Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doop vastleggen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Doop vastleggen

    Hallo BD'ers. Ze hebben mij gevraagd om een doop vast te leggen die doorgaat volgende week zondag. Ik weet het, ik kan de zoek functie gebruiken. Maar ik vroeg mij af welke lens ik best op mijn camera zet. Ik had gedacht om mijn Canon EF 50mm f1.4 op mijn 40D te schoeven. In een kerk kan het immers donker zijn, dan kan een groot diafragma van pas komen om de iso zo laag mogelijk te houden. Maar ik beschik wel over een externe flitser ook. Nadeel is natuurlijk geen zoombereik. Of is het beter mijn sigma dc 18-125mm op de camera te bevestigen? Deze is blijlange niet zo lichtsterk en heeft minder goede optische prestaties, maar wel een groot zoombereik. Verder heb ik ook nog de Canon EFs 55-250mm, maar misschien is deze minder geschikt voor zo'n doop? Tips over de instellingen zijn ook altijd welkom Bedankt alvast!
    Jochenvde Photography
    Flickr

  • #2
    Re: Doop vastleggen

    Ga eens enkele testfoto's maken ter plaatse. Alleen zo kom je er uit.
    Wat anderen zeggen, dat maakt niet veel uit.

    Je kan je niet permitteren achteraf te zeggen dat je foto's niet mooi zijn omdat je de raadgevingen van iemand anders volgde.

    Comment


    • #3
      Re: Doop vastleggen

      Enkele goede raadgevingen :

      - wees niet bang van de iso op te trekken, 800 iso mag nooit een probleem vormen
      - Bij 800 iso moet je ook niet bang zijn om een flits te gebruiken, gebruik ze steeds in ETTL op minus 1/3 stop in de A modus, of in de manuele modus.
      - Laat je niet afschrikken door de pastoor, de kwaliteit van je beelden gaat voor, op zijne cinema ! Dus flitsen als het nodig is, ook al vraagt hij van niet.
      - het gebruik van een 70-200 f2,8 zou hier welkom zijn, eventueel eentje huren ?
      - werk in RAW en gebruik een grijskaart voor dat de vertoning begint in de testopnames.

      Succes met "Den Doop"

      Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Doop vastleggen

        Hey,

        Ik heb morgen ook een doop.
        Ik neem mee 2 x 5D markI en markII, 50mm1.4, 85mm1.8, 24-70mm2.8, 70-200mm2.8, 580exII flitser.

        50 mm 1.4 is ok, vanop een afstand. Als je te dicht komt gaat je scherptestelling constant zoeken, reken daarvoor een minimum 2 m. Daarna kan je nog croppen.

        HEb je te maken met tegenlicht? (kerkraam waar de zon binnenschijnt, zal je moeten flitsen of je positie veranderen.

        Iso zo hoog mogelijk, zwartwit foto's zijn heel mooi voor een doop, en zo heb je geen kleurruis. Als ik met de 50mm 1.4 foto's maak, begin ik vanaf iso 3200 om sluitertijden van 1/80ste te bekomen, liefst nog sneller, ik zou ook beginnen van F 2.0 en zie wat je wel en niet scherp wil hebben. (volgens het omgevingslicht)

        Succes...........
        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

        Comment


        • #5
          Re: Doop vastleggen

          Hi,

          Een "gevaarlijk" moment is het ogenblik waarop de kleine het water over zijn kopje zal krijgen. Iedereen schaart zich rond het doopvond en de fotograaf ziet dat kindje helemaal niet meer. Afspreken is de boodschap want een tweede kans krijg je niet... En alles gaat zo razend snel.

          Comment


          • #6
            Re: Doop vastleggen

            Een antwoord dat je vermoedelijk niet wil maar toch ...als je een dergelijke vraag moet stellen en dus onzeker bent ben je in mijn redenering niet klaar voor deze shoot.
            Geen enkel antwoord hier zal jou de info geven dat correct is.
            Dit hangt puur af van waar is het, hoeveel licht er is en hoe gedragen de mensen zich.
            Met die zaken en nog enkele ander zal je lens keuze bepaald worden.
            Soms heb je een lens van 10mm nodig en soms kan je een 70-200mm gebruiken.Schijnt de zon binnen of is er veel bewolking.dat alleen al kan,je 2a3stappen verschillen.elk moment doet zich slechts een fractie van een seconde voort dus...zorg dat je het hebt
            www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

            Comment


            • #7
              Re: Doop vastleggen

              Oorspronkelijk geplaatst door k.arnauts Bekijk bericht
              Ga eens enkele testfoto's maken ter plaatse. Alleen zo kom je er uit.
              Heb gevraagd om testfoto's, moet nog wachten op antwoord. Hopelijk mag het.

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Enkele goede raadgevingen :

              - wees niet bang van de iso op te trekken, 800 iso mag nooit een probleem vormen
              - Bij 800 iso moet je ook niet bang zijn om een flits te gebruiken, gebruik ze steeds in ETTL op minus 1/3 stop in de A modus, of in de manuele modus.
              - Laat je niet afschrikken door de pastoor, de kwaliteit van je beelden gaat voor, op zijne cinema ! Dus flitsen als het nodig is, ook al vraagt hij van niet.
              - het gebruik van een 70-200 f2,8 zou hier welkom zijn, eventueel eentje huren ?
              - werk in RAW en gebruik een grijskaart voor dat de vertoning begint in de testopnames.

              Succes met "Den Doop"

              Jeff C.
              Over een 70-200 beschik ik niet, maar als ik vooraan zit kan ik met mijn 50mm toch ook al uit de voeten? Een lens huren, ik denk dat het daarvoor wat te laat is, heb nog maar een week.

              Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
              Hey,

              Ik heb morgen ook een doop.
              Ik neem mee 2 x 5D markI en markII, 50mm1.4, 85mm1.8, 24-70mm2.8, 70-200mm2.8, 580exII flitser.

              50 mm 1.4 is ok, vanop een afstand. Als je te dicht komt gaat je scherptestelling constant zoeken, reken daarvoor een minimum 2 m. Daarna kan je nog croppen.

              HEb je te maken met tegenlicht? (kerkraam waar de zon binnenschijnt, zal je moeten flitsen of je positie veranderen.

              Iso zo hoog mogelijk, zwartwit foto's zijn heel mooi voor een doop, en zo heb je geen kleurruis. Als ik met de 50mm 1.4 foto's maak, begin ik vanaf iso 3200 om sluitertijden van 1/80ste te bekomen, liefst nog sneller, ik zou ook beginnen van F 2.0 en zie wat je wel en niet scherp wil hebben. (volgens het omgevingslicht)

              Succes...........
              Iso 800 is nog een beetje aanvaardbaar qua ruis, maar iso 3200 is verschrikkelijk om mijn 40D Op een 5D (mk2) is dat natuurlijk anders... ZW lijkt mij geen slecht idee, maar de klant moet daar natuurlijk ook mee accoord zijn.

              Oorspronkelijk geplaatst door Bourgoignie Bekijk bericht
              Hi,

              Een "gevaarlijk" moment is het ogenblik waarop de kleine het water over zijn kopje zal krijgen. Iedereen schaart zich rond het doopvond en de fotograaf ziet dat kindje helemaal niet meer. Afspreken is de boodschap want een tweede kans krijg je niet... En alles gaat zo razend snel.
              Zal ik inderdaad goed moeten afspreken. Gelukkig spreken we een uur op voorhand bij hun thuis af om alles te bespreken.

              Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
              Een antwoord dat je vermoedelijk niet wil maar toch ...als je een dergelijke vraag moet stellen en dus onzeker bent ben je in mijn redenering niet klaar voor deze shoot.
              Geen enkel antwoord hier zal jou de info geven dat correct is.
              Dit hangt puur af van waar is het, hoeveel licht er is en hoe gedragen de mensen zich.
              Met die zaken en nog enkele ander zal je lens keuze bepaald worden.
              Soms heb je een lens van 10mm nodig en soms kan je een 70-200mm gebruiken.Schijnt de zon binnen of is er veel bewolking.dat alleen al kan,je 2a3stappen verschillen.elk moment doet zich slechts een fractie van een seconde voort dus...zorg dat je het hebt
              Ik ben wel klaar als ik goed voorbereid ben. Net daarom wil ik daar eerst wat testfoto's nemen he. Ik heb reeds een huwelijk gefotograffeerd, dus heb wel een beetje ervaring Je zegt het hangt af van de situatie, maar ik heb jammer genoeg maar een camera mee en ik zal geen tijd hebben voor een lenzenwissel. Ik kan wel m'n oude 300D meesleuren, maar deze kan zeker geen hoge iso's aan.

              Iedereen hartelijk dank voor de nuttige tips, hier ben ik zeker wat mee
              Jochenvde Photography
              Flickr

              Comment

              Working...
              X