Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen iMac (scherm)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen iMac (scherm)

    Hoi,

    Ik had graag eens de ervaringen van mensen geweten die een recente iMac hebben (27" of 21,5" versies) Vooral qua scherm.

    Ik heb nu een powermac G5 (bijna 6 jaar oud en een 23" Apple Cinema Display).
    Nu ben ik aan het zien voor een vervanger. Voorheen waren de iMac's niet zo super krachtig maar tegenwoordig zijn het echt wel moord machines. Ik vraag me dus af of ik best nog een mac pro koop of misschien toch een iMac.

    Mijn vragen liggen vooral bij het scherm.
    Ik moet zeggen dat ik wel verrast ben.
    Ze geven wel een erg helder beeld en contrastrijke kleuren alleen vraag ik me af of de kleuren van de foto's nog realistisch zijn? Met andere woorden peppen deze schermen de kleuren niet teveel op? Het ziet er allemaal wel erg gelikt uit.

    Nu heb ik wel al gelezen dat deze schermen ook goed te calibreren zijn en dat eventueel de helderheid wat softwarematig teruggeschroefd kan worden (programma shades)

    Dat glanzend zou wennnen en achter mijn scherm is ook geen raam of zo.
    Nu vraag ik me af of hier fotografen zijn die met zo'n iMac werken.

    Er wordt heel wat vertelt over die schermen maar ik kan me maar moeilijk voorstellen dat elke persoon die foto's maakt in bijberoep of beroep een mac pro heeft staan.

    Of toch maar een mac pro aangezien ik een 23 ACD heb.
    Zo'n nieuwe generatie iMac ziet me er wel aardig uit als werkstation voor een bijberoep in webdesign en wat daarmee samenhangt alleen je zit vast aan dat scherm. I

    Een mogelijks bijkomend nadeel is dat de resolutie van het iMac 27" scherm nogal heftig is, dus kleine lettertjes oplevert. Een 23" met 1920x1200 of een 24" met 1920x1200 pixels lijkt me minder vermoeiend te werken.

    In principe heb ik geen mac pro nodig. Heb geen behoefte aan extra videokaarten of zo. Dat er extra harddisks inkunnen is een pluspunt maar aan de imac kan ook een externe disk gehangen worden dus om hiervoor een mac pro te kopen?

    Wie kan mijn dilemma doorbreken?
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

  • #2
    Re: Ervaringen iMac (scherm)

    Ben op fotogebied maar een beginner, en ik stel me tevreden met iPhoto.

    Heb sinds begin dit jaar een instap iMac, en voor mij voldoet die perfect.
    Het scherm vind ik trouwens één van de grootste kwaliteiten.
    Als je het dan nog eens calibreert kan er toch weinig mis gaan denk ik...

    Voor mij was een Mac Pro overkill.

    Waarom neem je niet eens wat tijd om het één en ander in een Apple winkel te bekijken.
    Als je in de week gaat wanneer het niet te druk is, dan zou het toch mogelijk moeten zijn om enkele van je foto's op een iMac scherm te bekijken. Met wat geluk doen ze er nog een Aperture demo bovenop.

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen iMac (scherm)

      Een goeie vraag, ben hier ook erg nieuwsgierig naar. Ik wil namelijk (hopelijk eind dit jaar) graag een wat snellere machine voor fotobewerking (werk nu met een MBP 2.4 C2D met 4gb ram) aangezien de 5DII bestanden toch wel erg veel vraagt van een computer bij het nabewerken. Ik twijfel nu nog tussen een 27" iMac (+ m'n huidige MBP houden) of een nieuwe snellere MBP kopen in combinatie met een groot los scherm. Als het scherm van de 27" iMac goed genoeg qua kleurweergave etc. zal het waarschijnlijk een iMac worden en houd ik mijn huidige MBP voor het internetsurfen op de bank e.d.
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringen iMac (scherm)

        Ik werk ook met een Cine display 23 en ben niet echt in de wolken over de kwaliteit van die Imacs als ik vergelijk (zie veel van mijn eigen werk op een nieuwe Imac op verplaatsing). Misschien kan je die Cine display ook wel aan die Imac koppelen?
        Dan kan je daar je beeldbewerking op doen? De display van de Imac is niet zo slecht voor dagdagelijks gebruik, maar toch niet te vergelijken met de Cine displays.
        Website http://www.kristofpattyn.be

        a lotta canonstuff

        Comment


        • #5
          Re: Ervaringen iMac (scherm)

          Ik heb hier een 27" iMac staan, wel niet van de nieuwste, maar slechts enkele maanden oud. Het scherm is volgens mij zeer goed, ik ben wel niet professioneel met foto's en fotobewerking bezig, maar ik ben er in ieder geval heel tevreden van.
          Met wat calibratie moeten de kleuren zeker realistisch weergegeven kunnen worden.

          De verhouding tussen resolutie en grootte van het scherm is geen probleem, zelf ondervind ik geen hinder van kleine lettertjes.

          Een bijkomend voordeel van de iMac, je hebt slechts 1 kabel nodig, dus gedaan met zoeken hoe de kabels of een deftige manier kunnen verstopt worden.
          Zoals je zelf al zegt, als je niet echt een Mac Pro nodig hebt, kan de iMac een betere oplossing zijn. Natuurlijk verschillen persoonlijke voorkeuren van persoon tot persoon, dus zeker eens binnenspringen in een apple store (dus best niet in Media Markt of Fnac) waar je de kans hebt om een aantal zaken eens te testen.
          Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringen iMac (scherm)

            Het scherm van mijn 24" iMac van 2008 (toen waren er nog geen 27" iMacs) voldoet ook nog zeker! Maximum RAM volgens Apple 4GB, maar "zou" tot 6GB kunnen aanspreken (althans volgens MacTracker).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringen iMac (scherm)

              Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht
              Met wat calibratie moeten de kleuren zeker realistisch weergegeven kunnen worden.
              Sorry dat ik tussen kom
              Liever niet "wat calibratie" maar gewoon een goede betrouwbare calibratie.
              Kan dit: ja of neen.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Ervaringen iMac (scherm)

                Inderdaad, dat is ook mijn grote vraag, hoe kan men de imac 27"goed betrouwbaar calibreren?

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaringen iMac (scherm)

                  Van de 'vorige' generatie alu iMac's die in 20 en 24-inch versies verkrijgbaar waren, hadden enkel de 24" versies kwalitatieve schermen. De 20" versies waren echt crap. Als je niet loodrecht voor de scherm zat, trokken de kleuren op geen fluit meer.

                  De nieuwe 21" en 27" inch versies hebben blijkbaar beiden een even goed scherm. Dus qua kwaliteit is er niks aan de hand, denk ik.

                  Ik ben een beginnend amateurfotograaf, maar ik denk dat elke zichzelf respecterende pro elk scherm met een glossy finish links laat liggen. Volgens mij gaat er niets boven een mat scherm voor pro fotografie en kleurweergave.
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaringen iMac (scherm)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Van de 'vorige' generatie alu iMac's die in 20 en 24-inch versies verkrijgbaar waren, hadden enkel de 24" versies kwalitatieve schermen. De 20" versies waren echt crap. Als je niet loodrecht voor de scherm zat, trokken de kleuren op geen fluit meer.

                    De nieuwe 21" en 27" inch versies hebben blijkbaar beiden een even goed scherm. Dus qua kwaliteit is er niks aan de hand, denk ik.

                    Ik ben een beginnend amateurfotograaf, maar ik denk dat elke zichzelf respecterende pro elk scherm met een glossy finish links laat liggen. Volgens mij gaat er niets boven een mat scherm voor pro fotografie en kleurweergave.
                    Ik wil niet de zaag zijn: maar je hebt gelijk
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaringen iMac (scherm)

                      Ik respecteer mezelf, maar ben geen pro. Mijn iMac 24" heeft een glossy scherm, waarmee ik niet de minste problemen heb. Opstelling is van belang: dwars op het venster (buitenlichtinval van links) en parallel met de verlichting: één TL-buis boven en vlak achter het scherm.
                      Maar ik geef het toe: mijn scherm is niet gecalibreerd, en dus hoe weet ik hoe de kleuren er in werkelijkheid uitzien?

                      (antwoord: op één van mijn verschillende andere Macs, als daar zijn: een MacBookPro 17", een Powerbook G4 15", een iMac G3..., en als ik foto's op stick mee naar de fotoclub neem, eventueel op een PC)
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaringen iMac (scherm)

                        Die 27 inchers zijn perfect calibreerbaar hoor. Iets wat mij veel meer zorgen baart is de vergeling die bij vele mensen aanwezig is op hun 27" iMacs.

                        Dat is iets wat mij een beetje weerhoud van een nieuwe te kopen. Maar een Mac Pro + een Eizo is me veeeeel te duur. Laat staan dat de Mac Pro vreselijk slechte value for money is. Dus moet ik het wel doen met een iMac. Why oh why maakt Apple geen headless iMac? Niet dat ik dat ooit verwacht maar het zou toch wel mooi zijn.

                        Daarnaast heb ik echt een nieuwe computer nodig dus heb ik niet veel keuze (en Windows zal het zeker niet worden na een leven lang Macs te gebruiken).
                        mijn website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaringen iMac (scherm)

                          Mac Mini ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaringen iMac (scherm)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
                            Die 27 inchers zijn perfect calibreerbaar hoor. Iets wat mij veel meer zorgen baart is de vergeling die bij vele mensen aanwezig is op hun 27" iMacs.

                            Dat is iets wat mij een beetje weerhoud van een nieuwe te kopen. Maar een Mac Pro + een Eizo is me veeeeel te duur. Laat staan dat de Mac Pro vreselijk slechte value for money is. Dus moet ik het wel doen met een iMac. Why oh why maakt Apple geen headless iMac? Niet dat ik dat ooit verwacht maar het zou toch wel mooi zijn.

                            Daarnaast heb ik echt een nieuwe computer nodig dus heb ik niet veel keuze (en Windows zal het zeker niet worden na een leven lang Macs te gebruiken).
                            Als je prijs,kwaliteit bekijkt is zo'n 27" mac een topper. Daarom dat ik ook zo twijfel.
                            Ik maak me vooral zorgen om het feit, stel dat je scherm het na 4 jaar begeeft. Amai ferme kost als je zo'n imac moet repareren. Daarom dat ik ergens liever aparte hardware heb, los van elkaar.

                            Een mini mac pro zou super zijn. Veel mensen zitten daarop te wachten.

                            Of een mac pro nu echt zo'n slechte prijs kwaliteitsverhouding heeft weet ik niet. Voor particulieren misschien wel maar voor diegene die de machine kunnen inbrengen in een zaak?

                            Ik denk ook wel dat je met zo'n mac pro wel vele jaartjes verder kunt, misschien meer dan met een imac (toch de vroegere versies). Ik werk nu ook op een 6 jaar oude powermac en ik draai hier nog vlot CS4, Final Cut Express, Nikon NX2,...

                            Alleen met die omschakeling naar intel chips zal ik wellicht dit jaar of volgend jaar m'n powermac vervangen, anders kon ik er nog wel een tijdje mee verder. De recentere software werkt alleen nog op intel.

                            En ook niet te vergeten dat een mac pro toch nog wel wat kan opbrengen na pakweg vijf jaar.

                            Je harde schijven kun je van de ene mac pro in de andere steken.
                            Ram weet ik niet.

                            Als particulier kun je ook uitkijken naar een tweedehands mac pro.
                            Een mac pro is misschien overkill de eerste jaren maar stel dat je ettelijke jaren mee wil doen is hij op termijn minder overkill maar draait ie nog vlot.

                            Ik denk dat ik toch voor de mac pro zal gaan met een apart scherm. Mijn 23" scherm is nog niet zo heel erg oud.
                            Heb vandaag nog eens zo'n 27' mac bekeken, daarnaast stond een 30" apple cinema display aangesloten op een mac mini Geef me dan toch maar een mat scherm maar dan liefst nog eentje met wat meer instelmogelijkheden dan de Apple schermen.
                            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaringen iMac (scherm)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                              Een mogelijks bijkomend nadeel is dat de resolutie van het iMac 27" scherm nogal heftig is, dus kleine lettertjes oplevert. Een 23" met 1920x1200 of een 24" met 1920x1200 pixels lijkt me minder vermoeiend te werken.
                              Dit mag je alvast schrappen van je pijnpunten.
                              Als de resolutie te hoog is, dan zet je je scherm toch gewoon in een andere lagere resolutie. Je kan die zelfs in 640x480 pixels zetten. Maar dat zal wel niet nodig zijn.
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment

                              Working...
                              X