Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

    Mijn vriendin is verpleegster, in dat ziekenhuis is het een "regel" dat je van als je zwanger bent je niet meer mag werken. Ze betalen een loon door dat wel een heel stuk minder is dan hetgeen ze krijgt als ze werkt. Zijn er instanties die zorgen voor nog een opleg? Ik moet jullie waarschijnlijk niet vertellen dat het leven duur is
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

    Ik vrees van niet.

    Het is sowieso een gunst dat ze waarschijnlijk een jaar betaald mag thuisblijven. Ik denk dat de werkgever voor de eerste maanden instaat.

    Het verschil ligt er natuurlijk aan dat ze geen nacht en weekendpremies meer krijgt.
    En ja, dat zal wel wat schelen, maar bedenk aub ook dat ze nu geen verplaatsingskosten meer heeft, en wat meer in het huishouden kan doen.

    Als je werkgever geen aanvullende verzekering heeft, en jij wordt ziek voor langere tijd, dan zal je ook met wat minder moeten rondkomen vrees ik.

    Comment


    • #3
      Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Ik vrees van niet.

      Het is sowieso een gunst dat ze waarschijnlijk een jaar betaald mag thuisblijven. Ik denk dat de werkgever voor de eerste maanden instaat.

      Het verschil ligt er natuurlijk aan dat ze geen nacht en weekendpremies meer krijgt.
      En ja, dat zal wel wat schelen, maar bedenk aub ook dat ze nu geen verplaatsingskosten meer heeft, en wat meer in het huishouden kan doen.

      Als je werkgever geen aanvullende verzekering heeft, en jij wordt ziek voor langere tijd, dan zal je ook met wat minder moeten rondkomen vrees ik.
      Ik heb er totaal geen idee van hoe het in zijn werk gaat (daarom dat ik het hier eens plaatste )
      De verplaatsingskosten waren zo goed als niets, en men heeft mij altijd geleerd dat "als je geen geld aan het verdienen bent, ben je er aan het verdoen". Daar zit dan ook waarheid in. Andere kleren, zwangerschapstesten, gynecoloogbezoeken, babymateriaal, ...
      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

      Comment


      • #4
        Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

        Zij kan toch info vragen op haar werk en dan ...
        Bezint voor je begint.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #5
          Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

          Vraag eens na bij de vakbond of de ziekenkas.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

            hier (in Nederland) sluiten we een aanvullende verzekering af voor dat soort gevallen.
            ziekte..werkloosheid...zwangerschapverlof enz..enz.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

              Heeft ze niet additioneel nog een arbeidsongeschiktheid verzekering via het werk?
              Onze groepsverzekering heeft dit waardoor je na 60 maanden arbeidsongeschiktheid nog een aanvulling krijgt op je uitkering.
              Verder, als je thuis moet blijven omwile van zwangerschap zijn die normale uitkeringen toch niet zo min vind ik. Je mag er wel voor thuis blijven in de plaats
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

                Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                Daar zit dan ook waarheid in. Andere kleren, zwangerschapstesten, gynecoloogbezoeken, babymateriaal, ...
                Dat is wat je er zelf van maakt Ik heb tijdens mijn zwangerschap maar 1 gynaecologiebezoek gedaan al de rest volledig terugbetaalde consulaties via vroedvrouwen. Thuis bevallen, al geen ziekenhuis kosten al krijg je die toch volledig terug betaald.
                En babymateriaal.. zoveel heeft een baby eigenlijk niet nodig hoor, een borst of 2, wat kleertjes, wat katoenen luiers, en het heerlijke warme bed van mama en papa
                Je krijgt nog je kraamuitkering en kindergeld ook eh en waarschijnlijk nog hoooooopen cadeau's )
                Al doende leert men...

                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Het is sowieso een gunst dat ze waarschijnlijk een jaar betaald mag thuisblijven. Ik denk dat de werkgever voor de eerste maanden instaat.
                  Moederschapsbescherming is geen gunst, het is een verplichting. Je moet thuisblijven, je mag gewoon niet blijven werken ook al zou je willen.

                  Maar, je kan aan je werkgever wel vragen om je een andere functie aan te bieden. Zo kan een kleuterleidster die niet meer mag lesgeven bij de kleuters wel les geven in de lagere school tijdens haar zwangerschap, als het organisatorisch mogelijk is.

                  Misschien kan dit in het ziekenhuis ook geregeld worden? Een administratieve functie, weg van "het risico"?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

                    Volgens mij zit het zo:

                    De eerste maand dat ze uitvalt krijgt ze nog een gewoon maandloon met de prestaties die ze heeft gewerkt. Na de tweede maand valt ze op het tarief van de ziekenkas. Dit is 80% van het netto maandloon wat ze verdient zonder de prestaties. Dus de vergoeding wordt berekent volgens het bruto barema maandloon (vb. BV2 en jaarannciëniteit) wat ze heeft zonder prestaties. Daarna valt ze nog slecht op 60%. Ze kan wel een vergoeding aanvragen bij het fonds voor beroepsziekten. Let wel, dit is bruto en daar moet dus ook nog belasting op betaald worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

                      Tja, en we waren nog vergeten...


                      Om jou en je vriendin een dikke PROFICIAT te wensen!
                      Een gezonde zwangerschap en een gezonde baby gewenst.

                      Al de rest is bijkomstig.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

                        Bedankt allemaal voor de info alleszinds.
                        Voor de zekerheid, ze is nog niet zwanger, maar wat nog niet is kan komen
                        Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

                          Oorspronkelijk geplaatst door arc0ss Bekijk bericht
                          bedankt allemaal voor de info alleszinds.
                          Voor de zekerheid, ze is nog niet zwanger, maar wat nog niet is kan komen
                          rotfl !!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

                            Hey juppekes

                            Toekomen met een beetje minder in een maand zal ook wel lukken zeker

                            En het volgend jaar zal het een beetje schillen op de belastingbrief, minder inkomen is minder belastingen.

                            Als je denkt het financieel niet aan te kunnen, leg er dan maar een knoop in
                            Bootjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vanwaar komt je inkomen bij zwangerschap?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                              En het volgend jaar zal het een beetje schillen op de belastingbrief, minder inkomen is minder belastingen.
                              Let hier serieus mee op hé. Volgens mijn echtgenote (die hetzelfde voorhad in een kribbe) springt het fonds voor beroepsziektes bij van het moment dat je niet meer mag komen werken tot 8 weken voor de bevalling (want dan is ze in zwangerschapsverlof ?), vanaf zo'n 8 weken voor de bevalling (ze rekening met de datum dit de dokter geeft) tot 6 weken na de bevalling (je volledige zwangerschapsverlof dus) is het de ziekenkas die betaald ...

                              Uiteindelijk komt het bedrag dat je maandelijks ontvangt tijdens héél de periode niet echt veel lager uit dan je normale netto loon ... MAAR er wordt niet veel afgehouden voor de belastingen, dus verwacht je aan een stevige aanslag op je belastingsbrief het volgende jaar ... en dat kan soms bijzonder hard aankomen hoor, heb al ronduit horror verhalen gehoord van collega's.

                              Wij hadden toen de kinderen geboren werden zoveel kosten en andere dingen in te brengen dat het meeviel, maar als je bvb nog geen hypotheek hebt zou ik toch geld aan de kant proberen te zetten tijdens het zwangerschapsverlof hoor, anders kan je een lening gaan afsluiten om je belastingen te betalen het volgende jaar.

                              Mark
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                              Comment

                              Working...
                              X