Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstellen bij macro.......

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstellen bij macro.......

    Hebben jullie ook zo'n problemen met het manueel scherpstellen bij macro?

    Mijn probleem is dat ik heel moeilijk door de zoeker van de S5pro kan beoordelen of de scherpte juist ligt of niet.

    Hoe doen jullie dit?

    Kan een ander matglas hier uitkomst bieden?

  • #2
    Re: Scherpstellen bij macro.......

    Ik werk meestal op statief. Door het scherpstelpunt lichtjes van voor naar achter te verschuiven vind ik dat je al een goed idee krijgt van waar dit punt ligt. Je hebt zo van die Katzeye matglazen maar daarmee kun je enkel scherpstellen in het midden van je beeld en dat lijkt me voor macrofotografie echt niet handig.

    Live view kan ook wel van pas komen als je dat hebt.

    Hoe comfortabel het is om manueel scherp te stellen hangt m.i. ook af van lens tot lens. Mijn sigma 180mm heeft een heerlijke scherpstelring, in combinatie met de zoeker van m'n D90 heb ik eigenlijk geen enkel probleem om de focus te leggen waar ik ze wil hebben. Met m'n nikon 60mm macro is het anders, die scherpstelring is véél te stroef en praktisch onbruikbaar voor het fijnere werk. Met die lens gebruik ik een instelslede.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstellen bij macro.......

      Misschien een vergrotende zoeker proberen.
      Mijn camera heeft MF Live view, ik kan daar 14x inzoomen en zo scherpstellen terwijl ik kijk op het scherm achteraan. Autofocus werkt niet in deze modus, alleen manuele focus.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstellen bij macro.......

        Scherpstellen bij macro is altijd moeilijk.
        Het vraagt veel geduld / acuraatheid.

        En de problemen komen niet altijd van bij het toestel / lens / matglas combinatie.

        Ook je ogen / hersenen zelf zijn een belangrijk element.
        Als brildrager met dioptrieaanpassing van meer dan 2, voldoet de aanpasmogelijkheid niet meer. Dan is er de optie om een aanpassingsglas op maat of met je bril.

        Draag je geen bril maar is er een kleine oogafwijking, dan zul je vaststellen dat er bij manuele scherpstelling (beste keuze in macro) toch afwijkingen zijn.

        Uw leeftijd: Hou er ook rekening mee dat je aan gemiddeld 40 jaar nood hebt aan 1.5 keer het omgevingslicht dan als je 25 bent. Aan 50 jaar al dubbel en aan 60 jaar tot 3 keer zoveel. Dit om een even goede waarneming te doen. In Macro speelt dat een belangrijke rol. ( bron: Handboek ergonomie Kluwer)

        zolang er heel veel omgevingslicht is, lukt het aardig, maar binnen een 6 tal weken in het bos om bv paddestoelen te fotograferen...... of de voorbije zwaarbewolkte donkere dagen.....
        Een felle LED zaklamp kan heel nuttig zijn indien je voldoende tijd kan nemen.
        Echt de moeite waard als hulp bij het scherpstellen. Die zit standaard in mijn fototas.

        mvg

        Franky

        Comment

        Working...
        X