Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

    Ik heb een D60, gekocht in juli 2008 en ben er heel tevreden mee. Prima toestel.

    Dit is een "instap" DSLR. Ok, geen probleem. Ik ben dan ook een beginner. Op technisch gebied en qua functies kom ik dan ook niets tekort.

    Maar omdat ik 'normale' handen heb, is de standaard grip van de D60 te klein om zonder kramp in m'n hand vast te houden. Heb er dan ook een battery grip voor gekocht, niet om langer batterijduur te hebben, maar enkel om het toestel beter in de hand te doen liggen.

    Eerst dacht ik dat m'n D60 zo onhandig aanvoelde omdat ik er een zware 18-200 lens had bijgekocht. Maar enkele weken geleden heb ik ook een 35 mm 1.8 prime lens gekocht, qua omvang een babytje in vergelijking met m'n 18-200. En toch, zonder de battery grip kreeg ik na enkele minuten opnieuw een kramperig gevoel in m'n handen.

    Vorige week was ik in Saturn Wilrijk waar ik eventjes met een D90 gespeeld heb (lebber, kwijl, enz.). Die ligt dus wel prima in de hand zónder extra battery grip. Maar dat toestel is geavanceerder, biedt meer functies en is dus voor de 'gevorderde' amateur.

    Ook de nieuwe instappers zoals de D3000 en D5000 hebben hetzelfde probleem. Bij Canon net hetzelfde. De 1000D en 450D zijn ook klein. Heb de 500D vastgehad en die voelen iets groter aan, beetje zoals de D5000 een ietsie pietsie groter is dan de D3000. Maar toch halen ze het comfort van de D90 of een toestel als de Sony A500 (Sony's instappers 230, 330 enz) zijn ook te klein.

    Waarom is de toename aan "niveau" recht evenredig met de fysieke omvang van een toestel ? Ik heb ondertussen in twee jaar toch al iets bijgeleerd qua fotografie maar m'n handen zijn nog steeds even groot...
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

    Waarschijnlijk is dit om de instappers in slr land niet meteen een bakbeest van een toestel voor te shuiven.

    De meeste mensen komen namelijk van een compact of een bridge af, welke nog kleiner zijn.
    Als je dan een klein formaat toestel voorsteld aan deze mensen zullen ze minder snel afgeschrikt zijn want het past nog wel in de tas.

    Toen ik met een D50 begon ( was ook al een redelijk formaat toestel afkomend van een compactje ) heb ik niemand horen zeuren toen ze ook eens een foto namen.
    Nu als ze mijn D700 inc. grip eens vastnemen ( gelijk welke lens erop ) dan is de eerste reactie vaak: dat is zwaar of pff dat is wel groot, en krijg je daar geen last van is ook een veel gehoorde reactie.
    Ze moeten ook bijna altijd aangeven dat het onhandig is om mee te nemen

    Ik denk zelf dat dat de reden is waarom ze deze toestellen klein uitvoeren.

    Greets rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

      Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
      Waarschijnlijk is dit om de instappers in slr land niet meteen een bakbeest van een toestel voor te shuiven.

      De meeste mensen komen namelijk van een compact of een bridge af, welke nog kleiner zijn.
      Als je dan een klein formaat toestel voorsteld aan deze mensen zullen ze minder snel afgeschrikt zijn want het past nog wel in de tas.

      Toen ik met een D50 begon ( was ook al een redelijk formaat toestel afkomend van een compactje ) heb ik niemand horen zeuren toen ze ook eens een foto namen.
      Nu als ze mijn D700 inc. grip eens vastnemen ( gelijk welke lens erop ) dan is de eerste reactie vaak: dat is zwaar of pff dat is wel groot, en krijg je daar geen last van is ook een veel gehoorde reactie.
      Ze moeten ook bijna altijd aangeven dat het onhandig is om mee te nemen

      Ik denk zelf dat dat de reden is waarom ze deze toestellen klein uitvoeren.

      Greets rich

      Als je een handig toestel wilt moet je natuurlijk niet de stap nemen naar een DSLR. Ik vind persoonlijk ook dat ze de instapmodelletjes (zoals mijn 1000D) een maatje groter en zwaarder mogen maken. Ik heb net de overstap gemaakt van een 18-55 naar de 17-85 en dat helpt ook al iets in het gewicht maar de body zelf mag altijd zwaarder.
      [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

      Comment


      • #4
        Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk bericht
        Als je een handig toestel wilt moet je natuurlijk niet de stap nemen naar een DSLR. Ik vind persoonlijk ook dat ze de instapmodelletjes (zoals mijn 1000D) een maatje groter en zwaarder mogen maken. Ik heb net de overstap gemaakt van een 18-55 naar de 17-85 en dat helpt ook al iets in het gewicht maar de body zelf mag altijd zwaarder.
        Dat begrijp ik ook wel, maar je moet niet kijken door de ogen van ons he

        Het is een en al marketing, hoe verkoop je het makkelijkst je materiaal aan de klant?
        Instappers worden massaal gekocht, door de snapshot schieters, om er na een tijdje achter te komen dat het toch wel een leuke hobby is.
        Ze gaan er steeds meer mee bezig zijn om er dan achter te komen dat bij veelvuldig gebruik en veelvuldig vasthouden ze toch wel iets te klein zijn.
        De compacts hebben ook niks van ergonomie, tenminste niet die om er een dag mee in de hand te gaan lopen.
        Dus ga je kijken voor een grip of zelfs een nieuw toestel.
        Hopla, weer verkoopcijfers.

        En hoe meer je een toestel uitkleed, des te goedkoper en kleiner kan deze worden.
        Dan word het verschil tussen een goede compact/bridge en een eenvoudige slr in kitvorm toch wel aantrekkelijk voor de twijfelende mensen.
        Dan nog de onjuiste info van de vele verkopers dat die reflex mooiere foto's maakt dan een compact doet ook een gedeelte van de mensen beslissen voor een slr.

        En ja ik vind ook dat de instappers iets groter mogen, meer knoppen mogen hebben, een grotere sensor ( liefst full-frame ), snellere burst-rate, meer functies....
        Oja, nu heb ik het alweer over deD300, D700 of D3.

        Het is een beetje de evolutie in de fotomarkt.

        Je kan ook over bijvoorbeeld een Toyota Igo of Iq gaan zeggen dat ze iets groter mogen want er is toch wel weinig ruimte achterin.
        Hij brengt je van a naar b, en er zijn modellen genoeg die groter zijn.

        Greets rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

          Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
          Toen ik met een D50 begon ( was ook al een redelijk formaat toestel afkomend van een compactje ) heb ik niemand horen zeuren toen ze ook eens een foto namen.
          Mijn schoonpa heeft een D50 met een Sigma 18-200. Heb daar ook een paar keer mee gefotografeerd, maar m'n D60 is een heel stuk kleiner dan zelfs de D50...
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • #6
            Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

            Wat jij een nadeel vind, vinden anderen een voordeel.....ik bijvoorbeeld

            Ik heb superkleine handen (ter illustratie: xs latex handschoenen zijn mij net een tikkeltje te groot), dus ik ben heel blij dat de fabrikanten ook enkele kleinere modelletjes op de markt gebracht hebben

            Comment


            • #7
              Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

              Voor mij was het twee jaar geleden om voor de verouderde d50 te gaan en niet voor een toen nieuwe d60/d40/canontoestel.

              Ik heb het me ook al afgevraagd, maar 't zal persoonlijk zijn denk ik.

              Comment


              • #8
                Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

                ik heb een D5000 en helemaal geen last
                Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today - James Dean

                Nikon D5000 + 18-55 VR + 55-200 VR

                Comment


                • #9
                  Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

                  Zoals ik al zei, is een toestel met verhoudingen als een D90 ideaal voor mij. En zó groot is die nu ook weer niet...
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

                    hello everybody

                    ik heb een half jaar een nikon D3000
                    toch grote handen en eigenlijk geen problemen mee

                    groetjes
                    Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

                      Niets, behalve de prijs waarschijnlijk, belet, iemand om in te stappen met een Nikon D3 of een Canon 1DMk#.
                      Ik heb heel veel moeite met het begrip "instapDSLR". Als iemand mij vraagt wat de ideale instapcamera is, zeg ik altijd de D90. Ik zou dus ook niet weten wat de D60 of de D3000 meer "instapDSLR" maakt dan de D90, behalve de prijs dan, voor de twijfelaars, die nog niet weten of ze de camera ten volle gaan benutten.
                      Als je praat over "instapDSLR", wil dat dan zeggen, dat je nadat je ingestapt bent, je automatisch moet veranderen naar een camera voor meer gevorderden ?
                      Daarom ook dat ik steeds de D90 aanraadt, vanwege de extra mogelijkheden die hij heeft, en het bedieningsgemak, vooral met de twee instelwielen. Het is een camera waar je mee door kan groeien, en die je, wat mij betreft, pas gaat vervangen, als hij versleten is. Als ik dan praat over "de prijs", dan denk ik dat je met een D90 veel beter "ingestapt" bent.

                      Just my 2 cents...

                      Mvg
                      Chris

                      Comment


                      • #12
                        Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

                        Klein is voor NEX, PEN ed een voordeel en voor DSLR een nadeel. Is dit uit te leggen?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

                          @FestinaLente
                          Volledig mee eens, vanuit het oog van een fotograaf en met zicht op verdere kost.
                          Maar handelaars zien dit toch anders, die verkopen op deze manier wel minder.
                          En meer nog dan goede spullen maken willen alle fabrikanten zoveel mogelijk verkopen.


                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Klein is voor NEX, PEN ed een voordeel en voor DSLR een nadeel. Is dit uit te leggen?
                          Dit vind ik ook al zo iets, tuurlijk zijn de toestellen qua formaat vergelijkbaar met een compact.
                          Maar eens je er iets anders op steekt dan een pancace en zeg er een lens of 4 bij te hebben is dit al niet meer vergelijkbaar.

                          Greets rich
                          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                          Comment


                          • #14
                            Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Niets, behalve de prijs waarschijnlijk, belet, iemand om in te stappen met een Nikon D3 of een Canon 1DMk#.
                            Ik heb heel veel moeite met het begrip "instapDSLR". Als iemand mij vraagt wat de ideale instapcamera is, zeg ik altijd de D90. Ik zou dus ook niet weten wat de D60 of de D3000 meer "instapDSLR" maakt dan de D90, behalve de prijs dan, voor de twijfelaars, die nog niet weten of ze de camera ten volle gaan benutten.
                            Als je praat over "instapDSLR", wil dat dan zeggen, dat je nadat je ingestapt bent, je automatisch moet veranderen naar een camera voor meer gevorderden ?
                            Daarom ook dat ik steeds de D90 aanraadt, vanwege de extra mogelijkheden die hij heeft, en het bedieningsgemak, vooral met de twee instelwielen. Het is een camera waar je mee door kan groeien, en die je, wat mij betreft, pas gaat vervangen, als hij versleten is. Als ik dan praat over "de prijs", dan denk ik dat je met een D90 veel beter "ingestapt" bent.

                            Just my 2 cents...

                            Mvg
                            Chris
                            Probleem is wel dat heel veel beginners de eerste 2 jaar niet heel erg veel van die meer geavanceerde dingen als soort lichtmeting/off camera flash/oudere lenzen etc. niet echt meteen gaan gebruiken. Tegen de tijd dat de meesten daaraan zijn toegekomen is dat hogere model (bv een d90) al een stuk in prijs gezakt. Ook heb je op de 'instapmodellen' nu ook heel wat dingen die het de beginner gemakkelijker maken. De 'guide' mode van van de nikons is daar een goed voorbeeld van, die laat zien wat het toestel doet in verschillende omstandigheden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Instap DSLR's : waarom zijn ze toch zo verdomd klein ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                              Probleem is wel dat heel veel beginners de eerste 2 jaar niet heel erg veel van die meer geavanceerde dingen als soort lichtmeting/off camera flash/oudere lenzen etc. niet echt meteen gaan gebruiken.
                              En vergeet niet dat er beginners zijn die een instapmodel kopen en altijd beginners zullen blijven. Niet alle beginners worden ervaren gepassioneerde fotografen.
                              Hoeveel dslr gebruikers zijn er niet die zelfs na jaren niet verder komen dan die automatische onderwerpstanden?
                              Nikon D800 + D500, veel glas, licht, ballast, ...

                              Comment

                              Working...
                              X