Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

F1 fotograferen ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • F1 fotograferen ...

    Hallo iedereen ,

    Ik ga volgende week naar spa voor de f1 , zouden jullie mij een paar goede tips kunnen geven om mooie foto's te maken van de f1 ? ( rijdende )
    Mijn toestel is de nikon d5000 , ik heb als lens de volgende :
    nikon (nikkor) dx 55-200mm
    nikon (nikkor) dx 18-55mm
    Sigma apo macro 180mm 1:3.5d (doet macro en telelens)
    tamron af 11-18 is natuurlijk mijn groothoeklens dus niet voor de f1 (rijdend) hé

    Welke instellingen raden jullie mij aan , en lens ?

    Bedankt alvast !


  • #2
    Re: F1 fotograferen ...

    google "darren heath", een van de beste F1 fotografen die er is.
    aan het niveau dat hij haalt kunnen de "geweldige panning shots aan 1/100e" weggelachen worden, hij pant aan 1/13e en lager
    hij heeft ook een mooie visie over mensen die klagen over de plaatsing van hekken ed rond het circruit, het zijn zagers die excuses zoeken voor hun slechte kwaliteit, echt fotografen kunnen daarmee om
    op twitter geeft hij enorm veel tips, waaronder ook het gebruik van groothoek!
    Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

    Comment


    • #3
      Re: F1 fotograferen ...

      Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
      aan het niveau dat hij haalt kunnen de "geweldige panning shots aan 1/100e" weggelachen worden, hij pant aan 1/13e en lager
      Maar aan 1/100e is de hele wagen wel scherp hé, en niet alleen een klein deel terwijl de rest onscherp is, wat volkomen normaal is bij 1/10e en dergelijke ... ieder zijn stijl hé, wat niet wil zeggen dat de ene beter of slechter is dan de andere hé

      Ik vrees een beetje dat de snelheid van zowel je body als je lenzen je een beetje in de steek zullen laten, ik zou je dan ook aanraden om aan La Source te gaan staan bvb, door die scherp bocht moeten de F1 bolides sterk afremmen ... een perfecte kans om mooie foto's te maken.

      Over/door de draad worden soms betere foto's gemaakt dan voor de draad hoor

      Voor instelling en techniek kijk maar even in mijn tutorials :
      Race photography : a day at the track
      Make panning shots like a pro

      Mark
      Last edited by LamboCars; 24 augustus 2010, 09:45.
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: F1 fotograferen ...

        De Sigma 180mm Macro zou ik niet meenemen, die heeft een veel te trage autofocus. De andere lenzen zijn ook niet zo supersnel, maar bij panning-foto's is dat niet zo'n groot probleem als je niet de snelste stukken op het circuit opzoekt.

        Aan 1/13 sec kan je inderdaad nooit een wagen volledig scherp krijgen bij panning, omdat je een draaibeweging maakt ten opzichte van de wagen. Op een heel grote afstand en met een lange tele zou dat misschien nog kunnen meevallen, maar dan heb je zeker een statief nodig met een heel goede kop om mee te draaien zonder haperingen.

        Lambocars heeft veel meer ervaring met dat soort fotografie dan ik, die zal zeker de beste tips kunnen geven.

        Maar als het de eerste keer is dat je zo'n foto's maakt, verwacht er dan niet meteen teveel van...


        Vergeet zeker de oordopjes niet, ik heb er zelf nog niet vlakbij gestaan, maar ik heb al wel van anderen gehoord dat het echt niet uit te houden is zonder goede gehoorbescherming.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: F1 fotograferen ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Vergeet zeker de oordopjes niet, ik heb er zelf nog niet vlakbij gestaan, maar ik heb al wel van anderen gehoord dat het echt niet uit te houden is zonder goede gehoorbescherming.
          Misschien nog de beste tip!

          Al is het geluid van zo'n accelerende wagen bijna als een orgasme het is ook echt wel LUID


          Ik ben de vorige keer gaan kijken net na de 'La Source', dus waar ze bijna stil staan om dan volop te accelereren, vooraleer je het goed en wel beseft zitten zij al aan de Raidillon terwijl jij nog net voor je bezig bent aan 't scherpstellen.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

          Comment


          • #6
            Re: F1 fotograferen ...

            yup , beste tip oordopjes, is verschrikkelijk, voorzal tijden de race als ze met 3-4 tegelijk voorbij razen !
            Verwacht idd nit teveel van je eerste foto's, but have fun trying !
            De plaats waar je ze gaat nemen is ook wel van belang...
            smile ! ...it confuses people ...

            Comment


            • #7
              Re: F1 fotograferen ...

              Hallo ,

              Bedankt iedereen voor de reactie's !

              Ik ga namelijk in de stavelot bocht staan dus daar wordt redelijk wat afgeremd , dus toch mischien mooie plaatjes kunnen maken ... maarja zoals Black B@ndit zegt ik zal er niet teveel van verwachten , maar als er 10 op 100 goeie bij zitten zal ik al "content" zijn ...

              @ Lambo : Bedankt voor de tuto's , zal ik zeker eens op mijn gemak bekijken

              Voor Darren Heath diene heeft wel mooi speelgoed hé ... dus zo een foto's zal ik natuurlijk niet hebben ...

              En voor de oordopjes weet ik wel , want ik ga elk jaar naar spa naar de f1 maar nu dat mijn hobby aan het "uitbreiden" is van fotografie wil ik toch wel mooie plaatjes kunnen maken ...

              Bedankt !

              Comment


              • #8
                Re: F1 fotograferen ...

                ik heb van die mr Heath deze foto gevonden.

                Da's heel mooi voorbeeld van buiten de lijntjes kleuren. Voor mij een van de allermooiste autosportfoto's ooit.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: F1 fotograferen ...

                  Ik kan hier geen auto danwel autosport in herkennen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: F1 fotograferen ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik kan hier geen auto danwel autosport in herkennen.
                    daaom net, een fotograaf mag gerust een deel van het werk aan de kijker overlaten. Kijk nog maar eens goed. Ik zou hem in t heel groot in huis willen.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: F1 fotograferen ...

                      Doe mij dan maar deze
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • #12
                        Re: F1 fotograferen ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                        Doe mij dan maar deze
                        Dat is inderdaad een mooie, en eerlijk gezegd doet die van Putor me totaal niets (sorry Putor, niets persoonlijk hé) ... je kan met moeite iets herkennen, smaken verschillen

                        Ik kleur zelf ook graag buiten de lijntjes ... het probleem is wel dat je enkel een vergoeding kan vangen voor de beelden die binnen (soms zeer strakke) lijntjes staan ... mijn apparatuur moet ook nog betaald geraken, dus speel ik liever binnen de lijntjes

                        Het is blijkbaar is de VS tegenwoordig een nieuwe rage om panning shots op zeer trage sluitertijden te nemen (1/10, 1/20e ...) en zo slechts een klein deel van de wagen scherp te hebben terwijl het meeste onscherp is ... ik heb zo héél veel beelden van de binnenkant aan La Source gemaakt ... en geen enkele heb ik gepubliceerd daarvan, de scherpe 'standaard' zij panning shots aan 1/125e of 1/160 zijn wel gepubliceerd ... zo zie je maar het verschil tussen een forum zoals dit en 'real life' opdrachten.

                        Als je ziet welke foto's de klant soms kiest denk je echt 'what the ...' die dacht ik net weg te gooien ... en dat terwijl de beelden die hier als nagenoeg perfect ontvangen worden totaal niet door de klant geselecteerd worden ... klant is koning

                        Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: F1 fotograferen ...

                          Ik hoop toch een paar goeikes te maken ...

                          Bedankt iedereen !

                          Comment


                          • #14
                            Re: F1 fotograferen ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            ik heb van die mr Heath deze foto gevonden.

                            Da's heel mooi voorbeeld van buiten de lijntjes kleuren. Voor mij een van de allermooiste autosportfoto's ooit.
                            hamilton (gele helm) die over de finish gaat? (gezien de zwart wit geblokte waas rechts)

                            tip aan de TS: breng een mountainbike mee, ik ga dat ook doen dit jaar

                            edith zegt: de pics van vorig jaar: http://pj.snoobonline.com/ING%20Belg...20Prix%202009/
                            I will harness all available light with super-fast aperture lenses

                            Comment


                            • #15
                              Re: F1 fotograferen ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                              Dat is inderdaad een mooie, en eerlijk gezegd doet die van Putor me totaal niets (sorry Putor, niets persoonlijk hé) ... je kan met moeite iets herkennen, smaken verschillen

                              Ik kleur zelf ook graag buiten de lijntjes ... het probleem is wel dat je enkel een vergoeding kan vangen voor de beelden die binnen (soms zeer strakke) lijntjes staan ... mijn apparatuur moet ook nog betaald geraken, dus speel ik liever binnen de lijntjes

                              Het is blijkbaar is de VS tegenwoordig een nieuwe rage om panning shots op zeer trage sluitertijden te nemen (1/10, 1/20e ...) en zo slechts een klein deel van de wagen scherp te hebben terwijl het meeste onscherp is ... ik heb zo héél veel beelden van de binnenkant aan La Source gemaakt ... en geen enkele heb ik gepubliceerd daarvan, de scherpe 'standaard' zij panning shots aan 1/125e of 1/160 zijn wel gepubliceerd ... zo zie je maar het verschil tussen een forum zoals dit en 'real life' opdrachten.

                              Als je ziet welke foto's de klant soms kiest denk je echt 'what the ...' die dacht ik net weg te gooien ... en dat terwijl de beelden die hier als nagenoeg perfect ontvangen worden totaal niet door de klant geselecteerd worden ... klant is koning

                              Mark
                              Dit vind ik echt erg om te lezen...
                              Fotografie gaat nu net om creativiteit en nieuwe dingen uit te proberen! Maar wat als iedereen zich aan de standaarden gaat houden? Ik moet eerlijk zijn, ik ben de "mooie" panning shots aan 1/125e hier wel beu gezien als koude pap. Zonder mensen die eens buiten de lijntjes durven kleuren is er geen vooruitgang
                              Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

                              Comment

                              Working...
                              X