Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen: scherpstelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen: scherpstelling

    Als je met een Canon (1000d -40d) bij weinig licht een flitsopname wil maken, krijgt-ie het soms moeilijk met scherpstelling, geeft een"busy"signaal met korte flitsstoten(wat irritant is als je mensen fotografeert).
    Kent iemand een practisch truukje om dat te vermijden?

  • #2
    Re: Flitsen: scherpstelling

    die eerste flitsstoten is om enerzijds de rode ogen te vermijden en anderzijds te toestel scherp te laten stellen.
    Je kunt dit uitzetten maar loopt het gevaar op onscherpefoto's en rode ogen.
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen: scherpstelling

      Rode ogen vermijden door voorflitsen met een dslr is bull****, dus zet dat maar uit en gebruik, als je nog rode ogen zou hebben, je software.
      En als je om voorflitsen te vermijden bij geen licht wil scherpstellen stel dan manueel scherp hé...
      Last edited by pol parasol; 7 augustus 2010, 14:04. Reden: typo (klotemac)

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen: scherpstelling

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        .
        En als je om voorflitsen te vermijden bij geen licht wil scherpstellen stel dan manueel scherp hé...
        ....bij weinig licht
        ... in de duisternis :
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen: scherpstelling

          Het enige truukje dat echt werkt is dan een externe flitser waar een scherpstellicht is ingebouwd (of manueel scherpstellen, maar dat is ook niet zo gemakkelijk als er niet veel licht is).
          Je kan die scherpstel-pre-flash mode uitschakelen in de cameramenu's, maar dan kan de camera niet meer scherpstellen als er niet voldoende licht is.
          Dat is dus ook niet de oplossing die je zocht.

          Verwar ook die scherpstel-pre-flash niet met de "rode ogen" functie, wat dat zijn twee verschillende zaken. De scherpstel-pre-flash heeft als funcie om de camera te laten scherpstellen, de "rode ogen" functie zou de kans op rode ogen moeten verminderen.
          In de praktijk werkt die rode ogen functie niet altijd even goed, ik heb zelfs de indruk dat de meeste mensen daardoor hun ogen sluiten net op het ogenblik dat je een foto maakt. Op die manier heb je natuurlijk ook geen rode oogjes op de foto.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen: scherpstelling

            Een externe flitser zal de AF-assist met een bijna infraroodlicht vervangen, wat die stroboscoop dus wegneemt.

            Voor de anti rode ogenfunctie, dat werkt als volgt. Voor de eigenlijk flits zal de flitser enkele flitsen op voorhand afvuren, waardoor de pupillen van ogen gaan samentrekken en de opening dus minimaal wordt. Het gevolg daarvan is, dat het flitslicht veel minder hard weerkaatst wordt op het goed doorbloedde netvlies, daardoor rode ogen iig minder fel zijn. in tegenstelling tot pol en bart merk ik wel dat die functie relatief goed werkt, al is softarematig weghalen nog altijd het beste om gesloten ogen te vermijden, maar dat was in feite je vraag niet.

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen: scherpstelling

              Het grootste probleem bij rode ogen reductie zijn niet alleen de pre-flashes, maar nog veel erger vind ik dat je de foto niet maakt op het moment dat je wil.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Flitsen: scherpstelling

                scherptstellen op basis van je scherptediepte. bijna alle primes hebben scherptediepteschalen en op basis daarvan kan je gemakkelijk zien hoeveel scherptediepte je hebt en moet je maar tot ongeveer een meter kunnen inschatten hoever je onderwerp weg is.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment

                Working...
                X