Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sport fotograferen met flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sport fotograferen met flits

    haalo hoe kan je best sport fotograferen met de flits om tog nog een natuurlijk uit zigt te krijgen ik zal graag met een sluiter van een 1/600 fotograferen
    altips zijn welkom
    nikon d700 - nikon 14-24mm2.8 -nikon24-70mm2.8 -nikon 70-200vrII mm2.8 -sigma50mm1.4 en nikon sb900

  • #2
    Re: sport fotograferen met flits

    als je met flits werkt, waarom dan nog een sluitertijd van 1/600e gebruiken? flitsen bevriest actie meestal wel. de meeste camera's hebben een flits-sync van 1/250e...

    misschien ook wat concreter zijn over welke sport het gaat, welk materiaal je hebt, wanneer (overdag, 's avonds, ...), indoor/outdoor?

    (ik ga er niet over vallen want ik begrijp je vraag maar dadelijk begint er wel 1 leuter over je taalgebruik)
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: sport fotograferen met flits

      haaloo ik fotografeer wedstrijd mtb en het is outdoor in bosse bergen veel beweging ik werk met het matriaal nikon d 700 +14-24mm f2.8 , de sigma 50mm f1.4 en de sigma 150-500mm
      nikon d700 - nikon 14-24mm2.8 -nikon24-70mm2.8 -nikon 70-200vrII mm2.8 -sigma50mm1.4 en nikon sb900

      Comment


      • #4
        Re: sport fotograferen met flits

        1/600 sec op nikon...FP flitsen eventueel off-camera met CLS, met sb600/800/900
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: sport fotograferen met flits

          [Mod]
          Topic verplaatst naar een geschikter forumonderdeel.
          In de Fotohoek-Beginnershoek plaats je foto's ter beoordeling. Aangezien hier geen foto in het topic staat hoort dit topic daar niet thuis

          Comment


          • #6
            Re: sport fotograferen met flits

            Oorspronkelijk geplaatst door stijn van nunen Bekijk bericht
            haaloo ik fotografeer wedstrijd mtb en het is outdoor in bosse bergen veel beweging ik werk met het matriaal nikon d 700 +14-24mm f2.8 , de sigma 50mm f1.4 en de sigma 150-500mm
            Ja ok, maar wil je die snelle sluitertijd om overdag een illusie van nacht op te wekken, of hoe begrijpen we dat? Dan kan je hem zo snel zetten als het ding kan trekken, gegeven dat je camera op alle sluitertijden flitst natuurlijk.

            Comment


            • #7
              Re: sport fotograferen met flits

              jep met een d700, easy naar mijn idee

              flits op toestel
              manueel
              iso 1600 tot 3200
              f4 tot 8
              1/100 tot 1/250
              en flits laten werken als aanvulling en niet als hoofdlicht gaat stukken beter zijn.

              met 1/600 gaat je flits veel te veel power nodig hebben en vaak op halve tot volle kracht moeten werken om alles belicht te krijgen.

              gevolg:

              platgeflitste foto's
              lange herlaad tijden
              sneller platte batterij
              ...

              alle 't is geen wetenschap maar zo zie ik het
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: sport fotograferen met flits

                Het is geen wetenschap, en het oogt ook niet zo kunstig als het uitzicht met veel langere sluitertijden en zonder flash,... als je de camera maar meebeweegt met het onderwerp. Dat vergt enige oefeningen als je zoals sommigen een bewegend onderwerp zelfs nog tot op 1/10 s scherp wilt hebben.
                Of lees iets over de rear-curtain flash, die een scherp beeld neerzet na eerst de beweging te hebben geregistreerd. Die van Nikon hebben dat trukje redelijk gebruiksvriendelijk gemaakt, heb ik me laten vertellen.

                Comment


                • #9
                  Re: sport fotograferen met flits

                  De flits is, denk ik, niet nodig om de beweging te bevriezen, maar alleen om de schaduwen op te lichten of om tegen het licht te werken. Als dit het geval is: camera op FP flitsen zetten en dan belichten op de omgeving en met de +/- EV van de flits de juiste balans vinden. Dus goede belichting in de juiste richting bepalen en dan dat in M vastzetten en dan gaan flitsen op het onderwerp(die hoeft hier niet voor te springen) om de EV te bepalen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: sport fotograferen met flits

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                    als je met flits werkt, waarom dan nog een sluitertijd van 1/600e gebruiken? flitsen bevriest actie meestal wel. de meeste camera's hebben een flits-sync van 1/250e...

                    misschien ook wat concreter zijn over welke sport het gaat, welk materiaal je hebt, wanneer (overdag, 's avonds, ...), indoor/outdoor?

                    (ik ga er niet over vallen want ik begrijp je vraag maar dadelijk begint er wel 1 leuter over je taalgebruik)
                    Wat bedoelt u met; flitsen bevriest de actie..ik dacht dat enkel de sluitertijd de acties bevriest? Is een flits niet enkel om te belichten en zonodig de sluitertijd omlaag te krijgen en zodanig te bevriezen?
                    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

                    Comment


                    • #11
                      Re: sport fotograferen met flits

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
                      Wat bedoelt u met; flitsen bevriest de actie..ik dacht dat enkel de sluitertijd de acties bevriest? Is een flits niet enkel om te belichten en zonodig de sluitertijd omlaag te krijgen en zodanig te bevriezen?
                      De flits is altijd extreem kort en hevig. Ze is al duizend keer klaar met je onderwerp als je nog nauwelijks iets uit de achtergrond hebt opgevangen.
                      Last edited by Poza; 30 augustus 2010, 04:46. Reden: formulering kon beter

                      Comment


                      • #12
                        Re: sport fotograferen met flits

                        Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                        De flits is altijd extreem kort en hevig. Ze is al duizend keer klaar met je onderwerp als je nog nauwelijks iets uit de achtergrond hebt opgevangen.
                        Maar bevestigd dit nu m'n vraag dat de flits enkel belicht en enkel de kortere sluitertijd de actie bevriest? En door deze belichting van de flits het beeld belicht en m'n daardoor een kortere sluitertijd kan gebruiken (indien mogelijk want bij m'n Nikon D5000 is de kortse sluitertijd met flits 1/200).
                        Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

                        Comment


                        • #13
                          Re: sport fotograferen met flits

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
                          Maar bevestigd dit nu m'n vraag dat de flits enkel belicht en enkel de kortere sluitertijd de actie bevriest? En door deze belichting van de flits het beeld belicht en m'n daardoor een kortere sluitertijd kan gebruiken (indien mogelijk want bij m'n Nikon D5000 is de kortse sluitertijd met flits 1/200).
                          nee stel dat de flitsduur 1/1000e is (dit is afhankelijk van o.a. flits en flitskracht) dan zal het onderwerp ook gedurende een periode van 1/1000e dat extra licht van die flits ontvangen, waardoor de bewezing bevrozen wordt, ongeacht de sluitertijd. Afhankelijk van de instellingen van de camera (diafragma, sluitertijd en isowaarde) zal het omgevingslicht misschien geen rol meer spelen in de belichting van de foto. Een (extreem) voorbeeldje: als je je camera in een volstrekt donkere camera opstelt met bvb een sluitertijd van 5 seconden zal het omgevingslicht geen invloed hebben (er is immers geen omgevingslicht), zonder flits krijg je een zwarte foto. Maar als je gedurende die 5 sec 1 keer flits zal er slecht tijdens de flitsduur (1/1000e bvb) iets geregistreerd worden door de camera.
                          Last edited by Sam Jae; 30 augustus 2010, 10:05.

                          Comment


                          • #14
                            Re: sport fotograferen met flits

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
                            nee stel dat de flitsduur 1/1000e is (dit is afhankelijk van o.a. flits en flitskracht) dan zal het onderwerp ook gedurende een periode van 1/1000e dat extra licht van die flits ontvangen, waardoor de bewezing bevrozen wordt, ongeacht de sluitertijd.
                            ok. ja, is nieuw voor een leek zoals ik...waarom komt er dan op m'n schermpje 1/200? Ik dacht dat het onderwerp belicht werd door de flits en dat de sluiter dan nog de "resterende" 1/200 bleef openstaan zodat de eventuele "beweging" zichtbaar blijft. of is dit dan de fameuze flitssynchonisatie dat afhankelijk is van toestel tot toestel (jij sprak van 1/1000ste en bij mij is dat dan wss 1/200 op mijn toestel ?
                            Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

                            Comment


                            • #15
                              Re: sport fotograferen met flits

                              Een cursus flits fotografie is nooit weg natuurlijk, en bij "strobist" worden er wel enkele aangeboden.
                              (Niet door mij)

                              Maar als je je onderwerp wil bevriezen, dan is dat niet de flits, wel de sluitertijd.
                              Met flits is de sluitertijd max (1/125 tot 1/250) naargelang je cam, EN of je triggers gebruikt en van welk merk.

                              De ingestelde sterkte van je flits (1/1, 1/2 enz) en de afstand tot het onderwerp bepalen het diafragma (onder andere).

                              Maar het is outdoor, dus als bij bvb. 1/200 en f 4 nog omgevingslicht op het onderwerp schijnt, en dat is niet onwaarschijnlijk, dan is er niets bevroren.

                              Trouwens, ik heb wel eens gelezen hier dat er bij strobisme er 3 parameters zouden zijn die je belichting beïnvloeden, volgens mij zijn er 7, zeker outdoors.

                              En dan is het in dat verband nuttig om na te gaan wat een flits eigenlijk doet op 1/1 of 1/2 1/4 enz.. en wat dat inhoudt als je beweging wil "bevriezen".

                              DPaul

                              PS: ik weet dat sommige flitsers via een strobo-effect een sluitertijd van minder dan 1/250 toelaten, maar laat ons dat even buiten beschouwing laten, zeker outdoor.
                              Last edited by DPaul; 30 augustus 2010, 10:34.
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

                              Comment

                              Working...
                              X