grotere scherptediepte dan een grote sensor?

    Vraag is een beetje naar aanleiding van de vaststelling dat compactjes blijkbaar gemakkelijker scherpe foto's opleveren dan reflexen...


    Merci!

  • #2
    Re: scherptediepte en sensorgrootte?

    Ja dat wordt een probleem voor de grote producenten die nu allemaal met die grote (dure) DSLR's blijven zitten nu de pro's massaal omschakelen naar compactjes.

    Tjerri

    Comment


    • #3
      Re: scherptediepte en sensorgrootte?

      Het antwoord is "ja" en de uitleg was meen ik op wikipedia te vinden.
      Vergeet de lens ook niet.
      Eigenlijk is het een lens met een lagere brandpuntsafstand, waarvan ene klein deel van het geprojecteerde beeld op de sensor valt.
      Doordat scherptediepte toeneemt met lagere brandspuntsafstamd, geeft dit een scherper resultaat.
      Zoiets was t
      Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

      Comment


      • #4
        Re: scherptediepte en sensorgrootte?

        wat de sensor en DOF betreft klopt dit grotendeels ja, je neemt makkelijker foto's waar méér scherp op staat met een compactje met een kleinere sensor (gebruik een DOF calculator om alle factoren in beeld te brengen).

        als je dacht makkelijker scherpe foto's te nemen met een dslr, wens ik je veel sterkte
        Last edited by RikH; 7 september 2010, 23:51.
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: scherptediepte en sensorgrootte?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
          Ja dat wordt een probleem voor de grote producenten die nu allemaal met die grote (dure) DSLR's blijven zitten nu de pro's massaal omschakelen naar compactjes. Tjerri
          Sommige mensen kunnen een ziek paard aan 't lachen brengen.

          Galathea, als je Engels kan lezen, lees dan deze pagina maar eens; vooral de alinea "Digital depth of field".
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: scherptediepte en sensorgrootte?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
            Ja dat wordt een probleem voor de grote producenten die nu allemaal met die grote (dure) DSLR's blijven zitten nu de pro's massaal omschakelen naar compactjes.
            Tjerri


            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
            Sommige mensen kunnen een ziek paard aan 't lachen brengen.
            Jos, ik kende de uitdrukking niet... maar nu zal ik ze nooit meer vergeten !
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • #7
              Re: scherptediepte en sensorgrootte?

              Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
              Jos, ik kende de uitdrukking niet... maar nu zal ik ze nooit meer vergeten ! Greetz, Kariboe
              Hier in Diepenbeek wordt die uitdrukking enkel in 't plaatselijke dialect gebruikt, maar dat wil ik BD besparen.
              Ik heb voor de gelegenheid m'n ondertitels aangezet.
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: scherptediepte en sensorgrootte?

                schitterende uitdrukking
                e siek peed ont lagge bringe of hoe zeggen ze dat bij jullie Jos?

                Jo(han)
                Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                Comment


                • #9
                  Re: scherptediepte en sensorgrootte?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Galathea Bekijk bericht
                  Wordt de scherptediepte bepaald door de sensorgrootte (bij eenzelfde beeldhoek)?
                  M.a.w. geeft een kleine sensor een grotere scherptediepte dan een grote sensor?

                  Vraag is een beetje naar aanleiding van de vaststelling dat compactjes blijkbaar gemakkelijker scherpe foto's opleveren dan reflexen...


                  Merci!

                  De beeldhoek wordt bepaald door de diagnaal van de fotogevoelige laag/sensor en de brandpuntsafstand van het objectief

                  conclusie:
                  • een sensor geeft geen scherptediepte;
                  • Als de diagonalen verschillend zijn, en de beeldhoeken verschillend (dus de brandpuntsafstanden gelijk) is er géén verschil in scherptediepte;
                  • Als de diagonalen verschillend zijn en de beeldhoeken gelijk (en de brandpunten verschillend) is er wél verschil in scherptediepte;



                  Nerdi

                  NB. Ik veronderstel dat in elk van de gevallen de afstand tot het onderwerp gelijk blijft.

                  Here endeth the lesson
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment

                  Working...
                  X