Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De albums van SD Brugge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De albums van SD Brugge

    Ik ga vanavond de SD-albums die er inmiddels al zijn eens rustig bekijken. Bij eerdere albums heb ik al eens naast mijn favorieten ook aangegeven welke foto's me persoonlijk minder aanspraken. Ik heb nu de deelnemers van de BD-fotoschool aan de moeilijke taak gezet zowel de positieve als 'negatieve' dingen bij een beoordeling te benoemen, dus zal ik dat uit solidariteit bij deze albums zelf ook doen.

    In dit geval is de beoordeling een klein beetje anders dan bij de fotoschool. Bij de fotoschool moet elke foto worden beoordeeld, hier ga ik naast de twee 'beste' ook de twee 'minste' foto's opsommen. Wat niet betekent dat ik die foto's dan ook slecht vind, maar voor mij de minst interessante uit het album. En uiteraard kunnen we erover discussieren, kan zelfs interessant worden.

    Mocht ik albums overslaan of missen, waarschuw me dan even, want ik wil ze allemaal uitgebreid zien en beoordelen

    Goed, ik ga aan de slag...

  • #2
    Lijkt mij een tof idee !
    Give buzze...
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #3
      Idd tof en laat de kritiek streng en rechtvaardig zijn, daar winnen we met z'n allen alleen maar bij

      Comment


      • #4
        Goed initiatief !
        Albums : http://fotografiepeterderycke.be
        Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

        Comment


        • #5
          Tof idee Eric thanks.
          Groetjes,

          Rudi Petitjean

          NATURE GALLERY

          Comment


          • #6
            Ok, van onder naar boven (zoals ze nu te zien zijn althans, maar ik zie al dat er nogal wat verspringt - dus : Als ik er mis, let me know... Ik vrees wel dat het een lange topic gaat worden hehe...

            Mila (tot nu toe althans alleen concertgebouw):
            +: 4718
            Een gemakkelijke keuze voor mij; de gekozen symmetrie maakt dit tot een mooie (en omdat je alle hangertjes zo mooi hebt geschikt
            +: Ik twijfel tussen 4730 en 4763
            4730 vanwege het contrast (het concertblok versus de torens en panden van brugge), 4763 omdat er nauwelijks rechte lijnen/hoeken te zien zijn. Ik heb zelf ook in een groot aantal foto's van het gebouw juist geprobeerd rechte hoeken en lijnen te vermijden (en soms zelfs scheef geplaatst). Ok, 4730 dan...

            -: 4781
            Het kruis op het podium is de plek waar iemand moet gaan staan. Het is nu wat 'leeg' op de foto terechtgekomen. Het zou mooi zijn als er juist net iemand naartoe liep of wegliep. Dus zeker geen slechte foto, ik zou het beter (sterk uitgedrukt) een gemiste kans noemen
            -: 4762 (zoals al eerder hier werd opgemerkt door Sam Jae, iets te sterk geflitst), maar ik wil het accent ook niet teveel op techniek gooien. Ik kies daarom hier voor 4733. Ook deze is op zich niets verkeerd mee, maar dit patroon komt overal in het gebouw voor. Ik zie het dus liever met (een stuk) bankje, tafel etc (bv 4726, 4739, 4769 etc)

            Dama (lijvig album btw :
            +: 2363
            Goed beeld van de zijkant van de zaal, mooie verdeling tussen zwart en wit in het beeld
            +: 2591
            Song Hua, goed gezien (waar de hele meute de trap opkomt in 2564 vind ik ook wel een goeie trouwens)

            -: 2595
            Ik zou die liever nèt andersom zien: De ruggen van het publiek en de gezichten van de Indianen
            -: 2561
            Niet zozeer vanwege de overbelichting rechtsboven, maar een dergelijk bord zegt me niet zoveel. Als je dat daar zelf hebt gelunched, is het wellicht een soort aandenken, maar voor mij zegt deze foto niet zoveel (of tomaat gevuld met tonijn moet een typische Brugsche specialiteit zijn, ik weet het niet)

            Steward:
            +: 1862395
            Hoewel de kleur denk ik iets te oranje is, knalt het hoekige concertgebouw er tegen de blauwe lucht zo mooi uit. En wordt dus weergegeven zoals het is: afwijkend tov de meeste panden en gebouwen in brugge
            +: 1862388
            Goed standpunt gekozen en kadrering (volgens mij heb jij vaker vogels gefotografeerd )

            -: 1862397
            Door dit standpunt dichtbij wordt het wapen erg ellipsvormig. Ik zou het liever van verder weg zien, zodat het ronder blijft (en evt verder zoomen of croppen achteraf)
            -: 1862399
            Ik weet niet wat er opzij van dit beeld te zien was, maar deze is naar mijn smaak iets te krap weergegeven

            Tobrin: (lekker compact album )
            +: 9389
            Links een compacte rij automobielen, rechts nog een verloren fiets. En als onderwerp een voetganger met een karretje met doos erop. Heel goed gezien
            +: 9434
            Hoewel ik deze liever ietsie meer ingezoomd zou hebben gezien (lijn bij paardekop links en witte snippertjes rechts), prima beeld, juiste moment afgedrukt

            -: 9738
            Beetje gemakkelijke keuze van mij. Niet dat ik de foto technisch niet goed vind, maar juist door de kleine scherptediepte is er verder niet zoveel te zien behalve de kaars en vlam (kan dus overal zijn gemaakt eigenlijk)
            -: 9498
            Naar mijn smaak is deze juist te ver ingezoomd, ik zou graag meer toren en ramen zien (en boompjes)

            Lightyear: (oei, alweer een zwaar album, dat zal me leren... volgende keer eerst alle albums bekijken, dan pas zoiets roepen als 'ik ga ze allemaal beoordelen' )
            +: Laan
            'Klassiek' beeld, mooi weergegeven, goed in zw gezet
            +: Zand
            Hoewel ik denk dat de witbalans niet geheel correct is (beelden te rood/geel, achtergrond teveel groen) knallen de beelden er goed uit. Goed standpunt gekozen voor deze

            -: Brug
            Ik ken deze plek niet, maar ik denk dat die er iets anders uit zou kunnen zien dan ik op deze foto zie. Misschien zouden de 'platen' links en rechts er meer moeten uitspringen? (bv als ze donkerder zouden zijn tov het grijs van de bomen op de achtergrond?)
            -: Zichtje
            Zou denk ik mooier zijn als die iets verder naar rechts zou zijn genomen (en indien mogelijk wat lager)

            ps: bij de namen van personen: Vraagteken links in nr 3 is Mark (911be). En hoewel hij zijn camera voor zijn gezicht heeft, denk ik dat Noname in foto 7 Dama is

            1/2trouwboek (en gelukkig weer een compacter albummeke, ik krijg vierkante vingers en ogen )
            +: Lichtpunt
            Je had deze zelf ook al als opener gepost, en terecht, komt echt heel mooi uit zo, goed gezien en gefotografeerd
            +: Rust
            Heel mooi gekadreerd; Jacki en haar rugzak in de linker benedenhoek, ik zou deze minder vinden als ze pal in het midden zou zitten. Prima dus

            -: Rad
            Er zou voor mij ietsje meer vh rad op mogen staan, iets meer van de ronding zichtbaar (itt bijvoorbeeld hi,hi,hi, die is prima genomen zo, er zou daar niet meer op hoeven staan)
            -: Honger
            Het stokbrood vind ik iets te krap weergegeven. Ik vind ook de foto van de wafel wat meer passen in dit album (baguetje kaas en sla vind ik meer nederlands eigenlijk, of frans )

            ps: Ik ben wel blij dat je de op een na laatste foto de titel Ingetogen hebt gegeven. Toen ikzelf dat beeld fotografeerde met die vinger tegen het voorhoofd, dacht ik dat ze bedoelde 'jij bent getikt kereltje'

            Comment


            • #7
              Hallo Eric,

              Voor mijn foto's, vind ik persoonlijk dat uw beoordeling 100 %, zelfs meer dan dat, klopt.

              Rust: het plaatsen van Jacky links onderaan heb ik inderdaad zeer bewust gedaan

              De foto "rad" vond ik zelf ook niet 100 % ok en
              de foto "honger" had ik er eigenlijk nie willen bijdoen maar ja hij was al zo klein he mijn albummeke

              Niettemin heb ik er wel wat van opgestoken hoor. Thanks

              Betreft foto "ingetogen" : raar maar waar, die gedachte "jij bent getikt..." is toen héél even bij mij ook opgedoken; heb ze dan maar weer snel onderdrukt want dat past toch niet he

              Amaai, nog veel moed he

              groetjes,
              1/2 trouwboek
              Mijn albums; http://an.fotopic.net www.photoman.be

              Comment


              • #8
                Hoi Eric,

                -: 1862397
                Door dit standpunt dichtbij wordt het wapen erg ellipsvormig. Ik zou het liever van verder weg zien, zodat het ronder blijft (en evt verder zoomen of croppen achteraf)


                Heel juist maar ik ben een beetje begrenst daarin door de cam

                -: 1862399
                Ik weet niet wat er opzij van dit beeld te zien was, maar deze is naar mijn smaak iets te krap weergegeven


                Aan de rechterzijde was er een erker en de foto zag er zo beter uit dan met die erop

                btw wat vond je van deze http://stewardsphotos.fotopic.net/photo.php?id=1862384 als de verkeersborden eruit zijn

                Groetjes,
                Groetjes,

                Rudi Petitjean

                NATURE GALLERY

                Comment


                • #9
                  Is inderdaad een heel tof idee. Kzal mij alvast verontschuldigen voor het werk dat je zal hebben
                  http://www.vannecke.be
                  Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                  Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                  Comment


                  • #10
                    Allezins bedankt voor die evaluatie waarin ik me overigens kan terugvinden

                    Comment


                    • #11
                      @an: Dus jij vindt als iemand tegen mij zegt 'Jij bent getikt kereltje', dat dat niet past? Pfoee, thx

                      @steward: ik vond je tweede versie, waarbij de ramen links niet meer te zien zijn, beter dan de eerste (ook iets kleurverschil tussen beide versies). Mbt de verkeersborden, tja, altijd lastig. Je kunt met enig werk de borden netjes wegklonen, maar de vraag is altijd of dat moet (let wel, ik heb dus geen principeel bezwaar tegen dergelijke ingrepen, maar je kunt ook argumenteren dat die borden daar nu eenmaal hangen en niet te vermijden waren in de compositie). Maar ik kloon zelf bv een sensorstofje in een strakke blauwe lucht ook meestal weg, terwijl je dan ook zeggen 'ja maar dat stofje zat er nu eenmaal op'. Dat is toch een iets andere orde dan het verwijderen van de verkeersborden. Op een hoge ladder klimmen zou beter zijn, maar ik heb gezien dat je die niet bij je had op de SD .

                      @wunjo: ja terecht manneke haha, ik was gisteravond zo tegen 23:00 juist op jouw album stukgelopen. Ik heb ze wel al allemaal bekeken (incl de pre etc), maar ik denk dat ik me bij de beoordelingen toch ga beperken tot de submappen van de SD. Je bent de volgende, ik ga er straks weer mee verder

                      Comment


                      • #12
                        Om het al lange topic met de eerdere albums niet al te lang te maken, verder met een nieuwe (was bij de albums van Wunjo gisteren gebleven)...

                        Wunjo: (ik beperk me hier tot het SD-album; niet dat het honderden foto's zijn hoor, maar was gisteren al enkele uurtjes bezig )
                        +: 1952
                        Mooi voorbeeld van kijken en zien, goed gevonden dit hoekje met kiertje licht, goed standpunt gekozen, witte lijntjes op de donkere vlakken
                        +: 1947
                        Heel goed gekozen vind ik, zowel de hoek als bv de scherptediepte (misschien ietsje cyaan verwijderen uit de kleur, maar het gaat vooral om de foto, vind ik dus een hele goeie)

                        -: 2101
                        Het lijkt alsof je de gebouwen hier (en in enkele andere foto's) iets te 'ruim' hebt opgehaald, er zit een zichtbaar halo rondom (in dit geval de toren en dak). Is meer algemene opmerking, ik pakte er even 2101 uit als voorbeeld
                        -: 2107
                        Gezien de manier waarop je deze toont, denk ik dat de tekst goed leesbaar zou moeten zijn, wat niet helemaal het geval is. Zeker de goudkleur valt weg op de gele achtergrond. Deze zou je op kleur kunnen nabewerken (of misschien in zw zetten met de kanaalmixer, waarbij je vooral op dat onderscheid geel papier/goudkleurige letters te werk gaat)

                        Teddy-bear:
                        +: 1/2 trouwboek soms
                        Mooi gekadreerd, korrelige, donkere, duistere weergave zorgt ervoor dat het dreigend overkomt (eh, niet 1/2 trouwboek, maar de foto hee )
                        +: Privilege
                        Je wat lege stylistische foto's bevallen me heel goed. Misschien iets te geel deze, maar qua beeld bevalt die me goed

                        -: Regent het nog
                        Toch bij de - gezet, omdat de druppels door net iets te weinig scherpte net niet genoeg de aandacht trekken denk ik. De kadrering vind ik uitstekend. Als die druppels echt superscherp waren, dan fantastische foto (dus deze staat er ook meer onder het motto van jammer of gemiste kans) (ps: niet dat altijd alles scherp moet zijn, bij de hond vind ik dat de onscherpte bijdraagt aan de 'dreiging', hier zou ik het persoonlijk dus super vinden als die druppels letterlijk van het scherm af zouden druipen)
                        -: xxx
                        [bij het verwerken van deze hield fotopic het even voor gezien, weet de titel niet uit mijn hoofd, ik zal deze later editten; ik hoop niet dat ik je fotosite dol heb gemaakt met mijn vele muisklikken]

                        ps: Van 'Erik in doolhof' (titel even uit mijn hoofd) heb ik the making of in mijn overzicht staan (nr 57). Met de fisheye, dus nogal breed, maar die 4 pixels in het midden ben jij (en die 2 pixels rechts onderin is Petra ) En ook jij bedankt voor de titel: 'Thinking' klinkt ook alweer beter dan 'getikt'

                        Erik Mansvelders: (aangezien ik de deelnemers van de fotoschool ook hun eigen foto's laat beoordelen, is het wel solidair als ik mijn eigen foto's hier ook meeneem)
                        +: 04
                        Goed gelukte nachtopname van het concertgebouw, al zeg ik het zelf (tja, begin nu al tegen mezelf te praten). Tegen de lucht is nog nèt de lijn van het gebouw zichtbaar. Belichting onderin goed gelukt
                        +: 61
                        Kleuren komen goed uit, eigenlijk iets te geel, maar combinatie met het blauw komt hier goed uit (met dank aan whitebalance Shadow)

                        -: 17
                        Het is wel grappig dat een frituur met vette hap de naam Gezondheidsapotheek heeft, maar dat maakt het nog niet tot een goede foto. In dit geval althans niet (te simpel, had meer mee gekund)
                        -: 62
                        De instelling van de witbalans (tip voor 10D-bezitters: Shadow) zorgt hier voor een mooie kleurstelling, maar dan liever ietsje verder achteruit en ietsje lager volgende keer. Net iets te slordig genomen (typisch zo'n fisheye-shooter die denkt 'het komt er toch wel allemaal op'. Jammer, weer een gemiste kans

                        Annetje:
                        +: Rustpunt
                        Vergelijkbaar met commentaar bij 1/2 trouwboek: Goed dat John niet op een stoel midden in de foto zit, maar (in dit geval) op een stoel onder in het beeld. Hierdoor komt zijn hoofd toch nog wat centraal, dus misschien naar links of rechts beter, maar onderin is denk ik veel beter dan pal in het midden, dus goed
                        +: Napraten met hapje en drankje:
                        Heel goed om niet het 'directe' beeld te laten zien, maar de reflectie via het dakraam

                        -: SD-06.jpg
                        Ook hier herhaling: De tekst is niet echt goed leesbaar, en aangezien deze het grootste deel van de foto uitmaakt, zal een kijker toch gaan lezen (ook al is dat misschien helemaal niet je bedoeling geweest). Misschien het contrast wat verhogen zou al kunnen helpen
                        -: Sfeer
                        De achtergrond zou iets scherper moeten zijn, juist omdat het idee om hier de scherptediepte te gebruiken prima is

                        Tony smeT:
                        +: 002
                        Niet alleen de symmetrie, ook niet de goede belichting, maar het feit dat je ze als fotografisch object ziet, maakt het al de vermelding waard. Ook simpele pisbakken kunnen alledaagse (en niet de meest verhevene) onderwerpen zijn, maar fotografisch toch interessant
                        +: Alweer twijfel, tussen 007 en 018. Beiden sterk. Ik kies toch voor 007, en deze staat bij de plus omdat ik verder niet hoef uit te leggen waarom (kijk gewoon naar de foto), sterk

                        -: 008
                        Dat is je eigen schuld; als je hebt bewezen 007 te zien en te maken, dan is 008 te karig
                        -: 006
                        Kleurtjes zijn ok, maar toch niet meer dan een trosje ballonnekes. Hier mis ik toch het oog voor detail dat je zoals de rest van je album aantoont wel degelijk bezit

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Erik Mansvelders

                          Tobrin: (lekker compact album )
                          +: 9389
                          Links een compacte rij automobielen, rechts nog een verloren fiets. En als onderwerp een voetganger met een karretje met doos erop. Heel goed gezien
                          is ook een favoriet van mij...
                          +: 9434
                          Hoewel ik deze liever ietsie meer ingezoomd zou hebben gezien (lijn bij paardekop links en witte snippertjes rechts), prima beeld, juiste moment afgedrukt
                          'k kan je gelijk geven. Niet opgelet tijdens het verwerken van de beelden... een croppen was idd nodig

                          -: 9738
                          Beetje gemakkelijke keuze van mij. Niet dat ik de foto technisch niet goed vind, maar juist door de kleine scherptediepte is er verder niet zoveel te zien behalve de kaars en vlam (kan dus overal zijn gemaakt eigenlijk)
                          gelijk heb je, maar heb nog nergens anders zo'n foto getrokken
                          -: 9498
                          Naar mijn smaak is deze juist te ver ingezoomd, ik zou graag meer toren en ramen zien (en boompjes)
                          meer uitzoomen was niet mogelijk... zat al op m'n 28mm. Een breedhoek ging op deze plaats handig zijn.

                          | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
                          100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

                          Comment

                          Working...
                          X