Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

    Ik heb een D60, gekocht in juli 2008 en ben er heel tevreden mee. Prima toestel.

    Dit is een "instap" DSLR. Ok, geen probleem. Ik ben dan ook een beginner. Op technisch gebied en qua functies kom ik dan ook niets tekort.

    Maar omdat ik 'normale' handen heb, is de standaard grip van de D60 te klein om zonder kramp in m'n hand vast te houden. Heb er dan ook een battery grip voor gekocht, niet om langer batterijduur te hebben, maar enkel om het toestel beter in de hand te doen liggen.

    Eerst dacht ik dat m'n D60 zo onhandig aanvoelde omdat ik er een zware 18-200 lens had bijgekocht. Maar enkele weken geleden heb ik ook een 35 mm 1.8 prime lens gekocht, qua omvang een babytje in vergelijking met m'n 18-200. En toch, zonder de battery grip kreeg ik na enkele minuten opnieuw een kramperig gevoel in m'n handen.

    Vorige week was ik in Saturn Wilrijk waar ik eventjes met een D90 gespeeld heb (lebber, kwijl, enz.). Die ligt dus wel prima in de hand zónder extra battery grip. Maar dat toestel is geavanceerder, biedt meer functies en is dus voor de 'gevorderde' amateur.

    Ook de nieuwe instappers zoals de D3000 en D5000 hebben hetzelfde probleem. Bij Canon net hetzelfde. De 1000D en 450D zijn ook klein. Heb de 500D vastgehad en die voelen iets groter aan, beetje zoals de D5000 een ietsie pietsie groter is dan de D3000. Maar toch halen ze het comfort van de D90 of een toestel als de Sony A500 (Sony's instappers 230, 330 enz) zijn ook te klein.

    Waarom is de toename aan "niveau" recht evenredig met de fysieke omvang van een toestel ? Ik heb ondertussen in twee jaar toch al iets bijgeleerd qua fotografie maar m'n handen zijn nog steeds even groot...
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2