Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom hoogste resolutie nemen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarom hoogste resolutie nemen ?

    Ik stel me de vraag waarom je je camera steeds op de hoogste resolutie zou instellen, wanneer je toch (zoals ik) zelden een 100 % crop uit een foto neemt, en je foto's toch meestal op PC scherm of TV bekijkt ? Waarom dan toch de hoogste resolutie nemen ?
    Heeft het nog andere voordelen ? Ik heb even de test gedaan en met m'n 50D dezelfde foto met verschillende resoluties genomen, en ik moet eerlijk zeggen noch op m'n 22" PC scherm, noch op m'n 37 " TV zie ik enig verschil.
    Heb ik het verkeerd voor ?
    Zoja, wat zijn de andere voordelen van op hoge resoluties te fotograferen ?
    Dank bij voorbaat voor jullie antwoord(en)
    Groetjes

  • #2
    Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

    Omdat er geen weg terug is. Weet jij op voorhand dat de volgende foto die je neemt een 13-in-een-dozijn snapshot zal zijn of een sublieme foto die je op groot formaat wil afdrukken om in je woning op te hangen.
    Bovendien fotografeer ik vrijwel uitsluitend in RAW. In dit formaat kan je enkel de max. resolutie gebruiken.
    Het grootst aantal pixels maakt ook meer mogelijkheden qua croppen mogelijk, als je lens niet ver genoeg reikte, of je toch niet zo tevreden van compositie was.
    Last edited by Sam Jae; 6 september 2010, 10:17.

    Comment


    • #3
      Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

      Full HD: 1920x1080 px = ca 2MP
      Met een camera van 2MP kom je dan ook toe, ook voor 10x15 printjes.

      Op een A4 afdruk zal je het wel zien
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

        De vraag is eerder waarom je het niet zou doen. Zoals Sam al zei weet je van tevoren niet waar je een foto ooit nog voor wilt gebruiken. De resolutie achteraf verlagen kan altijd nog; verhogen niet. En de prijs van harde schijfen en geheugenkaartjes is momenteel ook niet echt hoog meer, dus dat is voor de meeste mensen geen reden om voor lagere resolutie te kiezen.
        http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

        http://rouwkema.smugmug.com/

        Comment


        • #5
          Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

          het is te eenvoudig om in 1 keer honderd miljoen* foto's te verkleinen om het risico te nemen een wereldfoto te maken die je dan enkel op 10x15 kan afdrukken.

          *dichterlijke overdrijving.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
            Omdat er geen weg terug is. Weet jij op voorhand dat de volgende foto die je neemt een 13-in-een-dozijn snapshot zal zijn of een sublieme foto die je op groot formaat wil afdrukken om in je woning op te hangen.
            Bovendien fotografeer ik vrijwel uitsluitend in RAW. In dit formaat kan je enkel de max. resolutie gebruiken.
            Bij Canon kun je, in ieder geval bij een aantal toestellen, gebruik maken van alternatieve resoluties die SRAW en MRAW genoemd worden.

            Comment


            • #7
              Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
              Bovendien fotografeer ik vrijwel uitsluitend in RAW. In dit formaat kan je enkel de max. resolutie gebruiken.
              Meer recente toestellen shooten ook kleinere RAW's.
              @Hierboven: sRAW1 en sRAW2

              Hoe meer pixels, hoe groter de prints, hoe meer je eventueel kunt kroppen, hoe plezanter het photoshoppen

              Comment


              • #8
                Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                De vraag is eerder waarom je het niet zou doen.
                Omdat mijn combinatie camera-geheugenkaart in de hoogste resolutie slechts een burst aankan van dertien foto's. Dan moet ie een paar belangrijke seconden bijwerken. In Sraw 2 kan ie er twintig aan tegen 4 per seconde - een burst van in totaal 5 seconden, dus. Enkel op de kleinste jpg's staat geen limiet.
                Om de bezemwagen er ook op te krijgen moest ik zondag een volledige ronde van 4 km wachten. De renners deden gemiddeld 38 km per uur. Reken maar uit wat voor een verlies van actuele waarde dat was. Bovendien woonde ik niet op de eindstreep, waardoor ik sowieso al te laat was met mijn foto's.
                Last edited by Poza; 6 september 2010, 11:16.

                Comment


                • #9
                  Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                  ik heb in het jaar dat ik mijn fuji S5 heb al 2 keer moeten wachten tot de buffer wat geleegd was, en dat was niet eens op belangrijke momenten, maar gewoon dat ik wat gekkigheid aan het proberen was.

                  maar dat hangt misschien ook af van wat je fotografeert? bij optredens heb je meestal niet die grote aantallen onmiddelijk na elkaar...
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

                  **=ol

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                    Meer recente toestellen shooten ook kleinere RAW's.
                    @Hierboven: sRAW1 en sRAW2

                    Hoe meer pixels, hoe groter de prints, hoe meer je eventueel kunt kroppen, hoe plezanter het photoshoppen
                    Ik heb met m'n 50D inderdaad meerdere keuzes in RAW, maar in de lijst wordt ook enkel "afdrukken" vermeld....



                    Maar zoals ik schreef, ik crop nooit extreem, ik druk ook nooit foto's af, ik (wij) bekijk(en) ze op PC scherm 22" en/of TV scherm 37".

                    Dus kan ik evengoed in de kleinere RAW foto's nemen ? Bij omzetten naar Jpeg na bewerking worden die Raws toch terug minder van kwaliteit , daarom ben ik nog altijd niet overtuigd om 100 % in raw te gaan werken.

                    Groetjes en dank voor jullie reacties.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                      Je bent hier niet alleen.
                      Ik snij tegenwoordig eerst, en verklein dan tot 1800 op de langste zijde. Voor ik verder naar de 900 ga, scherp ik hem al een eerste keer aan. De tweede keer gebeurt dat tegen ongeveer de halve waarden. Het resultaat is beter dan dat je dit één stap doet. Je kan zo beter aanscherpen zonder ruis te produceren.
                      Last edited by Poza; 6 september 2010, 14:33. Reden: schrijffouten

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                        Het verklein proces (bicubisch o.i.d.) is een zeer grote reeks van ultra kleine stapjes, dat met een handmatig tussenstapje de beeldkwaliteit toe zou nemen moet op foutieve waarneming gebaseerd zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          Het verklein proces (bicubisch o.i.d.) is een zeer grote reeks van ultra kleine stapjes, dat met een handmatig tussenstapje de beeldkwaliteit toe zou nemen moet op foutieve waarneming gebaseerd zijn.
                          Nee, die neemt waarschijnlijk af, maar dat word ruimschoots en onomstotelijk gecompenseerd door de betere scherpstelmogelijkheden die je met mijn procedure hebt. Als ik onmiddelijk de uiteindelijke resolutie kies krijg ik veel foto's niet meer optimaal scherp. Hoe doe je dat?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                            Ik ben er destijds een draadje over begonnen hier, en heb een tijdlang mijn foto's in twee stappen teruggebracht van hun ware grootte >5000 px langste zijde naar 900 px langste zijde (BD-norm), maar vandaag de dag doe ik het opnieuw in één stap, gezien ik het verschil echt niet zie.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                              Nee, die neemt waarschijnlijk af, maar dat word ruimschoots en onomstotelijk gecompenseerd door de betere scherpstelmogelijkheden die je met mijn procedure hebt. Als ik onmiddelijk de uiteindelijke resolutie kies krijg ik veel foto's niet meer optimaal scherp. Hoe doe je dat?
                              Ik werk nu eenmaal weinig in RAW, ik vind het leuk om met de legio mogelijkheden die JPEG me bieden een foto te maken die geen nabewerking behoeft.
                              Dit betekent dat wanneer het contrast goed is ingesteld, dat ik na het verkleinen zelfs niet hoef te verscherpen, niet met een bridge, en ook niet met wat duurder spul.

                              Lange tijd las ik op het internet dat je moest verkleinen in stapjes van 10 %, en dat is iets dat ik niet begrijp gezien de algoritmen van de resize programma's.

                              De zogenaamde onscherpte is bijna altijd een gebrek aan contrast en teveel aan zweem.
                              Last edited by ViewFinder; 6 september 2010, 16:24.

                              Comment

                              Working...
                              X