Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

te druk op "SC macro en close-up"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • te druk op "SC macro en close-up"

    fffffffffffff ik vind het niet leuk meer op deze manier ,als je een foto plaatst krijg je vlug enkele reacties ,dan begint hij wat te zakken ,en dan is het gedaan en wordt er niet of amper meer naar gekeken ,er wordt gepost aan sneltreinvaart,na 1 dag of soms al na enkele uren sta je al op pagina 2, kwaliteit of niet ,ik denk dat ik hier heel veel mensen aanspreek met hetzelfde gevoel ,ik doe mijn best om mooie verzorgde en met veel aandacht gemaakte foto's te posten en vind het dan jammer dat het posten bijna een moeite voor niets was ,er wordt heel veel gereageerd op de bovenste 15 foto's en verder wordt er bijna niet gekeken buiten enkele uitzonderingen die toch eens de moeite doen om enkele foto's terug te roepen naar pagina één ,zou het soms niet beter zijn om het posten te beperken ,het is maar een voorstel en miss zullen sommige dit niet zo graag lezen en sommige dan weer wel die er het nut ervan inzien ,ik had gedacht om bijvoorbeeld maar 2 posten per week voor leden en niet leden 1post per week ,en die meer wilt posten zich dan wenden naar beoordeling ,waar er dan op deze plaats ook meer zou gekeken worden en gereageerd bij mensen die daar iets willen bijleren ,want daar is het dan juist povertjes wat reacties betreft dat is miss ook de reden dat er zoveel op SC zitten omdat er meer wordt gekeken met het gevolg dat de kwaliteit dan sterk omlaag gaat ,en veel wordt gepost die dan eigenlijk meer bijbeoordeling horen.ik weet niet of ik er goed heb aangedaan dit probleem eens aan te klagen ,miss ligt het aan mij en zie ik het verkeerd ,of zijn er veel met hetzelfde gevoel als ik ,ik hoop dat het bestuur dit ook leest en wie weet kan daar iets aangedaan worden miss zijn er ook andere voorstellen

  • #2
    Re: te druk op "SC macro en close-up"

    Het is daar inderdaad heel erg druk deze tijd van het jaar. Sinds je er maar één foto per keer mag posten komen er veel meer nieuwe topics bij dan vroeger.
    Iedereen die een aantal foto's wil laten zien maakt nu elke dag een nieuwe post.

    Volgens mij zou het misschien beter zijn om weer drie foto's per post toe te laten, maar dan een beperking in te voeren van 1 post per drie dagen of zelfs per week.
    Op die manier zal je veel minder snel terugzakken naar een volgende pagina waar niemand nog gaat kijken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: te druk op "SC macro en close-up"

      Bopatje, ik geef je 738% gelijk. En het is op zich niet alleen bij macro, al is het daar nu wel heel erg. Ik merk dat sommigen 1 foto gaan posten van een thema in SC en er dan nog een paar van hetzelfde thema in fotobeoordeling gaan posten. Om dan de dag erna hetzelfde verhaal te herhalen.
      Als ik zie wat er in SC wordt gepost en wat in fotobeoordeling, dan heb ik al langere tijd het gevoel dat deze onderdelen hun doel voorbijgaan. Iedereen (ok, ik mag niet iedereen over dezelfde kam scheren) plaatst maar in SC. Ik probeer mij daar tot nu toe nog steeds niet toe te verleiden als ik vind dat mijn foto geen SC is, maar als ik zie wat nu in sommige rubrieken in SC wordt gezet en welke comments er 'maar' in fotobeoordeling gegeven worden, dan vraag ik me af waarom ik daar nog post en ook niet gewoon met de 'meute' mee doe.
      Bij modellen wordt soms wel eens ronduit gezegd dat het niet SC-waardig is, maar das ook een minderheid.
      Ik begrijp dus heel goed je frustratie.

      Maar of je (onze) klaagzang iets zal verhelpen.. ik denk het niet... nu ja, je hart is eens gelucht, dat kan ook al veel doen
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: te druk op "SC macro en close-up"

        Laat dat nu het forum zijn waar ik modereer, dus mij moet men niks wijsmaken.
        't Is zweten bij momenten.
        Allemaal toffe mensen hoor, nooit ruzie, ben ik enorm dankbaar voor.
        En ik ga er alles aan doen om het zo te houden, reken maar.
        Maar "beoordeling" krijgt inderdaad nauwelijks aandacht van de "gevestigde waarden", en dat vind ik ook enorm spijtig.
        Ik zie echter totaal geen reden om het aantal topic's per persoon te beperken, het forum moet toegankelijk blijven zoals het nu is.
        Dat een foto snel op blz. 2 of 3 beland is absoluut geen reden om beperkingen in te voeren, doe zoals ik, overloop alles wat in vetjes staat.
        Het is enkel een kwestie van mentaliteit, het eerste blad staat centraal en wat verder staat wordt niet meer bekeken, het is nochtans maar één klik verder hoor.
        Zoveel moeite kan dat toch niet zijn.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: te druk op "SC macro en close-up"

          Had ik ook al over nagedacht. Sinds de beperking van 1 foto per topic in SC gaat het veel te vlug. Plaats je een foto in beoordeling krijg je amper (nuttige) reacties.
          Om enerzijds beoordeling te promoten, en anderzijds degelijkere commentaren in SC te krijgen en de sneltreinvaart in SC af te remmen is het volgens mij ook de enige (bruikbare) optie om de postings in SC te beperken tot 1 (of max. 2) per week. Je maakt me echt niet wijs dat je week na week meer dan 2 toppers per week trekt.
          Het terug invoeren van 3 foto's per posting vind ik persoonlijk een minder goede optie.

          Comment


          • #6
            Re: te druk op "SC macro en close-up"

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Maar "beoordeling" krijgt inderdaad nauwelijks aandacht van de "gevestigde waarden", en dat vind ik ook enorm spijtig.
            Ik zie echter totaal geen reden om het aantal topic's per persoon te beperken, het forum moet toegankelijk blijven zoals het nu is.
            Dat een foto snel op blz. 2 of 3 beland is absoluut geen reden om beperkingen in te voeren, doe zoals ik, overloop alles wat in vetjes staat.
            Het is enkel een kwestie van mentaliteit, het eerste blad staat centraal en wat verder staat wordt niet meer bekeken, het is nochtans maar één klik verder hoor.
            Zoveel moeite kan dat toch niet zijn.
            Groot gelijk. BD is een megaforum geworden en dat heeft zo zijn voor- en zijn nadelen : veel kijkers, maar ook veel exhibitionisten. Als ik van betreffende "vergeethoek blz 3" een (ruw geschat) statistiekje maak, stel ik vast dat er gemiddeld 10 reacties kwamen op elk topic en dat het door een tweehonderdtal mensen werd bekeken. Als je daarmee nog niet tevreden bent moet je zoeken naar andere mogelijkheden via Twitter of Facebook of weet-ik-veel.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

            Comment


            • #7
              Re: te druk op "SC macro en close-up"

              Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
              Groot gelijk. BD is een megaforum geworden en dat heeft zo zijn voor- en zijn nadelen : veel kijkers, maar ook veel exhibitionisten. Als ik van betreffende "vergeethoek blz 3" een (ruw geschat) statistiekje maak, stel ik vast dat er gemiddeld 10 reacties kwamen op elk topic en dat het door een tweehonderdtal mensen werd bekeken. Als je daarmee nog niet tevreden bent moet je zoeken naar andere mogelijkheden via Twitter of Facebook of weet-ik-veel.
              Ik kan in je reactie wel inkomen, hoor. Maar bekijk ook even de inhoud van de reacties. SC is verworden tot een bejubel-forum. Het is gewoon niet meer te doen om de foto's inhoudelijk goed de beoordelen. En is SC net niet in het leven geroepen om de betere foto's "keihard" te beoordelen? Nu kan je gewoon niet meer verder komen dan "mooie foto, prima BG, goede scherpte, iets te licht..." Als er dan minder gepost wordt in SC, kan je de tijd nemen om de foto's kritisch door te nemen, en er een discussie rond te beginnen.
              En zeg nu zelf, maak jij elke week een topper? Week na week na week,...?
              Is het dan niet beter om beoordeling op een hoger niveau te tillen en SC te laten voor wat het bedoeld is?

              Comment


              • #8
                Re: te druk op "SC macro en close-up"

                Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                Ik kan in je reactie wel inkomen, hoor. Maar bekijk ook even de inhoud van de reacties. SC is verworden tot een bejubel-forum. Het is gewoon niet meer te doen om de foto's inhoudelijk goed de beoordelen. En is SC net niet in het leven geroepen om de betere foto's "keihard" te beoordelen? Nu kan je gewoon niet meer verder komen dan "mooie foto, prima BG, goede scherpte, iets te licht..." Als er dan minder gepost wordt in SC, kan je de tijd nemen om de foto's kritisch door te nemen, en er een discussie rond te beginnen.
                En zeg nu zelf, maak jij elke week een topper? Week na week na week,...?
                Is het dan niet beter om beoordeling op een hoger niveau te tillen en SC te laten voor wat het bedoeld is?
                dit is ook een beetje wat ik bedoel ,door die oververzadiging gaat de kwaliteit sterk omlaag ,ik zie soms foto's echt onscherp ,slechte belichting of compo ,en wat lees ik dan in die commentaren ,waw heel knap ,scherpe oogjes ...terwijl ik totaal iets anders zie ,dan vraag ik mij op dit moment ook af is dit nog SC ??
                het is hier niet mijn bedoeling om zware discussie uit te lokken zich en tegen elkaar op te zetten hoor ,alleen dat er eens ernstig over nagedacht wordt hoe dit zou kunnen verbetert worden ,

                Comment


                • #9
                  Re: te druk op "SC macro en close-up"

                  Ik sta helemaal achter het voorstel van Bopatje, het lijkt mij bovendien een win-win-win situatie

                  - VZW-leden 2 posts, andere 1 post per week is SC ... er zullen wel wat meer mensen lid worden
                  - Minder posts in SC dus de gemiddelde kwaliteit per inzender gaat beslist stijgen
                  - veelposters gaan gemakkelijker uitwijken naar beoordeel, daar gaan ze dan ook meer geconfronteerd worden met wat veel mensen bewust daar willen plaatsen om een beoordeling te krijgen, er zal automatisch meer op gereageerd worden dus daar zal men er ook wel bij varen.

                  IMHO zou dat werken
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Re: te druk op "SC macro en close-up"

                    heeeee... hebben we die discussie weer Komt me bekend voor....

                    Ik denk dat we veel beter terug kunnen gaan naar hoe het was. Sterker nog, ik denk dat we nog beter -net als op veruit de meeste andere fotofora- die maximum van 3 foto's ook ook beter achterwege kunnen laten. Kunnen die personen die graag hun geheugenkaartje legen online al hun "toppers" in één topic kwijt. Scheel een héle boel nieuwe topics...

                    Een systeem van max. 1 topic per persoon per week (zonder een max. aantal foto's per keer, of i.i.g een groter aantal, 10 foto's ofzo) lijkt me dan wél weer een goed idee Verder zou ik dan ook het onderscheid tussen "fotobeoordeling" en "Showcase" laten vervallen, lijkt me dan niet meer nodig/ zinvol....

                    my 2 cents..
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: te druk op "SC macro en close-up"

                      Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                      dit is ook een beetje wat ik bedoel ,door die oververzadiging gaat de kwaliteit sterk omlaag ,ik zie soms foto's echt onscherp ,slechte belichting of compo ,en wat lees ik dan in die commentaren ,waw heel knap ,scherpe oogjes ...terwijl ik totaal iets anders zie ,dan vraag ik mij op dit moment ook af is dit nog SC ??
                      het is hier niet mijn bedoeling om zware discussie uit te lokken zich en tegen elkaar op te zetten hoor ,alleen dat er eens ernstig over nagedacht wordt hoe dit zou kunnen verbetert worden ,
                      Met jouw eerste zin ga ik niet akkoord : de "oververzadiging" is gewoon een gevolg van het enorme aantal forumleden. Over kwaliteit valt te discussiëren, maar als ik de foto's bekijk ben ik slechts zelden ontgoocheld. Zeker 95% in SC vind ik ronduit schitterend (quotering tenminste 8/10) en daartussen zit ongeveer 10% die ik een 10/10 zou geven. Dat betekent niet dat ik mijn tijd steek in het posten van beoordelingen. Op dit en allerlei andere forums breng ik dagelijks reeds meer dan een uur door, en als ik dan nog zou reageren op de talrijke prachtige foto's, heb ik nog minder tijd voor alle andere dingen en mensen in mijn leven.
                      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                      Comment


                      • #12
                        Re: te druk op "SC macro en close-up"

                        Beste Bopatje,

                        Een fotograaf die zich wil handhaven op een druk subforum zoals Macro & Close-up, moet vier belangrijke eigenschappen hebben:
                        - zij/hij moet logisch kunnen denken
                        - zij/hij moet altruïstisch zijn
                        - zij/hij moet zelfbeheersing hebben
                        - zij/hij moet geduld hebben

                        Vooral dat laatste - de belangrijkste eigenschap voor een fotograaf - ontbreekt bij velen.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #13
                          Re: te druk op "SC macro en close-up"

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                          Een fotograaf die zich wil handhaven op een druk subforum zoals Macro & Close-up, ...
                          A ha, de Jos. Heb jij zo geen statistiekjes hierrond. Het valt met toch op dat fotobeoordeling heel weinig wordt gebruikt in vergelijking met SC (niet alleen voor macro). Zijn al die BD'ers dan plots topfotografen geworden die vinden dat hun foto expositie-waardig is?
                          Al doende leert men...

                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: te druk op "SC macro en close-up"

                            Eigenlijk is het de bedoeling dat een moderator foto's die niet SC-waardig zijn, verhuist naar Beoordeling. Net met de bedoeling om het doel van Beoordeling te promoten, en het gebruik ervan aan te moedigen, mensen naar daar te lokken. En om de kwaliteit van SC hoog te houden.
                            Maar dat wordt niet in dank afgenomen.
                            1) mensen posten meestal hun foto in SC omdat ze er zelf van overtuigd zijn dat hun foto goed is. (een enkeling doet dit vanuit het opzicht dat hij in beoordeling geen reacties krijgt, de meeste zijn er echt van overtuigd dat hun foto goed genoeg is hoor)
                            2) als je een foto verplaatst krijg je daardoor de wind van voren van TS, maar ook van enkele andere forumleden omdat die alles wat in SC geplaatst wordt zowiezo "wooowen", kwaliteit of niet.
                            3) mensen durven haast niet meer zeggen dat ze een foto niet SC-waardig vinden, want dan krijgen ze ook de wind van voren van alle anderen. Met meestal het comment, als je het niet goed vindt, zeg dan niks of kijk er niet naar.
                            4) als moderator die niet 35 jaar ervaring heeft in foto's trekken (omdat je niet met een fototoestel in je handen geboren bent) krijg je ook de comment, jij weet er niet genoeg van om dat te beoordelen, waarom ben je zelfs moderator als je er niets van weet.

                            Dat is volgens mij een mentaliteitswijziging die je moeilijk eruit gaat krijgen.

                            IK heb een tijdje foto's waar men specifiek vraagt om een beoordeling of tips om de foto beter te maken consequent van SC naar beoordeling verhuist. Met gevolg dat mensen hun vraag om beoordeling verwijderden en hun foto terug naar SC wilden.

                            En als we fotobeoordeling populairder willen maken (we = niet alleen moderators, maar iedereen) moeten we hier ook comments en hulp kunnen krijgen om betere foto's te maken. Maar slechts weinigen hebben hiervoor tijd, willen hiervoor tijd maken of voelen zich hiervoor bekwaam.
                            Daarbij wil ik ook meteen zij die dat wel doen, en ook in de beginnershoek tijd vrij maken om mensen te helpen, bedanken voor hun tijd en moeite

                            Nu is het wel zo dat niet alle SC-forums zo druk zijn als het macro forum. In bv. ZW / abstract, waar ik meestal modereer, zijn er soms maar 1 of 2 nieuwe topics per dag.
                            En uit statistieken van Jos vroeger, is reeds gezien dat de beperking van 1 of 2 topics per dag niet zo veel verschil uit maakt. Het is een enorm grote groep verschillende mensen dat nieuwe topics maakt, niet altijd dezelfde mensen.
                            Nu moet ik eerlijk toegeven, misschien is dat in macro wel het geval. Ik ga daar niet zo vaak kijken, heb jammer genoeg de tijd niet omdat ik in andere forums "moet" zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: te druk op "SC macro en close-up"

                              Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                              Ik sta helemaal achter het voorstel van Bopatje, het lijkt mij bovendien een win-win-win situatie

                              - VZW-leden 2 posts, andere 1 post per week is SC ... er zullen wel wat meer mensen lid worden
                              - Minder posts in SC dus de gemiddelde kwaliteit per inzender gaat beslist stijgen
                              - veelposters gaan gemakkelijker uitwijken naar beoordeel, daar gaan ze dan ook meer geconfronteerd worden met wat veel mensen bewust daar willen plaatsen om een beoordeling te krijgen, er zal automatisch meer op gereageerd worden dus daar zal men er ook wel bij varen.

                              IMHO zou dat werken
                              Ook mijn gedacht en nu moet ik dat allemaal niet typen
                              'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
                              Grtjs, Jacky

                              Comment

                              Working...
                              X