Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Baby foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Baby foto's

    Hoi,

    Een zestal weekjes terug ben ik mama geworden van Louise.
    Het is ons eerste dochtertje...

    Ze begint steeds meer en meer ons hartje hier te veroveren, en om dit samen met ander mensen (oma - opa, familie, vrienden,...) te delen, zou ik van haar graag wat leuke kiekjes maken.

    Mijn camera ligt nooit niet ver in handbereik, maar als ik er op let, merk ik dat ik heel vaak dezelfde foto's maak.

    Nu is mijn vraag of iemand enkele ideeën (tips en trucs) heeft om leuke, verrassende foto's van Louise te kunnen maken?

    Alvast bedankt!

    Mvg,
    Liezeke

  • #2
    Re: Baby foto's


    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Baby foto's

      altijd grappige die computervertalingen

      OT: je kan altijd inspiratie putten uit fotoboeken van gerenommeerde fotografen of uit de massa foto's die andere amateur/professionele fotografen online hebben gezet via hun Flickr, pbase-account, of zelfs via een zoekopdracht bij Google

      Met wat voor fototoestel fotografeer je? Persoonlijk verkies ik mijn babyfoto's (net zoals de meeste portretten) met een onscherpe achtergrond (= kleine scherptediepte). Met een compactje is dit vaak een grotere uitdaging.
      Last edited by Sam Jae; 30 augustus 2010, 12:18.

      Comment


      • #4
        Re: Baby foto's

        Dank je wel voor je reactie:

        De vertaling van die website is inderdaad niet echt correct, maar er staan wel enkele bruikbare tips in.

        Mijn fotocamera is een Nikon D40X

        Comment


        • #5
          Re: Baby foto's

          Misschien moet je overwegen om een 50mm f1.8 aan te schaffen al weet ik zelf niet goed of er een versie bestaat met motor in de lens voor je D40.
          Zowat al mijn baby-foto's worden met die lens genomen. Kun je een hele mooi DOF mee krijgen en is ook een heel lichtsterke lens..
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Baby foto's

            Je d40x heeft geen interne scherpstelmotor. Je zal dus naar nikon AFS moeten kijken (of het equivalent bij sigma, tamron,...) of je zou manueel willen scherpstellen.
            Zowel Nikon als Sigma hebben een 50mm/1.4 afs (of HSM).

            Comment


            • #7
              Re: Baby foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Liezeke Bekijk bericht
              Een zestal weekjes terug ben ik mama geworden van Louise.
              Het is ons eerste dochtertje...
              Allereerst een dikke proficiat!!!

              Mijn camera ligt nooit niet ver in handbereik, maar als ik er op let, merk ik dat ik heel vaak dezelfde foto's maak.
              Dat is normaal. Maak vooral veel foto's en selecteer goed. Gooi er genoeg weg. Probeer een compromis te vinden tussen leuke herinneringen en goede composities / belichtingen.

              Nu is mijn vraag of iemand enkele ideeën (tips en trucs) heeft om leuke, verrassende foto's van Louise te kunnen maken?
              Probeer foto's te maken vanuit de niet normale standpunten. Als ze bijvoorbeeld op een deken op de grond ligt ga op je buik liggen en neem zo foto's, of vanop de keukentafel dan weer een hoog standpunt. Zorg voor wat speelgoed en teddybeertjes op de voorgrond (waar je niet op scherpstelt) die rustig onscherp mogen zijn, hetzelfde geld voor de achtergrond.

              Zacht licht is meestal ook mooier. Probeer je toestel zo in te stellen (vooral als je binnen trekt en een flits nodig hebt) dat je 1 tot 2 lichtwaarden onderbelicht en gebruik de flits om in te vullen. Experimenteer hier wat mee - ik ken je toestel niet.

              en alleszins veel succes en laat je hartje maar veroveren!!!
              mvg, Wilfried
              http://www.familialebemiddeling.net
              http://www.mestdagh.biz

              Comment


              • #8
                Re: Baby foto's

                Recent heb ik zelf wat foto's van m'n kleinkinderen gemaakt.
                Zonder pretentie hoor ... maar mss vind je wat inspiratie ...

                jAlbum is the most flexible way to share photo galleries on the Internet. Create stunning online photo albums. Share with friends.
                "Just do it !"

                http://jr52.be/index.html

                Comment


                • #9
                  Re: Baby foto's

                  Alvast bedankt voor de vele tips...

                  Ik heb nog enkele opmerkingen...
                  Er was iemand die me vertelde dat het beter is om bij baby's geen flits te gebruiken...
                  Blijkbaar zou dit niet goed zijn voor hun oogjes. Ik weet niet of het klopt, maar - ik als beginnertje - neem dan foto's zonder flits, met de spotjes in huis aan... maar deze zijn toch een heel stuk minder scherp.

                  Verder vind onze kleine meid het blijkbaar niet leuk als ik foto's van haar neem... misschien is het toeval, maar meestal begint ze te huilen, snif.

                  Heeft iemand eventueel nog enkele originele ideeën (qua compositie, materialen,...).
                  Het zou wel leuk zijn als ik voor de doopmeter en - peter enkele leuke foto's zou kunnen geven....

                  Alvast nu al bedankt voor jullie talrijke info en commentaren!

                  Groetjes,
                  Liezeke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Baby foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Liezeke Bekijk bericht
                    neem dan foto's zonder flits, met de spotjes in huis aan... maar deze zijn toch een heel stuk minder scherp
                    Die zouden even scherp moeten zijn op voorwaarde dat je sluitersnelheid kort genoeg is om geen bewegingsonscherpte te hebben. De gevoeligheid dus hoog genoeg instellen en de gulden middenweg kiezen tussen een aanvaardbare snelheid en aanvaardbare ruis. Die ruis valt meestal wel goed mee als de foto juist belicht is, maar dat hangt van het toestel af.

                    Verder geven je spotjes een mooi warm licht wat best een aangename sfeer kan geven op de foto's.

                    Heeft iemand eventueel nog enkele originele ideeën (qua compositie, materialen,...)
                    Iets waar je op kan letten is van ze in de tegenovergestelde kant van de foto te zetten als de richting waar ze naar kijkt. Als ze naar een voorwerp kijkt en het (probeert) te pakken probeer het dan ook nog mee op de foto te krijgen. Kies je focus lang genoeg, minimum 50 mm. Probeer ook zoveel mogelijk continue te schieten. Een grappige / lieve gelaatsuitdrukking duurt soms maar een fractie van een seconde.
                    mvg, Wilfried
                    http://www.familialebemiddeling.net
                    http://www.mestdagh.biz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Baby foto's

                      Hier enkele voorbeelden van foto's die ik van mijn zoontje gemaakt heb ...

                      Van recent naar oud ... leuk als herinnering voor later ...



















                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Baby foto's

                        Heel mooi FF, brengt me op wat meer ideetjes voor ons kindje die eraan komt. (nog zo'n 8 weken te gaan, berekend)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Baby foto's

                          wow fotofolio, daar zitten ferm wa pareltjes in!!
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Baby foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                            Heel mooi FF, brengt me op wat meer ideetjes voor ons kindje die eraan komt. (nog zo'n 8 weken te gaan, berekend)
                            Je moet jezelf echt wel opleggen om regelmatig foto's te nemen, ik vergeet dit soms en dan mis je een paar fases ...

                            Het gaat ook allemaal zo ontzettend snel, van baby naar peuter is zo achter de rug.
                            www.fotofolio.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Baby foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                              Je moet jezelf echt wel opleggen om regelmatig foto's te nemen, ik vergeet dit soms en dan mis je een paar fases ...

                              Het gaat ook allemaal zo ontzettend snel, van baby naar peuter is zo achter de rug.
                              vertel me da niet!! 't gaat ferm rap (9maand voorbij gevlogen)
                              iedere dag nen foto nemen lukt gelijk ook nie altijd meer.
                              en ons miss is zo curieus als de nen camera ziet da ze alles laat vallen en die camera attaqueerd
                              nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X