Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweeling Doopsel beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tweeling Doopsel beginner

    Ik heb even een vraagje.
    Ik ben een redelijke beginner m.b.t. het zelf instellen van de camera.
    De afgelopen en komende dagen ben ik veel aan het oefenen met sluitertijd en diafragma.

    Nu heb ik dit dus nog niet geweldig onder de knie, maar ik begin het steeds meer te begrijpen.

    Nu ben ik gevraagd door mijn zus om een doopsel van een tweeling te fotograferen medio september.
    Ik heb nog geen idee hoe de belichting in de kerk gaat zijn, gezien ik nog nooit in de betreffende kerk ben geweest. Hier ga ik nog wel proberen achter te komen, maar we zullen zien of dat gaat lukken.

    Wat is volgens jullie het verstandigst om te doen, op diafragma werken, op sluitertijd, beide (wat me nog wat te moeilijk lijkt) of toch gewoon automatisch?

    Knip wel in RAW formaat en gebruik PS.

    Voor camera etc zie mijn handtekening.
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

  • #2
    Re: Tweeling Doopsel beginner

    Aangezien een doopsel niet over gedaan kan worden en zoals je zelf aangeeft nog niet genoeg vertrouwd bent met sluiter- en diafragma instellingen, zou ik toch gaan voor de meest veilige in dit geval en dat is de automatische stand. Experimenteren zou erg kunnen tegenvallen en wat kan je die mensen dan bieden, ze vertrouwden op jou!
    Blijven oefenen, maar liefst niet op zo'n moment, tot je het echt goed onder de knie hebt
    Groetjes Marieke
    Canon EOS 50 D met Sigma DC 18-200mm f/3.5-6.3 OS Canon
    - Compact Camera Olympus U850SW

    Comment


    • #3
      Re: Tweeling Doopsel beginner

      kijk zeker al voor een lichtsterke lens, genre 50 mm f1.8
      en eventueel de tamron 17-50 f2.8 of zelfs een flits (alhoewel dit zal storen)
      dit gaat nodig zijn.
      hoge iso bij uw sony zal nie super zijn denk ik mss max iso 800 denk ik.
      op een heldere dag in en vrij heldere kerk zal iso 800 en f2.8 al nipt worden.

      doop van ons dochter is gedaan door lid van de fotoclub, nikon D3s en sigma 24-70 f2.8
      kerk in harelbeke heeft vrij veel lichtinval (witte muren) en 't was redelijk weer

      exif van de meeste foto's f 2.8 a f4 iso tussen 2000 en 4000 (np voor D3s)

      edit: instellingen:

      zet de camera op diafragma voorkeur, kies f1.8 tot f4 (met bovenstaande lenzen), zorg voor sluitertijd van om en bij de 1/100-1/125-1/150 (dit zal afhankelijk van de kerk lukken door je iso te verhogen, tot de maximaal aanvaardbare waarde op deftige foto's te hebben)
      als je ook voor een flits gaat:

      flits op cam, zet maar op M, f4 - f5.6 (f1.8 en f2.8 kan ook), iso hou die ook maar hoog (dan moet de flits niet flitsen on alle licht te voorzien), sluitertijd 1/125

      ga zeker es met je huidig arsenaal de kerk in op een goede dag en een mindere dag kijk wat je hebt met je huidig materiaal en beslis dan.
      Last edited by david_ve; 26 augustus 2010, 09:14.
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Tweeling Doopsel beginner

        dat zijn lenzen die aardig aan de prijs zijn
        Ik ga proberen om eens wat "proeffoto's" te maken in die kerk.

        Verwacht inderdaad in de automatische stand te gaan fotograferen.

        Ga even opzoek naar tweedehands versies van dergelijke lenzen.
        Kijken of daar wat tussen zit.

        edit:

        Kom ook wel wat lenzen tegen als
        sigma AF super wide II 24mm f2.8,
        Minolta AF 50mm F1.7 RS
        zijn dat wat? (die laatste is volgens mij een goede, voor circa €100)
        Last edited by WillemC; 26 augustus 2010, 10:37.
        WillemClassensDesign: Mijn website
        Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
        Flitsers:HVL-F42AM;

        Comment


        • #5
          Re: Tweeling Doopsel beginner

          Wat is de prijswaarde van een Minolta AF 50mm F1.7 RS?
          Kom volgens mij veel verschillende prijzen tegen (€100 maar ook €35?).
          Zal het vast wel fout hebben
          WillemClassensDesign: Mijn website
          Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
          Flitsers:HVL-F42AM;

          Comment


          • #6
            Re: Tweeling Doopsel beginner

            die 50 f1.7 haalt idd positieve reacties.
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Tweeling Doopsel beginner

              is 99 euro een normale prijs?
              Kwam namelijk tegen dat deze uit de productie is en de laatste bekende prijs 80 dollar was.

              overigens, 50mm is niet te veel om mooie ceremonies vast te leggen?
              Of toch een Minolta 28 mm F2.8 aanschaffen? (of beide ).
              Last edited by WillemC; 26 augustus 2010, 13:39.
              WillemClassensDesign: Mijn website
              Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
              Flitsers:HVL-F42AM;

              Comment


              • #8
                Re: Tweeling Doopsel beginner

                Ik heb over 't laatst een doop gefotograffeerd in een kerk. Heb mijn Canon Eos 40D met mijn Speedlite 580 EXII gebruikt. Uit mijn ervaring de volgende tips.

                -Flits op E-TTL en de flitsbelichtingscompensatie op -1/3 stop. Flits op de mensen gericht, met omnibounce er op.
                -Programma diafragmakeuze (AV). Diafragma zo open mogelijk, om voldoende licht door te laten om korte sluitertijden te bekomen. Je zou ook om M kunnen werken, maar dan heb je volledig zelf controle over de belichting.
                -ISO stond op 500. Vond ik ideaal om aanvaardbare sluitertijden te bekomen, zonder dat de achtergrond te donker is.
                -Histogram in de gaten houden.
                -Een lichtsterke lens is een must om aanvaardbare sluitertijden te bekomen zonder de iso extreem hoog te moeten zetten (ruis). Ik had mijn ef 50mm f1.4 erop geschroefd.
                -Fotograffeer in RAW. Zo kan je nadien nog makkelijk correcties uitvoeren.
                -Ik heb ook eerst wat testfoto's gemaakt, om tijdens de doop niet meer bezig te zijn met mijn instellingen.
                -Vooral niet bang zijn om rond te lopen voor een ander standpunt. De pastoor doet zijn ding, en jij het jouwe!
                -Wanneer je vooral moet opletten, is als iedereen rond de baby gaat staan als ie gedoopt wordt. Wring je er tussen, want dit moment mag je niet missen!

                De rest is aan jou. Succes!
                Last edited by jochenvde; 26 augustus 2010, 21:47.
                Jochenvde Photography
                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Tweeling Doopsel beginner

                  zal een Cosina 28-105mm F2.8-3.8 ook voldoen voor hier?
                  Kan deze voor een zeer voordelig prijsje krijgen.

                  Zit er dan aan te denken om deze aan te schaffen indien het wat is (kan er niet veel over vinden op internet) en mogelijk nog een 50mm f/1.7.

                  Heb overigens navraag gedaan.. het is een erg grote kerk, alles vind voor in het midden plaats, dus niet in een kleine (donkere) ruimte ergens aan de zijkant.
                  WillemClassensDesign: Mijn website
                  Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                  Flitsers:HVL-F42AM;

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tweeling Doopsel beginner

                    ga zeker maar es kijken, juist voor of na een misdienst!
                    dan sta je op den dag zelf niet met open mond.

                    navraag alleen is niet genoeg, je moet weten hoe het is.
                    voor den ene mens is er licht genoeg, tot je re zelf staat als fotograaf
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tweeling Doopsel beginner

                      Ja dat is true.
                      Toevallig ervaring met de cosina lens?
                      WillemClassensDesign: Mijn website
                      Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                      Flitsers:HVL-F42AM;

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tweeling Doopsel beginner

                        http://www.dyxum.com/
                        draai dees site maar es binnenste buiten daar zal wel 't een en 't ander staan over lenzen voor je alfa
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tweeling Doopsel beginner

                          Ik zou zeker vooraf toch even gaan kijken om niet voor verrassingen te staan.
                          Ik sta toch altijd versteld hoe vaak mensen met weinig ervaring en zonder het 'goede' materiaal dergelijke vragen durven toezeggen. Ik zou het niet durven , maar ja, ik ben dan ook een schetetrezebees zeker

                          Veel succes ermee ! En je hebt alvast een reden gevonden om je arsenaal uit te breiden. Ik zou persoonlijk gaan voor een 2.8 zoomversie of de 50mm 1.8, al kun je bij die laatste dan wat beperkingen hebben dat je veel vooruit/achteruit zult moeten stappen.
                          Kan je toestel hoge isowaarden aan?
                          Al doende leert men...

                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tweeling Doopsel beginner

                            Ik heb net de cosina 28-105mm F2.8-3.8 gekocht. Was een koopje dus kan er geen bult over vallen.
                            Ga er nu dus maar eens flink mee testen/oefenen.

                            Betreffende het toezeggen, dit is m'n zus. Als ik het niet doe dan doet een neefje het zonder enig foto-ervaring met een a100 in z'n hand gedrukt. Dus slechter zullen de foto's dan toch wel uitvallen (althans dat hoop ik maar. haha)

                            Ik ben niet iemand die op feestjes foto's gaat maken tegen betaling etc.
                            WillemClassensDesign: Mijn website
                            Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                            Flitsers:HVL-F42AM;

                            Comment

                            Working...
                            X