Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panorama foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panorama foto

    Hallo,

    In mijn afgelope vakantie in Noorwegen heb ik een reeds fotos geschoten met als doel een panorama foto te maken.
    Nu heb ik zoiezo 1 ding fout gedaan en dat is de belichtingsmeeting niet vast gezet.
    Kan iemand mij toevallig hier uit leggen hoe ik dat doe met mijn sony alpha 300?

    En het tweede ding is dat mijn fotos een groot verschil hebben van de linkse foto tot de helemaal rechtse foto in hoogte hoe had ik dit kunnen voorkomen?
    Of had ik gewoon wat meer uit moeten zoomen zodat het makkelijk weg te knippen is?

    Bijvoorbaad dank
    Greetz Twan

    http://500px.com/TwanGroenen

  • #2
    Re: Panorama foto

    Gewoon in manuele modus zetten en de ISO ook op manueel.
    Verschillen in belichting kan je corrigeren in Camera RAW en dan Photomerge toepassen.
    De Photomerge functie in PS past verschillen in belichting automatisch aan, werkt vrij goed vind ik.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Panorama foto

      Ok bedankt dat ga ik is in ps proberen dan!
      Heb inmiddels ook de knop gevonden voor in te houden om de zelfde belichting vast te houden.ook kan je instellen dat je tussen vast houden van de licht meeting bij 1 druk op de knop blijft staan of als je de n op in houdt.
      Nuvraag ik me nog of over het hoogte verschil...
      Greetz Twan

      http://500px.com/TwanGroenen

      Comment


      • #4
        Re: Panorama foto

        Je hebt ook gewoon een ISO knop waar je een iso-waarde in kunt stellen. Dus tussen de 100 en 400 bijvoorbeeld gaan zitten.

        M.b.t. hoogteverschil. Vershuif de foto's zover dat ze kloppen qua beeld. Crop vervolgens de bruikbare gedeelte eruit (zal dus minder hoog zijn, gezien bijvoorbeeld de middelste foto hoger moet worden geplaatst).
        WillemClassensDesign: Mijn website
        Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
        Flitsers:HVL-F42AM;

        Comment


        • #5
          Re: Panorama foto

          Ik heb mijn iso altijd manueel staan dus daar zat het probleem niet in volgens mij.

          Maar wel bij het licht in meten en dat kan ik nu ook vast zetten dus dat komt goed de volgende keer.

          Over de hoogte je de fotos zitten aan elkaar maar ik had erg veel fotos genomen zoon 47 stuks en er zit bijna 1/3 of meer verschil in dus houdt dan zoweinig hoogte over ook omdat het van links de hoogste foto naar recht de laagste foto verloopt.
          Greetz Twan

          http://500px.com/TwanGroenen

          Comment


          • #6
            Re: Panorama foto

            Belichting pano: licht meten over de gehele pano hoek en laag gemiddelde van nemen, dit in M vastzetten, en even goed kijken hoe de omgeving en lucht er uit ziet en eventueel de belichting aanpassen. Op de lichste en donkerste plaats een testje schieten en eventueel aanpassen. Nu ook de WB op een vaste stand en dan op statief, focussen en dan die op M zetten. Beginnen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Panorama foto

              de wit balans staat bij mij ook standaard op manueel dus ook die komt goed

              Alleen de focus snap ik nog niet goed? waarom moet je die vast zetten dan?
              Klinkt opzich logisch maar wat als er onderwerpen dichterbij staan?
              Of krijg ik daarom de verschil in hoogte van de foto's?

              Ik ga volgende week proberen hier iets teposten wat mij problemen zijn.
              Greetz Twan

              http://500px.com/TwanGroenen

              Comment


              • #8
                Re: Panorama foto

                Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
                Alleen de focus snap ik nog niet goed? waarom moet je die vast zetten dan?

                Klinkt opzich logisch maar wat als er onderwerpen dichterbij staan?
                Als je de AF aanlaat kan het dus gebeuren dat je op de las 2 verschillende scherptes heb. Iets dichtbij regel je met de scherptediepte of je laat het gewoon onscherp, maar berg één scherp, omdat er niks voor staat en berg twee onscherp, omdat die paal nou daar voor stond, lijkt mij ook niks.

                Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
                Of krijg ik daarom de verschil in hoogte van de foto's?
                1 je zoom verloopt
                2 je werkt niet nauwkeurig genoeg en je draat niet rond het nodal point, als je uit de handwerkt moet je dat gewoon leren.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Panorama foto

                  Ik werk wel met een statief maar ik denk dat het dan aan het zoomen ligt.
                  Het nodal point moet ik is even Google.
                  Bedankt voor de reacties de volgende zal in ieder geval beter zijn!
                  Greetz Twan

                  http://500px.com/TwanGroenen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panorama foto

                    Als je camera niiet goed waterpast, gaat je pano golven tijdens het draaien. Zelfs als je camera waterpast op 3-wegkop of balhoofd, staat de camera op die plaats waterpas, maar gaat toch golven, je moet de draaias ook loodrecht zetten.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment

                    Working...
                    X