Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

    Hoi,

    Ik vroeg me af wie in RAW trekt en hem achteraf met PS als jpeg optimaliseert,
    of jullie nog steeds de RAW's houden (of enkel van de beste fotos) of enkel JPEG's ?

    Wie weet trek je ergens een topfoto en vraagt men een beetje nabewerking ofzo in een magazine, ik zeg maar iets

    Bedankt,
    2010

  • #2
    Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

    Ik hou alle RAW-files, van alle foto's sinds 2004 heb ik nog elke RAW beschikbaar.
    My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

    Comment


    • #3
      Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

      Ik hou alle RAW's, hi-res TIFF's (na PS) en Jpeg's waar nodig (web-versies etc)
      Have fun!
      EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

      Comment


      • #4
        Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
        Ik hou alle RAW's, hi-res TIFF's (na PS) en Jpeg's waar nodig (web-versies etc)
        Ik ook. Ik haal soms wel eens een oude raw terug boven (mijn PS kennis gaat nog steeds vooruit bv.).

        Maar ik overweeg wel om de slechte raw's er toch uit te gaan zwieren. Bv. bij macrofotografie zijn er in mijn geval wel veel missers waar ik echt niks meer mee aanvang
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

          Klopt, had ik er nog bij moeten zeggen. Bovenstaande klopt enkel voor RAW's na filtering. Al de rest gaat
          er zonder terugkijken uit. Niet scherp, focus op het verkeerde punt etc --> delete
          Have fun!
          EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

          Comment


          • #6
            Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

            Ik bewaar al mijn Raw's.
            Met steeds betere software (en opgedane kennis) kan het beter zijn om later een fijnere nabewerking te doen.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

              Mijn 'goede' raw-opnames staan op een externe harde schijf, al veel gezift dus !
              'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
              Grtjs, Jacky

              Comment


              • #8
                Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

                lightroom heeft de RAW's ook gewoon nodig, stel dat je later een export van een foto wil doen met een andere bewerking of andere resolutie of ...

                Je gooit toch ook niet je filmnegatiefjes weg.

                stupid question, next.

                Comment


                • #9
                  Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

                  altijd in org in raw

                  harde schijven kosten te weinig om de energie in te steken om te kuisen

                  maar wat me niet aanstaat overleeff de overgang camera naar pc niet
                  mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                  IMac/IPad/Mac Air 
                  D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

                    Ik archiveer alleen RAW-files.
                    Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                    Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                      lightroom heeft de RAW's ook gewoon nodig, stel dat je later een export van een foto wil doen met een andere bewerking of andere resolutie of ...

                      Je gooit toch ook niet je filmnegatiefjes weg.
                      Inderdaad, gooi nooit je RAW files weg, het enige bestand waarmee je zoveel méér kan aanvangen dan met gelijk welk ander bestandsformaat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

                        Inderdaad een logisch antwoord : altijd alle raws die bruikbaar zijn bijhouden (oof, iemand die net voor je lens loopt ... enz, die gaan er natuurlijk uit)

                        Ik heb elke raw die ik ooit gemaakt heb en die het bewaren waard is op vier externe schijven staan die per 2 elkaars 'mirror' zijn (een soort manuele Raid dus ) op mijn interne schijven staan dan weer alleen de verwerkte jpg's in originele resolutie en natuurlijk in web resolutie in de desbetreffende website backup's (yep, ik heb elke website ook in minstens drie plaatsen staan (1x intern en 2x extern)

                        Zoals reeds vermeld, de prijs van externe schijven is zo laag dat je geen enkel risico kan lopen ... ik overweeg zelfs om een extra, grote schijf aan te schaffen en daar nogmaals alles wat belangrijk is op te zetten en die dan in de bank in een kluis te steken ... of dit praktisch is weet ik niet, maar veilig zeker.

                        Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

                          Elke foto dat ik voor mezelf aanzie als mislukt gooi ik direct weg om geen overbodige schijfruimte te benutten maar van alle andere foto's hou ik elke versie dat ik ervan heb.

                          Domme vragen bestaan niet, waarom zou je niet mogen vragen hoe een ander dit doet.
                          Als er hier iemand wel al zijn RAW's zou weggooien na omzetting naar JPEG ... dan is dit zijn keuze en niet aan mij om hem dom te vinden.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

                            Ik bewaar de raw bestanden die door de initiële selectie komen.

                            Waarom zou je anders in raw fotograferen, als je ze niet wil bewaren? Doe dan gelijk jpg...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

                              Die slecht zijn, onscherp of compo niet leuk gaan er bij mij ommiddelijk de vuilbak in de rest hou ik tot ik mijn kistje in ga

                              Comment

                              Working...
                              X