Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

    'k Heb al quasi het hele web afgeschuimd, doch vind geen uitsluitsel.
    Dus... wie heeft zich onlangs een Macbook-Pro aangeschaft en weet het dus met zekerheid.

  • #2
    Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

    Staat bij de technische specificaties op de Apple site en het antwoord is nee. Zij hebben altijd super drives bij Apple, een beetje verwarrend die benaming, want bluray doen ze niet.

    # Slot-loading SuperDrive (dvd±r DL/dvd±rw/cd-rw) met 8-voudige snelheid
    # Maximale schrijfsnelheden: dvd-r en dvd+r met 8-voudige snelheid, dvd-r DL (dubbellaags), dvd+r DL (dubbellaags), dvd-rw en dvd+rw met 4-voudige snelheid, cd-r met 24-voudige snelheid, cd-rw met 10-voudige snelheid
    # Maximale leessnelheden: dvd-r, dvd+r en dvd-rom met 8-voudige snelheid; dvd-rom (dubbellaags-dvd-9), dvd-r DL (dubbellaags), dvd+r DL (dubbellaags), dvd-rw en dvd+rw met 6-voudige snelheid; cd met 24-voudige snelheid

    Comment


    • #3
      Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

      dank voor je reactie, maar mijn vraag kan eigenlijk wat specifieker:
      "Komt daar in de nabije toekomst verandering in?"

      Comment


      • #4
        Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

        Wie zal het zeggen? Volgens dit artikel niet. In het kort hebben ze schrik voor hun iTunes movie service.

        But that’s not what Jobs is saying. He keeps trotting out the same tired excuse that there isn’t a big enough market in Blu-ray yet. Really? The number of households with Blu-ray players increased 76 percent, to 17 million in 2009. Take off? I think that the Blu-ray horse has left the barn.

        The elephant in the room is iTunes. The Apple content juggernaut allows you to buy and rent movies, TV shows and music (natch). More importantly, Apple gets a cut of every sale and controls the entire process. Call me a conspiracy theorist if you like, but Blu-ray is on a collision course with iTunes and something’s got to give.

        It’s pretty simple actually, if Apple releases a new Mac with a lame “SuperDrive” it’ll be obvious that Apple isn’t supporting Blu-ray because of its inherent conflict with iTunes, (a.k.a the Apple lock-in that I wrote about yesterday. Not because Blu-ray hasn’t “taken off.” Apple should come clean with its customers and not insult our intelligence with b.s. posturing.

        Comment


        • #5
          Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          dank voor je reactie, maar mijn vraag kan eigenlijk wat specifieker:
          "Komt daar in de nabije toekomst verandering in?"
          Denk dat er weinig apple insiders op dit forum actief zijn alsook mensen met een goed
          werkende kristallen bol...

          Zal de volgende reeks macbook pro's bluray hebben?
          Zullen we dit jaar nog een regering hebben?
          Wat ga ik binnenkort krijgen voor mijn verjaardag?
          Win ik volgende week eindelijk de lotto?

          Allemaal vragen waar we het antwoord op zullen weten als het moment er is denk ik...

          Edit:
          Na bovenstaand artikel snel doorgelezen te hebben denk ik ook dat apple niet snel met blu-ray zal beginnen.

          Ik deel de mening dat optische dragers nog een kort leven beschoren zijn als je ziet wat de prijzen van solid state media
          aan het doen zijn.
          Optische dragers bieden geen enkel voordeel t.o.v. solid state. Het oppervlak kan bekrast geraken, schijf kan vervormen,
          writable - re-writable - single layer- dual layer - enz... om nog maar te zwijgen over de trage data-overdracht van optische media.
          Last edited by spyro; 4 september 2010, 11:30.
          Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

          Comment


          • #6
            Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

            En toch is voor het ogenblik bluray het enige medium dat op filmgebied echte HD aanbiedt (en ja : ik heb thuis een INDI HD decoder staan...).
            Als ze hun Itunes willen beschermen is dat hun recht. Langs de andere kant : ik zie bv. ook steeds vaker software op meer dan 1 DVD uitkomen (om de Adobe master suite maar niet te noemen, of een Autodesk inventor). En ook spelletjes worden steeds groter...
            Ik denk dat het voor die gasten toch goedkoper zou uitkomen, mochten ze dat gewoon op bluray kunnen zetten (een USB-stick van 64 GB is nu ook weer niet echt goedkoop te noemen)...
            Net nu Autocad voor Mac er (eindelijk ???) aankomt .
            Ik zie inderdaad ook geen heil in opneembare bluray media : die markt is waarschijnlijk volledig door de externe harddisk ingenomen. Een fenomeen dat je ook ziet bij "video-recorders" (Allé, met een interne harddisk dan...).
            Last edited by polleke_cgc; 4 september 2010, 12:38.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

              Waarom bluray niet kan om iTunes te beschermen is mij een groot raadsel?
              Dat is weer zo'n conspiracy theorie van een Apple hater zeker.

              Er zit toch een DVD player in die Mac en er zijn vandaag toch nog steeds meer mensen met een DVD speler dan een Bluray speler. Dus waarom is er dan geen schade aan iTunes door die DVD player?

              iTunes is trouwen een programma dat dient om je content te synchroniseren met je draagbare apparaten. Daarna hebben ze dat uitgebreid om ook content te kunnen aanschaffen. Maar de meeste content die ze daar verkopen is wel muziek en een CD-player zit ook in de Mac.

              Volgens mij de belangrijkste reden geld/tijd. Een Bluray player inbouwen maakt die Mac nog eens 100/200 euro duurder. En Apple neemt niet gewoon HW over, ze stellen hogere eisen dan de meeste andere PC bouwers. Dus ook zij moeten er tijd en geld aan investeren. Apple gelooft ook dat content niet meer fysisch zal worden overgedragen in de nabije toekomst meer eerder in de cloud blijft. En dat je eerder zal gaan streamen.

              Zie naar de nieuwe Apple TV. Die heeft geen HD meer want je houdt niets meer zelf bij. Mijn dochters werken in ieder geval al langer zo. Zij downloaden geen muziek, als zij een nummer willen horen dan starten ze YouTube op.

              Het is gewoon een kwestie van prioriteiten.
              Tijd, geld, mensen investeren om een BluRay speler in de volgende generatie Mac's te steken? Of die mensen/tijd/geld aan iets anders spenderen (iOS-5, iPhone-5, iPAD-2, steaming...) Er zijn trouwens veel geruchten dat ze hard aan die streaming optie zijn aan het werken. iTunes zal dan niet meer content downloaden, maar alleen nog streamen.

              Wat er echt gebeurt zullen we zelf zien als het zover is. Ondertussen kan je alleen een externe Bluray speler aanschaffen als je het graag wilt.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                Zoals reeds gezegd is Bluray van betere kwaliteit dan streaming content, 1080p.

                Wat de CD of DVD speler betreft. Jij zou er geen probleem mee hebben dat die dingen er niet zouden inzitten? Bluray is nog steeds niet mainstream, zeker niet in ons land, maar toch.

                Wat de drive zelf betreft. Het is niet echt zo een revolutionair nieuw design dat niet meer in een mac zou passen. Het is hetzelfde loopwek, andere laser en andere printplaat en done.

                De prijs is ook al zelden een argument geweest voor een Apple gebruiker, Apple zelf is er ook niet vies van trouwens. Er moet dus wel een reden zijn waarom het er niet insteekt, of niet als optie aangeboden wordt.

                Wat die cloud diensten betreft, het concept is mooi, maar ik zou toch niet willen afhangen van zo een dienst voor mijn data. Niet iedereen die met zo een dienst begint zal overleven. En als jij je spullen hebt staan bij zo een dienst ben je ze kwijt. Dat geldt dan ook voor al je iTunes muziek die je daar ook gekocht hebt. Alhoewel de kans dat dat me iTunes zal gebeuren vrij klein is.

                Comment


                • #9
                  Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                  Ik weet ook niet hé. Ik probeer maar wat te redeneren wat er bij Apple omgaat. En mijn redenering is dat ze er vandaag geen tijd in willen steken omdat ze het snel genoeg overbodig vinden.

                  Ik zeg ook niet dat die CD/DVD niet nodig is. Alhoewel ik dat ding maximaal 1x per jaar gebruik. Toen de Mac-Air uitkwam dacht ik ook "welke idioot wil nu een laptop zonder". Maar ik snap nu dat het eigenlijk wel kan werken.

                  Ikzelf zal mijn persoonlijke data niet zo snel in de cloud steken. En als ik het doe, dan toch niet alleen in de cloud. Dan zou er een backup op mijn PC staan.

                  Maar voor aangekochte content is het verschil niet zo echt groot.

                  Nu: koop je een CD/DVD, die rip je naar je PC. Of je koopt ineens content online via iTunes bv. Eens gekocht in iTunes, dan kan je dat opnieuw downloaden als je wilt (bv HD crash).
                  Dan ga je die content eventueel verdelen over je systemen die je hebt (desktop, laptop, MP3-speler, smartphone, iPAD/Tablet, Home-system, backup disk...). Je moet dus op al die systemen voldoende geheugen hebben om die content op te slaan. En alles perfect in synch houden kan een nachtmerrie zijn. Zeker als je graag producten van verschillende producenten gebruikt.

                  Toekomst: Je koopt de content online in iTunes. iTunes markeert in zijn DB dat jij recht hebt op die content. Met welk ander apparaat ook, log je aan op je iTunes account en stream je de content naar dat apparaat. Je moet niets meer synchen en ook geen backups bijhouden van de content (tenzij je 100% zeker wil zijn). Voor een MP3-speler zal iTunes waarschijnlijk wel de content downloaden omdat die niet noodzakelijk een altijd connected status hebben. Maar waarom zou je al die content steeds op elke PC/Laptop/Home-systeem/Tablet moeten hebben. Je streamt hem als je hem nodig hebt.

                  Het grote verschil is dus dat je telkens je de content nodig hebt dat je dan download. Je hebt dus wel een goede altijd aan verbinding nodig. Tegenover overal voldoende geheugen om het op te slaan.

                  Ik merk in ieder geval dat mijn dochters vandaag al zo werken. Zij kopen wel geen content vandaag. Maar als ze iets willen dan starten ze YouTube op. Downloaden is zo 2008 voor hen. Dus in dat opzicht denk ik dat er inderdaad een grote toekomst is voor streaming.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                    Stoooooop;stop;stop.....
                    Ik heb dit topic enkel gestart om te weten te komen of ik met een laptop van Apple tevens naar speelfilms op Blu-ray zal kunnen kijken of niet.
                    dat was eigenlijk alles hoor

                    dank u

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                      gewoon een externe blue-ray speler kopen
                      bv volgende:
                      Pc’s op maat, laptops, gaming gear en meer koop je snel bij ALTERNATE. Volgende werkdag geleverd of binnen 30 minuten af te halen in onze showroom!

                      of volgende:
                      Pc’s op maat, laptops, gaming gear en meer koop je snel bij ALTERNATE. Volgende werkdag geleverd of binnen 30 minuten af te halen in onze showroom!

                      probleem opgelost van dat stuk fruit

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                        Het design van die dingen past wel mooi met je Apple (euch...) .

                        Van mij mag die Blu ray toch evengoed in zo'n apple'tje zelf gestoken worden. In mijn laptopke zit het.
                        En die streaming : waarschijnlijk komt dat nog omdat ik de prijs nog ken van zo'n ouderwetse modemaansluiting, maar ik ben daar niet zo'n fan van. Daarnaast heb ik nog altijd een zware voorkeur voor niet gecomprimeerde muziek/film/... En een blu ray filmke streamen aan 50 GB/film. Voorlopig mag ik dus stoppen aan 1.4 films/maand .
                        Last edited by polleke_cgc; 6 september 2010, 11:51.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          En Apple neemt niet gewoon HW over, ze stellen hogere eisen dan de meeste andere PC bouwers.
                          Neenee, ze zoeken gewoon een excuus om er het dubbele voor te vragen ... wat een zever jong.
                          My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            Een Bluray player inbouwen maakt die Mac nog eens 100/200 euro duurder.
                            En ze zijn nu al pokkeduur...

                            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            En Apple neemt niet gewoon HW over, ze stellen hogere eisen dan de meeste andere PC bouwers.
                            Dus wanneer Toshiba HD's, nVidia videokaarten of Intel processoren levert aan Apple, dan zijn die van betere kwaliteit dan wanneer ze aan Dell leveren ?
                            Panasonic Lumix FZ2000

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zit er nu een Bluray- drive in de Macbook Pro of niet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht



                              Dus wanneer Toshiba HD's, nVidia videokaarten of Intel processoren levert aan Apple, dan zijn die van betere kwaliteit dan wanneer ze aan Dell leveren ?
                              Dat is niet zo gek als het lijkt.
                              Voor electronische componenten bestaan er hopen specs, en het is zeker mogelijk om te leveren met nauwere toleranties of met minder 'oppervlaktefouten' (bij HD bv) dan 'gewoonlijk'.

                              Hoe groter je als klant bent, hoe meer je je eisen kan opleggen. Of het lukt voor alle componenten lijkt me onwaarschijnlijk.
                              Trouwens, voor heel wat 'Apple' only componenten zal Apple wel bepalen hoe het gemaakt moet worden met welke kwaliteitsprocessen er achter. Dat doet iedere autofabrikant nu al, dus het zou me verwonderen als het niet in de hardware sector bestaat.

                              Comment

                              Working...
                              X