Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanhangwagen kopen : waarop letten ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanhangwagen kopen : waarop letten ?

    Ik wil graag binnenkort een 1-assige ongeremde aanhangwagen kopen.
    Al dan niet tweedehands.
    Ik ken er echter niks van.

    Iemand tips / ervaringen over waarop ik moet letten ?

    Bedankt,
    T.

  • #2
    Re: Aanhangwagen kopen : waarop letten ?

    Vraag raad bij uw garagist of bij een professionele verkoper ... die weten meestal wel de beste raad te geven.
    Begin met het maximum sleepgewicht van uw wagen even na te kijken (tenzij het voor een camion is).
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Aanhangwagen kopen : waarop letten ?

      Het ligt er een beetje aan wat je wil he, persoonlijk vind ik voor normaal gebruik een aanhanger van 120cm breed en 200cm lang handig omdat je daar het meeste al in krijgt.
      Er zijn veel dingen die je bv niet fatsoenlijk in een kleinere krijgt bv een plaat hout, maar natuurlijk hangt het van jezelf af wat je wenst te vervoeren.
      Zonder remmen mag je aanhanger 750kg wegen wat wil zeggen het gewicht van de aanhanger + de lading mag maximum 750kg bedragen.
      De meeste nieuwe aanhangers hebben een torsieas en die hebben de neiging om niet zacht te zijn in ongeladen en met zeer licht geladen toestand dus koop eerder een aanhanger waar een as onder zit die 800kg mag hebben dan een die 1000kg mag hebben. (je mag niet meer dan 750kg laden en de zwaardere as zal veel meer springen tijdens het rijden in ongeladen toestand).
      Pas wat op met zelfgemaakte brouwsels waarvan het weg gedrag soms niet te voorspellen is.
      Ik heb mijn aanhanger jaren geleden gekocht en zou die niet meer kunnen missen al gebruik ik hem niet zoveel.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #4
        Re: Aanhangwagen kopen : waarop letten ?

        Dat hij in je garage/carpoort/tuinhuis/... past
        Nee heb er eigenlijk geen idee van, ik denk zoals hierboven reeds gezegd, laadvermogen etc,
        iets wat ik bij onze aanhangwagen merk (als mijn ouders er mee rijden want ik heb nog geen rijbewijs) is een enorm gemis aan punten waaraan touwen / spanriemen kunnen worden bevestigd.
        Hij heeft namelijk niet zo'n ijzeren baar aan de zijkant, enkel aan de voorkant, en das toch wel een belangrijk iets vind ik, wil je niet de helft kwijt zijn als je thuiskomt

        Y.

        Comment


        • #5
          Re: Aanhangwagen kopen : waarop letten ?

          Wat wil je vervoeren?

          Let enorm op met ongeremde aanhangers. Je remafstand wordt echt een héél stuk langer. Dus als je regelmatig die 750kg (of meer) wil gebruiken, koop dan liever iets geremd.

          Als je het maar een paar keer nodig hebt, huur er dan één. Kost je geen taksen, en hij staat niet in jouw weg. Ook zijn banden en lagers meestal in betere staat als de aanhanger regelmatig gebruikt wordt.

          Comment


          • #6
            Re: Aanhangwagen kopen : waarop letten ?

            de as:je mag er maar 750 kg mee vervoeren,maar uit eigen ervaring weet ik dat dat al eens uit de hand loopt,ik ben dan ook blij met m'n as van 950 kg die eronder zit!
            zoals eerder gezegd:zie dat er voldoende bevestigingspunten zijn voor spanriemen,beter een riem teveel dan je lading kwijt!
            en als laatste maar ook zéér belangrijk: zie dat het hoofdbord (het frame werk aan de voorkant) hoog genoeg is,want als je lange balken geladen hebt die over je wagen heen steken zou het wel eens kunnen dat ze je dak raken bij het afrijden van een verkeersdrempel!(ook al zelf meegemaakt met m'n vorige aanhangwagen!)
            voor de rest zal je er veel plezier aan hebben,en zal je wagen ook een stuk properder blijven nu je alles in de kar kan vervoeren!
            grts; M

            Comment


            • #7
              Re: Aanhangwagen kopen : waarop letten ?

              Hey juppekes

              Ik werk in een doe-het-zelf zaak

              Je moest eens weten wat wij allemaal zien vertrekken

              Bakskes van 2m met balken van 6m erop

              Enkelassen zonder rem en met 1000kg en meer bouwstoffen erin

              Zwaar beladen dat zelfs de wielen scheef gaan staan

              Reeds halve platte banden al voor ze geladen zijn, dus eens geladen bijna heel plat

              Vastbinden, pffff waar is dat voor nodig

              Rotte bodemplaten zodat de lading elk moment verloren kan worden.

              Veel te zwaar beladen achterop de aanhangwagen, zodat de achterkant van de auto 10cm naar omhoog gaat.

              En nog heeeeel veeeeel meeeer van die onnozelheden

              En het ergste van al is als we de mensen wijzen op de gevaren, zijn wij precies de boosdoeners
              Bootjes

              Comment


              • #8
                Re: Aanhangwagen kopen : waarop letten ?

                Op het containerpark daar zie je ook wat passeren hoor, (ik kom er nogal eens) er zijn er met aanhangers waarvan je zegt nemen ze die nog mee terug naar huis.
                Hier in de buurt woont er ene met nen Mercedes en die heeft daar een oude remork aan hangen die ze vroeger achter de legerjeeps hadden hangen, het is totaal geen zicht maar ja het zal er niet meer af kunnen zeker.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: Aanhangwagen kopen : waarop letten ?

                  En geen één iemand die spreekt van de lengte van "den dijsel". Je zal maar met een kort dijselken zitten..amaai mijn frak om daarmee achteruit te rijden. Jaja... 'k hoor ze al komen, da's een kwestie van gewoonte en kennis. Mijn botten, naar je gemak moet ge zien.
                  Een goede raad, zorg dat de dijsel lang genoeg is.
                  perman
                  canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aanhangwagen kopen : waarop letten ?

                    Maar met een disel van twee meter lang heb je veel plaats nodig om te draaien hoor.
                    Ook nog een goeie tip bij het gebruik van een aanhanger: rijd nooit opgepept en vergeet niet dat je een remork bij hebt.
                    Mijn maat moest nog rap iets gaan halen dus rap rap de remork er aan vertrekken met piepende banden en dan er aan denken dat hij zijn portefeul was vergeten.
                    Dus wat doet hij want hij was nog niet zo ver, de auto in achteruit, piepende banden en een grote boenk omdat zijn remork in zijn gat en flank vliegt.
                    Even verstrooid maar hij zal het gewaar worden in wat hij vergeten was.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment

                    Working...
                    X