Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop desktop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop desktop

    Hallo,

    Ik wou eerst mijn laptop vernieuwen maar aangezien ik mij meer wil gaan toeleggen op het bewerken van foto's is het misschien verstandiger van een desktop aan te schaffen ? In september begin ik een opleiding photoshop CS4. Ook volg ik momenteel een cursus fotografie.
    Wat zouden jullie een beginneling in de digitale fotografie aanraden ? Hij moet dus vooral dienen voor het bewerken van foto's en verder het dagdagelijkse gebruik. De kids zullen er misschien ook nu en dan een spelleke op spelen. Hij zal dus wel meerdere uren per dag aanliggen ...
    Ik weet dat er hierover al veel topics zijn maar misschien wil je toch nog even mij vooruit helpen ? Ik ben niet geinteresseerd in Mac.

    Alvast bedankt, Ydnic.

  • #2
    Re: Aankoop desktop

    Misschien best investeren in een goeie monitor dan en een grafische kaart die voor beide doeleinden kan dienen. Ik ben nogal voorstander van een pc'tje bij de pc boer. Leuke benchmark pagina ontdekt bij Anandtech.
    http://www.anandtech.com/bench/GPU/88
    Een merk pc kan natuurlijk ook altijd.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop desktop

      Als je weet wat je wilt of een betrouwbare pc-boer hebt: zelf ineen laten steken, en niet besparen op een fatsoenlijk (te calibreren) beeldscherm. Met dat scherm doe je tenslotte véél langer dan met de pc zelf.

      Ofwel een Dell - heb ik nog nooit slechte ervaringen mee gehad, en ze hebben een goede naverkoopsdienst (al is die wel niet gratis).

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop desktop

        Bedankt voor de reacties.
        Ik zou liever niet zelf één in elkaar steken.
        Het komende weekend zou ik naar een opendeur gaan in een computerzaak, maar ik had graag al zo'n beetje geweten wat goed zou zijn voor mij.
        Waarop moet ik dan opletten ???
        Als ze mij iets voorstellen ???
        Wat is bvb een goed scherm ?
        Zodat ik niet ontgoocheld ben na een paar weken.

        Ik kan wel werken op een computer maar van al die technische termen ken ik niet veel ...

        Groetjes, Ydnic.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop desktop

          Oorspronkelijk geplaatst door ydnic Bekijk bericht
          Wat is bvb een goed scherm ?
          Zodat ik niet ontgoocheld ben na een paar weken.

          Groetjes, Ydnic.
          Eizo

          Hangt van jouw budget af.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop desktop

            Goed scherm : wordt meest bepaald door het type LCD-panel. De goedkope zijn TN.
            Die zijn zeer goed voor film en spelletjes, door de snelle beeldverversing, maar minder goed voor kleuren.
            Voor fotobewerking neem je dus beter een ander type panel (maar die zijn helaas ook duurder).
            Reken voor een degelijk 24"scherm maar vlotjes boven de 500€, waar je nu al TN's vindt onder de 200€. En de speciale wide gamut schermen vlotjes boven de 1000€.

            Een LCD-schem kan je ook aan een laptop hangen (in veel gevallen via de HDMI aansluiting en een overgang naar DVI). Terwijl de meeste laptops nu toch krachtig genoeg zijn om CS 5 te draaien. Als je nu en dan ook mobiel wil zijn, kan dat handig zijn.
            Ben je zeker dat je die mobiliteit niet nodig hebt, dan neem je beter een desktop, want nog altijd goedkoper...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop desktop

              Ik zou niet meer gaan voor een desktop OF een 17/19" laptop.

              Volgende aankoop is een stevige 15" laptop met redlijk wat power onder de motorkap, deftige grafische kaart, DVD burner, een 160GB HDD en extra uitgang voor de extra: 21" monitor, HDD voor backup, toetsenbord en muis.

              Voordeel?
              De laptop op zich is makkelijk mee te nemen om te shooten op locatie of gewoon voor andere interesses, weegt niet teveel en eenmaal thuis met extra toestenbord, muis en monitor een meer dan volwaardige computer.

              Grote laptops wegen veel, hebben geen lange gebruikstijd en zijn onhandiger om weg te steken. Bij een desktop ben je aan 1 locatie gebonden en das soms vervelend als je nog andere hobby's hebt.

              Das mijn idee.
              Grtz.
              Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
              BE-Wommelgem
              .: 20D & D700 :.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop desktop

                Oorspronkelijk geplaatst door ydnic Bekijk bericht
                Bedankt voor de reacties.
                Ik zou liever niet zelf één in elkaar steken.
                Het komende weekend zou ik naar een opendeur gaan in een computerzaak, maar ik had graag al zo'n beetje geweten wat goed zou zijn voor mij.
                Waarop moet ik dan opletten ???
                Als ze mij iets voorstellen ???
                Wat is bvb een goed scherm ?
                Zodat ik niet ontgoocheld ben na een paar weken.

                Ik kan wel werken op een computer maar van al die technische termen ken ik niet veel ...

                Groetjes, Ydnic.
                Niet zelf in elkaar steken, maar de componenten kiezen en laten in elkaar steken.
                Dit is bijvoorbeeld een goede monitor, maar hij kost wel wat geld:
                Dell U2711

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop desktop

                  Maar ondertussen weet de TS nog altijd niet wat hij bij zijn PC Boer moet vragen hé

                  Dit heb je volgens mij minstens nodig :
                  i7 860 (of i7 870) processor
                  8 Gb ram
                  2 Tb Interne disk 7200 rpm
                  1 GB NVIDIA GeForce GTS 240 (is voldoende voor foto's, wil je spelletjes spelen moet je een zwaardere nemen)
                  24" IPS monitor (bvb Dell U2410)

                  denk dat je hiermee al een héél eind zal komen, let wel bij Dell komt dit op ongeveer 1500 Euro hoor (incl scherm hé)

                  Ik gebruik een Dell XPS8100 met deze specs (maar dan wel met twee 2209WA schermen ) en mijn CS4 draait bijzonder vlot hoor, wil je echt meer spenderen dan steek je een extra SSD erin waar het OS en de software op staat, de data zet je dan op een gewone HD (dat is in elk geval mijn volgende stap )

                  Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop desktop

                    Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
                    Ik zou niet meer gaan voor een desktop OF een 17/19" laptop.

                    Volgende aankoop is een stevige 15" laptop met redlijk wat power onder de motorkap, deftige grafische kaart, DVD burner, een 160GB HDD en extra uitgang voor de extra: 21" monitor, HDD voor backup, toetsenbord en muis.

                    Voordeel?
                    De laptop op zich is makkelijk mee te nemen om te shooten op locatie of gewoon voor andere interesses, weegt niet teveel en eenmaal thuis met extra toestenbord, muis en monitor een meer dan volwaardige computer.

                    Grote laptops wegen veel, hebben geen lange gebruikstijd en zijn onhandiger om weg te steken. Bij een desktop ben je aan 1 locatie gebonden en das soms vervelend als je nog andere hobby's hebt.

                    Das mijn idee.
                    Grtz.
                    Die 160GB HD is een typfoutje veronderstel ik ? Anders loop je met je goede raad een jaartje achter. De meeste netbookjes hebben tegenwoordig al grotere.
                    21" monitor is ook als redelijk gedateerd.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop desktop

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthew V
                      Lees het einde van de beginpost nog eens opnieuw...
                      En, "elke fotograaf" ? Niet teveel overdrijven hé.
                      CS4 zal ook niet beter draaien op een mac van 1500euro dan een windows van die prijs hoor.
                      Zo is dat.
                      Plaats daarbij nog een SSD van 80 of 160 GB.
                      Dit kost extra i.v.g. met een conventionele harde schijf maar je wint enorm aan
                      laad- en starttijd.
                      (plus minder warmte in de pc, minder verbruik, minder "lawaai")

                      Lukt dit niet dan zou ik WD Black Caviar nemen.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop desktop

                        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Zo is dat.
                        Plaats daarbij nog een SSD van 80 of 160 GB.
                        Dit kost extra i.v.g. met een conventionele harde schijf maar je wint enorm aan
                        laad- en starttijd.
                        (plus minder warmte in de pc, minder verbruik, minder "lawaai")

                        Lukt dit niet dan zou ik WD Black Caviar nemen.
                        Hier een voorbeeldje waarom je een ssd moet kopen - KLIK

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop desktop

                          Bij de "gewone" laptopkes, heb je een 17" met i7 processor en 8 GB ram. Je mag 2x raden welke sneller CS4 of 5 erdoor draait (en nee : het is niet het apple'tje)...

                          Nu : de TS zoekt blijkbaar een desktop. Als processor neem je best een i5 of 7 (afhankelijk van je budget). Qua processor zorgt ATI voor de beste prijs/snelheid verhouding, maar Intel zorgt voor de snelste processoren. De grafische kaart hoeft niet "super" te zijn : de meeste kostprijs zit in 3D toestanden die je voor CS toch niet nodig hebt.
                          Dat laatste hangt wel af van welk soort spelletjes je kroost wil spelen. Gaat het over ouder grut als een CS source, dan is zowat elke grafische kaart geschikt. Willen ze ook de nieuwste spellen, dan zal je toch iets dieper in je buidel moeten tasten. CS volstaat met een kaartje van een 100€, basisspelletjes zullen eerder 200€ vragen. Wil je de top op de bill, dan besteed je daar 2x 500€ voor .
                          ATI en Nvidia hebben beide kaarten die goed hun ding doen.


                          Je kan misschien hier eens kijken voor wat voorbeelden van desktops. In verschillende categoriën.
                          Last edited by Franciskine; 16 augustus 2010, 20:21.
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop desktop

                            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                            Hier een voorbeeldje waarom je een ssd moet kopen - KLIK
                            Amai, dat is snel, geestig filmpke.
                            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop desktop

                              Ik wil m'n X25-M iig nooit meer kwijt... of 't zou door een betere moeten zijn
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X