Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerst duoshoot in studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerst duoshoot in studio

    Onder het motto "een marathon willen lopen als je amper kan stappen" blijf ik mezelf als beginnend modelfotograaf uitdagen.

    Dit weekend heb ik namelijk mijn eerste duoshoot in de studio. Normaal gebruik ik qua belichting een softbox aan de ene kant en een reflector aan de andere kant. Of een softbox links en rechts. Daarnaast eventueel een licht op de achtergrond of een hairlight.

    Softbox en reflector lijkt mij een no-go, want het model aan de kant van de reflector zal niet veel licht meer krijgen. Softbox links en rechts gaat volgens mij onnatuurlijk overkomen. Het links model wordt links belicht, het rechtse model langs rechts.
    Dus eigenlijk zit er niet veel anders op dan frontaal te belichten, of met 2 softboxen langs 1 kant te werken (een voor ieder model).

    De shoot is met vrienden, er hangt dus niet veel van af. Maar ik zou toch graag proberen een deftig resultaat te bekomen.

    Iemand enkele tips/richtlijnen die ik best in acht neem?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Eerst duoshoot in studio

    Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
    Softbox en reflector lijkt mij een no-go, want het model aan de kant van de reflector zal niet veel licht meer krijgen. Softbox links en rechts gaat volgens mij onnatuurlijk overkomen.
    tuurlijk gaat dat wel! zoek de omgekeerde kwadraatswet eens op...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Eerst duoshoot in studio

      Als ik die goed begrijp komt het er op neer dat de afstand van de modellen tot de softbox gelijk moet zijn om ze gelijk te belichten. Ergo, je zet de modellen naast mekaar en belicht ze frontaal door de softbox boven de camera te zetten. :-)

      Tenzij dat het volgende ook kan:
      Modellen naast mekaar, softbox linksvoor (modellen belicht vanuit een hoek van 45°), maar softbox gericht op het rechtse model zodat het linkse model minder licht krijgt. Het rechtse model krijgt meer licht maar staat verder van de softbox, waardoor het min of meer gelijk zou uitkomen.
      Bedoel je zoiets? :-)

      Comment


      • #4
        Re: Eerst duoshoot in studio

        'k kan me vergissen, maar 'k denk dat die 'wet' ook deels in je voordeel kan spelen: door de afstand tussen onderwerp en lichtbron te vergroten valt er minder licht op je onderwerp, maar de 'zone' waarin je aanvaardbare belichting krijgt wordt ook groter. Vergelijk het met scherptediepte: bij gelijkblijvend diafragma is de scherptediepte dicht bij je onderwerp een pak kleiner dan ver van je onderwerp ( F 4.0 bij een macroshot geeft enkele mm aanvaardbare scherptediepte, terwijl F 4.0 op een onderwerp veraf verscheidene meters scherptediepte geeft).

        Nadeel is wel dat je licht wat harder wordt en je de flitskracht zal moeten opvoeren
        Last edited by Sam Jae; 16 augustus 2010, 12:56.

        Comment


        • #5
          Re: Eerst duoshoot in studio

          Dat is misschien inderdaad een nuttige tip. Softbox achteruit en flits harder zetten (het zijn Bowens studioflitsen). En als dat niet genoeg moest zijn, 2 softboxen naast mekaar ofzo?

          Kan ik zeker eens proberen.

          Comment


          • #6
            Re: Eerst duoshoot in studio

            Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
            'k kan me vergissen, maar 'k denk dat die 'wet' ook deels in je voordeel kan spelen: door de afstand tussen onderwerp en lichtbron te vergroten valt er minder licht op je onderwerp, maar de 'zone' waarin je aanvaardbare belichting krijgt wordt ook groter.
            je hebt dat goed begrepen

            bedenk ook dat je ook nog met je ISO kan spelen...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Eerst duoshoot in studio

              ISO verhogen, om het eventuele tekort aan licht tegen te werken, ja.
              Maar het verschil in belichting tussen de modellen krijg je zo toch niet weg?

              Comment


              • #8
                Re: Eerst duoshoot in studio

                Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
                ISO verhogen, om het eventuele tekort aan licht tegen te werken, ja.
                Maar het verschil in belichting tussen de modellen krijg je zo toch niet weg?
                met de omgekeerde kwadraatswet wel hoor!

                kijk hier link, tussen f4 en f2.8 is heel wat ruimte
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Eerst duoshoot in studio

                  Ok, dat maakt het direct duidelijk.

                  Als je dat in tekst had moeten uitleggen... :-)

                  Bedankt voor de tips, ik ga dit zeker proberen!

                  Comment

                  Working...
                  X