Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

    Hey,

    Mijn vrouwtje was gisterenavond in alle staten... blijkt dat onze printer (canon pixma 4000) wederom rare keuren vertoont. Reden is volgens mij eenvoudig: te weinig afdrukken, dus verstopte printerkoppen. Vannacht alles laten weken is alcohol (gewoon reinigen gisterenavond hielp niet), maar deze morgen opnieuw slecht resultaat, zelfs met nieuwe cartridges.

    De pixma heeft in zijn begintijd heel goed werk geleverd, we hebben er oa de 3 geboortekaartjes van de kids mee gemaakt. Ook de mvcd patronen vielen in goede smaak.

    Aangezien we echter weinig afdrukken, dacht ik nu aan een kleurenlaser. We drukken af en toe documenten af, z/w en kleur (meestal jobgerelateerd), en daarnaast echte kleurafdrukken met foto's, maar in de vorm van kaartjes (kindjes bij vrienden, einde schooljaar/creche,...). Het is dus zeker niet de bedoeling om perfecte fotoprint A4 te verkrijgen, maar het is wel leuk om of en toe een kaartje op fotopapier af te drukken.

    Iemand een idee wat een goede optie kan zijn? Welk budget voor ogen houden? Inkjets die niet verstoppen ;-) ???

    Online vind ik blijkbaar vooral samsungs; zoals clp-310N (ouder model? maar wel geschikt voor foto?) en clp-325...

  • #2
    Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

    Niet het antwoord dat je verwacht, waarschijnlijk .
    Ik kocht toevallig het recentste magazine "Chip" (computermagazine) met daarin een vergelijkende test tussen een HP Officesmart en een Samsung (?) kleurenlaser. De HP was de duidelijke winnaar. HP heeft inktcartridges met de printerkoppen ingebouwd, dus dat is een oplossing voor jouw probleem. Inkt vervangen is printerkoppen vervangen.
    Verder wordt de opmerking gemaakt dat de kleurenlaser wel sneller foto's afdrukt, maar met de beperking dat geen kleurovergangen mogelijk zijn (randjes)
    Ik wil hier niet de HP promoten, maar je gewoon op het artikel wijzen. Misschien eens even de krantenwinkel binnenstappen?

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

      Ik dacht ook dat een kleurenlaser nog steeds de kwaliteit van een inkjet niet kan evenaren.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

        Op het werk hebben we een Samsung CLP-310 kleuren lazer staan en de kwaliteit van de foto's die je daarmee afdrukt is inderdaad . Is enkel geschikt om kleuren documenten mee af te drukken. Je kan er trouwens enkel normaal papier in gebruiken, zeker geen glanzend fotopapier.

        Grtn Eric
        groeten Eric

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

          Hey,

          Je moet er gewoon rekening mee houden dat die inktjets RGB profielen gebruiken en de lasers CMYK, Aamgezien dit een kleinere kleurruimte is zal de kwaliteit meestal beter zijn op een inktjet voor foto's.

          Voor gewone afdrukken is imho de laser beter. Ikzelf heb een minolta 2400W en ben daar tevreden over. Voor foto's gebruik ik een HP photosmart B8850.

          Grtz
          Frederic
          „You miss 100% of the shots you don‘t take…“ Wayne Gretzky

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

            Ik heb na 3 kapotte Canon printers een Samsung 315 gekocht waar ik zeer tevreden over ben voor wat ik hem gebruik.
            Hij staat bij mij 24 op 24 in de standby stand zodat ik vanaf elke PC kan afdrukken (hangt aan de USB aansluiting van mijn router en is dus geen draadloze uitvoering)
            Voor kleuren afdruk zeer tevreden, foto's kan je niet op glanzend papier af drukken want dat mag er niet in, foto's op gewoon papier zijn mooier dan met de Canon's maar de printer is niet bedoeld om foto's te printen.
            Als je een goeie printer zoekt voor tekst en kleuren prenten zeker een aanrader.
            Is hij bedoeld om foto's te printen neem je beter geen laser printer.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

              zoals hierboven aan aangehaald is een laser zeker niet optimaal voor foto's af te drukken.

              Zelf heb ik me onlangs de Samsung CLX-3175 aangekocht, een kleurenlaser met scanner.

              Keuze is bewust op deze gevallen omwille van het feit dat ik niet zo vaak afdruk en ook met het probleem zat van verstopte koppen bij m'n vroegere inkjet.
              op termijn is dit een kostbare grap en hervullen van de cardridges is een hel.

              Ik wou het gebruiksgemak van een all-in-one en dit tegen een betaalbare prijs (<€300)

              Foto's laat ik tegenwoordig over aan een labo, komt me voordeliger uit.

              Tot nu toe super tevreden van het toestel.
              My flickr space

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

                Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                De HP was de duidelijke winnaar. HP heeft inktcartridges met de printerkoppen ingebouwd, dus dat is een oplossing voor jouw probleem. Inkt vervangen is printerkoppen vervangen.
                Zoals in een ander topic al aangehaald nooit meer HP voor mij.
                OK, je vervangt de cartridge met printkop en al maar als je weinig print kunt ge heel vaak een nieuwe cartridge steken omdat ze opgedroogd is.
                Met een Canon vervang je de printkop niet maar die heeft me nog nooit een uitgedroogde printkop gegeven.
                Ja, die inkt wordt weggezogen en geeft een iets meer verbruik maar belange niet zoveel als telkens een nieuwe cartridge steken.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

                  In tegenstelling tot jouw ervaring heeft TS wel problemen met verstopte printerknoppen (of inktkanalen) met een Canon Pixma. En ja, printerinkt is duurder dan parfum!

                  Over het artikel. Ik heb het nog eens gelezen.
                  De auteur ervan gaat in (alhoewel niet echt uitgebreid) op de verschillen tussen laser en inkjet van +/- 130 euro en bespreekt ook beknopt twee duurdere. Dat artikel is volgens mij dus nuttig voor TS en een indirect antwoord op zijn vraag.
                  En om mijn bijdrage, maar dan ietsje verder, te citeren:
                  Ik wil hier niet de HP promoten

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

                    Ondertussen heeft HP in haar nieuwste fotoprinters ook het beproefde concept van Canon overgenomen met een aparte printkop en separate inkttanks per kleur geïntroduceerd (HP 364 en 564 patronen). Op zich kan men die aparte Canon printkoppen gewoon kopen (afhankelijk van het model tussen de 40 en 100 euro) en kan je weer een tijdje vooruit.

                    Geen enkele laserprinter haalt de fotoprintkwaliteit van een inkjet, zelfs niet met een goedkope inkjetprinter.
                    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

                      hey,

                      dank voor alle reacties!

                      we hebben zopas beslist om toch bij inktjet te blijven, en voor een all in one te gaan.

                      het aanbod is echter overweldigend! canon wordt het niet (veel kritiek op de "zelfreininging" die automatisch uitgevoerd wordt en dus inkt slikt)

                      twijfel tussen hp en epson. epson blijkt echter minder gebruikers te hebben...

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ALFIrE Bekijk bericht
                        hey,

                        dank voor alle reacties!

                        we hebben zopas beslist om toch bij inktjet te blijven, en voor een all in one te gaan.

                        het aanbod is echter overweldigend! canon wordt het niet (veel kritiek op de "zelfreininging" die automatisch uitgevoerd wordt en dus inkt slikt)

                        twijfel tussen hp en epson. epson blijkt echter minder gebruikers te hebben...
                        De Epson all-in-ones met Claria photographic inkt (6 patronen: cyan, magenta, geel, fotozwart, fotomagenta, fotocyaan) geven superieure foto's, maar door het ontbreken van een pigmentzwartpatroon zijn de tekstafdrukken op gewoon papier niet watervast.
                        Dan heb je nog goedkopere Epson all-in-ones met Durabrite pigmentinkt (ook voor de kleuren), maar daar zit geen aparte fotozwart bij, dus ik vermoed dat bij deze printers bij het afdrukken van foto's het "zwart" moet reproduceren door de drie kleuren cyaan, magenta en geel over elkaar heen te leggen, met een verminderd contrast tot gevolg en het zwart meer lijkt op diep donkergrijs dan op echt zwart.

                        Kies dan voor een HP all-in-one printer, maar dan wel één met 5 aparte inktpatronen, omdat er ook versies bestaan met maar 4 aparte inktpatronen (dus zonder fotozwart, dat essentieel is voor contrastrijkere foto's anders heb je weer het probleem met het "zwart'). Bij HP printers met de canontechnologie met 5 patronen heb je veel minder automatische reinigingen dan bij Canon en heb je toch 2 zwarten: een voor tekst en een voor foto's.
                        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Zoals in een ander topic al aangehaald nooit meer HP voor mij.
                          OK, je vervangt de cartridge met printkop en al maar als je weinig print kunt ge heel vaak een nieuwe cartridge steken omdat ze opgedroogd is.
                          Met een Canon vervang je de printkop niet maar die heeft me nog nooit een uitgedroogde printkop gegeven.
                          Ja, die inkt wordt weggezogen en geeft een iets meer verbruik maar belange niet zoveel als telkens een nieuwe cartridge steken.

                          Het hangt een beetje van het toestel af denk ik.
                          Ik heb al enkele jaren de HP photosmart 8250 met 5 kleuren inktpotjes (afzonderlijk vervangbaar) en een zwarte inktpot ..
                          Nooit geen problemen altijd goed .
                          Voor deze had ik een epson met 1 vijfkleurige cartridge , maar dat moet ik niet meer hebben .
                          Het is wel een ongelofelijk betrouwbaar ding..
                          Alleen nog afzonderlijke potjes ( of cartridges , in 't engels )

                          Grts Peter
                          Last edited by Peter EOS-500D; 28 augustus 2010, 17:49.
                          grts Peter
                          BD1754BE / Body & glass

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

                            Heb in mijn omgeving een Inktfillstation en laat er mijn gebruikte cartridges opvullen. Kostprijs minder dan de helft en gaan veel langer mee omdat de gerant van het station de kneepjes (en de soft- en hardware) kent (was ex technieker van fotocopiërs) om cartridges totaal te vullen en niet op 30 à 40 % zoals de originelen verkocht worden (kassa, kassa voor de multinationals).

                            Henri
                            Last edited by kodachrome; 28 augustus 2010, 19:06.
                            lidnummer: BD0435BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe printer nodig ... kleurenlaser?

                              Ik zat in dezelfde situatie als U. Ook heel weinig afdrukken en dan dat gedoe van printerkop reiniging. Ik heb een kleurenlaserprinter gekocht. Het is een Xerox Phaser 6125N Colour Laser Printer 179 euro met gratis verzending geworden. Deze gekozen vanwege : netwerkprinter ; zeer goede reviews ; goedkoop.

                              Ik heb de printer nu een maand of 2 en ben zeer tevreden, ook al eens enkele foto's afgedrukt als test en deze zijn van zeer goede kwaliteit.

                              Ik heb hier ook nog een kleine selphy fotoprinter staan van canon voor het geval ik dringend een 10x15 moet afdrukken maar normaal laat ik vanwege de kostprijs mijn foto's afdrukken bij pixum.

                              Dus ik kan je die Xerox printer zeker aanraden!

                              mir
                              Last edited by mir; 29 augustus 2010, 08:57.
                              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                              Comment

                              Working...
                              X