Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Medion pc geheugen upgrade

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Medion pc geheugen upgrade

    Hallo,
    Zo'n vier jaar geleden kocht ik een Medion Titanium MD8383 XL pc. Pentium 4 550 HT 3.4 GHz met 512 MB DDR400 MHz 64 bit dual channel memory (volgens de doos). WinXP.
    Reeds geruime tijd is die soms tergend traag vooral in Lightroom.
    Wat zoekwerk leert me dat die pc nog niet outdated zou zijn en een upgrade van geheugen van 512 MB naar 1 GB zou helpen.
    Als ik het goed voorheb ben ik goed met het (laten) vervangen van het huidige (één ?) latje van 512 MB door 2 latjes Corsair DDR 512MB 400MHz PC3200 Intern geheugentype: DDR-SDRAM ??
    Klopt dat?

  • #2
    Re: Medion pc geheugen upgrade

    Waarom zou je vervangen?
    Steek er gewoon bij, dat moet toch lukken.
    Zoek eerst ofwel het boekje van het moederbord, of kijk vanbinnen welk type het is.
    Met wat gegoogle vind je toch wat je nodig hebt?

    Comment


    • #3
      Re: Medion pc geheugen upgrade

      Yep, gewoon bijsteken als je nog sleuven vrij hebt. Heb ik 2 weken geleden ook gedaan. Ben zo van 512 MB DDR1 naar 2,5 GB DDR1 gegaan (2x1GB bij gestoken). Het verschil is opvallend, opstarten, afsluiten, foto bewerking, ... het gaat allemaal vlotter. Ik zit nog met een Athlon 1800 XP+ wat ongeveer van dezelfde generatie is van jouw PC en die was eveneens tergend traag geworden omdat mijn foto's verdubbeld zijn in grootte (12Mpixel ipv 6Mpixel per foto).
      Ik zou ineens een latje van 1 GB bijsteken ipv 2 nieuwe van 512MB, het zal je minder kosten en normaal gezien kan je de oude 512MB laten steken. Bij mij werkt dit perfect maar check best even de handleiding voor de zekerheid.
      Last edited by G.Geert; 14 augustus 2010, 21:55. Reden: vervangen MB dr Mpixel

      Comment


      • #4
        Re: Medion pc geheugen upgrade

        zou toch ook gaan voor 2 keer 1 gb!
        +512 mb gaat niet zo veel verschil geven
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Medion pc geheugen upgrade

          Je plaatst best ofwel twee gelijke latjes 512MB of twee keer 1 GB. Dan werkt het geheugen in Dual Channel mode (als Medion zijn opgegeven specs kloppen), dat scheelt weer een slok op een borrel.
          Een 512MB latje kost €22,50 en eentje van 1 GB € 39,90 bij mijn huisleverancier.

          Let op, niet alle winkels verkopen nog 512MB, ik zie bv bij Tones enkel DDR 1GB staan (kost daar wel € 44,90 ).

          Eigenlijk wel typisch voor Medion (Aldi): hoogstwaarschijnlijk stond daar indertijd in koeien van letters bij de advertentie DUAL CHANNEL geheugen, en ze steken er dan 1 latje in
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Medion pc geheugen upgrade

            Bedankt voor de reacties!
            Inderdaad Aldi afficheerde dual channel memory maar 512 MB zou maar één latje betekenen(?), tenzij er 2x256 in zit. Ik zal hem eens openmaken om te checken. Of anders tooltje van cpuid.com gebruiken zoals in één van de vroegere topics hier aangegeven:

            " tooltje runnen dat informatie geeft over je moederbord en geheugen, dan ken je de exacte specificaties"
            "RAM geheugen kan werken in dual channel, wat erop neerkomt dat 2 latjes RAM kunnen samenwerken, waardoor je geheugen sneller zal werken. Hiervoor moet je 2 identieke latjes RAM hebben en die in slots steken met eenzelfde kleur"

            Ik vermoed dat verder de grafische kaartnVidia GeForce6610 xl, 128 MB geen grote bottleneck is?
            Thanks,
            JM

            Comment


            • #7
              Re: Medion pc geheugen upgrade

              Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
              Ik vermoed dat verder de grafische kaartnVidia GeForce6610 xl, 128 MB geen grote bottleneck is?
              Thanks,
              JM
              Als je geen gamer bent is die zeker OK.

              Ik ben bijna 100% zeker dat er dus 2 latjes 256MB zullen in je PC zitten.
              Vervangen door 2 keer 1 GB zal een enorme boost geven.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Medion pc geheugen upgrade

                Ik weet niet hoeveel geheugenslots er op het moederbord zitten.
                Om dus Dual Channel te benutten, moet je - bij 4 slots - 2 aan 2 dezelfde soort geheugenmodules plaatsen (In de handleiding staat wel hoe dat moet).

                Nu kan Windows XP (alleen Home of ook de andere versies ? ) maximaal 3 Gb geheugen aansturen.
                Voor snelheid van software is het nu weer raadzaam om meer geheugen dan 1 Gb te hebben.
                Dit baseer ik op mijn Targa PC van de Lidl, waar ik de 2 * 256 heb vervangen door 2 * 512. (Een Athlon processor).
                In het begin werkte de PC inderdaad plezierig sneller, maar ik zou nu toch liever 2 Gb geplaatst hebben (maar DDR400 geheugen was toen en is me nog steeds te prijzig).
                Mijn moederbord had maar 3 geheugenslots, dus moest ik wel vervangen,
                Maar bij 4 slots, lijkt het me wel een goeie optie om in Dual Channel een 1 Gb en een 512 Mb geplaatst te hebben.
                Net de grens voor Windows XP (home).
                Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                Comment


                • #9
                  Re: Medion pc geheugen upgrade

                  Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht

                  Maar bij 4 slots, lijkt het me wel een goeie optie om in Dual Channel een 1 Gb en een 512 Mb geplaatst te hebben.
                  Net de grens voor Windows XP (home).
                  Prima uitleg, maar indien het aanwezige geheugen 333MHz geheugen is, en het nieuwe 1Gb uiteraard 400 MHZ, dan haal je het oude er beter uit denk ik, want anders wordt dat 400 MHz geheugen ook op 333 MHz snelheid geschakeld en dat is dan weer nefast voor de prestaties.
                  Tenzij je bedoelt om twee nieuwe latjes van 1 GB en twee nieuwe latjes van 512MB te kopen, dan heb je inderdaad 3 GB. maar dat kost dan al direct zo'n 125 euro.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Medion pc geheugen upgrade

                    Draai eens CPU-Z (link).

                    Onder SPD krijg je dan welke geheugenmodules gemonteerd zijn (onder memory het totaal).

                    In principe dient het om te tonen welke CPU je hebt, maar het werkt dus ook voor het ram geheugen.
                    Er bestaat ook zoiets voor de grafische kaart (GPU-Z).

                    Bij dual channel inderdaad bij voorkeur je geheugen in paren monteren (volgens de kleuren van de geheugenbank, meestal dus 2+2 slots). En per paar identieke geheugens monteren. 2 GB zal inderdaad een groot verschil maken in vergelijking met 512 MB.
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Medion pc geheugen upgrade

                      Even afwezig geweest maar nu één en ander gecheckt: er zitten 2 latjes van 256 MB in. Gegevens van het progje cpu-z: 512 MB DDR, DRAM frequency: 199,5 MHz. ?? (zelfs geen 333 MHz of gaat het hier over totaal iets anders?)
                      Dus volgens Nete best de oude niet behouden maar eruit en vervangen door 2 nieuwe van 1 Gb !
                      Gr.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Medion pc geheugen upgrade

                        Wel jammer dat het blijkbaar nog DDR rams zijn, want op het ogenblik is dat oud grut zowat het duurste om te kopen...

                        Normaal geeft dat tooltje ook merk en type geheugen aan. Als je enkel die info krijgt zal die DDR-ram blijkbaar dat SPD niet ondersteunen (Die SPD is de truuck waarmee de geheugenmodule aan het moederbord doorgeeft van welk type hij is).
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Medion pc geheugen upgrade

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                          512 MB DDR, DRAM frequency: 199,5 MHz. ?? (zelfs geen 333 MHz of gaat het hier over totaal iets anders?)
                          Ik dacht dat je dat x 2 moet vermenigvuldigen, zal dus wel 400 MHz geheugen zijn, indien er 4 slots zijn dan kan je die twee laten zitten en een ander koppel kopen (2 x 512 of 2 x 1 GB. Persoonlijk zou ik eerder voor 2 x 512 gaan,je krijgt dan uiteindelijk 1,5 GB, en het blijft qua uitgave binnen de perken).

                          Normaal zie je die snelheid ook even op het scherm tijdens de start, als je bij het booten een keer op de TAB toets duwt.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Medion pc geheugen upgrade

                            Ik volg Nete 100%. Die oude rams niet meer gebruiken lijkt me ook jammer.
                            En DDR staat voor "Double Data Rate" wat betekent dat ze op de dubbele frequentie van de FSB (Front Side Bus) werken (reageren zowel op de stijgende als dalende flank van de klokpuls).
                            Die FSB was vroeger meestal 200 Mhz. Dan heb je zogenaamd 3200 DDR ram geheugen nodig (200 Mhz *2*8bits/byte=3200 Mb/s)
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #15
                              Re: Medion pc geheugen upgrade

                              Bedankt jongens voor de reacties. Ik ben hier aan het bijleren. Straks wordt ik nog een freak!

                              Comment

                              Working...
                              X