Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sabam betalen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sabam betalen?

    Een goede avond BD'ers,

    Ik organiseer in de nabije toekomst samen met enkele vrienden optredens in een zaaltje hier in het dorp, er spelen bands uit de buurt en enkele bekendere belgische namen.
    Nu is de vraag hierbij, moet men normaal sabam betalen als er geen andere muziek wordt gespeeld? Laat ik even mijn gedachtengang omschrijven:
    Sabam = om muzikanten te betalen als hun muziek ergens wordt gespeeld.
    Ik betaal de bands die spelen, EN sabam...
    Betaal ik dus niet onrechtstreeks de band dubbel, aangezien ik dan ook sabam zou moeten betalen?

    Eerlijkheidshavle moet ik wel toegeven dat wij nog nooit voor een feestje of optreden dit hebben betaald, aangezien ik sabam niet echt vertrouw en ik mijn bedenkingen heb of er een artiest ooit zijn geld daarvan ziet...

    Maar het houdt me al een tijdje bezig of dit nu betaald zou moeten worden aangezien ik zelf die bands al betaal om hun muziek te komen spelen...

    Als iemand dit weet, verlos me!

  • #2
    Re: Sabam betalen?

    Privé of niet privé.
    Indien de opetredens openbaar zijn: betalen.
    Dat we ze nog lang mogen "trekken".
    Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

    Comment


    • #3
      Re: Sabam betalen?

      Normaal gezien zal je moeten betalen, maar ik begrijp de twijfels...

      Tegenwoordig moet toch voor alles betaald worden, en of het geld bij de juiste personen komt weet (bijna) niemand, net zoals met die nieuwe copyright belasting op externe harde schijven, usb sticks, ... ook al staan er enkel dingen op deze schijven die van jou zelf zijn, toch moet die belasting betaald worden.
      Niet te veel over nadenken en maar gewoon betalen zeker
      Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

      Comment


      • #4
        Re: Sabam betalen?

        Net waar ik al voor vreesde dus
        Tegenwoordig proberen ze toch overal de brave mens wat geld af te troggelen eh...

        Comment


        • #5
          Re: Sabam betalen?

          heb er geen idee van, maar wat ik er onder versta is het volgende,
          er wordt muziek gespeeld door een muziek installatie, radia, disco enz... er dient sabam betaalt te worden voor de artiesten die te horen zijn via opgeslagen medium cd, plaat, band of wat dan ook.
          hier spelen de artiesten zelf dus volgens mij geen sabam verschuldigd.
          zou het toch navragen.

          greets
          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
          www.korandoke.be

          Comment


          • #6
            Re: Sabam betalen?

            Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
            heb er geen idee van, maar wat ik er onder versta is het volgende,
            er wordt muziek gespeeld door een muziek installatie, radia, disco enz... er dient sabam betaalt te worden voor de artiesten die te horen zijn via opgeslagen medium cd, plaat, band of wat dan ook.
            hier spelen de artiesten zelf dus volgens mij geen sabam verschuldigd.
            zou het toch navragen.

            greets
            Zo denk ik het dus ook, maar ben niet zeker...

            Comment


            • #7
              Re: Sabam betalen?

              ff op gezocht met google, het volgende als de band aangesloten is bij sabam dient er betaalt te worden.
              ook als de band muziek speelt van anderen dient er betaalt te worden (beschermde werken )

              greets
              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
              www.korandoke.be

              Comment


              • #8
                Re: Sabam betalen?

                Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                ff op gezocht met google, het volgende als de band aangesloten is bij sabam dient er betaalt te worden.
                ook als de band muziek speelt van anderen dient er betaalt te worden (beschermde werken )

                greets
                Ik ken geen enkele hardcore/punk band die aangesloten is bij Sabam, ook spelen ze gewoon zelfgeschreven nr's, dus in principe moet het niet?

                Comment


                • #9
                  Re: Sabam betalen?

                  normaal moet er een checklist opgesteld worden van elke band die speelt en hun nummers en opgestuurd worden naar sabam.
                  daar de bands in dit geval niet aangesloten is bij sabam gaat er ook geen rekening komen.

                  greets
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sabam betalen?

                    Na een kleine worsteling door de sabam site eindelijk gevonden wat ik zocht, het moet niet, als de bands geen covers spelen en niet aangesloten zijn bij Sabam, als er echter tussen 2 optredens in muziek gespeeld wordt, dan moet het wel

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sabam betalen?

                      lees dit eens en je weet alle antwoorden
                      http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=be
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sabam betalen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                        lees dit eens en je weet alle antwoorden
                        http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=be
                        Iets soortgelijks gevonden op de site van sabam (na lang zoeken), dus mijn vraag is idd beantwoord bedankt voor de reacties

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sabam betalen?

                          Volgens mij moet je daar voor betalen.
                          Toen mijn ouders in 1960 een Radio en TV winkel hadden moesten ze al betalen omdat je in de winkel een radio of TV kon op zetten, jaarlijks kreeg je wel onaangekondigd bezoek om daar controle op te doen en ik denk dat ze bij Sabam nog geen haar veranderd zijn.
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sabam betalen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                            Volgens mij moet je daar voor betalen.
                            Toen mijn ouders in 1960 een Radio en TV winkel hadden moesten ze al betalen omdat je in de winkel een radio of TV kon op zetten, jaarlijks kreeg je wel onaangekondigd bezoek om daar controle op te doen en ik denk dat ze bij Sabam nog geen haar veranderd zijn.
                            Nope, check link enkele posts terug maar, zo staat het ook op de website van sabam. Als de groepen zelf hun eigen muziek spelen, en ze niet bij sabam zijn (geen enkele groep uit het hardcore punk wereldje is bij sabam) dan hoeft het niet. Als je tussen de groepen door ook muziek speelt met cd's dan moet het wel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sabam betalen?

                              Sabam NIET betalen natuurlijk.
                              Sabam kan volgens mij totaal niets doen aangezien zij een prive bedrijf/vereniging zijn.
                              Zou nogal wat worden als iedere vereniging gaat komen eisen dat je maar iets moet betalen omdat zij dat eventjes willen.
                              Dit staat op site van sabam:

                              SABAM is de Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers.

                              Zij heeft tot doel het innen en verdelen, administreren en beheren (in de ruimste zin van het woord) van alle auteursrechten in België en in de andere landen waar wederkerigheidsovereenkomsten zijn gesloten (met onze zusterverenigingen, dat wil zeggen met de andere collectieve beheersverenigingen in de wereld).

                              Privébedrijf SABAM is een collectieve beheersvennootschap die de rechtsvorm van een CVBA (coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid) heeft aangenomen. Ze is dus geen ministerie of semi-overheidsbedrijf.
                              - Canon 40D | Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM | Canon EF 50mm F 1.8 II | Canon 70-200 f4.0 IS USM L | Canon 100-400 IS USM L |Canon Speedlite 430 EX - Canon Powershot G7 -

                              Comment

                              Working...
                              X