Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginners vragen over de basics

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginners vragen over de basics

    BD'ers, ik steek gewoon van wal:

    Buiten de zwakke composities hebben de foto's die ik neem steeds het zelfde probleem, nl fletse kleuren en nooit écht scherp (hoewel AF), er lijkt altijd wel een 'waas' over te hangen.

    Nu vraag ik mij af waar dit aan ligt, het materiaal, instellingen of onkunde.

    Ik gebruik (leen):
    Canon EOS 350D met battgrip
    EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II met EW-60C zonnekap
    EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM
    (lenzen zijn proper)

    Ik ben hier slechts een week mee aan de slag, maar hoe ik de instellingen nu bepaal:
    Sluitertijd (Tv): in functie van het te fotograferen object: kort om actie stop te zetten of langer om beweging weer te geven. Auto om te passen bij Av
    Aperture (Av): DOF bepalen of auto om bij Tv te passen.
    ISO: Zo laag mogenlijk als het kan, omhoog als de sluitertijd of diafragma voorkeur dit nodig heeft
    Witbalans: auto
    AF: aan

    Vooral bij gebruik van de 55-200 lens zijn 90% van de fotos onscherp.

    f getal van de lens: optimale diafragma voor die lens?


    De kennis is dus (nog) beperkt, maar we zijn hier om bij te leren, dus als er 'kemels' of misvattingen in staan hoor ik het graag...

  • #2
    Re: Beginners vragen over de basics

    al je geplaatste opnamen nog eens bekenen en wat opvalt, is dat je te vaak een te laag diafragma gebruikt.
    zet je camera op AV en gooi je diafragma eens omhoog.
    schiet eens tussen de F7 en F11.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Beginners vragen over de basics

      Volgens mij is er zo op het eerste gezicht niets mis met je instellingen.
      Omdat je zegt dat vooral bij de 55-200 90% onscherp is zou ik eerst eens (laten) onderzoeken of de lens wel goed focust.
      Dat kun je doen door een aantal proefopnames te maken van hetzelfde onderwerp; (een barcode op een verpakking is een goed onderwerp) camera op statief en bij verschillende diafragma's een aantal opnames maken.
      Lens eraf, andere lens erop (bij voorkeur hetzelfde type) en de hele handel nog een keer. En dan kijken of je een verschil ziet.
      Of, dezelfde procedure maar dan met 1 lens en 2 camera's en zien of het aan de camera ligt.
      Misschien ligt het aan de lens en daar kom je op deze manier wel achter.

      Groeten, Bert
      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
      www.bertofotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Beginners vragen over de basics

        Post eens wat voorbeeldfoto's zodat we er ons iets bij kunnen voorstellen
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

        Comment


        • #5
          Re: Beginners vragen over de basics



          Comment


          • #6
            Re: Beginners vragen over de basics

            Ik denk dat het probleem is dat je je lenzen te veel wideopen gebruikt. Je moet hen een beetje afstoppen naar bvb f8-f11 om optimale scherpte te bekomen. DE laatste foto is niet haarscherp omdat die op f22 genomen werd, dat is niet nodig voor landschappen, f8-f11 voldoet hiervoor. Bij f22 worden je foto's minder scherp door diffractie.
            Dus probeer eens wat foto's te nemen tussen f8-f11 en dan denk ik dat je betere scherpte zal bekomen
            Hou ook je sluitertijd in de gaten. Je hebt lenzen zonder stabilisatie dus om een goede scherpe foto te hebben, moet je de vuistregel 1/mm. Dus bvb als je op 55mm een foto maakt, dan heb je een grote kans op een scherpe foto vanaf 1/60s. Daaronder gaan, is vragen om problemen
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #7
              Re: Beginners vragen over de basics

              Volgens mij vooral minderwaardig materieel. Wellicht de kitlenzen die bovendien op een maandag geassembleerd werden.
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

              Comment


              • #8
                Re: Beginners vragen over de basics

                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                Volgens mij vooral minderwaardig materieel. Wellicht de kitlenzen die bovendien op een maandag geassembleerd werden.
                denk dat dat wel mee valt hoor.
                ga er eerder vanuit, dat TS nog even wat moet oefenen met de camerainstelling.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Beginners vragen over de basics

                  Misschien een stomme opmerking, maar je weet toch dat je de sluiterknop eerst half moet indrukken om scherp te stellen ?

                  Een Canon 350 D zou ik geen minderwaardig materiaal noemen ...

                  De foto van de jongedame is niet scherp op het gezicht.

                  Voor mensen gebruik je best f10.

                  Als je f22 gebruikt zoals voor t landschap, krijg je wel heel lange sluitertijden, hoewel je eigenlijk onder de 1/200 of 1/320e sec moet blijven.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginners vragen over de basics

                    1 800 iso 1/100ste f3.5 18mm, ik zie weinig mis aan de foto, maar misschien zie je ruis door de hoge iso. Oplossing: sluitertijd kan naar 1,6x18 = 28,8 dus 1/30ste dan kan de iso naar 200, draai het diafragma ook nog één stop dicht naar 4.5 dan wordt het 400 iso

                    2 400 iso 1/30 f4,5 55, gewoon bewogen sluitertijd mag maximaal 1/100ste zijn, iso naar 1600 of een lichtsterkere lens.

                    3 100 iso 1/5sec f22 18mm, diffractie is al genoemd, maar ook de blaadje die bewegen geven een idee van onscherpte.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginners vragen over de basics

                      en kies je zelf je focusveld ?
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginners vragen over de basics

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                        en kies je zelf je focusveld ?
                        Goeie vraag! AF-punten bij de 350D. Het is beter van één AF-punt (ik gebruikte meestal het middenste) te kiezen dan meerdere (al kun je dat doen, b.v. in A-DEP stand)
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginners vragen over de basics

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Goeie vraag! AF-punten bij de 350D. Het is beter van één AF-punt (ik gebruikte meestal het middenste) te kiezen dan meerdere (al kun je dat doen, b.v. in A-DEP stand)
                          De keuze van het focusveld is mij gekend

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginners vragen over de basics

                            OK! Ik trek je kennis niet in twijfel, maar we proberen hier tips aan te voeren ter verbetering van je foto's zoals je vroeg.
                            Dan een andere vraag: JPG of RAW en hoe afwerken?
                            Mijn eerste foto's met de 350D vielen tegen, zeker in vergelijking met mijn vrouw haar Ixus destijds. Gelukkig weet ik ondertussen wat meer, maar als je de JPG-instellingen van de 350D wat aanpast, zullen je "ex camera" beelden al een stuk beter zijn. Lees misschien mijn oud draadje. Ik heb toen, naar aanleiding van een link die ik vond (of kreeg), mijn persoonlijke instellingen gewijzigd.
                            Tuurlijk is in RAW schieten nog beter, maar geeft je ook meer werk in Lightroom/Photoshop, of wat je ook gebruikt.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginners vragen over de basics

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              OK! Ik trek je kennis niet in twijfel, maar we proberen hier tips aan te voeren ter verbetering van je foto's zoals je vroeg.
                              Geen probleem hoor, de vraag was zéker niet slecht!

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Dan een andere vraag: JPG of RAW en hoe afwerken?
                              Mijn eerste foto's met de 350D vielen tegen, zeker in vergelijking met mijn vrouw haar Ixus destijds. Gelukkig weet ik ondertussen wat meer, maar als je de JPG-instellingen van de 350D wat aanpast, zullen je "ex camera" beelden al een stuk beter zijn. Lees misschien mijn oud draadje. Ik heb toen, naar aanleiding van een link die ik vond (of kreeg), mijn persoonlijke instellingen gewijzigd.
                              Tuurlijk is in RAW schieten nog beter, maar geeft je ook meer werk in Lightroom/Photoshop, of wat je ook gebruikt.
                              Ik neem de foto's in JPG op hoogste resolutie en "fine" stand. "Afwerken" gebeurt in GIMP (Freeware linux cloon voor PS) en is eigenlijk beperkt tot draaien en meestal saturation en sharpen omdat die 2 punten nu eenmaal altijd tekort schieten. Mijn kennis van het nabewerken is ook eerder beperkt
                              Last edited by LesC; 2 augustus 2010, 22:07. Reden: Quote verbeterd

                              Comment

                              Working...
                              X