Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

    Hi,

    Op onze vakantie nam ik onderstaande foto's, vlak na mekaar onder wat mij betreft dezelfde omstandigheden. Er waren niet echt wolken voor de zon, dus het licht bleef hetzelfde.

    Vanwaar komt het kleurverschil? Ligt dit aan de automatische keuze van witbalans? Bij selectie vind ik het nogal moeilijk om een keuze te maken tussen deze 2 foto's Is er één "juister" dan de ander? Mijn scherm is niet echt gecalibreerd dus dat maakt het nog een beetje moeilijker...

    Alvast thanks voor jullie comments!


    Nikon D90 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300mm VC 4-5.6 - AF-S 50mm F/1.4
    http://500px.com/kristofthys

  • #2
    Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

    nu is't een beetje moeilijk antwoorden omdat we geen referentie hebben. als je ter plaatse ook een foto met een grijskaart of nog beter met een colorchecker had genomen, dan kon je het nu heel precies doen volgens de realiteit, nu kan je het enkel op geheugen doen wat in praktijk neerkomt op het naar je eigen smaak afwerken. Op gevoel lijkt het me op mijn gecallibreerd scherm dat de onderste juister is, de bovenste lijkt me "te warm"

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

      Idd;, en de onderste lijkt mij ook net iets te koud.
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

        Yep, de bovenste foto lijkt mij ook te warm. Ik zie aan de schaduwen dat het redelijk op het midden van de dag was, dus de rode gloed kan hiet van de ondergaande zon zijn.
        Wat ik nogal eens zie bij beginnende fotografen is het verkkeerd gebruik van de "scene selection". Vaak geeft een selectie (dus bv landscape of sunset of portrait) een verkleuring van het beeld. Vaak wordt een foto in sunset stand door het toestel bewust wat roder gemaakt om een warmer beeld te krijgen.
        Ik zou zeggen vergelijk nog goed lijn voor lijn wat er in EXIF data van de foto staat. Er moet een verschil zijn, er moet een reden zijn waarom het toestel dit doet.
        Verder weet jij alleen wat de juiste opname was, want jij was erbij.
        Succes met fotograferen.
        Jacques Bakker
        www.fotohandig.be

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

          Even geprobeerd in PS met de wb in de ACR op het ronde zijkantje links en dan wordt foto 1 zoals 2.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

            Voor het (to the point) verschil in de EXIF, even een diff gedaan:

            < Focal Length In 35mm Format : 45 mm
            > Focal Length In 35mm Format : 52 mm

            < Max Aperture Value : 4.6
            > Max Aperture Value : 5.1

            < WB RB Levels : 2.0234375 1.19921875 1 1
            > WB RB Levels : 1.83984375 1.359375 1 1

            < AF Aperture : 4.6
            > AF Aperture : 5.2

            < Focal Length : 30.0 mm
            > Focal Length : 35.6 mm

            < Blue Balance : 1.199219
            > Blue Balance : 1.359375

            < Red Balance : 2.023438
            > Red Balance : 1.839844

            < Depth Of Field : 83.07 m (1.71 - 84.78)
            < Field Of View : 43.2 deg (2.66 m)
            < Focal Length : 30.0 mm (35 mm equivalent: 45.0 mm)
            < Hyperfocal Distance : 3.46 m

            > Depth Of Field : 9.65 m (1.96 - 11.61)
            > Field Of View : 37.8 deg (2.29 m)
            > Focal Length : 35.0 mm (35 mm equivalent: 52.0 mm)
            > Hyperfocal Distance : 4.66 m


            (< is de eerste foto, > is de tweede)

            Dus: andere positie, ander diafragma en je lichtmeter heeft dus ook nieuwe input gekregen.
            Dat die er dan een beetje naast zit tegenover de vorige foto is niet abnormaal. Hier is het wel wat
            extreem, maar ik zie niet onmiddelijk een goede verklaring. Ik zou eerder denken dat er misschien toch
            juist een wolkje of zo voor de zon kwam.
            Dus, het beste dat je kan doen is je WB rechttrekken in PS (of als je in RAW werkt voor je conversie).
            Have fun!
            EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

              Thanks voor de reacties!

              Zeer interessant om te zien dat er nog veeeeel te leren valt. Ik amuseer me alvast geweldig. Ik was wel eens benieuwd hoe ik dergelijke dingen ter plaatse best oplos. Al betwijfel ik eigenlijk of het verschil duidelijk te zien is op het LCD van mijn D90. Straks thuis eens bekijken...

              Thanks,
              Kristof
              Nikon D90 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300mm VC 4-5.6 - AF-S 50mm F/1.4
              http://500px.com/kristofthys

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

                Het is opmerkelijk dat er zo een groot kleurverschil in beide foto's zit. Ik zag naderhand ook dat er geen verschillen waar in de EXIF mbt scene selection of kleurbalans. Het lijkt er dus op dat het toestel deze kleurbalans niet goed heeft gekozen. Vaak is het ook mogelijk om een zelf een kleurbalans op het toestel in te stellen (b.v. bewolkt, zonnig, tl, flits etc). Dat wil ook nog wel eens een goede keuze zijn. Maarja het is o zo gevaarlijk als je dan vergeet deze instelling weer op automatisch terug te stellen.
                Aan de andere kant zijn kleine witbalans correcties redelijk eenvoudig uit te voeren achteraf (mits de foto niet in verzadiging is)
                Jacques Bakker
                www.fotohandig.be

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

                  foto's niet 100% gelijk qau beeldinhoud!!

                  vergelijk den onderkant!!

                  mijn idee: bij den ene zat het scherstelpunt (en dus ook lichtmeting) op rose en bij den anderen op't witte.

                  my 2 cents
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

                    Oscar heeft een D90, voor de bepaling van de witbalans wordt niet 1 punt of gebied genomen maar het wordt gemeten over het gehele scherm. Dit is onafhankelijk van de methode die gebruikt is voor de lichtmeting! Als ik kijk naar EXIF informatie is het niet te verklaren. Beide beelden zijn in samenstelling iets andere en iets anders belicht maar dat is geen verklaring voor het kleurverschil. Het lijkt erop dat de D90 gewoon in de fout is gegaan. Vraag blijft nog steeds staan. Waarom is het fout gegaan.
                    Jacques Bakker
                    www.fotohandig.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

                      In Adobe RAW zie je dat de opnames met verschillende instellingen zijn gemaakt.



                      Grtz,
                      Eric

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
                        In Adobe RAW zie je dat de opnames met verschillende instellingen zijn gemaakt.



                        Grtz,
                        Eric
                        da verklaart veel wb is anders
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

                          Even voor de duidelijkheid, de D90 heeft zelf gekozen voor een andere witbalans... Ik fotografeer altijd op AWB...
                          Nikon D90 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300mm VC 4-5.6 - AF-S 50mm F/1.4
                          http://500px.com/kristofthys

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag over kleurverschil tussen 2 foto's

                            Yep, daar heeft Oscar gelijk aan, in de EXIF data van de geposte foto's staat dat in beide gevallen AWB is gekozen. Hoe komt het nu dat Adobe Raw iets anders aangeeft.

                            Dan nog een vraagje van mijn kant, hoe komen jullie aan de RAW opnames?
                            Jacques Bakker
                            www.fotohandig.be

                            Comment

                            Working...
                            X