Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fat => NTFS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fat => NTFS

    Is er een mogelijkheid om mijn externe harde schijf, waar ook alles van LR en mijn foto's op staan, om te schakelen naar NTFS, zonder dat ik eerst alles er moet afhalen, formatteren en terug erop zetten en natuurlijk zonder gegevens verlies

    stond standaard op FAT32, had er geen erg in en ondertussen staat het al goed gevuld...

  • #2
    Re: fat => NTFS

    Comment


    • #3
      Re: fat => NTFS

      Je kan het omschakelen, maar de IT-ervaring leert mij dat een cleane format NTFS toch betrouwbaarder is op langere termijn.

      Heb al vaak HD's kunnen herformatteren nadat een convert perfect werd uitgevoerd

      Het is een risico dat je zelf moet incalculeren
      -=_-__________________________________________________ __-_=-
      Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
      -=_-__________________________________________________ __-_=-

      Comment


      • #4
        Re: fat => NTFS

        Inderdaad, zoals zappa al vermeld heeft:
        In the command prompt window, type: convert drive_letter: /fs:ntfs
        bijvoorbeeld : "convert e: /fs:ntfs"

        Houd er wel rekening mee dat dan niet meer alle systemen naar deze externe schijf zullen kunnen schrijven, bv als je de schijf bij een kennis aan een Mac zou koppelen.
        Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

        Comment


        • #5
          Re: fat => NTFS

          ok thanks!

          houdt toch wat risico in precies... kga voorlopig afblijven dan.

          alternatief? => kan ik bijvoorbeeld een partitie creëren, in NTFS, zonder dat het invloed heeft op de bestaande in FAT32? Dit zou mij ook al een stuk verder helpen...

          Comment


          • #6
            Re: fat => NTFS

            Oorspronkelijk geplaatst door Jays Bekijk bericht
            alternatief? => kan ik bijvoorbeeld een partitie creëren, in NTFS, zonder dat het invloed heeft op de bestaande in FAT32? Dit zou mij ook al een stuk verder helpen...
            Ja, als je nog wat plaats over hebt kan je er gerust eentje naast zetten zonder aan de fat partitie te raken. Wat is de reden dat je een NTFS partitie nodig hebt?

            Comment


            • #7
              Re: fat => NTFS

              Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
              Ja, als je nog wat plaats over hebt kan je er gerust eentje naast zetten zonder aan de fat partitie te raken. Wat is de reden dat je een NTFS partitie nodig hebt?
              Plaats over betekent dan wel dat het ofwel niet gepartioneerde ruimte is, ofwel moet je eerst ergens een andere partitie verkleinen, zodat je ruimte hebt voor een NTFS partitie.

              Sinds Vista (en 7 dus) kan je dat (weliswaar beperkt) rechtstreeks vanuit schijfbeheer. Als je dat wil doen zal je een tooltje nodig hebben om met je partities te spelen (zoals easeus partition master of Gparted). Hoewel ik met die laatste wel al mizerie gehad heb... Zoals altijd als je zoiets doet : zorg dat je een backup hebt.

              Met die convert heb ik nog nooit problemen gehad. Maar ik heb het wel altijd gedaan op een partitie met weinig gegevens.

              NTFS heeft een hele serie voordelen t.o.v. FAT32. Enige nadeel is dat het minder vlot samenwerkt met andere besturingssystemen (hoewel dat laatste ook al veel verbeterd is).
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: fat => NTFS

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Plaats over betekent dan wel dat het ofwel niet gepartioneerde ruimte is, ofwel moet je eerst ergens een andere partitie verkleinen, zodat je ruimte hebt voor een NTFS partitie.

                NTFS heeft een hele serie voordelen t.o.v. FAT32. Enige nadeel is dat het minder vlot samenwerkt met andere besturingssystemen (hoewel dat laatste ook al veel verbeterd is).
                Partities verkleinen vind ik al evenveel prutsen als ze gaan converteren. Ik heb het weldegelijk overongepartitioneerde ruimte of een andere partitie die weg mag.

                Ik vroeg me af welk van de voordelen de TS juist nodig heeft. Misschien weegt het niet op tegen het verlies aan compatibiliteit en is het beter alles in fat te laten staan.

                Comment


                • #9
                  Re: fat => NTFS

                  Soms moet je wel prutsen hé... Als je een besturingssysteem wil toevoegen, zonder dat je nog vrije ruimte hebt bv.
                  Daar dienen die tooltjes ook voor. Virtualiseren is nu ook niet altijd de goeie methode.

                  Moet eerlijk zeggen dat ik zelfs niet weet welk filesysteem ik gebruik voor mijn externe schijven. OS X gebruik ik toch niet.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: fat => NTFS

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Moet eerlijk zeggen dat ik zelfs niet weet welk filesysteem ik gebruik voor mijn externe schijven.
                    Als ze uit de winkel komen normaal gezient FAT32. Als je ze zelf al eens geformatteerd hebt met Windows XP of groter, en ze is groter dan 32GB, dan wordt het automatisch NTFS.
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: fat => NTFS

                      Oorspronkelijk geplaatst door T-General Bekijk bericht
                      Je kan het omschakelen, maar de IT-ervaring leert mij dat een cleane format NTFS toch betrouwbaarder is op langere termijn.

                      Heb al vaak HD's kunnen herformatteren nadat een convert perfect werd uitgevoerd

                      Het is een risico dat je zelf moet incalculeren
                      Op de +- 10 jaar tijd dat ik dat zo doe nog nooit geweten dat dit een probleem gaf, het zou me verwonderen dat jij dit dan al meermaals zou kunnen ervaren hebben.
                      Soms krijg je al eens een error bij het uitvoeren van de opdracht maar nadien ...?
                      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                      Als ze uit de winkel komen normaal gezient FAT32. Als je ze zelf al eens geformatteerd hebt met Windows XP of groter, en ze is groter dan 32GB, dan wordt het automatisch NTFS.
                      De laatste tijd meer en meer standaard NTFS, enfin toch de laatste drie dat ik kocht.
                      En een schijf van 32GB ... bestaat dat nog?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: fat => NTFS

                        Nadeel van FAT is dat de max filesize beperkt is tot net geen 4GB, tegen net geen 16GB voor NTFS.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: fat => NTFS

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Op de +- 10 jaar tijd dat ik dat zo doe nog nooit geweten dat dit een probleem gaf, het zou me verwonderen dat jij dit dan al meermaals zou kunnen ervaren hebben.
                          Soms krijg je al eens een error bij het uitvoeren van de opdracht maar nadien ...?
                          De laatste tijd meer en meer standaard NTFS, enfin toch de laatste drie dat ik kocht.
                          En een schijf van 32GB ... bestaat dat nog?
                          Natuurlijk, er zijn nog massa's USB stickjes van <32GB in de omloop. En naarmate de schijven groter worden zullen de fabrikanten misschien eerder kiezen voor NTFS, om dan een speciale Mac versie uit te brengen van dezelfde schijf ... aan een meerprijs uiteraard.
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #14
                            Re: fat =&gt; NTFS

                            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            Natuurlijk, er zijn nog massa's USB stickjes van <32GB in de omloop. En naarmate de schijven groter worden zullen de fabrikanten misschien eerder kiezen voor NTFS, om dan een speciale Mac versie uit te brengen van dezelfde schijf ... aan een meerprijs uiteraard.
                            Inderdaad, snap eigenlijk niet dat er nog geen standaard uitgewerkt werd voor removable storage zodat ze cross-platform compatibel zouden zijn.
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                            Comment


                            • #15
                              Re: fat =&gt; NTFS

                              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                              Inderdaad, snap eigenlijk niet dat er nog geen standaard uitgewerkt werd voor removable storage zodat ze cross-platform compatibel zouden zijn.
                              Dat komt omdat het ideale bestandssysteem voor USB mass storage niet bestaat. De standaard voorziet in het koppelen van alle vormen van massaopslag, van klein (zoals floppy's) tot groot (in principe tot 2TB met 48-bit LBA adressering). Daar kan je geen bestandssysteem voor uitwerken dat optimaal werkt in alle omstandigheden. Journaling, backup MFTs, ..., wat voor de ene overkill is, is voor de andere loutere noodzaak.

                              Daarbij komt dat er binnen de standaard geen onderscheid wordt gemaakt voor hot-removal apparaten. Dat wordt overgelaten aan het besturingssysteem.
                              pixelpusher

                              Comment

                              Working...
                              X