Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strobist op locatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Strobist op locatie

    Beste ervaren strobisten,

    wie kan mij een up-to-date lijstje bezorgen van apparatuur die een strobist NU minimaal nodig heeft om op locatie te fotograferen?

    Wat ik graag zou weten:

    1) een softbox of paraplu? en/of
    2) een reflectiescherm? en/of
    3) additionele flitsers? (bezit nu een Nikon SB-800 en SB-25)
    4) minimale ervaring nodig?

    Men heeft mij gevraagd om een reportage te maken van een vrouwelijk model (familiekring). Mijn ambitie ligt niet om dit op een wekelijkse basis te doen maar ik wil wel de (onmogelijke) perfectie nastreven.
    Geen minimaal of maximaal budget. Ik investeer liever in degelijk materiaal nu, dan later een andere softbox, reflectiescherm of paraplu aan te kopen omdat de eerste aankoop een miskoop was.

    Het uiteindelijke resultaat zal natuurlijk veel afhangen van de ervaring (die ik als toekomstig strobist nu niet heb), maar goed materiaal is al half gewonnen?

    Ik heb nu het volgende Nikon basis materiaal:

    D300, SB-800, SB-25, 70-200 2.8, 18-200 3.5-5.6, 24-85 2.8-4.0, 50 1.4, 35-70 3.3-4.5
    Gitzo tripod carbon

    Alvast bedankt voor jullie eerlijke reactie!

    Groeten,
    Dirk
    Website: https://www.dirkchristiaens.photography
    Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

  • #2
    Re: Strobist op locatie

    Een DSLR met lens, batterij en geheugenkaart.
    Een transmitter/receiver.
    Een flits die je manueel kan instellen met opgeladen batterijen.
    Weten hoe je manueel je toestel moet instellen.
    Dat is het minimum voor strobisme.

    Comment


    • #3
      Re: Strobist op locatie

      Ik zou zeggen zandzakjes of gewicht om te zorgen dat de boel niet omver waait (zegt een 'ervaringsdeskundige' )

      Ik stel voor dat je eens het sticky bekijkt in het strobist forumonderdeel. Daar staat alles uitgelegd.
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Strobist op locatie

        Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Nikon Bekijk bericht

        Het uiteindelijke resultaat zal natuurlijk veel afhangen van de ervaring (die ik als toekomstig strobist nu niet heb), maar goed materiaal is al half gewonnen?
        beste Dirk,

        zoals reeds vermeld lees de sticky van dit forum, daar staat alles in wat je nodig hebt...

        maar... Goed materiaal is NIET half gewonnen... a fool with a tool is still a fool...

        je moet de basis beginselen leren, dat kan je door te lezen en te oefenen of door een workshop of cursus te volgen... als je't interesseert ik geef binnenkort in september een nieuwe strobist workshop.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Strobist op locatie

          ik geef binnenkort in september een nieuwe strobist workshop.
          Daar heb ik ook wel interesse voor, waar en wanneer (uren) zou deze doorgaan ?
          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

          BD1614BE

          Comment


          • #6
            Re: Strobist op locatie

            Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
            Daar heb ik ook wel interesse voor, waar en wanneer (uren) zou deze doorgaan ?
            de strobist workshop gaat door op 26 september, de locatie is leuven (groot begijnhof), van 10u tot 17-18u (dikwijls blijven deelnemers nog langer plakken, als de modellen d'r zin in hebben...)

            ik breng in de loop van deze week de website up to date, dan kan je daar inschrijven.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Strobist op locatie

              Ik heb me zelf alvast ook ingeschreven op je site om op de hoogte gehouden te worden. Lijkt me wel interessant.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #8
                Re: Strobist op locatie

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                de strobist workshop gaat door op 26 september, de locatie is leuven (groot begijnhof), van 10u tot 17-18u (dikwijls blijven deelnemers nog langer plakken, als de modellen d'r zin in hebben...)

                ik breng in de loop van deze week de website up to date, dan kan je daar inschrijven.
                de site is up to date...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Strobist op locatie

                  Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb ondertussen al wat videos bekeken van deze mijnheer:



                  Hij gebruikt blijkbaar materiaal van Calumet, maar ik weet niet of dit materiaal OK is om mee van start te gaan. Ik dacht aan deze set:



                  Misschien de 400 watt beter geschikt ipv 200w. Wat ik mij afvraag of deze set compatibel is met mijn Nikon D300? Is de ingebouwde optical photo cell voor de draadloze flash sync voldoende of moet ik nog iets anders hebben om te syncen met de flash units?

                  Dirk
                  Website: https://www.dirkchristiaens.photography
                  Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Strobist op locatie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Nikon Bekijk bericht
                    Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb ondertussen al wat videos bekeken van deze mijnheer:



                    Hij gebruikt blijkbaar materiaal van Calumet, maar ik weet niet of dit materiaal OK is om mee van start te gaan. Ik dacht aan deze set:



                    Misschien de 400 watt beter geschikt ipv 200w. Wat ik mij afvraag of deze set compatibel is met mijn Nikon D300? Is de ingebouwde optical photo cell voor de draadloze flash sync voldoende of moet ik nog iets anders hebben om te syncen met de flash units?

                    Dirk
                    je verandert hier wel van idee... dit is studio belichting, zowel het filmpje als het materiaal... is het dit wat je wilt? heb je een ruimte hiervoor? Studio werk is een heel andere discipline...

                    Op locatie herken je eerst en vooral licht en voeg je licht toe waar nodig... in studio creëer je alle licht...

                    er is geen relatie tussen een studio set-up en een camera... Elke camera kan er mee werken... maar ook hier, moet je mee leren werken...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Strobist op locatie

                      Hallo Koen,

                      ik begrijp je opmerking. In beide gevallen voor studio of locatie zal ik toch paraplu's of een softbox nodig hebben?
                      Stel dat ik op locatie ben, dan kan ik in geval er geen stroom aanwezig is de paraplu's gebruiken met mijn SB800, als er wel stroom is kan ik toch beter de flash units gebruiken? Of ben ik helemaal verkeerd?

                      Ik heb zelf geen ruimte ter beschikking.

                      Dirk
                      Website: https://www.dirkchristiaens.photography
                      Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Strobist op locatie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Nikon Bekijk bericht
                        Hallo Koen,

                        ik begrijp je opmerking. In beide gevallen voor studio of locatie zal ik toch paraplu's of een softbox nodig hebben?
                        Stel dat ik op locatie ben, dan kan ik in geval er geen stroom aanwezig is de paraplu's gebruiken met mijn SB800, als er wel stroom is kan ik toch beter de flash units gebruiken? Of ben ik helemaal verkeerd?

                        Ik heb zelf geen ruimte ter beschikking.

                        Dirk
                        je zal zelden een interessante locatie vinden met stroom aanwezig
                        studio materiaal is niet altijd geschikt om te gebruiken voor strobisme (softboxen bijvoorbeeld zijn verschillend, statieven zwaarder, etc...)
                        Als je geen studio locatie hebt, dan zou ik niet investeren in studio materiaal voor die éne keer per jaar dat je het wel kan gebruiken... Trouwens die calumnet dingen zijn niet slecht hoor! maar niet geschikt voor dit werk.
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Strobist op locatie

                          OK, ik zal dus duidelijk aan een workshop moeten deelnemen
                          Website: https://www.dirkchristiaens.photography
                          Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Strobist op locatie

                            Een eenvoudig studiosetje in combinatie met bijvoorbeeld een Tronix Explorer kan ook leuk zijn.

                            Ik heb zelf een uitgebreide strobist kit maar daarnaast ben ik meer en meer aan het overschakelen op Elinchrom studiolampen in combinatie met een Tronix Explorer 2400XT SE. Een combinatie die weliswaar groter is maar dan toch weer meer mogelijkheden geeft. Reden nummer 1 om voor zo'n combo te gaan was voor mij het vermogen van de flitsers + grote mooie modifiers kunnen gebruiken.

                            Eén tip die ik je geef: denk goed na op voorhand wat je nodig gaat hebben. Anders ga je een hoop brol kopen dat je zelden of nooit gaat gebruiken en je gaat er veel voor betalen. Vroeger was dit niet zo een probleem aangezien alles heel goedkoop was, maar sinds het strobisme zo populair is zijn de prijzen enorm de hoogte in gegaan. Kijk maar naar de prijzen van occasie speedlights, die zijn soms krankzinnig hoog.
                            De tijd dat strobist sowieso low budget was is voorbij in mijn ogen.

                            Nog een tip bij het werken op locatie: neem een assistent mee als je kan. Er zal zeker wel een vriend/vriendin een dagje mee willen komen helpen.

                            En ja, lees zeker en vast strobist.com, ik was vroeger iemand die enkel met natuurlijk licht werkte maar sinds ik praktisch alles van flitsen heb geleerd via strobist.com is er een heel nieuwe wereld opengegaan voor mij. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen gebruik meer maak van natuurlijk licht, in tegendeel.
                            mijn website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Strobist op locatie

                              Vandaag dus naar de workshop geweest.

                              Al zitten er veel missers tussen mijn foto's, doch ontzettend veel bijgeleerd en de zin om er mee verder te doen is alom tegenwoordig!


                              Bedankt Koen!
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X