Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rups koninginnepage op venkel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rups koninginnepage op venkel.

    Gans de zomer zaten er koninginnepages op mijn venkel (blijkbaar zuigt deze die aan als een magneet ijzerstof) en het is gelukt; enige weken terug verschenen de eerste rupsen.

    Toen ik enkele dagen terug ging kijken, waren ze verdwenen, ook na lang zoeken geen pop gevonden. Spijtig, want ik had zo'n stille hoop het uitsluipen te kunnen fotograferen.

    Maar bij deze dus, een rupske van de koninginnepage op mijne venkel.





  • #2
    Re: Rups koninginnepage op venkel.

    Prachtige foto, mooie BG. Als de tijd rijp is om te verpoppen kruipen ze weg en de pop hangt nooit op de waardplant. Diegene die nu verpoppen gaan met dit weer ook niet meer uitkomen dit jaar. Dat zal pas voor volgend voorjaar zijn denk ik
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

    Comment


    • #3
      Re: Rups koninginnepage op venkel.

      Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
      Prachtige foto, mooie BG. Als de tijd rijp is om te verpoppen kruipen ze weg en de pop hangt nooit op de waardplant. Diegene die nu verpoppen gaan met dit weer ook niet meer uitkomen dit jaar. Dat zal pas voor volgend voorjaar zijn denk ik
      Dus als ik het goed begrijp moet ik op de planten in de buurt gaan kijken?
      En als die in het voorjaar uitkomen, wil dit dan zeggen dat ze in staat zijn om de winter te overleven???

      Comment


      • #4
        Re: Rups koninginnepage op venkel.

        Staat er heel mooi op.


        groetjes

        moniq
        groetjes, moniq (BD1321BE)

        A picture paints a thousand words

        Comment


        • #5
          Re: Rups koninginnepage op venkel.

          staat er prachtig op!
          groetjes
          hilde

          Comment


          • #6
            Re: Rups koninginnepage op venkel.

            Deze kleurige rups heb je heel goed en mooi vastgelegd!
            Grt. Jef

            Comment


            • #7
              Re: Rups koninginnepage op venkel.

              Knap, met hele mooie kleuren!

              Vriendelijke groet,

              Hilde
              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Rups koninginnepage op venkel.

                Mooi
                bij mij is hij nog niet op de venkel, worteltjes etc. . gespot
                groetjes Pascal
                Sony A77MK2 en enkele lensjes . . . Alvast bedankt voor het kijken :)
                mijn nieuwe website :http://pascaljonckers.weebly.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Rups koninginnepage op venkel.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                  Dus als ik het goed begrijp moet ik op de planten in de buurt gaan kijken?
                  En als die in het voorjaar uitkomen, wil dit dan zeggen dat ze in staat zijn om de winter te overleven???
                  Niet noodzakelijk op andere planten, meestal zoeken ze ergens een beschut plekje waar ze wat beschermd hangen tegen de natuurelementen. Vorig jaar heb ik een paar rupsen laten verpoppen. Een grote plastic wasmand, de bodem eruit gesneden en vervangen door vliegengaas, over de wortelplanten gezet waar de nog niet verpopte rupsen op verbleven. Hier en daar wat dorre takjes gezet waar ze zich dan aan hangen om te verpoppen. Takjes "geoogst" en in een emmer met zand gestoken, (ook overdekt met vliegengaas), rechtop want de pop moet mooi verticaal blijven hangen om succesvol te verpoppen. Nooit op de grond leggen want dan krijg je misvormde vlinders heb ik ooit eens gelezen omdat dan de vleugels niet symmetrisch ontwikkelen. Dan ergens gewoon beschut weg zetten, niet in een serre of binnen in huis want dan komen de vlinders veel te vroeg uit en overleven ze de laatste koude van het voorjaar niet en vinden ze geen voedsel. Verder moet je een beetje opletten dat ze in het voorjaar niet te droog staan, genoeg luchtvochtigheid dus (ik hield gewwon het zand in de emmer beetje vochtig, dat is al voldoende).
                  Van de tien poppen zijn er acht uit gekomen. Twee hadden last van een soort schimmel waardoor de pop helemaal verteert. De rest heeft de nochtans strenge winter waarbij ze gewoon in de vrieskou buiten stonden perfect overleefd. Ik sta ook telkens versteld hoe een pop zo kan bevriezen tot -10° en dan toch nog terug tot leven kan komen in het voorjaar. Ah ja nog één ding: je hebt twee verschillende soorten kleur van poppen: de ene zijn knalgroen en ander zijn zowat bruin grijzig maar dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn.
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

                  Comment

                  Working...
                  X