Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd voor het maken van spelersfoto's en ploegfoto's.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd voor het maken van spelersfoto's en ploegfoto's.

    Hallo,

    Ik heb een beetje veel hulp en tips nodig voor het volgende;

    Dit weekend moet ik voor onze sportclub nieuwe foto's maken van spelers, speelsters, trainers, zowel individueel als de ploegfoto. Dit gebeurt in een sporthal met een matige TL-verlichting.

    Ik ga werken met een Nikon d90, een Sigma 50-150mm 2.8 voor de individuele foto's en de Kitlens van Nikon 18-105mm VR voor de ploegfoto's. Verder ga ik ook gebruik maken van de Nikon SB-900 flits. Dit gaat echter de eerste maal zijn dat ik hiermee ga werken, ik heb deze vandaag pas aangekocht (voor avondschool) en ga me straks verdiepen in de handleiding .
    Als opstelling voor de spelersfoto's ga ik gebruik maken van een witte flanellen doek als achtergrond en, indien mogelijk, een witte doek tegen het plafond om te bouncen met het licht.
    Morgenavond ga ik alvast de opstelling maken en een oefenronde houden.

    Een hele boterham om te lezen maar nu mijn vraag naar jullie toe;

    * Waar moet ik vooral op letten?
    * In welke stand kan ik best te werk gaan?
    * Wat zijn de geschikte instellingen voor portret en groepsfoto?

    De foto's hoeven geen studiokwaliteit te halen, zal zeker niet lukken de eerste keer en met mijn beperkte middelen , maar ik wil er toch voldoende kwaliteit uithalen waardig genoeg om onze website te vernieuwen.

    Alle tips of verwijzingen naar lopende topics zijn van harte welkom. Hopelijk kunnen jullie me een beetje gerust stellen, ik wil dit weekend geen kater oplopen.

    Alvast bedankt, ik kijk uit naar jullie woorden van verlossing.

    Grtjs,
    Edje C
    Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

  • #2
    Re: Hulp gevraagd voor het maken van spelersfoto's en ploegfoto's.

    Ik lees hier een hele constructie wat betreft je lichtopstelling, behoorlijk ingewikkeld zou ik zeggen.
    Wat ik je als tips zou willen meegeven:
    • houd het simpel wat betreft je belichting
    • gebruik 1 flits maar liefst los van de camera op een statief
    • stel je belichting en witballans op camera en flits manueel in en houdt dit aan voor de ganse reeks portretten
    • zet je persoon altijd op dezelfde afstand tussen camera en achtergrond

    Wat betreft de groepsfoto, daar hangen instellingen een beetje af van de factoren.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd voor het maken van spelersfoto's en ploegfoto's.

      Dank je Raf voor de tips, misschien moet ik het inderdaad wat eevoudiger aanpakken. De witte doek als achtergrond is vooral om de lelijke grijze betonnen muur te vermijden. In de hal zijn echt geen geschikte achtergronden te vinden. Ik heb maar één flits (wat kosten die dingen geld zeg ), de Nikon SB-900, helaas geen statief maar daar kan ik nog wel iets voor uitdokteren.
      Vraagje nog, onder welke hoek plaats ik de flits het best? Hoog, laag, recht voor de speler of eerder in een hoek?

      Alvast bedankt,
      Grtjs,
      Edje C.
      Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd voor het maken van spelersfoto's en ploegfoto's.

        Oorspronkelijk geplaatst door Edje C Bekijk bericht
        In de hal zijn echt geen geschikte achtergronden te vinden.
        Dat heb je zo met van die sporthallen. Maar wat inventiviteit helpt soms wel hoor, zo vindt je in een sporthal dikwijls : valmatten, schermen om de zaal op te splitsen, een stukje egale muur of deur. allemaal dingen die als achtergrond kunnen dienst doen.
        Oorspronkelijk geplaatst door Edje C Bekijk bericht
        Vraagje nog, onder welke hoek plaats ik de flits het best? Hoog, laag, recht voor de speler of eerder in een hoek?
        Heel klassiek is de hoek van 45° zowel hoog als opzij. maar alle andere hoeken zijn mogelijk afhankelijk van het gewenste resultaat, even wat testen tot je iets goed hebt zou ik zeggen. Maar eens het goed is gedurende de hele schoot niets veranderen.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment

        Working...
        X