Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tomatenprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tomatenprobleem

    Het zaad van één van m'n vleestomaten van vorig jaar zaaide ik dit jaar. 30 zaadjes leverden 30 plantjes op (had nooit gedacht dat ze zelfs zouden lukken). Als de plantjes groot genoeg waren heb ik ze in volle grond uitgezet, de helft in onze glas serre, de andere helft in onze plastiek serre.

    Om zeker geen plaag te hebben, heb ik alle plantjes enkele keren besproeid met Cuprex.

    De tomaten in de glas serre zijn kleiner en hebben we al eerder van kunnen eten, die van de plastiek serre zijn stukken groter. Tot daar niks mis aan.

    Wat is nu het probleem? 3/4 van de tomaten in de plastiek serre begonnen (enkel en alleen) onderaan de vruchten bruine stippen te vertonen. Langzaam aan werden die vlekjes groter tot ze één grote platte bruine vlek waren, nog voor de tomaten rijp zijn
    Als de tomaten dan rijp zijn en ik ze doormidden snij, dan is enkel het onderste gedeelte van de tomaat volledig zwart, terwijl al de rest perfect eetbaar én lekker is.

    In onze glas serre heb ik daar geen enkel probleem mee. Die vruchten kunnen maar zo mooi zijn.
    In de plastiek serre heb ik vorig jaar een tomatenplaag gehad.

    Weet iemand wat de oorzaak kan zijn, zodat ik volgend jaar met een gerust hart mooie gezonde tomaten kan bekomen?

    Mvg,
    Frederic

  • #2
    Re: Tomatenprobleem

    denk....de aardappelziekte?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Tomatenprobleem

      Ik heb van een buur ook zulke plantjes gekregen ttz verder gekweekt uit zaden van geoogste tomaten .. krek hetzelfde probleem .. is duidelijk een schimmelziekte .. Phytophtora? Phytium? er zijn er genoeg .. De gekochte tomatenplanten die buiten aangeplant zijn en er vlak naast staan produceren dit jaar tomaten zo groot als kanonballen en geen vlekje te bespeuren niet op plant blad of vrucht ..

      Comment


      • #4
        Re: Tomatenprobleem

        Hier kan je vel info vinden :

        zoek het juiste beeld en je hebt je antwoord.



        Tip : tomaten behoren tot de zelfde familie als aardappelen.
        Wat goed is voor die is ook goed voor tomaten.

        Een zeer goede meststof voor tomaten is patenkali

        www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

        Comment


        • #5
          Re: Tomatenprobleem

          Is het neusrot ?

          Comment


          • #6
            Re: Tomatenprobleem

            Is het niet zo dat je tomaten niet elk jaar op dezelfde plaats mag planten ?
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Tomatenprobleem

              *****
              Last edited by Guest13; 23 augustus 2010, 23:54. Reden: *****

              Comment


              • #8
                Re: Tomatenprobleem

                Witziekte, komt vooral veel voor in plastic serres.
                Dus vermoed dat het dat wel eens zou kunnen zijn.


                En inderdaad je kan je leven lang planten op de zelfde plaats hoor
                Maar word niet aangeraden omdat elke plant verschillend voedsel uit de grond haalt.
                Dus raadzaam is dat je om de paar jaar eens van plaats wisselt.

                Comment


                • #9
                  Re: Tomatenprobleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
                  Dus raadzaam is dat je om de paar jaar eens van plaats wisselt.
                  net als met aardappelen, in Nederland zelfs verplicht.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tomatenprobleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                    Dat is een "oud gezegde" maar daar is niks van waar ik plant al 7 jaren, in ( ook toevallig 1 glazen serre en een plastieke ( wel echte look als serre : dus zo geen boog serre met "losse" plastiek over.)
                    Zo kan wel "bodemmoeheid" ontstaan, dit komt ten gevolge van aaltjes... en door een gebrek aan messtoffen.
                    Last edited by Dirk007; 12 september 2010, 19:46.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tomatenprobleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                      Zo kan wel "bodemmoeheid" ontstaan, dit komt ten gevolge van aaltjes... en niet door een gebrek aan messtoffen.
                      bodemmoeheid wegens nematoden? bah ja jong ... waarom niet .. hier wordt tuinbouwkundig nogal eea doormekaar gekluts net als in de fotografie

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tomatenprobleem

                        *****
                        Last edited by Guest13; 23 augustus 2010, 23:53. Reden: *****

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tomatenprobleem

                          Bedankt voor de reacties.
                          Als ik het zo lees, zal het wel komen door de vochtigheid.
                          Ik heb enkele keren de serre overdag gesloten gelaten terwijl het toch zonnig werd in de namiddag. Waarschijnlijk zal er zich door de warmte condens gevormd hebben op de tomaten die op zijn beurt zorgde voor dit resultaat.
                          Volgend jaar laat ik die dag en nacht open staan eens er zich vruchten beginnen te vormen.

                          @scherpie: die paardemest, is dat in gedroogde vorm (korrels)?

                          Mvg,
                          Frederic

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tomatenprobleem

                            *****
                            Last edited by Guest13; 23 augustus 2010, 23:53. Reden: *****

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tomatenprobleem

                              Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                              die paardemest is "echte" mest, maar een 3 jaar geleden had ik geen, en dan heb ik gedroogde koemest gekocht in zakken bij den bloemist. ( die paardemest krijg ik gratis ))
                              Als je een serre hebt met een "echt raam".. Ik had vroeger ook dat probleem, ( nu niet meer met die komkommer, en pompoen enzo...) maar anders: http://www.collishop.be/collishop/nl...OP__AUTOMALUXE : dat kan je gemakkelijk op elk raam zetten ( bij een plastiek serre moet je wat gaatjes boren, bij mijn aluminium was dat op 2 minuten geplaatst, en dat werkt geweldig, en dan ben je ervan af dat je serre, raam open, raam toe.....). Alhoewel dat ik van condens in die aluminim gene last heb, maar is toch gemakkelijk, "regelt" eigenlijk den temperatuur in je serre, en in een plastiek serre de condens ook nog een beetje : heb er veel minder last van.
                              Dat paardemest : weet je genen met paarden zitten ( liefst op vlas ) want die hebben graag dat je dat komt halen op stro daar ben je minder mee, dat verteerd niet zo gauw, is niet op ne winter weg.
                              Ben je zeker er dat paardenmest zo goed is? Ik ben ook een buitenjongen en heb altijd gehoord dat koeienmest beter is dan paardenmest. Paardenmest noemde men hier "warm" mest en deugt in feite niet voor een groententuin.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X