Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op zoek naar stukje natuur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • op zoek naar stukje natuur

    hoi BD vrienden
    is er iemand van jullie die een mooi stukje natuur weet liggen in de omstreken van Beernem (of Brugge) waar er veel juffers of libellen zitten ,dit met doel voor macrofotografie ,ik ga dikwijls naar de warandeputten ,of soms langs de vaart hier in mijn streek ,maar een echt gebiedje waar er veel juffers en libellen te vinden zijn ,dat vind ik niet ,mag ook juist over de Nederlandse grens zijn ,vb in de streek van Aardenburg ,dat ligt allemaal niet zover af voor mij.
    dank voor jullie hulp

  • #2
    Re: op zoek naar stukje natuur

    Misschien de Uitkerkse Polders?
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

    Comment


    • #3
      Re: op zoek naar stukje natuur

      Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
      Misschien de Uitkerkse Polders?
      ja daar ben ik ook al enkele keren geweest ,wel goed voor vlinderkes en kleine insecten ,maar heb daar nog maar weinig libellen en juffers tegengekomen ,wel zeer goed voor vogelfotografie .
      dank alvast voor jou tip

      Comment


      • #4
        Re: op zoek naar stukje natuur

        Ik ga geregeld naar het bos van Tillegem. Daar zitten wel libellen/juffers, maar een echte hotspot kun je het niet noemen (ik vind daar hooguit enkele bedauwde libellen over de hele zomerperiode). Soorten: oeverlibel/plasrombout/platbuik/heidelibel sp., vuurjuffer/lantaarntje/azuurwaterjuffer, buiten de plasrombout geen echt zeldzame soorten. De heidelibellen zijn er vanaf deze periode wel alomtegenwoordig, die zijn ook vrij makkelijk te fotograferen wanneer ze actief zijn (maar die zitten zeker ook aan de warandeputten).

        De recente introductie van een klein vijvertje achter het kasteel heeft wel potentieel naar komende jaren toe.

        In de nabije omgeving van Brugge zijn er volgens mij geen gebieden die écht rijk zijn aan libellen. Mijn mond viel bijna open van verbazing toen ik afgelopen lente een natuurgebied in Vl. Brabant bezocht en moest opletten om niet op de bedauwde libellen te trappen.

        Via de site waarnemingen.be kun je ook wel één en ander opzoeken, bijvoorbeeld alle waarnemingen van libellen in het gebied Brugge (link). Zo kun je wel een idee krijgen van wat waar vliegt. Het meest interessante dat je kunt doen imho is het aanleggen van een kleine tuinvijver. Zo krijg je op termijn libellen en juffers in eigen tuin, en je hebt 1000% meer kans om een uitsluiping te zien.

        PS: Het is vooral jammer dat er bij de warandeputten geen grote weiden toegankelijk zijn: daar zou de kans op het vinden van bedauwde libellen toch groot moeten zijn. Ook is het enorm jammer dat de Leiemeersen (daar niet ver vandaan) niet toegankelijk zijn. Daar is heel wat open gebied, en heeft misschien wel het meeste potentiëel naar libellen/juffers toe in de directe omgeving van Brugge.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: op zoek naar stukje natuur

          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
          Ik ga geregeld naar het bos van Tillegem. Daar zitten wel libellen/juffers, maar een echte hotspot kun je het niet noemen (ik vind daar hooguit enkele bedauwde libellen over de hele zomerperiode). Soorten: oeverlibel/plasrombout/platbuik/heidelibel sp., vuurjuffer/lantaarntje/azuurwaterjuffer, buiten de plasrombout geen echt zeldzame soorten. De heidelibellen zijn er vanaf deze periode wel alomtegenwoordig, die zijn ook vrij makkelijk te fotograferen wanneer ze actief zijn (maar die zitten zeker ook aan de warandeputten).

          De recente introductie van een klein vijvertje achter het kasteel heeft wel potentieel naar komende jaren toe.

          In de nabije omgeving van Brugge zijn er volgens mij geen gebieden die écht rijk zijn aan libellen. Mijn mond viel bijna open van verbazing toen ik afgelopen lente een natuurgebied in Vl. Brabant bezocht en moest opletten om niet op de bedauwde libellen te trappen.

          Via de site waarnemingen.be kun je ook wel één en ander opzoeken, bijvoorbeeld alle waarnemingen van libellen in het gebied Brugge (link). Zo kun je wel een idee krijgen van wat waar vliegt. Het meest interessante dat je kunt doen imho is het aanleggen van een kleine tuinvijver. Zo krijg je op termijn libellen en juffers in eigen tuin, en je hebt 1000% meer kans om een uitsluiping te zien.

          PS: Het is vooral jammer dat er bij de warandeputten geen grote weiden toegankelijk zijn: daar zou de kans op het vinden van bedauwde libellen toch groot moeten zijn. Ook is het enorm jammer dat de Leiemeersen (daar niet ver vandaan) niet toegankelijk zijn. Daar is heel wat open gebied, en heeft misschien wel het meeste potentiëel naar libellen/juffers toe in de directe omgeving van Brugge.
          dank thierry ; ik zal zeker het tillegem eens een bezoekje brengen gewapend met mijn toestelleke
          de warandeputten bezoek ik dikwijls ,maar vind dat het er dit jaar maar triestig bij ligt ,ook staan de putten bijna zo goed als droog ,vorig week ben ik nog geweest en alles was weggemaaid praktisch geen bloemen meer ,alleen in het middelste gedeelte was het nog te doen;
          en dat vijverke in mijn tuin dat heb ik ,het is maar 4 m² maar daar heb ik toch al wat fotookes op dit forum van mogen plaatsen

          hartelijk dank voor je tips ,miss komen we elkaar daar nog eens tegen

          Comment


          • #6
            Re: op zoek naar stukje natuur

            Natuurgebied 'de fonteintjes' in Blankenberge. Een prachtig stukje natuur.
            Ik lees:
            Duingebied tussen Blankenberge en Zeebrugge : Er werden 13 soorten libellen in het gebied gedetermineerd
            Zie: http://www.zwinstreek.eu/zs/index.ph...Abwk&Itemid=53
            Homo Sapiens Pentaxiensis

            Comment


            • #7
              Re: op zoek naar stukje natuur

              Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
              Natuurgebied 'de fonteintjes' in Blankenberge. Een prachtig stukje natuur.
              Ik lees:
              Duingebied tussen Blankenberge en Zeebrugge : Er werden 13 soorten libellen in het gebied gedetermineerd
              Zie: http://www.zwinstreek.eu/zs/index.ph...Abwk&Itemid=53
              ha ha ,ook ééntje om eens uit te proberen
              veel dank Peter

              Comment


              • #8
                Re: op zoek naar stukje natuur

                Stationsput in Eernegem.

                Groeten.

                Ronald
                Groeten. Ronald

                Comment


                • #9
                  Re: op zoek naar stukje natuur

                  Gebied fonteintjes lijkt idd. erg interessant
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: op zoek naar stukje natuur

                    Er ligt ook een streepje natuur van in Oostduinkerke naar de Hoge Blekker waar nogal beestjes rondhangen

                    En is er in het Zwin en omgeving niks ?
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                    Comment


                    • #11
                      Re: op zoek naar stukje natuur

                      Oorspronkelijk geplaatst door nmr Bekijk bericht
                      Stationsput in Eernegem.

                      Groeten.

                      Ronald
                      dank u Ronald

                      Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                      Er ligt ook een streepje natuur van in Oostduinkerke naar de Hoge Blekker waar nogal beestjes rondhangen

                      En is er in het Zwin en omgeving niks ?
                      dit is goed om te weten Frans als ik eens in de streek moet zijn ,want oostduinkerke ik ook al gauw zo'n 65 km rijden van bij mij ,het zwin ben ik ook al enkele keren geweest maar dit is niet de plaats voor libellen en juffers ,wel veel vlinderkes en vooral de vogels.
                      ook dank Frans

                      Comment

                      Working...
                      X