Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstellen op de ogen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstellen op de ogen

    Beste,

    Ik heb onlangs een D90 gekocht.
    Daar ik volkomen nieuw ben in deze wereld heb ik al heel wat gelezen.

    Maar nog steeds een vraagje die tot op heden niet is opgelost.

    Bij portret stel je scherp op de ogen, maar. Er is toch telkens maar 1 focuspunt?
    Moet je dan scherpstellen tussen de ogen of op 1 oog?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

  • #2
    Re: Scherpstellen op de ogen

    Ik zou eens kijken naar een dof calculator;
    die geeft antwoord op je vraag

    kort: dit hangt af van je scherptediepte; afstand tot onderwerp en diafragma.

    Zo kun je met dezelfde lens op F1.2 1 oog scherp krijgen en het andere onscherp en op F4 beide scherp.
    Canon 5D2 en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstellen op de ogen

      [Mod]
      Topic verplaatst naar een geschikter forumonderdeel.
      In de Fotohoek-Beginnershoek plaats je foto's ter beoordeling. Aangezien hier geen foto in het topic staat hoort dit topic daar niet thuis

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstellen op de ogen

        Als je werkelijk kunt kiezen tussen de twee ogen, dan het dichst bijzijnde.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Scherpstellen op de ogen

          Wat moet je doen al je twee of meerdere modellen hebt, die niet op dezelfde lijn en toch een meter uit elkaar staan?
          Ik stelde mijn diafragma dan in op 9 of 10, maar wanneer ik op 100% ging kijken was een van de gezichten toch niet in mijn ogen echt scherp te noemen...

          groetjes

          Comment


          • #6
            Re: Scherpstellen op de ogen

            Oorspronkelijk geplaatst door Tomazz Bekijk bericht
            Wat moet je doen al je twee of meerdere modellen hebt, die niet op dezelfde lijn en toch een meter uit elkaar staan?
            Ik stelde mijn diafragma dan in op 9 of 10, maar wanneer ik op 100% ging kijken was een van de gezichten toch niet in mijn ogen echt scherp te noemen...
            Het is afhankelijk van de afstand, het diafragma en de brandpuntsafstand. Als het ene onderwerp een meter verder staat dan het andere en je staat maar op enkele meters afstand kan je proberen scherp te stellen tussen de 2 in (gewoon manueel).

            Dit online spul kan je gebruiken om 1 en ander uit te rekenen: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
            mvg, Wilfried
            http://www.familialebemiddeling.net
            http://www.mestdagh.biz

            Comment


            • #7
              Re: Scherpstellen op de ogen

              Of je kan 2 foto's trekken, telkens scherpgesteld op 1 model, en nadien in photoshop die 2 foto's aligneren en in elkaar laten blenden (ben niet zeker, maar denk dat autoblend vrij goeie resultaten geeft, anders manueel)

              Zeker je diafragma nooit meer afstoppen dan ongeveer f11 (afhankelijk van de pixelgrootte van je chip), omdat je anders terug onscherpte krijgt, door diffractieissues.
              Mijn flickr

              Comment


              • #8
                Re: Scherpstellen op de ogen

                Oorspronkelijk geplaatst door Kasimir Bekijk bericht
                Bij portret stel je scherp op de ogen, maar. Er is toch telkens maar 1 focuspunt?
                Moet je dan scherpstellen tussen de ogen of op 1 oog?

                Alvast bedankt voor jullie reacties.
                1 hoever staan ogen nu weer uit elkaar en hoe smal is de kleinste scherptediepte die je met jouw lenzen voor elkaar krijgt? (rhetorisch voor, een echt probleem zal het wel niet zijn)

                2 ofwel staat iemand frontaal en dan staan beide ogen even ver van je sensor en zijn dus beiden scherp. Ze liggen in hetzelfde vlak dat dan parrallel is met je sensor. Alles in dat vlak is dan scherp

                3 ofwel staat iemand in profiel of 3/4 en dan stel je scherp op het dichtstbijzijnde oog.

                4 er zijn verschillende redenen denkbaar om de scherpte op het ene of het andere oog te leggen. De inhoud van je foto zal dat wel doen uitwijzen, al zal het uitzonderlijk zijn dat het niet het dichtstbijzijnde oog is.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment

                Working...
                X