Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fietsendrager en trekhaak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fietsendrager en trekhaak

    Ik ben van plan een fietsendraager voor 4 fietsen te kopen voor op de trekhaak van de auto. Ik heb nog geen trekhaak op de auto staan. Het gaat om een opel zafira. Kun je hier makkelijk zelf een trekhaak onder plaatsen of zou ik dit best door de garage laten doen en is een fietsen drager van 4 fietsen niet te lang om op deze auto te plaatsen. Ik heb horen vertellen als je een verkeersdrempel afrijd met zoiets dat je moet oppassen dat de achterkant dan niet op de grond komt? Iemand ervaring met een fiestendrager voor 4 fietsen?

    Alvast bedankt.
    Sony A550 18-55 en 55-200

  • #2
    Re: fietsendrager en trekhaak

    Zoiets zou ik toch door een garage laten plaatsen.
    Weet bovendien dat je na het plaatsen van een trekhaak naar de keuring moet.

    Comment


    • #3
      Re: fietsendrager en trekhaak

      1. Trekhaak moet altijd gekeurd worden na plaatsing. Last tot 750 kg is eenmalige keuring, hogere last is jaarlijkse keuring.

      2. Heb zelf een fietendrageer voor 4 fietsen, ooit eens gekocht bij Macro, Italiaanse makelijk. Loodzwaar om te plaatsen op de haak plaatsing fietsen niet gemakkelijk wat ruimte per fiets juist iets te klein, bevestiging banden met losse geweven bandjes, dus moeilijk. Anderzijds al enkele malen met die fietdrager met zijn 4 fietsen naar Zuid-Frankrijk gereden zonder probleem, ook zonder probleem met een verkeersdrempel. Ik ben zelf naar een alternatief voor die drager aan het kijken. De beste en lichtste dragers zijn van Thule. Die hebben een drager tot 3 fietsen, waarbij mits een extra gadget een 4e fiets kan gemonteerd worden. Let op want die 4e fiets is beperkt in gewicht tot 15 kg volgens de richtlijnen van Thule. Er bestaan ook kleine wagentjes voor fietstransport (enkelasser met montage voor fietsen, soms ook met in het midden een bak om nog bagage mee te voeren). Prijs van die karretjes is vergelijkbaar met het Thulesysteem.

      Comment


      • #5
        Re: fietsendrager en trekhaak

        Als aanvulling op bovenstaande nog een andere van Uebler http://www.uebler.nl/p3.htm

        Comment


        • #6
          Re: fietsendrager en trekhaak

          In geen geval iets monteren wat niet op de trekhaak vaststaat.

          Ik heb ooit een fietsrek van Thule geleend wat op het kofferdeksel gemonteerd werd, met 3 fietsen.
          Na nog geen 10 km ben ik teruggekeerd omdat ik het niet vertrouwde.

          Ook met 4 fietsen op de trekhaak toch goed opletten met je gewichtsverdeling.
          Als je dan nog zware bagage meeneemt en je auto voorwielaandrijving heeft, dan weet je alvast waarom je voorwielen af en toe eens doorslippen.

          Ik zag laatst bij Auto 5 een drager die vastgemaakt werd aan de trekhaak, maar ook nog één steunwiel had. Dat leek meeen goede oplossign die compact bleef, en niet te veel extra last geeft helemaal achteraan.

          De beste, maar duurste oplossign is natuurlijk een goed aanhangwagentje.

          Trouwens, als de afstanden niet al te groot zijn (meerverbruik, alhoewel), kan je ze misschien ook op het dak zetten met een goede dakdrager, als je de kosten voor de trekhaak wil uitsparen.

          Comment


          • #7
            Re: fietsendrager en trekhaak

            Ik heb bij een garage die alleen maar trekhaken plaatst eentje erop laten monteren voor 275 euro en voor 100 euro meer eentje die je kan afhalen.
            Daar verkopen ze ook fietsendragers en dus ook gratis advies...of verkoopstrukken zoals je het zelf wil..Neen hoor die mensen zijn daar eerlijk.
            1 tip:Als je de trekhaak laat keuren dan laat je best de hele auto doen.Als hij al niet pas gekeurd is hé?
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #8
              Re: fietsendrager en trekhaak

              4 fietsen deden we altijd op't dak

              2 fietsen met zo'n drager aan het kofferdeksel, dat waren wel fietsen van minder dan 10kg.

              Wel in alle gevallen extra vastgesnoerd.

              Comment


              • #9
                Re: fietsendrager en trekhaak

                Er is nog een misverstand.

                Als je de wet strikt bekijkt, dan moet je trekhaak alleen gekeurd zijn ALS je er een aanhangwagen van meer dan 500 (of750kg) aan zal hangen.
                Als je de trekhaak alleen gebruikt voor fietsen is een keuring niet nodig.

                Trouwens, die keuring is een lachertje. Ze kloppen eens met de hamer tegen je 'bol' en als dat goed 'klinkt' is het in orde.

                Comment


                • #10
                  Re: fietsendrager en trekhaak

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Er is nog een misverstand.

                  Als je de wet strikt bekijkt, dan moet je trekhaak alleen gekeurd zijn ALS je er een aanhangwagen van meer dan 500 (of750kg) aan zal hangen.
                  Als je de trekhaak alleen gebruikt voor fietsen is een keuring niet nodig.

                  Trouwens, die keuring is een lachertje. Ze kloppen eens met de hamer tegen je 'bol' en als dat goed 'klinkt' is het in orde.
                  Dit klopt niet denk ik. Ik ken iemand die met een nieuwe wagen elk jaar naar de keuring moest omdat er een trekhaak van fabriekswege was geplaatst.

                  Je moet ook oppassen dat je het maximaal toegelaten gewicht op de bol niet overschrijdt. Staat op het gelijkvormigheidsattest. Bij mij is dat 60 kg. Dus fietsdrager + fietsen mogen maximaal 60 kg wegen. Tenzij je 4 racefietsen plaatst zul je vlug over dat gewicht zitten.
                  Comfortably numb with my Pentax

                  Comment


                  • #11
                    Re: fietsendrager en trekhaak

                    Wat betreft de technische keuring van de trekhaak en de geldigheidsduur van de keuring kan je het een en ander lezen op de site van wegwijs in het Belgisch verkeers regelement .

                    Daar wordt o.a. het onderstaatnde vermeld:
                    • Vanaf 1 juli 2001 moeten de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, uitgerust met een koppelingsinrichting (trekhaak) gebruikt voor het slepen van aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van méér dan 750 kg, ter keuring aangeboden worden voor hun eerste in verkeerststelling of de datum van opnieuw in verkeer stellen en vervolgens elk jaar.
                    • De trekhaken die enkel gebruikt worden voor het slepen van lichtere aanhangwagens (max. 750 kg) of als fietsendrager of motordrager, zijn slechts aan de keuring onderworpen voor de eerste in verkeerstelling van het voertuig dat ermee uitgerust is en vervolgens elk jaar vanaf het ogenblik dat het voertuig vier jaar oud is geworden.
                    Jan Akkermans
                    (BD1097BE)
                    Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                    Comment

                    Working...
                    X