Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exifs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Exifs

    Er wordt aan de plaatser(s) van (een) foto('s), voornamelijk in beginnershoek, gevraagd naar de exifs.
    Heb al dikwijls gemerkt dat in andere delen van fotohoek, ook in beginnershoek, geen informatie wordt gegeven.
    Toch vind ik dit een fundamenteel gegeven om een foto te beoordelen , maar in de eerste plaats om er wat van op te steken.
    Blijkbaar is dit voor bepaalde mensen een geheim.
    Mogen anderen deze informatie niet zien of is dit een bescherming om iets te verbergen??

    Grtz

    Louis
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

  • #2
    Re: Exifs

    Voor mij is de EXIF onbelangrijk. Geeft enkel en alleen info over de specifieke situatie waarin de foto is genomen. Een beeld moet beoordeeld worden over inhoud en wat het je doet.
    Als een zonsondergang is genomen op iso 1600 met f16 of met iso 100 op f2.8 who cares. Mij in ieder geval niet.

    PS. Met EXIF worden je foto niet beter. Echt niet. YMMV
    Last edited by Nerdifant; 18 augustus 2010, 18:14. Reden: PS
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Exifs

      Is al eens aangekaart, maar toen weinig respons op gekomen
      Is idd zo dat aan de beginners gevraagd wordt om hun exif's mee te delen om een goede beoordeling en raad te kunnen geven.
      Maar bij het gros van de 'mooie' foto's zijn de exif's er altijd afgevallen Dus iemand die zo wil bijleren of ook met die instellingen eens iets wil proberen blijft hier stevig op zijn honger zitten.
      En aan de poster om de gegevens gaan bedelen is ook voor niemand plezant denk ik.


      Grtz,
      K.

      Comment


      • #4
        Re: Exifs

        Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
        Toch vind ik dit een fundamenteel gegeven om een foto te beoordelen
        Nee toch?!
        Het kan wel helpen om tot een conclusie te komen waar het bijvoorbeeld fout gaat maar het is toch niet nodig om een foto te beoordelen?

        Groet!

        Comment


        • #5
          Re: Exifs

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Voor mij is de EXIF onbelangrijk. Geeft enkel en alleen info over de specifieke situatie waarin de foto is genomen. Een beeld moet beoordeeld worden over inhoud en wat het je doet.
          Als een zonsondergang is genomen op iso 1600 met f16 of met iso 100 op f2.8 who cares. Mij in ieder geval niet.

          PS. Met EXIF worden je foto niet beter. Echt niet. YMMV
          Nee, maar voor veel beginners mss wel.
          Ik vond dat tijdens de eerste weken dat ik met fotografie begon toch wel interessant om weten. (maar vond het toen ook bijna nergens terug)

          Comment


          • #6
            Re: Exifs

            Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
            Blijkbaar is dit voor bepaalde mensen een geheim.
            Wat mij betreft is dat absoluut geen geheim, maar sinds ik mijn jpg's save via 'save for web...' in adobe wordt exif niet meer meegegeven en als ik dan een foto post ben ik te lui om die exif op te zoeken... als ik mijn jpg's via LR heb geexporteerd zit exif er wel altijd bij.
            Voila, da's mijn uitleg voor geen exif.
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Exifs

              Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
              Dus iemand die zo wil bijleren of ook met die instellingen eens iets wil proberen blijft hier stevig op zijn honger zitten.
              Met die gegevens weet je nog niks. Het zegt niet veel over de omstandigheden waaronder de foto gemaakt is. En al weet je dat het f/4, iso 800 en een sluitertijd van 1/100 was....... wat zegt dit jou over de omstandigheden of gebruikte lens/body? Die zijn toch ook behoorlijk bepalend voor het resultaat!

              Groet!

              Comment


              • #8
                Re: Exifs

                Oorspronkelijk geplaatst door Piet Snot Bekijk bericht
                Met die gegevens weet je nog niks. Het zegt niet veel over de omstandigheden waaronder de foto gemaakt is. En al weet je dat het f/4, iso 800 en een sluitertijd van 1/100 was....... wat zegt dit jou over de omstandigheden of gebruikte lens/body? Die zijn toch ook behoorlijk bepalend voor het resultaat!

                Groet!
                Akkoord. Maar meestal kan je nog meer gegevens zien zoals brandpuntsafstand en type camera.
                Denk dat TS vooral doelt op het feit dat er (vooral in beginnershoek) aan de mensen om de exif's gevraagd wordt, maar dat die ze ook zelden bij de andere foto's kunnen zien.

                Grtz,
                K.

                Comment


                • #9
                  Re: Exifs

                  Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
                  Denk dat TS vooral doelt op het feit dat er (vooral in beginnershoek) aan de mensen om de exif's gevraagd wordt, maar dat die ze ook zelden bij de andere foto's kunnen zien.
                  Exif van beginners kan helpen om te adviseren om tot een beter resultaat te komen, een beginner zal niet veel hebben aan de exif van een "gevorderde of pro" omdat het zo weinig zegt (denk ik dan).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Exifs

                    Oorspronkelijk geplaatst door Piet Snot Bekijk bericht
                    Exif van beginners kan helpen om te adviseren om tot een beter resultaat te komen, een beginner zal niet veel hebben aan de exif van een "gevorderde of pro" omdat het zo weinig zegt (denk ik dan).
                    Ik zoek er zelf ook niet meer achter, so I rest my case aangaande dit topic
                    (en als ik eerlijk ben heb ik in het begin ook nooit iets gedaan met de exif's die ik wel kon opvragen Maar ik was er soms toch wel nieuwsgierig naar)

                    Grtz,
                    K.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Exifs

                      Oorspronkelijk geplaatst door Piet Snot Bekijk bericht
                      Met die gegevens weet je nog niks. Het zegt niet veel over de omstandigheden waaronder de foto gemaakt is. En al weet je dat het f/4, iso 800 en een sluitertijd van 1/100 was....... wat zegt dit jou over de omstandigheden of gebruikte lens/body? Die zijn toch ook behoorlijk bepalend voor het resultaat!
                      Uw nick is goed gekozen.
                      In mijn EXIF gegevens zit camera, lens, brandpunt, geotag, copyright etc. allemaal ingesloten. En daar is geen geheim rond.

                      MAAR...er zijn van die mensen die panikeren dat men kan weten wanneer men waar welke foto genomen heeft (noem het gewetensbezwaarden of 'duikers' je m'en fous). Als je echter op een fotoforum komt (en BD pretendeert niets meer maar ook niets minder te zijn) kan je beter het achterste van je tong laten zien. Dom geweest ? (uit de kerk gekomen en iso staat nog op 800, we hebben het allemaal gedaan in het begin).
                      En wat de omstandigheden van de foto betreft: met een paar goeie ogen kan je dat ook van de foto afleiden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Exifs

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                        Uw nick is goed gekozen.
                        Wat bedoel je te zeggen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Exifs

                          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                          Uw nick is goed gekozen.
                          In mijn EXIF gegevens zit camera, lens, brandpunt, geotag, copyright etc. allemaal ingesloten. En daar is geen geheim rond.

                          MAAR...er zijn van die mensen die panikeren dat men kan weten wanneer men waar welke foto genomen heeft (noem het gewetensbezwaarden of 'duikers' je m'en fous). Als je echter op een fotoforum komt (en BD pretendeert niets meer maar ook niets minder te zijn) kan je beter het achterste van je tong laten zien. Dom geweest ? (uit de kerk gekomen en iso staat nog op 800, we hebben het allemaal gedaan in het begin).
                          En wat de omstandigheden van de foto betreft: met een paar goeie ogen kan je dat ook van de foto afleiden.
                          Uw reactie zegt meer over u dan over mij denk ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Exifs

                            Oorspronkelijk geplaatst door Piet Snot Bekijk bericht
                            Uw reactie zegt meer over u dan over mij denk ik.
                            En war zegt dit over deze persoon?
                            Als je A zegt .......

                            Grtz

                            Louis
                            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Exifs

                              het kan toch geen kwaad om EXIF erin te laten
                              wie dan de EXIF wil zien die kan er naar zien
                              en wie niet die hoeft niet

                              lijkt me klaar

                              en ja soms is da handig om te weten

                              ik laat EXIF in foto
                              en kijk regelmatig bij foto's van anderen
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment

                              Working...
                              X