Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een grotere groep goed uitlichten...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een grotere groep goed uitlichten...

    Even een vraagje, heb de zoekfunctie al gebruikt, al wat nuttige tips gevonden, maar ben nog niet helemaal zeker...

    Ik ben gevraagd om voor de lokale korfbalvereniging een dart toernooitje te fotograferen. Stelt an sich "niet veel voor", maar er hangt toch één en ander van af voor mij...

    Het is niet mijn dagelijkse vorm van fotografie, maar ik ben gevraagd omdat ik lid van de vereniging ben. Daarnaast omdat mijn schoonzus in de activiteitencommissie zit en zij direct aan mij dacht. Op dit dart toernooi komen namelijk twee "wereldberoemde" darters langs, daarmee ook de krant...enkel die willen wel een stuk tekst doen, maar de foto's moet de vereniging zelf verzorgen...daar kom ik in beeld. Kan de foto's dus in de krant krijgen mét vermelding van de fotograag (free exposure).

    De vereniging wil óók groepsfoto's van de dartende jeugd en van de senioren...en nu komt het lastigste...

    1. Het toernooi begint om 20:00, veel licht zal er dus niet meer zijn.
    2. Mijn camera is geen ISO monster, alles boven de 400 vraagt (te) veel inspanning om er een goede plaat uit te krijgen, ga zelfs liever niet boven de ISO 200. (Daarom wil zo graag een D700 )
    3. Het darten zal plaats vinden in legertenten (dus geen mogelijkheid te bouncen).
    4. De vereniging wil de groepsfoto's op groot formaat aan de muur van het clubhuis hebben (kwaliteit is daar dus belangrijk, rest wordt voornamelijk voor internet, dus daar valt voldoende te smokkelen).

    Voor de gewone foto's zal ik mijn 24-70 gebruiken icm de Sigma 530 DG flitser en zo'n bounce geval erboven/op.


    Maar nu de groepsfoto's; Bij droog, windvrij weer wil ik deze buiten gaan doen, op het korfbalveld. Dit zodat de achtergrond zo rustig mogelijk is. Is het buiten niet mogelijk dan zal ik het in het clubhuis moeten doen: Oranje en gele muren, wit plafond en niet veel ruimte, aangezien 24mm op crop het breedste is dat ik heb (met acceptabele kwaliteit, heb ook nog een 18-200, maar die durf ik daar bijna niet voor te gebruiken).

    Beschikbare hardware voor de groepsfoto;

    2x 400W/s flitskop, 2x statief 250cm max., 2x witte plu 100cm, 1x octabox 170cm, 1x reflectiescherm (goud/zilver) 180x70cm, reportageflitser (high, low of TTL)

    Het reflectiescherm gaat niet veel helpen denk ik...

    Dus denk aan de volgende opstelling;

    2 flitskoppen op 45 graden links en rechts van de groep. Statieven zo hoog mogelijk met de koppen schuin naar beneden, gericht naar de groep. De plu's op reflectie zeg maar, dus met de bolle kant van de flitskop af.

    Camera op f8, of hoger als dat nodig is voor de hele groep scherp te krijgen, reportageflits op de camera, setting high en die bouncen via het plafond om de flitskoppen op slave af te laten gaan én het midden iets beter uit te lichten.

    Is dit een juiste opstelling? Of zou ik beter de octabox inzetten?

    Hoe ga ik hier het licht meten? Gewoon op elke plek waar de groep zit? Of de hoeken en het midden enkel? En dan met alle lampen aan? Of per flitskop?



    Veel tekst, hoop dat mensen zich er doorheen kunnen worstelen om mijn vragen te beantwoorden.
    Mijn objectieven zijn all round...

  • #2
    Re: Een grotere groep goed uitlichten...

    Naar mijn bescheiden mening zal de opstelling min of meer volstaan. Alleen stel ik mij de vraag, indien je dit buiten wil doen, of je de twee lampen in slave zal kunnen aansturen met je flitser naar boven gericht.

    De lichtmeting kun je zonder extra hardware uitvoeren met 1 testpersoon. Neem een testfoto van deze in het midden waar de groep zal staan, en een andere foto van op de buitenkanten van de groep.

    De afstand van de plutjes zal afhangen van de breedte van de groep. Probeer eens volgende regel:
    De afstand van de buitenkant van de groep tot de paraplu zou ongeveer de helft moeten zijn van de breedte van de groep. Vverdubbelen van de afstand tot de lichtbron zal je de helft van de lichtsterkte kosten. D.w.z. dat in het midden van de groep je 1 stop zal verliezen, maar deze wordt gecompenseerd door je 2de flits.

    Probeer ook eens te spelen met je sluitertijden om de achtergrond meer of minder te laten uitkomen. Voorkom ook eventueel storende elementen op de achtergrond welke te dicht zouden staan en mee opgelicht worden met je flitslicht.

    Neem ook genoeg foto's, want met groepen zal er al vlug iemand met zijn ogen dicht staan.

    Grtz
    Piet
    Piet Cosaert
    http://kepsfotografie.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: Een grotere groep goed uitlichten...

      Thanx voor de hulpzame comment...! Mocht buiten een mogelijkheid zijn dan worden de flitskoppen overigens aangestuurd dmv triggers...dus dat komt wel goed gelukkig
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: Een grotere groep goed uitlichten...

        opstelling is correct voor een groepsfoto, maar gebruik onmiddellijk een trigger voor de flitsers aan te sturen, geen slave via je rapportage flits als je toch triggers hebt.

        hoe groot is die groep?

        denk eventueel aan een trapladdertje zodat je iedereen kan fotograferen.
        als alles juist uitgelicht is, dan moet je niet bang zijn om je ISO hoger te zetten...
        ik durf zelfs met een Nikon D50 op 1600 ISO te werken...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Een grotere groep goed uitlichten...

          Hoe groot is de groep. In hoeveel rijen ga je ze opstellen. Dit is bepalend voor je scherptediepte.

          Flitsers zou ik dichter bij de camera-as plaatsen en erg hoog.
          Zo valt de schaduw meer achter de personen ipv op de buurman.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Een grotere groep goed uitlichten...

            Groep zal zo'n 30 man zijn, laddertje is aanwezig ook

            Ik zit te denken aan een opstelling met 4 rijen maximaal...piramide vorm naar achter toelopend, met de bekende Darters in het midden.

            Ik zal een laptop meenemen zodat ik hogere ISO resultaten op het scherm even kan beoordelen inderdaad...goed belicht durf ik inderdaad wel tot ISO 800 te gaan (de max van de camera...) maar dan mogen er ook absoluut geen fouten, door mij, gemaakt worden
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Een grotere groep goed uitlichten...

              Kan ook eens een panorama proberen maken uit 3-2 beelden, maak er wel genoeg van.. Vind ik wel goed voor groot formaat prints
              Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

              Comment


              • #8
                Re: Een grotere groep goed uitlichten...

                Oorspronkelijk geplaatst door Jevgeniy Bekijk bericht
                Kan ook eens een panorama proberen maken uit 3-2 beelden, maak er wel genoeg van.. Vind ik wel goed voor groot formaat prints
                Daar zat ik inderdaad ook nog aan te denken...kan ik dan gewoon vanuit dezelfde positie 3 foto's nemen en later samen plakken? Of moet ik dan ook zelf steeds een stap verzetten zodat de groep steeds dezelfde hoek tov de camera houdt?
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: Een grotere groep goed uitlichten...

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                  Daar zat ik inderdaad ook nog aan te denken...kan ik dan gewoon vanuit dezelfde positie 3 foto's nemen en later samen plakken? Of moet ik dan ook zelf steeds een stap verzetten zodat de groep steeds dezelfde hoek tov de camera houdt?
                  Ik denk het laatste, je zegt het zelf. Anders kloppen paar lijnen/gezichten ongetwijfeld niet meer. Bij landschap kan je om je eigen as roteren, omdat het zodanig veraf is. De groep staat zeer dicht, in vgl met een landschap.

                  Als je je camera links draait, kijkt je eigenlijk op de rechterkant van enkele gezichten ipv loodrecht

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een grotere groep goed uitlichten...

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Daar zat ik inderdaad ook nog aan te denken...kan ik dan gewoon vanuit dezelfde positie 3 foto's nemen en later samen plakken? Of moet ik dan ook zelf steeds een stap verzetten zodat de groep steeds dezelfde hoek tov de camera houdt?
                    nee je best niet verzetten, statief waterpas en camera op statief ook waterpas. brandpunt van rond de 50mm gebruiken en beelden voldoende laten overlappen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een grotere groep goed uitlichten...

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      nee je best niet verzetten, statief waterpas en camera op statief ook waterpas. brandpunt van rond de 50mm gebruiken en beelden voldoende laten overlappen.
                      ik volg, 'k denk dat je bij het verplaatsen van camera tov van groep méér risico loopt om van de personen zowel de linker- en rechterzijde te fotograferen (wat het stitchen bemoeilijkt), tenzij je van iedereen een foto neemt waarbij ze in het midden staan en recht voor zich uit kijken, maar dan zal in de samengestelde foto enkel de middelste naar het vogeltje kijken, en de rest dwaas voor zich uit zit te staren Op zich niets mis mee, maar het vermindert imho wel het 'groepsgevoel'. Als 'bekijker' van een groepsfoto verwacht ik dat iedereen naar mij kijkt.

                      ps: heb weinig ervaring met panorama's stitchen, om mogelijke parallax-fouten spreek ik me niet uit.
                      lol toeval wil dat ik net Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band heb opliggen, misschien kan je daar inspiratie kan uit putten
                      Last edited by Sam Jae; 30 augustus 2010, 13:25.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een grotere groep goed uitlichten...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
                        ik volg, 'k denk dat je bij het verplaatsen van camera tov van groep méér risico loopt om van de personen zowel de linker- en rechterzijde te fotograferen (wat het stitchen bemoeilijkt)
                        Inderdaad, is compleet logisch ook. Als je voor een groep staat op 5m afstand en je neemt foto's van 45 graden links en tot 45 graden rechts, heb je compleet onherkenbare gezichten.

                        Denk dat puerte landschap verwart met groepsfotografie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een grotere groep goed uitlichten...

                          een truk om alle ogen open te hebben is het volgende :

                          laat iedereen zijn ogen sluiten en zag dat ze ze moeten openen op 3 als je tot 3 telt.
                          Neem niet je foto op 3 maar op 4 . normaal gezien heb je dan alle ogen open
                          www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een grotere groep goed uitlichten...

                            Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                            Inderdaad, is compleet logisch ook. Als je voor een groep staat op 5m afstand en je neemt foto's van 45 graden links en tot 45 graden rechts, heb je compleet onherkenbare gezichten.

                            Denk dat puerte landschap verwart met groepsfotografie.
                            dus je geeft puerte gelijk? Heel ongebruikelijk...
                            Misschien dat het proefondervindelijk duidelijker wordt, maar uit een paar rudimentaire schetsen leid ik af:
                            - als je van links naar rechts foto's, met gelijkblijvende brandpuntafstand en beeldhoek, maakt zal een persoon in de linkerhelft van de groep op foto 1 uiterst rechts staan, op foto 2 centraal en op foto 3 uiterst links. De hoek tov camera blijft 't zelfde. Lijkt me logisch, als ik naar iets kijk vanuit mijn linkerooghoek of rechtooghoek, het blijft er hetzelfde uitzien. In de verschillende foto's zal een persoon uit een verschillend aantal pixels opgebouwd zijn
                            - als ik nu die drie foto's neem waarbij ik telkens opzij stap, zal foto 1 zaan rechterzijde tonen + aangezicht, foto 2 enkel het aangezicht en foto 3 zijn aangezicht en de linkerzijde. De stitching software dient dus 3 x een aangezicht + 2 oren te verwerken. Dat kan niet goedkomen lijkt me

                            pff kan je ze allemaal niet op mekaar stapelen? Minder problemen met hoeken e.d. 'k zou Fordham en Van Barneveld vanonder leggen
                            Last edited by Sam Jae; 30 augustus 2010, 16:41.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een grotere groep goed uitlichten...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
                              dus je geeft puerte gelijk? Heel ongebruikelijk...
                              Ahnee ik dan heb ik duidelijk iets mislezen in jouw post

                              Ik blijf erbij, als je met een grote geordende groep zit en een kleine afstand - geen drie man dus op 50m - dat het beter is om evenwijdig met de groep te bewegen, ipv rond de as van je camera te draaien. Met het verplaatsen van de camera staat en kijkt iédereen loodrecht in de lens. Voorwaarde is natuurlijk dat iedereen helemaal stil staat en je camera op dezelfde lijn blijft.

                              Bij het roteren rond de camera-as, plaats je bijvoorbeeld o.a paar keer een aantal mensen in de extreme hoeken en dan krijg je zeker bij breedhoek lenzen, veel vertekening en perspectiefwijzigingen die moeilijk te verwerken zijn door stitchtingsoftware.

                              Bij landschap doen deze moeilijkheden zich niet voor omdat bergen nu eenmaal niet op 3m van je lens staan. En blijven staan, ook handig.

                              Comment

                              Working...
                              X