Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtfotografie (personen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nachtfotografie (personen)

    Hello

    Ik ben nieuw op dit forum en ik ga direct met de deur in huis vallen.

    Deze zomer heb ik mijn eerste reflex camera gekocht ( Nikon D3000 (18-55 VR kitlens)).

    Zaterdag vertrek ik met een groep vrienden op vakantie en ik vroeg mij hoe ik het beste, 's nachts (buiten) foto's maak van bewegende personen.
    Liefst zo dat de foto zo scherp mogelijk is en dat de kleuren ook nog mooi zijn (en dat er soms nog wat van de omgeving te zien is). Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is

    Waarschijnlijk is dit al de zoveelste keer dat iemand deze vraag stelt, maar ik heb niet veel tijd om het forum af te schuimen. Zit nog in mijn herexamens.

    Alvast bedankt voor de hulp.
    Last edited by Eristof; 6 september 2010, 22:29.

  • #2
    Re: Nachtfotografie (personen)

    Met een flitser!

    Comment


    • #3
      Re: Nachtfotografie (personen)

      Merci voor de kort en bondige reactie
      Ik beschik voorlopig alleen over de "interne" flitser is het dan beter voor een externe flitser bij te kopen?

      Comment


      • #4
        Re: Nachtfotografie (personen)

        De vraag is heel duidelijk, en volgens mij het antwoord jammergenoeg ook: =niet mogelijk.

        Bewegende personen= snelle sluiterstijd. Alles hangt af van hoe snel ze bewegen maar op zijn minst zou ik denken aan 1/60 sec.
        Daarom ook een groot diafragma nodig (f1.4 f1.8) die jou lens niet heeft. Daarbij zal je ook de isowaarde heel hoog moeten opdrijven (>800) wat waarschijnlijk bij jou toestel veel ruis zal teweegbrengen.

        Enige oplossing is inflitsen, maar met de cameraflitser zal een "groep" al moeilijker zijn en zal de vraag naar "kleuren die nog heel mooi zijn" ook niet meer lukken.

        Persoonlijk zou ik de camera instellen op Tv (tijdsvoorkeur) of M (Manueel) en gaan voor een sluitertijd van 1/60 sec (van 1/30 tot 1/120) met een zo groot mogelijk diafragma (kleinste getal) en iso op 800. Normaal zal de achtergrond dan nog redelijk donker zijn, dit hangt af van het aanwezige licht. Eventueel haal je de iso naar beneden of verhoog je de sluitersnelheid als je toch "teveel" licht zou hebben. En dan op het onderwerp zelf infitsen. Eventueel het flitslicht wat bijregelen met de "flitsbelichtingscompensatie" (eens zoeken in de gebruiksaanwijzing). Schuif eventueel eens over je flitser eens een wit/transparant PVC drinkbekertje of iets gelijkaardigs, dit maakt het licht wat difuser. Best nog eens proberen/oefenen vooraleer je vertrekt.
        Wees vooral niet ontgoocheld als het resultaat erg tegenvalt, en laat er vooral je vakantie niet door vergallen.

        Ik denk dat hetgeen je wenst ook voor een profesionele fotograaf, met profesioneel matteriaal) ook al een hele uitdaging zou zijn.
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

        Comment


        • #5
          Re: Nachtfotografie (personen)

          Bedankt voor deze reactie en de nuttige tips! (+karma )

          Ik zou van een vriend een SB-600 mogen lenen, zal dit het probleem al gedeeltelijk verhelpen?

          Comment


          • #6
            Re: Nachtfotografie (personen)

            Een opzetflits zal je alvast "meer" licht bezorgen, en doordat de flits dan al hoger boven de camera staat al een iets mooier licht. Een ander voordeel is dat je naar alle waarschijnlijkheid de kop van de flitser zult kunnen draaien om eventueel het licht tegen een (witte) plafont of muur te weerkaatsen. Maar als je buiten foto's neemt zal dit al moeilijk zijn. Wat wel mooi is als je s'nachts fotografeert of onder lampen is een oranje (gel)filter voor de flitser doordat het flitslicht dan niet zo "wit" niet meer is. (eventueel een expirimenteren met een stukje oranje-gele plastiekfolie van een pvc zak.)

            Foto's nemen zal wel lukken hoor maar de ganse combinatie van: donker- scherp - bewegende mensen- omgeving zichtbaar en mooie kleuren zal toch heel moeilijk zijn.

            Succes.
            Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

            Comment


            • #7
              Re: Nachtfotografie (personen)

              heb je daar stroom?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Nachtfotografie (personen)

                Haha, aan ons huisje hebben we wel stroom ja

                Bedankt voor de reacties en had het wel verwacht dat "de ganse combinatie van: donker- scherp - bewegende mensen- omgeving zichtbaar en mooie kleuren" moeilijk of zo goed als onmogelijk zou zijn met dit materiaal.
                Maar met de tips die jullie mij hebben gegeven kan ik al een eindje verder.

                grtz

                Comment


                • #9
                  Re: Nachtfotografie (personen)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eristof Bekijk bericht
                  Haha, aan ons huisje hebben we wel stroom ja
                  nou dan is dit misschien de oplossing:

                  Hobrand levert, onderhoudt en verhuurt professionele veiligheidsmaterialen aan de brandweer, scheepvaart, industrie, offshore en bedrijven. Uw betrouwbare partner!

                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nachtfotografie (personen)

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    nou dan is dit misschien de oplossing:

                    Hobrand levert, onderhoudt en verhuurt professionele veiligheidsmaterialen aan de brandweer, scheepvaart, industrie, offshore en bedrijven. Uw betrouwbare partner!

                    grt,bouk.
                    Hehe, gezellig is anders met zo'n faar in uw gezicht zitten

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nachtfotografie (personen)

                      Combo van:
                      - opzet-flitser
                      - flitser op 2de "gordijn" (dragging the shutter)
                      - panning

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nachtfotografie (personen)

                        zoals katbollie het zei, flitser op het tweede gordijn. Je zal eigenlijk twee exposures maken, een gewone (zal waarschijnlijk onscherp zijn, maar het bevat ook het authentieke licht) en een met flash, die je onderwerp sterk gaat belichten.
                        Je vindt die optie ergens in custom functions op je toestel.
                        Canon EOS 40D + 350D + 100-300 ƒ/5.6 + Helios 44M-6 58mm ƒ/2.0 + Helios 44-2 58mm ƒ/2.0 + Meyer-Optik auto 135mm ƒ/2.8 + Meyer-Optik 29mm ƒ/2.8^^

                        Comment

                        Working...
                        X