Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe fotografeer ik een spook?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe fotografeer ik een spook?

    Laatst zag ik ergens een website met foto's van een semi-transparante persoon. Een leuk effectje, dat wel. :-)

    Met mijn beperkte kennis van belichting ben ik er echter nog niet uit hoe dit precies gedaan is. Ik veronderstel eerst flitsen op de persoon en dan (met een lange sluitertijd) de persoon uit beeld laten stappen zodat de achtergrond nog wat kan registreren op de sensor? Maar dan zie je toch de beweging van het opzijstappen als vegen?

    Of zie ik iets over het hoofd?

  • #2
    Re: Hoe fotografeer ik een spook?

    Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
    Maar dan zie je toch de beweging van het opzijstappen als vegen?
    "DE" oplossing , heel heel rap opzij stappen .

    Als de sluitertijd groot genoeg is , zijn de vegen ook weg ...
    Of misschien even het licht uit en terug aan doen of zo ...
    grts Peter
    BD1754BE / Body & glass

    Comment


    • #3
      Re: Hoe fotografeer ik een spook?

      Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
      Laatst zag ik ergens een website met foto's van een semi-transparante persoon. Een leuk effectje, dat wel. :-)
      gewoon een dubbele exposure...

      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Hoe fotografeer ik een spook?

        heb zoiets enkele jaren terug ook geprobeerd.

        EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
        https://sites.google.com/view/pdh65/

        Comment


        • #5
          Re: Hoe fotografeer ik een spook?

          gewoon twee foto's maken op elkaar plakken en die met de persoon gedeeltelijk transparant maken.

          Zeker zien dat je je camera op statief zet en dat je die tussen beide opnamen niet beweegt. Misschien ook best zien dat je je foto met het spook eerst neemt camera scherp laten stellen (of zelf doen) en dan AF afzetten. Je gaat dat zien als een foto's met het zelfde beeld maar een andere scherpte semi transparant op elkaar liggen.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Hoe fotografeer ik een spook?

            Inderdaad, 2 foto's waarvan de opacity naar omloog gehaald wordt (die met de persoon op)
            Canon 5D2 en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Hoe fotografeer ik een spook?

              Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
              Laatst zag ik ergens een website met foto's van een semi-transparante persoon. Een leuk effectje, dat wel. :-)

              Met mijn beperkte kennis van belichting ben ik er echter nog niet uit hoe dit precies gedaan is. Ik veronderstel eerst flitsen op de persoon en dan (met een lange sluitertijd) de persoon uit beeld laten stappen zodat de achtergrond nog wat kan registreren op de sensor? Maar dan zie je toch de beweging van het opzijstappen als vegen?

              Of zie ik iets over het hoofd?
              Kan in PS zoals anderen posten, maar met je idee zit je ook goed.

              Je ziet niets over het hoofd, gewoon zorgen dat er niet veel achtergrondbelichting is (dus echt donkere omgeving) en van dat opzij stappen zie je dan niets (zeker met donkere kleren aan). Probeer ook van de flitser enkel op de persoon te richten en niet op de achtergrond.
              Gaat dus enkel in een donkere omgeving waarbij je een sluitertijd van meerdere seconden krijgt (of ND filter gebruiken).

              In een goed belichte omgeving zal je het digitaal moeten doen.
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #8
                Re: Hoe fotografeer ik een spook?

                Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                Kan in PS zoals anderen posten, maar met je idee zit je ook goed.
                ik doe het gewoon in de camera... double exposure optie... nieks PS
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe fotografeer ik een spook?

                  Ik heb het ook eens gedaan. Lange belichting op statief, het 'spook' even belichten met flits of zelf zaklamp en dan snel weer weg. Leuke effect is ook als de persoon beweegt (vb staat op een ronddraaiend platform) precies uit een sci-fi film.

                  Michiel.
                  Canon R | Leica Q
                  EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                  Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                  [/COLOR]

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe fotografeer ik een spook?

                    Small business web hosting offering additional business services such as: domain name registrations, email accounts, web services, FrontPage help, online community resources and various small business solutions.

                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe fotografeer ik een spook?

                      ene van mij:




                      30 seconden belichten, wel niet super wegens te veel licht uit opening links op de foto
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe fotografeer ik een spook?

                        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                        ene van mij:




                        30 seconden belichten, wel niet super wegens te veel licht uit opening links op de foto
                        hehe mooie
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe fotografeer ik een spook?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          Straffe beweringen van die gasten:
                          Although digital cameras are a useful tool in ghost photography, they can't be entirely trusted when it comes to orbs. 35 mm cameras are LESS likely to create dust mote orbs on film which makes them the camera of choice.
                          (misschien willen ze eerder zeggen "compact cameras" ipv "digital cameras")

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe fotografeer ik een spook?

                            Ik heb zo'n lomo toestelletje. Hiermee kan ik een meerdere malen een fotomaken op hetzelfde stukje film.geeft ook wel leuke effecten.


                            Grts stevy

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe fotografeer ik een spook?

                              Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
                              Laatst zag ik ergens een website met foto's van een semi-transparante persoon. Een leuk effectje, dat wel. :-)

                              Met mijn beperkte kennis van belichting ben ik er echter nog niet uit hoe dit precies gedaan is. Ik veronderstel eerst flitsen op de persoon en dan (met een lange sluitertijd) de persoon uit beeld laten stappen zodat de achtergrond nog wat kan registreren op de sensor? Maar dan zie je toch de beweging van het opzijstappen als vegen?

                              Of zie ik iets over het hoofd?
                              Om de beweging van het uit de foto stappen niet te zien dek ik eerst de lens af met een zwarte doek of zoiets. Wel de tijd waarbij de lens afgedekt is bij de totale belichtingstijd rekenen. VB: normaal wordt is de belichtingstijd 20sec. Toestel aan: 10 sec belichten...lens afdekken....persoon stapt uit beeld.....doekje terug weg (stel 5 seconden afgedekt) nog 10 seconden belichten. Dus de sluitertijd op 25 seconden instellen.
                              Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                              Comment

                              Working...
                              X