Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doopsel foto-reportage

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Doopsel foto-reportage

    Zondag moet ik voor familie foto's nemen op de doop in de kerk en achteraf op het feest. Kan er me iemand tips geven waarop ik moet letten of op welke instellingen ik best fotografeer? Met flits binnen of zonder flits? Ik bezit een Nikon D40x en zou zowieso de 17-55mm F2.8 DX lens huren voor optimale optische prestaties. Ben ook in het bezit van de Nikon SB-600 flitser.
    www.wimbylphotography.com
    https://500px.com/wimbyl
    https://www.flickr.com/photos/wimbyl/

  • #2
    Re: Doopsel foto-reportage

    hoop da de kerk niet te donker is!
    bij doop van ons dochter zat de fotograaf op iso 2000 of zelfs 3000 met een 2.8 lens
    was geen probleem, hij had een d3s

    en kerk hier in harelbeke is wel ferm licht. en de doopfond staat ook op een plaats met veel licht.

    flitsen zou ik zeker indirect doen!
    wit kaartje aande achterkant van je flits en deze schijn zetten!!
    test dit zeker in huis es en zie het verschil.
    iso 400 max 600 ofzo om zeker geen ruis te hebben en zoveel mogelijk sfeer te behouden.

    vooral de belangrijke momenten niet missen
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Doopsel foto-reportage

      Indien er te weing licht is om zonder flits te werken :

      Gebruik de hoogst mogelijke Iso voor je body waarbij je geen (of zo goed als geen) ruis hebt. (gn idee hoeveel dat bij een D40 is)

      Instellen op M
      Diafragma zo open mogelijk (afhangkelijk van de gewenste scheptediepte)
      Sluitertijd 1/40
      Indirect flitsen (een omnibounce op de flits is ook handig)

      Suc6

      Comment


      • #4
        Re: Doopsel foto-reportage

        zoek ook een beetje op hoe een doop normaal verloopt, dan weet je een beetje wat je te wachten staat. Er zijn een aantal belangrijke momenten die de familie zeker op foto wil.

        als atheist die liever in een drol stapt dan in een kerk, had ik er geen idee van wat nu waardevol was en wat niet bij het doopsel van mijn nichtje. Dan maar een gig of 6 volgeknald.

        Dat met dat water, is dat eigenlijk belangrijk? toen waren mijn kaartjes allemaal vol.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Doopsel foto-reportage

          Wim, ik zou een opstapje voorzien. Dan kan je mooie overzichtsfoto's maken, over de hoofden heen. Je kan daarvoor misschien ook een kerkstoel gebruiken, maar dan moet je je schoenen uitdoen :-).
          Zoals eerder gezegd, probeer te weten te komen hoe de viering verloopt. Er zijn momenten die je niet mag missen. (Anderzijds vind ik dat er op de doordeweekse doopviering teveel van die momenten worden gecreeerd. Blijf daarom soms ook eens ostentatief op je stoel zitten!)
          Dat opstapje is ook handig rond de doopvont, want daar is het dringen. Probeer iemand bij je te hebben als stabiliserende factor, anders dreig je omver te worden gelopen door nietsontziende kinderen.
          Ik zou niet teveel schrik hebben van een beetje ruis (800 - 1600 ISO), maar soms moet je echt flitsen. Bv. omdat je een kerkraam in je beeld hebt waar "veel te veel" licht doorkomt. Dan moet je wat korter belichten (korte sluitertijd) en het ontstane lichttekort plaatselijk bijflitsen.

          Comment


          • #6
            Re: Doopsel foto-reportage

            Ik heb enkele achter de rug.
            Het is meestal even snel voorbij als een wettelijke dus niet te lang talmen.
            Een van de dingen die gedaan worden "de hand oplegging" ouders en verwanten houden hun hand boven het kind. Ga op voorhand buiten even op de grond liggen en laat iedereen zijn handen boven u houden, dit is wat het kind ziet.
            Een doopvond is meestal mooi blinkend, gebruik de weerspiegelingen.
            Er word ook getekend net zoals bij een trouw, zorg dat je op voorhand weet waar en hoe zodat je een juiste plaats kunt kiezen, laat mensen nadat ze getekend hebben even naar u kijken, spreek dat op voorhand af.
            En loop niks om
            Veel geluk ermee.
            D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

            Comment


            • #7
              Re: Doopsel foto-reportage

              Oorspronkelijk geplaatst door Snickers Bekijk bericht
              Indirect flitsen
              Is het plafond van een kerk daarvoor niet te hoog?
              Jochenvde Photography
              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Doopsel foto-reportage

                Probeer het flitsen te vermijden.
                Zoals al eerder gezegd hier, het gaat supersnel.
                Iso zo hoog mogelijk !

                Ik heb een uur geleden eentje achter de rug.

                Dit waren mijn instellingen.

                5DmarkII : 24-70 2.8 = AUTO-ISO , camera op TV, 1/125 ste, diafragma's tss 2.8 en 4 op iso 1600 waren mogelijk. (lichte kerk)

                5DmarkI : 50mm 1.4 = iso 1250, camera op 1/80ste, diafragma's mogelijk van 1.4 tot 3.5.

                Mijn 580exII niet nodig gehad

                Zet uw camera ook op RAW+JPEG en de drive op continu shooting.
                Als scherptestelpunt gebruikte ik steeds het middelste.

                Nog een laatste tip, beter een foto teveel , dan eentje te weinig
                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                Comment


                • #9
                  Re: Doopsel foto-reportage

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                  Probeer het flitsen te vermijden.
                  Zoals al eerder gezegd hier, het gaat supersnel.
                  Iso zo hoog mogelijk !

                  Ik heb een uur geleden eentje achter de rug.

                  Dit waren mijn instellingen.

                  5DmarkII : 24-70 2.8 = AUTO-ISO , camera op TV, 1/125 ste, diafragma's tss 2.8 en 4 op iso 1600 waren mogelijk. (lichte kerk)

                  5DmarkI : 50mm 1.4 = iso 1250, camera op 1/80ste, diafragma's mogelijk van 1.4 tot 3.5.

                  Mijn 580exII niet nodig gehad

                  Zet uw camera ook op RAW+JPEG en de drive op continu shooting.
                  Als scherptestelpunt gebruikte ik steeds het middelste.

                  Nog een laatste tip, beter een foto teveel , dan eentje te weinig
                  Ik vraag mij af, bij deze ISO instelling, dat bij het ophalen van te donkere foto's erg veel ruis zal onstaan.
                  Dré

                  Comment


                  • #10
                    Re: Doopsel foto-reportage

                    Elke situatie is anders he. Dus met die instellingen is de gebruiker niet zo veel.
                    Ik zou in AV mode werken (dus werken als invulflits) en constant in de gaten houden of je sluitertijd snel genoeg is en dan belichtingscompensatie gebruiken waar nodig (al denk ik dat je niet vaak zult moeten compenseren).

                    Comment

                    Working...
                    X