Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rabarber gerechtje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rabarber gerechtje

    Hey juppekes

    Wie kan mij een receptje geven om mijn rabarber te verwerken.

    Mijn plant staat dit jaar prachtig en ik zou graag eens de stengels gebruiken ipv ze te laten oprotten

    Maar hebben jullie ook een eigen recept die je niet zomaar op tinternet vindt

    Alvast bedankt
    Bootjes

  • #2
    Re: Rabarber gerechtje

    ******
    Last edited by Guest13; 23 augustus 2010, 23:56. Reden: ******

    Comment


    • #3
      Re: Rabarber gerechtje

      Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
      Hey juppekes

      Wie kan mij een receptje geven om mijn rabarber te verwerken.

      Mijn plant staat dit jaar prachtig en ik zou graag eens de stengels gebruiken ipv ze te laten oprotten

      Maar hebben jullie ook een eigen recept die je niet zomaar op tinternet vindt

      Alvast bedankt
      Confituur van maken. Eén deel rabarber en één deel verse of gedroogde abrikozen. Gedroogde abrikozen wel een nachtje in wat water laten weken. Confituur maken zoals je andere maakt.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: Rabarber gerechtje

        Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
        1 kg rabarber
        1/5 kg abrikozen
        een klein beetje water ( 1 of 2 eetkepels max..) en laten koken ( op het kleinste pitje ) tot het gaar is.
        suiker toevoegen naar uw gevoel ( rabarber is nogal zuur )
        als "spijs" bij uwen boterham. Maken zo elk jaar een 10 potjes voor in de winter, lekker!
        Voilà!
        Traditioneel, de goeie ouwe tijd
        Wij aten die vroeger rauw... en wreven eerst met een klontje suiker over het
        uiteinde van de stengel.

        Die spijs heet bij ons: "rebarber spies"
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Rabarber gerechtje

          Ik stoof mijn rabarber altijd, zonder ander fruit erbij, en je moet bijna zoveel suiker gebruiken als je rabarber hebt, daarna in de ijskast laten afkoelen, heel lekker en fris dessert
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Rabarber gerechtje

            je kan het verwerken gelijk appels voor appelmoes.
            confituur is ook best ok, zelfs met enkel rabarber
            gewoon opeten gaat ook

            der staan er massa's op internet
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Rabarber gerechtje

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              je kan het verwerken gelijk appels voor appelmoes.
              confituur is ook best ok, zelfs met enkel rabarber
              gewoon opeten gaat ook

              der staan er massa's op internet
              Das zeker, gewoon uit de pot lepelen
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Rabarber gerechtje

                Perzische stoofschotel met varkensvlees en rabarber

                Ingrediënten voor 2:

                350 g varkensstoofvlees
                2 mooie grote rabarberstengels
                1 grote ui
                100 g tomatenpuree
                1 theelepel kurkuma
                2 g saffraan
                enkele blaadjes gehakte munt
                enkele takjes gehakte peterselie
                het sap van een citroen
                zout en peper
                water
                Bereiding:

                Bak het varkensstoofvlees en de gehakte ui in een pan met olie.
                Schep de inhoud van de pan in een vuurvaste schotel.
                Voeg de tomatenpuree, 2 glazen water en de kurkuma toe. Kruid met peper en zout.
                Laat een uur stoven op een zacht vuurtje en let er op dat de saus niet te veel inkookt.
                Voeg peterselie, munt en saffraan toe en laat nog ongeveer 30 minuten stoven.
                Voeg het citroensap en de in stukken gesneden rabarberstengels toe. Laat koken tot de rabarber lekker zacht is.

                Varkenshaas met rabarber en gember

                Ingrediënten voor 4 personen

                700 g varkenshaas, 100 g spekjes, 1 ui, 1 teentje knoflook, 2 eetlepels olie, 1 bouillonblokje, 1 eetlepel bruine suiker, 2 dl bier, 1 kg rabarber, 60 g boter, 1 eetlepel geraspte gember, 150 g suiker,1 takje peterselie, 2 bolletjes gekonfijte gember,peper en zout.
                Voorbereiding

                Knoflook en ui fijnsnipperen, vlees in 1,5 cm dikke plakjes snijden. rabarber in stukken van 3 cm snijden. gemberbolletjes in fijne reepjes snijden.
                Bereidingswijze

                De raberbar 1 min koken, afspoelen met koud water en uit laten lekken. het vlees in de hete olie aan beide kanten bruin bakken, ongeveer 3 min. per kant en uit de pan nemen, in dezelfde pan de spekjes bakken, als ze bruin zijn uit de pan scheppen. wat van het vet weggooien, de pan niet afwassen. de ui en de knoflook even bakken, de bruine suiker erbij en het bier, bouillonblokje erboven verkruimelen. vlees en spekjes er weer bij , peper en zout naar smaak, deksel erop en 15 laten sudderen. Boter smelten in een koekepan op zacht vuur, rabarber, geraspte gember en suiker toevoegen en 10 min zachtjes laten pruttelen. af en toe roeren. haal het vlees uit de pan (warmhouden) en laat de jus inkoken tot een caramelachtige saus.

                Rabarberwijn anno 1930

                Ingrediënten

                -4 kg.rabarber,
                - 4kg.suiker,
                -1kg.appelsienen,
                -1/4kg.rozijnen,
                -8l.water
                -4 eiwitten,
                -100gr.gist.
                Voorbereiding

                -Werk zeer proper en spoel alle potten met kokend water voor gebruik!
                -Snij de rabarber en de appelsienen in stukjes.
                -Doe deze stukjes, de suiker en de rozijnen in een pot.
                -Dek goed af en laat alles een nacht trekken
                Bereidingswijze

                -Kook 8l. water en laat afkoelen tot 30C
                -Breek de gist erin, giet het over de ingredi?nten en dek de pot af met een doek.
                -Laat dit 12 dagen gisten en elke dag goed omroeren.
                -Schep na 12 dagen de rabarber,de appelsienen en de rozijnen uit de pot.
                -Roer door de 8 liter het wit (licht geklopt) van 4 eieren.
                -Wacht een uur en schuim af.
                -Hevel over en wacht enkele maanden totdat de wijn klaart.
                -Vul af in flessen.
                Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                Comment


                • #9
                  Re: Rabarber gerechtje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                  Mijn plant staat dit jaar prachtig en ik zou graag eens de stengels gebruiken ipv ze te laten oprotten
                  Ben je zeker dat je stengels binnenin nog niet hol geworden of verdroogd zijn...? Normaal oogst je rabarber het best ten laatste voor de langste dag van het jaar. Wat van mijn rabarber nu nog aan de plant zit is goed voor het makkelijkste recept van allemaal, namelijk bovenop de composthoop

                  Mvg,
                  Frederic

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rabarber gerechtje

                    Mijn mama maakte er wijn van... maar... heb geen recept, sorry.
                    Al doende leert men...

                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rabarber gerechtje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lorent Bekijk bericht
                      Perzische stoofschotel met varkensvlees en rabarber
                      Perzisch & varkensvlees samen ? Zal wel geen authentiek recept zijn, maar het oogt wel zeer lekker .

                      Verder een klassieker: aardbeien & rabarber confituur/compote. En ik zou zeker nog wat rabarber overhouden voor een rabarbertaart.

                      Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rabarber gerechtje

                        Als variant van een bekend recept:

                        Rabarber met whiskey

                        Gebruik ongeveer 5 Kg rabarber voor 6 personen, twee grote flessen scotch whiskey, spekreepjes en een fles olijfolie.

                        De rabarber larderen met het spek en de binnenkant inwrijven met zout en peper.

                        De oven voorverwarmen op 180 graden voor 10 minuten.

                        Een longdrink glas voor de helft vullen met whiskey.

                        De whiskey opdrinken gedurende het opwarmen van de oven.

                        De rabarber op de muur...vuurvaste schotel leggen en een tweede glas whiskey uitschenken.

                        Het tweede glas whiskey opdrinken en de rabarber in de oven plaatsen.

                        Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en twee blazen bullen met whiskey.

                        De klazen opdlinken en de scherven van et ielste klas oplaapen.

                        Nog een aalff klas insjenke en opdlinke.

                        Na en nalff uul de hoven opedoen om deent te sjekke.

                        Blantwondezalf in de padkamer ganaale en oep de povekand van de rinkeland doen.

                        Denove nesjot geve.

                        Twi glose insjenke ven de twie glose biski tmiddelste glas opsoepe.

                        De nove opedoen na dieste bles bieske leegis, en de sjotel vastpakke.

                        De blandwondesalf op de binnekand van de twiejande doen en deent oeprape.

                        Dander glasse bisski oepdrinke.

                        Deent nogis oeprape en met nen nantdoek de blandwondzalf van deent vege.

                        Zen ande ontvette me bissky en den tuup salf kier oeprape.

                        Tkapot glas opvege en deent terug inden ove zitte.

                        Deent oprape en den ove opedoen.

                        De twiede fles biski opedoen en oeprape van de keukenbloor.

                        Opstaan van de bloer entvettig spek onder dekas vege.

                        Nogis oepstan van de bloer en dan tochma blieve zitte.

                        De bles op de grond sette.

                        Ban de teut drinke, de klase zen oep of kapot.

                        Den ove afzette, doege toedoen en deniele nacht ronke.

                        De volgende late voormiddag de rabarber aansnijden met het zilveren feestbestek en degusteren met citroen en mayonaise.

                        De hele namiddag en de vroege avond de rotzooi in de keuken opruimen en de muren en plafond afwassen.

                        De twee lege flessen naar de glasbak brengen en op de terugweg paracetamol en maagtabletten kopen.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rabarber gerechtje

                          Dit taartje is een recept van het internet. Ik heb zelf al verscheidene malen deze taart gemaakt en ze is superlekker!!!
                          Vergeet wel niet om even je bladerdeeg voor te bakken.

                          Smakelijk!

                          Comment

                          Working...
                          X